Aleksandar
Đorđević Saša, Bombe iz vrtića – dečje pričorazmišljanje
o zemlji koje nema, »Dobar naslov«, Beograd
2007.
Pogled u budućnost
U izdanju IP »Dobar naslov« iz Beograda prošle godine
je iz štampe izašla knjiga Aleksandra Đorđevića
Saše Bombe iz vrtića – dečje pričorazmišljanje
o zemlji koje nema. Knjiga je plod autorovog
višegodišnjeg rada kao vaspitača u nekoliko beogradskih
obdaništa i mnogobrojnih aktivnosti sa decom predškolskog
uzrasta. Pored različitih projekata, kao što su:
»Teatar bez zidova«, »Bezbedno dete« – o prevenciji
nasilja nad decom, i programa rada sa decom sa posebnim
potrebama, kao i projekta »Biblioteka igračaka«
kojim se deca predškolskog uzrasta osposobljavaju
za rad na računarima, poseban doprinos razvoju kulture
življenja dece i zaštiti dečjih ljudskih prava autor
je dao i projektom objavljivanim u dnevnom listu
Danas, kao podlistak »Deca Danas«, pod
nazivom, »Sa decom u avanturu do saznanja«, na osnovu
kojeg je nastao putopisni TV serijal za odrasle
i decu »Sašine avanture«. Za svoj celokupan rad
autor je od strane svojih kolega proglašen vaspitačem
21. veka.
Paketom od deset čestitki na kojima su crteži dece
predškolskog uzrasta na temu
|
raspada Jugoslavije autor
je u stvari napravio uvod u Bombe iz
vrtića, dokumentarnu, mudru, toplu
dečju knjigu za odrasle, koja predstavlja
svojevrsnu filozofsko-sociološko-političku
analizu događaja koji su pratili raspad
Jugoslavije. Pisac smatra da su »Život pun
poniženja, očajanja zbog nemoći da se zaustavi
masovno ludilo, ponižavajuće životarenje
i sveopšta ljudska nesreća u zemlji zahvaćenoj
ratnim požarom i stid zbog nesposobnosti
da se upravlja
|
|
|
|
Ilustracija iz knjige
Art klinika - Prva petoletka, Novi
Sad 2007.
|
 |
svojim životom i da se zaštite sopstvena deca, bombardovanje
’99, i događaji posle pada Miloševićevog režima
i ubistva premijera Đinđića«, osnovni siže knjige.
Pored komentara pomenutih događaja, autorovih priča
iz svakodnevice vrtića u kojima je radio i radi,
knjiga je bogata dečjim crtežima u kojima se prelama
njihovo viđenje glavnih »krivaca« tih događaja.
Nepotkupljiva, iako mala, deca su uspela da pokažu
da se sa malo mogućnosti mogu, tačno i na pravi
način, prikazati doživljaji, preživljavanja tegobne
svakodnevice, lične tragedije, ali i smešne dogodovštine.
Sve te uverljive priče ne bi postojale da deca nisu
autora knjige doživela kao svog »prijatelja, učitelja,
dušebrižnika«, »trećeg roditelja« i »Vuka Karadžića«.
U svojim igrama deca stalno prelamaju ono što im
se događa, a u vreme nastanka knjige TV je imala
sudbonosnu ulogu. RTS se u potpunosti pretvorila
u propagandnu mašinu »ispirajući mozgove gledalaca«,
pa Nemanja komentariše: »Oni, koji su bili najglavniji
u našoj zemlji, oni su naučili način da nam uđu
u kuću kroz televizor, pa ti se onda rašire svuda,
po kući, u glavi, kod komšije...«
Ratna događanja na tlu Jugoslavije značajno su se
odrazila na odnos roditelja i dece, koji je postao
duboko poremećen. Roditelji su ostajali bez posla,
postajali alkoholičari, dobrovoljci na ratištima
širom bivše Jugoslavije, bavili se poslovima iz
sfere sive ekonomije i sitnog i krupnog kriminala,
tako da su se mnoge porodice raspale.
Od svojih, dečjih prava: »Deca treba da imaju pravo
da uvek imaju mamu i tatu«; »Deca imaju pravo da
plaču kada ih mama i tata tuku«, do želje: »Ja bih
voleo da mogu da promenim mamu i tatu«. Strah dece
je naročito bio veliki za vreme bombardovanja 1999.
godine: »Od bombi su opasniji ljudi«. Nebojša kaže:
»Ma ne plašim se bombardovanja, to će proći, nego
bezobraznih ljudi – oni ne prolaze«. O dečjim osećanjima
Katarina razmišlja: »Najvažnija je ljubav, ali ljubav
nije samo kad se neko zaljubi nego i nešto drugo«;
»Mi u mojoj kući smo radosni što imamo kuću, ja
sam radosna što imam tatu i mamu, a oni što imaju
i posao i mene i kuću«. Teodora nastavlja: »Važna
je i lepota, ali i dobrota«.
Deca iz ove knjige filozofski poručuju: »Budućnost
može da bude ovakva i onakva, a mi treba da se potrudimo
da bude dobra i najlepša na svetu«.
 |
| |
Vera
Vujošević |
|