|
Zavera ćutanja
i propaganda psovki
U našoj zemlji
brižljivo se kriju ogrešivači o zakon, ali se
zato na sav glas objavljuju imena onih koji na
te (samo inicijalima) nagoveštene ogrešivače direktno
ukažu. Isto tako, doslovno i jasno se izgovaraju
i pišu najskaredniji izrazi našeg jezika. Da li
sve to u ime »najvišeg stupnja demokratije«?
Pre neku nedelju, ne prvi put, žestoko je, pod
punim imenom i prezimenom, podignuta neviđena,
čak suspenzijom završena hajka na gimnazijskog
profesora zato što je na roditeljskom sastanku
naveo imena učenika na koje se sumnja da se drogiraju.
Usledila je bučna polemika u javnosti uglavnom
zasnovana na osudi onog ko se »drznuo da blati
omladinu«. Polemika je (za malu utehu) krunisana
podrškom kolegi od strane prosvetnih radnika iz
cele Srbije.
Istog dana kada se saznalo za ovu podršku – mada
je taj dan jedan od mnogih, budući da se ono što
se tada na nekim elektronskim medijima čulo može
čuti doslovno svakodnevno – zaorile su se ni manje
ni više nego u redovnoj i vrlo cenjenoj emisiji
maštovite skaredne rečenice srpskog jezika. Odnosno
najogavnije moguće psovke koje su neki sagovornici
u ozbiljnom kazivanju izgovarali kao nešto što
se samo po sebi razume. Iako autorka nije lingvistički
čistunac, zapekle su je uši, a sigurno ne samo
nju među slušaocima: zar baš mora, zar nam je
to zaveštanje od Vuka, da se iz ne malog jezičkog
blaga izvlači i pretvara u uzrečice ono u njemu
najružnije? Da li neki novinarski sagovornici
ne mogu ili uporno neće ništa da sroče bez tih
najružnijih izraza (kojih nesumnjivo ima u svim
jezicima, iako nigde ne toliko raznovrsnih i neukusnih)?
Ne pada li im na pamet da time doprinose utisku
siromaštva našeg jezika koji je u suštini vrlo
bogat?
Naglašavam, nije se to jedanput desilo, naprotiv,
ima (što je najgore, ozbiljnih političkih) emisija
koje ne mogu bez maštovito sročenih psovki, pri
čemu će svaki slušalac morati da se zapita: je
li voditelj emisije apsolutna nula, je li obespravljen
u odnosu na sagovornike, zar ne može – naravno,
jezički, nikako ne sadržinski – da dotera, očisti,
unapredi njihovo izražavanje? I zar ni voditelju
ni sagovornicima ne pada na pamet da tu emisiju
često slušaju i mladi, pa i deca?
»Prosto ne znam kako da udaljim šesnaestogodišnju
unuku od televizije ili radija tokom neke emisije
nabijene psovkama, uvek se nekako baš tu nađe,
kada su one na dnevnom redu!«, žali se moja prijateljica,
baka ove devojčice. »Štaviše, ona je uspela, kad
god ide u školu u suprotnoj smeni, da uhvati termine
u kojima sagovornici sa poznatim imenom i prezimenom
i dostojanstvenom strukom na sav glas psuju, pa
ih pomno sluša, obično ćutke, dok ja ne znam kud
ću i šta ću od stida, lepo mi je neprijatno i
sramota od moje maloletne unučice! U početku,
čuvši prvi i drugi put, a naročito nedavno, kada
je skarednost izražavanja zaista prešla svaku
meru, sa smehom je reagovala. I pitala me da li
su ti izrazi baš tako ružni i sramotni, ako ih
toliko mnogo i nekako olako, kao da kažu ‘dobar
dan’, koriste ugledne ličnosti. Zbunjena, osula
sam paljbu na promotere najskarednijih srpskih
reči, pokušavajući da ubedim malu da je to poza,
insistiranje na lažnoj ‘krajnjoj demokratičnosti’
jezika, a ona će mirno i sasvim ozbiljno: ‘Pa
šta, to su srpske reči, ja sam neke
našla, istina kao pojedinačne a ne u dužim rečenicama,
i u Vukovom rečniku! Prema tome, one su dozvoljene
za upotrebu’! Pokušala sam da joj objasnim da
je jedno teorija, rečnik, a drugo javno izgovorena
reč. Ali šta to vredi...«
Toliko o tome što je zamišljena kao druga, a nekako
se sama od sebe nametnula kao glavna tema ovog
članka. Nikakvo čudo, alarmantna je. Ali je ne
manje alarmantna i »zavera ćutanja« koja, iako
drukčije planirana, i te kako može da se odnosi
na iskritikovano psovačko javno izražavanje. Može
zato što i pored učestalosti tog izražavanja nije
bilo (bar koliko znam) a i dalje uporno nema javnog
reagovanja na psovački medijski jezik, pa se stiče
utisak da isti nikom ne smeta. Meni smeta... izvinjavam
se, odmah prelazeći na ćutologiju u odnosu na,
kako je u podnaslovu najavljeno, skrivanje nekih
ogrešivača o zakon, ili bar o javne norme, o pravila
javnog ponašanja.
Na šta određeno mislim? Na onog čestitog i hrabrog
gimnazijskog profesora koji je, kao što rekoh
u početku, na roditeljskom sastanku naveo imena
pretpostavljenih narkomanskih početnika. Zar je
to veliki greh, kada je u pitanju jedan razred,
znači tridesetak dece u tom uzrastu i te kako
sklone da se povode za drugima. Da podlegnu iskušenju
primene nečeg zabranjenog, ali utoliko privlačnijeg,
a u stilu onog infantilnog... kad može on(a),
što ne bih mogao (mogla) i ja! I zar je veliki
greh u jednoj silom prilika nerazdruživoj skupini
maloletnika i njihovih roditelja skrenuti pažnju
na one koji su zakoračili ne samo u nedozvoljeno,
nego i u opasno područje i upozoriti na neminovnost
najenergičnijeg sputavanja tog koraka – radi njih
samih, malih (ko zna zašto) prestupnika već suočenih
s mogućnošću jedne pošasti i radi uticaja na druge
koji još nisu došli, a pod uticajem »prvih lasta«
lako bi mogli da dospeju na taj klizav, štaviše,
ubistven teren.
Bolje ćutati i kriti opasnu istinu – misle neki
nadležni – nego je žigosati. Jer, skrivanje ne
ugrožava ugled ni određene škole, ni određenih
porodica. I kakva god da je, gurnuta pod tepih
ne izaziva ni javni blam, ni javnu osudu. Nije
li to nedopustivo?
Nema šta više da se kaže o »demokratičnosti« zavere
ćutanja, što se svakako ne odnosi na jednu školu,
na jedan razred, na tri-četiri porodice suočene
s prvim dodirima droge, nego i na mnoge druge
dogodovštine, pa i afere u bilo kojoj oblasti
društva. Nojevi glavu zarivaju u pesak. Da li
glava društva ili jedne društvene skupine može
i sme trajno da ostane u pesku? Je li to naša
originalna demokratija?
 |
| |
Nada
Mijatović |
|