Država
i društvo u razvoju Srbije
(Kratki osvrt na drugi dio -
Istorijske pretpostavke - knjige Mladena
Lazića "Čekajući kapitalizam",
Službeni glasnik, 2011.)
Mogu li prividi postati stvarniji od
čvrste, konvencionalne stvarnosti? Mogu,
ali stvarnost privida može zapriječiti
uvide u zbiljsko kretanje i dijagnosticiranje
vremena u kojem se živi. "Lepa
sela lepo gore", film, posvećen
počecima rata u Bosni i Hercegovini,
počinje s crno-bijelim insertom iz,
vjerovatno, neke informativne emisije,
govorom komunističkog funkcionera koji
otvara tek izgrađeni tunel, a koji,
ustanovit će se, neće nikada proraditi.
U tom tunelu, simbolu propalog komunizma,
naći će se Srbi različitih orijentacija,
a oko njih, izvan tunela, su oni s kojima
se oni bore. Film, snimljen 90-ih, svjesno
ili nesvjesno, izrazio je jedno, vrlo
rašireno opoziciono građansko uvjerenje
u Srbiji tih godina. Oni u tom režimu,
u njegovom djelovanju i mobilizaciji
masa, nisu prepoznali radikalni nacionalizam.
Prepoznali su ga kao komunizam, kako
bi sebi, u nastojanju da sruše taj komunizam,
osigurali, kao što se događalo i u većini
drugih postsocijalističkih zemalja,
nacionalističku legitimaciju. Film je
u tom smislu, dakle, vjerovatno, sasvim
nesvjesno, anticipirao stanje koje će
se u Srbiji uspostaviti nakon rušenja
režima. Ovu vrstu djelovanja Mladen
Lazić će nazvati fatalnom. Da navedem:
"Sukobi oko konstituisanja novog
klasnog sistema u Srbiji (i u SFRJ)
počeli su krajem 1980-ih, istovremeno
kada su sukobi oko dominantnih položaja
unutar vrhova nomenklature bili uspešno
predstavljeni kao pitanje nacionalno-državnog
opstanka. Ovo je pitanje bilo toliko
zaoštreno u svesti većine pripadnika
različitih etničkih zajednica u SFRJ,
da je i epohalni problem sistemske promene
shvaćen samo kao izveden iz primarnog
– državnog – pitanja (kapitalizam i
demokratija prihvatani su, u Sloveniji
npr., kao posledica nacionalnog oslobođenja,
ili u Hrvatskoj, npr., kao puko sredstvo
za to oslobođenje). Takav mobilizacijski
okvir delovanja u Srbiji su zastupale
i one političko-društvene grupacije
koje su nastojale da sruše socijalistički
poredak i uspostave novi sistem odnosa
(pripadnici srednjih slojeva, i iz njih
– a pre svega iz intelektualnih i bivših
opozicionih krugova – regrutovana politička
elita u nastajanju). Odluka da se političko
vođstvo te grupacije i samo predstavi
kao prvenstveni zastupnik nacionalnih
interesa pokazala se, međutim, kao fatalna."
(str. 72).
A radilo se o prividu. Jer, komunizam
je doživio slom, i čim su zakazani višestranački
izbori on se nije mogao pojaviti kao
realna alternativa. A privid su činili
jedan naziv (Socijalistička partija
Srbije), prošlost vladajućih iz te partije
(komunisti), određen tip retorike, ali
i redistributivna uloga države (kao
da ova uloga nije postojala i ranije
u raznim oblastima društvenog života).
Studija Mladena Lazića jednim dijelom
pokazuje kontinuitet raznih oblika redistribucije,
zaštite, određen tip populističke retorike
i na njoj zasnovane mobilizacije masa
te značajnu kontrolu ekonomije od strane
države i njenih aparata kroz dugi period
razvoja društva u Srbiji, dakle i prije
i za vrijeme socijalističkog poretka.
Hoću reći, mogućnost za donošenje "fatalnih"
odluka, onih koje za duži period unesreće
jedno društvo i jedan narod, povećava
se uslijed loših uvida i jakih, povijesno
stečenih i neprevladanih fiksacija.
Zato ovu studiju Mladena Lazića, koja
ne robuje prividima i fiksacijama, već
naprotiv stalno ih kritički osvjetljava,
razumijevam kao prilog raščišćavanju
duhovnog stanja u Srbiji, jer se njome
nastoje naći strukture dominantnih oblika
društvenog djelovanja, prepoznati glavne
aktere, njihove odnose i učinke (tj.
posljedice) tog djelovanja.
Ova studiju koja je prije svega posvećena
analizi srbijanskog društva zadnjih
dvadesetak godina, a onda iz teorijsko-metodoloških
razloga zahvata i druga vremena, mogla
bi imati i drukčiji podnaslov, a kao
refleksija pređenog puta srbijanskog
društva i njegovog sadašnjeg stanja
te uspostavljanja aktualnog svjetskog
poretka, imati i drukčiji podnaslov:
umjesto "Nastanak novih klasnih
odnosa u Srbiji" podnaslov bi mogao
glasiti "Nakon svega". Pokazuje
se da se "nakon svega" (svih
katastrofa kroz koje se prošlo i tegobne
sadašnjice) treba i može napraviti kritički,
teorijski i empirijski zasnovan uvid
u mogućnosti koje stoje pred današnjim
akterima srbijanskog društva i države.
Jer, dobiva se dojam da čitava analiza,
ma koliko bila posvećena izgradnji kategorijalnog
aparata i njegove veze s empirijski
zahvaćenom stvarnošću, djeluje kao temelj
za istraživanje mogućnosti modernizacije
srbijanskog društva i prepoznavanje
aktera koji bi u novim uslovima bili
nosioci te modernizacije.
Već na početku, kao u nekoj vrsti dramskog
prologa, Mladen Lazić nas uvodi na društvenu
scenu savremene Srbije, naznačuje aktere
koji će se na njoj pojaviti i zatim
se u toj dramaturgija vraća unazad kako
bi u relativno dugom periodu, od početaka
modernizacije društva u Srbiji, pronašao
motiv "zločina": nerazvijeno
društvo zatočeno na polu/periferiji,
a uslijed dugotrajne njegove podčinjenosti
državnim akterima, aparatima i državnocentričkim
odnosima i strategijama.
Ova analiza, kao nacrt za proučavanje
historije klasnih odnosa u Srbiji, kako
glasi ovaj dio studije, o čemu ću ovdje,
u vrlo reduciranom obliku nešto reći,
vodi se metodološkim načelom prema kojem
se, kaže Lazić, "aktuelni istorijski
tok može objasniti samo kao rezultanta
delovanja društvenih grupacija koje
su nametnule uslove vlastite reprodukcije
kao dominantne uslove društvenog života,
nasuprot alternativnim modelima društvene
organizacije koje su mogle uspostaviti
konkurentske grupe" (str. 110).
Vođen takvim metodološkim načelom, čitav
proces modernizacije srbijanskog društva,
od onih rudimentarnih oblika koji su
nastali
uspostavom
autonomije unutar Osmanskog
carstva pa do danas, podijeljen
je u četiri vremenska perioda.
Prvi period obuhvata uspostavljeno
stanje u Srbiji nakon 2000.
godine, kada je Srbija s deset
godina zakašnjenja "(re)integrisana
u opšti proces svetske kapitalističke
proizvodnje" (str. 64),
kada se, kako stoji u naslovu
ovog dijela studije, Srbija
"priključuje kapitalističkoj
polu/periferiji". Ovaj
period je još označen i kao
"kraj početka", kao
period u kome je već formirana
jezgra društva s novim odnosima,
novim tipom društvene regulacije.
Ne slučajno, prvi od aktera
koji iz te jezgre izlaze na
scenu su vlasnici kapitala
|
|
|
Radnici
Trudbenika - preduzeća u stečaju:
dogovor o solidarnoj odbrani
od nasilnog iseljavanja
|
 |
koji se regrutuju "u znatnoj meri
iz bivše vladajuće grupacije, nomenklature
(kako iz njenog političkog tako i iz
direktorskog sloja), koja u velikim
razmerama konvertuje svoje dotadašnje
položaje u privatno vlasništvo, tokom
procesa privatizacije koji sama provodi/kontroliše"
(str. 63). Ali jezgra je već i institucionalno
uređena u skladu s postojećim svjetskim
poretkom tako da u bankarskom sektoru,
nakon likvidacije ili privatizacije
banaka koje su bile pod kontrolom države
"dominaciju nad tržištem preuzimaju
filijale stranih firmi. Finansijska
i monetarna stabilizacija…otvarale su
put industrijskim investicijama kojima
su pre svega multinacionalne korporacije
preuzele privatizovane velike (potencijalno)
profitabilne firme u zemlji (cement,
metalurgija, duvan, telekomunikacije,
nafta itd.)" (str. 64). Implementaciju
novih pravila i aranžmana na unutrašnjem
planu provodi država. U odnosu na prethodna
razdoblja novi akteri su domaći vlasnici
kapitala ("dobitnici tranzicije")
, multinacionalne korporacije, strane
banke. Mijenja se i uloga države, državnog
aparata i političke elite. Pored ovih
aktera analiza zahvata srednju klasu
(djelimični tranzicijski dobitnik),
manuelne radnike i tek sasvim sporadično
seljake, koji, i jedni i drugi, "niti
su imali šta da izgube promenom režima
niti su mogli da očekuju specifične
dobitke, a posle stabilizacije novog
poretka, iz razumljivih razloga, predstavljaju
pogodne grupacije za mobilizaciju od
strane populističkih (naročito nacionalistički
utemeljenih) političkih stranaka",
kaže Lazić, i dodaje: "Jasno je
da takva mobilizacija može imati samo
politički, a ne širi društvenoklasni
karakter (pa ni onda kada počiva na
socijalno-ekonomskim apelima), jer je
bilo kakav oblik poretka koji bi bio
alternativan globalizirajućem kapitalizmu
za sada van istorijskog domašaja"
(str. 67-68). Potraga za mogućim akterima
modernizacije zaobilazi ove dvije grupacije,
jer je malo vjerovatno da one mogu svoj
interes učiniti općim interesom i pri
tom osigurati relativno stabilan poredak.
Period 90-tih, nazvan periodom blokirane
postsocijalističke transformacije, manje
je strukturiran od ostalih ovdje analiziranih
perioda. U njemu je sve hibridno: i
ekonomija i država i ideologija, pa
otuda i teškoće u izgradnji odgovarajućeg
kategorijalnog aparata. Kao da se radi
o nekoj vrsti intermedijuma, dešavanju
između dva sistema. Ali u tom zamagljenom
i konfuznom vremenu dešavaju se značajni
sukobi, a obavljena je i konverzija
organizacionih i političkih resursa
u privatizirane ekonomske resurse. Akteri
ove konverzije će, kada učvrste svoj
položaj, zajedno sa srednjom klasom,
glavnim inicijatorom i organizatorom
promjena u ovom vremenski kratkom periodu
(desetak godina) učestvovati u prevratu.
U velikoj oskudici tih godina režim
se pojavljuje kao "garant svakodnevnog
preživljavanja" (str. 78), pa manuelni
radnici "razmenjuju (u principu
pasivnu) otporu vladajućem režimu za
prosjačku naknadu koja im je omogućavala
da preživljavaju od danas do sutra,
nalazeći utehu u manipulacijskim ludorijama
o herojskom suprotstavljanju Srbije
svetskoj zaveri protiv (’međunarodnih’)
zakona i (’univerzalne’) pravde"
(str. 79). Seljaci su u toj oskudici,
iz razumljivih razloga, znatno manje
ugroženi od gradskog radništva. Vrijeme
blokirane transformacije u Srbiji je
vrijeme klasnih sukoba u kojima su prije
svih angažirani dijelovi stare nomenklature
(koja se reorganizira u novu političku
i ekonomsku elitu), novoregrutirana
ekonomska elita i srednji slojevi. U
socijalno anomičnoj situaciji masa stanovništva
je pasivna i zaokupljena svakodnevnim
preživljavanjem.
Sljedeći period koji se ovdje analizira
i u kome se traže one okolnosti koje
će proizvesti katastrofu 90-ih, je socijalistički
period kojeg Lazić naziva periodom komandnoplanske
regulacije. Ovdje treba spomenuti samo
to da se glavni sukobi, uz povremene
radničke štrajkove i studentske proteste
(seljaci su nakon početnih konflikata
pacificirani tako što su mogli zadržati
posjed, a i masovnom socijalnom promocijom
u radništvo, a posredna klasa je i sama
bila podijeljena na sistemsku i onu
koja je raspolagala kulturnim kapitalom
na kojem je mogla graditi svoju autonomiju),
dakle, da se glavni sukobi događaju
unutar same kolektivnovlasničke klase
(nomenklature) i to uslijed same njene
konstitucije, piramidalne organizacije,
gdje niži položaji nastoje za sebe izboriti
više autonomije. Sukobi su i horizontalni
(zapravo su vertikalni sukobi nižih
i viših instanci nomenklature prerasli
u horizontalne - one između republičkih
vlasti) i oni zasnovani na funkcionalnoj
diferencijaciji (nastojanje direktora
oko povećanja autonomije u odlučivanju,
a kako bi se povećala efikasnost privređivanja).
Ne osporavajući povremene i strukturalno
moguće sukobe, Lazić smatra da je vladajuća
klasa u socijalizmu predstavljala "osnovni
izvor društvene dinamike (ili njenog
zamrzavanja" (str. 86), jer je
jedina od svih velikih društvenih grupa
bila integrirana (hijerarhijski uređen
sistem društvenih položaja), organizirana
(u komunističku partiju) i imala je
razvijenu klasnu ideologiju (tzv. marksizam-lenjinizam).
Ispada da su sukobi unutar nomenklature,
uz podršku srednjih slojeva i masovnu
mobilizaciju nižih slojeva (kao što
su bili oni u Hrvatskoj krajem šezdesetih
i u Srbiji krajem osamdesetih) unutrašnja
dinamička osnova socijalističke nomenklature,
a time i čitavog društva.
I napokon, posljednji period koji je
predmet ove analize odnosi se, kako
i stoji u naslovu, na društvene odnose
u vrijeme zakašnjelog kapitalizma. Vremenski
to je najdugotrajniji period. To je
period početnog formiranja srpske države
(njene autonomije u Osmanskom carstvu)
pa sve do Drugog svjetskog rata. Čitav
taj period, uz sporo formiranje trgovačke
i industrijske buržoazije, prije svega
je u znaku odnosa države i seljaštva.
Iz tog odnosa stvorena je društvena
struktura koju karakterizira središnja
društvena uloga države s njenom regulacionom
i redistributivnom ulogom, patronat
države prema seljaštvom (zaštita od
kapitalističkih oblika diferencijacije
i pauperizacije), te egalitarna i autoritarna
ideologija, dakle, strukturalno čitav
sklop je podosta blizak socijalističkom
tipu komandnoplanske regulacije. Odnos
političke elite i seljaštva bio je osnov
dugotrajne, kontinuirane reprodukcije
autoritarnih režima, od Miloša Obrenovića
do Aleksandra Karađorđevića, pa i kasnije,
unutar socijalističke Jugoslavije. "Tek
je u ovom poslednjem slučaju, koji je
doneo radikalnu sistemsku promenu odnosa
(socijalistički komandno-planski poredak),
ta dinamika prvi put prekinuta, tako
što je seljačkoj masi ponuđen „pozitivan“
program materijalno i statusno stimulisane
brze deagrarizacije i industrijalizacije
(pri čemu je, naravno, sitan seljački
posed još jednom bio – iznuđeno! – zaštićen)"
(str. 126).
U Srbiji se gradi društvo, koje pritom
zaostaje za procesom modernizacije države,
koje je M. Veber nazvao "političkim
kapitalizmom" gdje se trajno sticanje
dobiti i orijentacija na dobit gradi
na osnovu „garancija političke vlasti".
Tako se stvarala " simbioza između
nastajuće kapitalističke klase i vrhova
državnog aparata, u kojoj su prvenstvo
(kako po moći tako i po društvenom ugledu,
pa time i kao najpoželjnije područje
delanja i karijere – vlastite ili za
potomstvo) zadobijali „činovnički“ aparati"
(str. 125). Slično je bilo i s nastajućom
srednjom klasom, pa i intelektualnom
elitom toga doba. Država dvostruko dominira
nad društvom. Ona sama koči razvoj kapitalizma
(raznim ograničenjima i paternalističkim
odnosom prema seljaštvu), a s druge
strane, pošto se nametnula kao najmoćnija,
najisplativija i najuglednija instanca
u svoje aparate uključuje najpoduzetnije
i najobrazovanije pojedince i teme slabi
ekonomski i kulturni razvoj.
"Rečju", kaže Lazić, "trajna
(nejednaka) „razmena“ sa seljaštvom,
kao i „simbioza“ sa (podređenom) buržoazijom
i („kooperativnom“ – u odnosu na krajnji
cilj, bez obzira na parcijalnu kritičnost)
kulturnom elitom, osiguravali su političkoj
eliti u Srbiji (uvek unutrašnje nejedinstvenoj,
trajno obeleženoj žestokim međusobnim
sukobima između autoritarnog vladara,
političkih stranaka i vojske) središnje
mesto u društvenoj hijerarhiji, a društvenu
organizaciju činili su državo-centričnom.
Moglo bi se, najzad, reći da je socijalistički
(komandno-planski) poredak u SFRJ predstavljao
vrhunac ovog (dobrim delom kontinuiranog)
društveno-istorijskog toka, ali i da
je taj poredak svojom nekapitalističkom
modernizacijom u velikoj meri iskorenio
jednu od temeljnih pretpostavki dotadašnjeg
istorijskog kretanja – seljačko društvo"
(str. 126). I zaključuje: "sa društvenog
stanovišta, kao temeljno pitanje sadašnje
postsocijalističke transformacije postavlja
konstituisanje društvenih grupacija
relativno nezavisnih od državnih aparata
– kapitalističke klase, na prvom mestu,
i s njom povezanih srednjih slojeva
– koji bi mogli da ograniče delanje
državnih aparata i političke elite na
okvire političkog podsistema (razumljivo,
u okolnostima savremenog globalizujućeg
kapitalizma, u čijim okvirima država
– i pored neoliberalnih pokušaja radikalne
redukcije njenih ekonomskih ovlašćenja
– nužno zadržava ključnu (neizbežnu)
’regulatornu’ ulogu. Tek bi takvo klasno
konstituisanje moglo da ’razdržavi’
(odnosno depolitizuje) procese društvene
reprodukcije u Srbiji i postavi društveno-ekonomski
razvoj kao temeljan autonomni cilj (štiteći
taj cilj, ali i sredstva za njegovo
ostvarenje – ljudske i materijalne resurse
– od neprestanih posezanja političke
elite)" (str. 127).
Umjesto dvostoljetne zaokupljenosti
državom, državocentrizmom i državotvornošću
Srbiji je (i ne samo Srbiji), a "nakon
svega", potrebna strategija društvotvornosti,
orijentacija na izgradnju složenog i
po svojoj prirodi protivriječnog društva
u kojem ljudi, pojedinci i grupe, vođeni
vlastitim interesima, mogu zadovoljavati
svoje potrebe bez "garancija političke
vlasti". Objektivno, to je danas
lakše učiniti nego što je to bilo u
prošlim periodima. Društvena struktura
je postala znatno složenija i otvorenija
(samo društvo nije više "konterjner
društvo" koje je zatvoreno unutar
države-nacije), a nestali su i neki
važni akteri koji su podržavali strategiju
državocentrizma (dvor: monarh, generalni
sekretar - Broz, predsjednik države
- Milošević, a sitnoposjedničko seljaštvo,
sa logikom samodovoljnosti, je ekonomski
i demografski sasvim marginalizirano).
Ovu novu orijentaciju valja jasno artikulirati
i širiti, a to prije svega mogu oni
koji posjeduju znanje, tj. uvid u suvremene
procese, i koji ne zavise od ćudi javnog
mnijenja. Ovu studiju Mladena Lazića
može se, a i trebalo bi, čitati na ovaj
način.