|
Prevrednovanja
Tražili smo sebe
Povodom studija
filozofije 1951–1956. godine u Beogradu
Želeo sam da budem profesor jedne od društvenih
nauka. Počeo sam studije filozofije 1951. godine
na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Diplomirao
sam 1956. godine pred komisijom koju su činili:
akademik Miloš Đurić i profesori dr Veljko Korać
i dr Mihailo Marković. Naslov mog diplomskog rada
bio je »Odnos teorije i prakse u Marksovoj misli«.
Pokušao sam da, nasuprot pragmatičnom, iskažem filozofsko
shvatanje prakse. Pokušao sam da proniknem u tananu,
uzajamno povratnu dijalektiku subjekt–objekt. »Dobro
je, mladi kolega, ako slavinama za vino zamenjujete
slavine za vodu«, govorio je u to vreme čika Miša
Đurić. »Ovo je škola mišljenja a ne bubanja činjenica«,
govorili su mnogi profesori.
Tada je na studijama filozofije bilo mnogo siromašnih
studenata. Još smo primali pakete hrane od UNR-e
i WUS-a (Svetska univerzitetska služba). Jedan student
filozofije, koji će postati ugledni profesor univerziteta,
nosio je tada bele vunene čarape u plitkim cipelama.
Godinu dana je odbijao da primi ekonomsku pomoć.
U svojstvu predsednika Saveza studenata inicirao
sam odluku kojoj se ovaj student morao povinovati
i, posle mnogo muka, ipak je pomoć primio. Ali,
bili smo gladni i žedni saznanja. Kao da nam nije
bilo toliko stalo do formalne profesionalne kvalifikacije.
Više su nas nosile želje da zadovoljimo misaone
preokupacije, saznajne pobude i mladićka interesovanja.
Bili smo, svako na svoj način, puni sebe, a u osvojenim
saznanjima »bebe«. Žudeli smo da što brže iskazujemo
svoje lične sposobnosti i nadarenosti. Nosili smo
mnoga pitanja o sebi, naukama, o društvu, o svemu
što nas je okruživalo.
Počinjali smo studije zaronjavanjem u antičku filozofiju.
Ona je omogućavala da nas u startu ne osvoje kalupi
i šeme. Pružane su prilike da nas zaokupljaju upitnosti
i dileme. Naša interesovanja su bila veoma raznovrsna.
Svako je u sebi nosio neke svoje saznajne ljubavi.
Opšti i specijalni seminari, vežbe i debate na sate
i sate na teme: iz dijalektike–logike, iz etike,
iz estetike, iz psihologije; knjige i predavanja
iz istorije misli, iz istorije prirodnih i društvenih
nauka. To nas je razvrstavalo prema posebnim interesovanjima.
Svako je odabirao svoj ugao zalančenosti filozofije
i posebnih nauka i posebnih stvarnosti. Iz godine
u godinu rasla je u nama kritička misao. Rasle su
mnoge univerzalne i posebne metodološke sumnje.
Mnogi od nas još nisu bili osvojili upotrebno znanje
starih i živih stranih jezika. Još nisu bili prevedeni
Platonova Država, Aristotelov zbornik Organon,
Lukrecijevo O prirodi stvari, Dekartova
Rasprava o metodi, Hegelova Filozofija
prava itd. Cvijićevo Balkansko poluostrvo
proučavao sam na francuskom jeziku.
Od Heraklitove vatre i »Panta-Rei«, od Sokratovog
majeutičkog »Upoznaj sebe«, preko Dekartovog »Cogito
ergo sum«, do Hegelovih izazovnih dijalektičkih
obrta, do Marksove »Kritike svega postojećeg«, do
Njegoševog »Neka bude što biti ne može« razrastali
su se naši pogledi na svet i vreme oko nas. Dijalog
je postajao manir. Suprotstavljanje i protivrečenje
su postajali navika. U nama se razrastalo kritičko
filozofsko »veruju«.
Pripadao sam onom delu studenata čije su misaone
krize i nova raskršća dostizali vrhunac u vreme
izučavanja gorostasnog Hegela. Ponovo smo se zapitkivali
da li uopšte ima tačaka oslonca i koje su. Tada
smo obnavljali rasprave o prirodi i smislu čoveka
i sveta, o počecima i krajevima, o konačnom i beskonačnom,
o suštinama i pojavama, o prošlom i budućem. Bilo
je među nama i onih koji su još tada saznali da
je Marks smatrao da nije marksist. Analizirali smo
sufiks »isti« i dolazili do zaključka da nećemo
da budemo isti.
Pripadao sam onim studentima kod kojih je preovlađivala
zainteresovanost za društvena zbivanja, za društvene
nauke, za društvene akcije. Pre dolaska na studije
filozofije studirao sam na Ekonomskom fakultetu
u Beogradu. Imao sam četiri semestra i 14 položenih
ispita. Među njima su bili »Privredna matematika«,
»Privredno pravo«, »Tehnologija« i »Statistika«.
Bio sam najviše zaokupljen »Političkom ekonomijom«.
Još tada je počinjala da me boli glava od Marksovog
Kapitala. Tu i tada stečena saznanja su
mi pomagala da prebrođavam misaone krize u vreme
studija Hegela.
U nama i među nama su lebdela i ovakva pitanja:
šta je bila i šta je omogućila NOB i revolucija
u Jugoslaviji? Koje su potencije, koji putevi, koja
protivrečja i ograničenja razvoja društva u Jugoslaviji?
Šta je i kako nastaje socijalizam? Za mnoge od nas
već tada socijalizam nije bio svodiv na staljinizam
i tadašnje socijalističke zemlje. Komunisti nisu
bili svodivi na članove tadašnjih komunističkih
partija. Marksizam nije bio svodiv na dogmu. Pitali
smo šta je humanizam. Šta je internacionalizam?
On za nas nije bio svodiv ni na proleterski, ni
na lagerski socijalistički internacionalizam, ni
na internacionalizam komunističkih partija koje
su pripadale velikom Informacionom birou (IB). Uzgred
da kažem: ovakve redukcije i svakojaka nihilistička
izvrtanja su danas vladajuća, dobro plaćena moda
ideoloških sluga i glasnogovornika režima.
U ovoj šestoj deceniji 20. veka pitali smo se koje
je breme i koji su dugovi nas posleratnih generacija?
Činilo nam se da možemo učestvovati u menjanju sveta.
Od filozofije i posebno od marksizma očekivali smo
pre svega naučne odgovore na probleme savremenog
sveta i ovog vremena. Oni su nas sve manje zadovoljavali
ukoliko su ostajali u školskim i udžbeničkim okvirima.
To vreme je bilo obeleženo čuvenim i među studentima
dugo pamćenim aforizmom: »Prevaziđimo očeve da bismo
im bili ravni«.
Zbog svega i usled svega ukupnog i bitnog nije slučajno
što su u šestoj deceniji 20. veka na studijama filozofije
obrazovane slobodne i samostalne ličnosti sa kritičkim
umom. Nije slučajno što je još u toku studija ne
samo u teoriji nego i u društvenoj praksi dolazilo
do sukoba sa dogmama, sa duhovnim monopolima, sa
birokratskim ponašanjima, sa deformacijama u društvu.
Studirali smo u vreme kada je i naše društvo
tražilo sebe.
Tragalaštvo društva pogodovalo je tragalaštvu
studenata. Tadašnji maturanti i studenti bili su
svedoci i učesnici sukoba Staljinovog dogmatizma
i imperijalizma, njegove države, njegovih informbirovskih
komunističkih partija sa narodima i državnim rukovodstvom
Jugoslavije, sa Komunističkom partijom Jugoslavije.
Sem mnogo čega ostalog, ovaj sukob je ubrzavao zahtev
i potrebu da Jugoslavija pronalazi i osvaja sopstveni
put socijalističkog razvoja.
U šestoj deceniji 20. veka jugoslovensko društvo
je bilo prignječeno unutrašnjim egzistencijalnim
tegobama i ogromnim spoljnim pritiscima. Ali ono
uspeva da okupi odlučujuće snage tako da može krenuti
sopstvenim putem antistaljinističkog, demokratskog
socijalističkog razvoja.
Usledio je prelomni, praktični i misaoni proboj:
porodila se ideja i početna praksa samoupravljanja,
demokratije, nacionalne nezavisnosti i ravnopravnosti
ljudi i naroda. Na koncepciji samostalnog puta i
koncepciji humanističkog socijalističkog razvoja
došlo je do stvaranja Programa SKJ. U demokratskom
krilu KPJ došlo se do saznanja da je brak Partije
i Države neodrživ, poguban. Na smislu promene društvene
uloge KP nastao je Savez komunista Jugoslavije.
Trebalo je da Savez zameni Partiju. Pokazalo se
da su ove promene bile inicijalne i simbolične.
Zaostala stvarnost, primitivan mentalitet i
|
konzervativne političke
snage sprečili su ove promene. Klice novoga
su zamirale, pod pritiscima starog. Samoupravljanje
i Program SKJ ostvarivani su početno, delimično,
i svođeni na karikaturu. Lav nije mogao
kroz iglene uši.
Ta decenija antibirokratskog zaokreta i
početaka zasnivanja autentičnog samoupravljanja
oživljavala je i tražila inicijative miliona
ljudi. Tražila je razrast stvaralaštva.
Traženo je što više otvorenih i radikalnih
suočavanja sa složenim
|
|
|
|
Ilustracija iz knjige
Art klinika - Prva petoletka, Novi
Sad 2007.
|
 |
problemima svoga doba. Mnogima od nas sve više se
postavljalo pitanje: »Šta bi Marks mislio o suprotnostima,
o krizama, o otvorenim problemima i putevima razvoja
u ovom dobu?« Manje nas je brinulo šta je Marks
mislio o problemima svoga doba. Ovakvi prilazi nisu
zadobili snagu menjanja stvari. Oni nisu ni pokopani
za sva vremena. Njih je tražio sam život, sama logika
rešavanja osnovnih životnih suprotnosti.
Na početku šeste decenije najbolje umne i političke
snage društva tražile su izlazna rešenja u sukobu
sa snagama Informacionog biroa. Odbrana nezavisnosti
zemlje postala je sudbonosni zahtev vremena. Divizije
Crvene armije sa divizijama Mađarske, Rumunije i
Bugarske bile su na granicama Jugoslavije. Na Beogradskom
univerzitetu je oko 10.000 studenata bilo organizovano
u radne brigade. One su za 24 časa mogle postati
vojne jedinice. Sutradan posle položenih ispita
u junskom roku 1952. godine otišao sam u Kragujevac
na dvomesečnu vojnu vežbu. Moja baterija je uvežbavala
protivavionsku odbranu Beograda.
Bili su već nastali prvi radnički saveti u fabrikama.
Donet je Zakon o univerzitetima, koji je zagarantovao
autonomiju univerziteta i slobodu naučne misli.
Studenti su ušli u fakultetske i Univerzitetski
savet. Studenti su čak i štrajkovima tražili reforme
školstva i univerziteta. Jugoslavija je bila jedina
socijalistička zemlja koja je otvorila državne granice
građanima. Studenti su u sve većem broju putovali
u inostranstvo. Savet studenata je organizovao stručnu,
kulturnu i sportsku razmenu studenata sa studentima
drugih zemalja.
Održana je osnivačka skupština Srpskog filozofskog
društva. U centru pažnje je bila početna teorijska
kritika dogmatizma i staljinizma. Počinjale su žestoke
kritike deformacija u društvu i organima vlasti.
»Dijalektički materijalizam«, »Pitanja lenjinizma«
i »Istorija SKP(b)« prestali su biti oficijelni.
Izdavačka preduzeća su počela štampanje dela Žan-Pol
Sartra u velikim tiražima.
Na pozorišnu scenu u Beogradu došao je, odmah posle
Pariza, Semjuel Beket sa predstavom »Čekajući Godoa«.
U Paviljon »Cvijeta Zuzorić« naselila se izložba
vajarskih dela Henrija Mura. Studenti su doveli
Iva Montana da priredi više koncerata u Beogradu.
Obnovljeni list NIN štampao je svoju prvu
deceniju.
Kulturna zbivanja su bila obeležena tzv. realistima
i modernistima. Časopisi Savremenost i
Delo započinjali su žive rasprave. Počelo
je rastakanje teorije i prakse »socijalističkog
realizma«. Filozofski poslenici i estetičari stavili
su na tapet »Teoriju odraza«. Studenti Filozofskog
fakulteta pokrenuli su studentski list Vidici.
List Student je postajao zapažen nosilac
kritičke misli. U njemu su svoje prve tekstove objavljivali
oni što će postati renomirani književnici, estetičari
i naučnici. Naš kolega Branko Miljković, taj crnpurasti
mladić, krupno otvorenih očiju ispod crnog šešira,
razgorevao je svoje vatrene stihove.
Sećam se rasprava: »O ulozi ličnosti u istoriji«,
»O kultu ličnosti«, »O odnosu istorijskog materijalizma
i sociologije«, »O teoriji otuđenja«, »O teoriji
relativiteta«, »O odnosu socijalističkih zemalja
i komunističkih partija«, »O principu suvereniteta«,
»O klasnim suprotnostima«, »O nacionalnoj ravnopravnosti«,
»O blokovima«, »O politici aktivne koegzistencije«,
»O specifičnostima NOB« itd.
U Sali narodnih heroja, u »45« (sali studenata književnosti)
sa studentima su raspravljali: Oskar Davičo, Stanislav
Vinaver, Velibor Gligorić, Dušan Matić, Bojan Stupica,
Petar Lubarda, Milentije Popović, Rodoljub Čolaković
i mnogi drugi umni ljudi.
Na Kosovu polju je podignut spomenik kosovskim junacima.
U Srbiji je doneta odluka da se u Beogradu podigne
spomenik Svetozaru Markoviću.
Za vreme ručka u studentskoj menzi čuo sam vest
Radio Beograda da je umro J. V. Staljin. Da li će
biti duboko zakopan? Šta će se događati sa milionima
mozgova okovanih staljinskim dogmatizmom. Šta će
sve umreti? Šta će sve oživeti? Kome je sve laknulo?
Šta se otvorilo i oslobodilo?
Razume se, sa svim ovim u plodonosnoj društvenoj
i duhovnoj klimi zadržavane su mnoge stare i nastajale
nove iluzije i utopije. Nicale su »dečje bolesti«
samoupravljanja. Nicali su egoistični, partikularni,
anahroni i anarhoidni pogledi. Razvaljivana su jedna
i nastajala druga otuđenja. Tvrdokorna stvarnost
jednog nerazvijenog društva se otimala. Konzervativni
otpori su bili snažni. Njih su pratile nedoumice,
dileme, kompromisi, lutanja.
Ipak, uprkos svemu i sve u svemu, samo ova pregršt
nabrojanih činjenica pokazuje da je šesta decenija
bila decenija uzleta i
zanosa ljudi, društva, misli, kulture, saznanja.
U toj zatalasanoj, tragalačkoj klimi izrastale su
i mnoge kreativne ličnosti na Filozofskom fakultetu,
ličnosti koje će postati glasne i poznate u javnom
životu.
U okolnostima zaostale zemlje, etatističke svojine,
odsustva robne proizvodnje i tržišne privrede, vladavine
jednopartijskog monopola vlasti – dakle u uslovima
i istorijskih i subjektivnih ograničenja propadale
su sve reforme. U podržavljenom SKJ konzervativne
tj. birokratske snage su preovladavale nad reformskim
snagama, nad snagama progresivnih promena. I kao
što se u istoriji više puta dogodilo da su posle
perioda velikih uspona dolazila vremena velikih
nazadovanja, tako su i u Jugoslaviji, posle decenija
uzleta i zanosa, došle decenije restauracije, lutajućeg
nazadovanja i velikog mraka. Vrednosti i vrednovanja
su se radikalno promenili. Jedno etapno ostvarivanje
velikih ideja je propalo. Izvorno i autentično samoupravljanje
nije izašlo iz pelena. Njega su pojele njegove karikature.
Ali, odavno se zna da velike ideje nadživljuju svoje
etapne programe i nosioce. Borbe generacija oko
položaja čoveka u radu, oko stvaranja i raspodele
viška rada, oko ostvarivanja socijalne pravde, ostale
su kao istorijski zadatak. Generacije će, svaka
na svoj način, tek morati da razvezuju ove vekovne
zubate čvorove.
Danas živimo u doba katastrofalnih učinaka jedne
zločinačke, šovinističke, bratoubilačke, staljinističke
politike. Militaristički nacionalizam je postao
državna politika, politika ratova, politika »etničkih
čišćenja«, politika mržnji i satiranja. Nastale
su neizmerne ljudske i materijalne žrtve. Zapljusnule
su nas i otrovale laži, mržnje, srednjovekovni pogledi,
politikantski militarizmi. Otvorili su se sudbonosni
izazovi, naročito za naše potomke. Srbija se našla
izvan sveta i izvan vremena. A umne, razumne, naučno
zasnovane misli su stavljene u zapećak. Zašto i
koliko su istine napadnute raznim ideologizmima
kao što su pijani šovinizmi, klerikalizmi i neofašizmi?
Zašto su pragmatske i zaslepljujuće teze zamenile
istinsku filozofsku i naučnu misao i mnoge njihove
mislioce? Zašto su patrijarsi nacionalizama i šovinizama
preuzeli reč, zašto još truju i opijaju, zašto lako
nalaze i menjaju svoje sluge i izvršioce?
Koja su nova preispitivanja potrebna?
S kim i kuda danas putujemo?
Da li, koliko i kako danas nalazimo sebe?
 |
| |
Vukašin
Stambolić |
P. S. Pisano na inicijativu Letopisa
Filozofskog fakulteta u Beogradu.
|