Povodom
88 godina od rođenja filozofa Milana Kangrge
Povijesno
ili istorijsko vreme
ili
Uništavanje slobode
Činjenica
koja danas, 2011. godine, poražava jeste
da je proces uništavanja slobode čak i kao
unutrašnje vrednosti u Srbiji završen, a
mi ništa nismo učinili. Ostao je samo Srbin
kao vrsta, a o čoveku kao rodnom biću koji
jedini ima tu mogućnost da prevaziđe vrstu
još nema nikakvih naznaka
»Nešto« bez ikakvih svojstava teško da
se može nazvati čovekom, a drugog pojma
za sada nemam kako bih mogao imenovati to
nešto što stoji ispred mene, osim da je
to jedno rodovsko-mitsko biće koje sebe
naziva Srbinom, misleći da je sa tom vrsnom
odrednicom čovek. To je jedna greška koju
teško da neko želi da prevaziđe jer to je
nemoguće kada vreme jednostavno ne postoji.
Kako napraviti diskontinuitet u tom nacio-bitku
i ubaciti u njega jedno Ništa kao mogućnost
slobode povijesnog čina=samosvest koji u
tom činu stvara vreme i svet? Verovatno
je to suvišno pitanje jer je svakom nacio-bitku
dovoljno da jeste i ne treba mu nešto poput
treba da, štaviše o tome niti razmišlja,
niti je ikada čulo za to, jer je on obožen
i osvećen, a božanski nacio-bitak ne mora
da prevazilazi sam sebe.
Da li je unutrašnja
sloboda naša priroda?
U Srbiji čovek=samosvest=povijesni čin=vreme=svet
još uvek nije ni na vidiku, jer smo samo
istorijska bića koja nemaju nikakvu povijesnost
koja bi započela vreme. Dakle, još uvek
je mitsko »vreme« kao večna »sadašnjost«
kategorija u kojoj živimo. Zato su nam tako
bliski razni Obilići, Lazari, nebeska carstva,
Kosova itd. Sa njima svako jutro pijemo
prvu kafu i planiramo izlazak Muratu. I
tako iz dana u dan. Večno vraćanje istog,
samo iz razloga što nismo napravili niti
jedan vlastiti povijesni (slobodno-stvaralački
– samosvesni) čin kojim bi promenili tok
istorije i započeli vremenski tok. Iz tog
razloga nikada se nećemo uključiti u istoriju
evropskih naroda jer nemamo niti jedan povijesni
čin. Bez toga teško da možemo doći i do
pojma čoveka jer za tako nešto nam je potrebno
vreme, a to je ono čega još uvek nema.
Kada bi bar unutrašnja sloboda bila naša
druga priroda imali bi razvijenu umetnost,
obrazovanje, filozofiju, završenu individualnost
itd. Međutim, naša druga priroda je zbog
nepostojanja vremena ipak samo mitologija
koja nema nikakve veze sa zbiljnim životom,
a što je najgore ni s unutrašnjim jer slobode
nema ni u mišljenju.
Bilo bi suviše lako objasniti Srbiju kao
jednu zatvorenu zajednicu kojom vladaju
običaji... Mislim da je problem još dublji
jer su uništeni i zajednica i pojedinac...
To je moguće da se desi samo zbog nepostojanja
vremena, odnosno mit je vlasnik svega...
Mi smo samo mitološka bića, izvan svake
mogućnosti budućnosti... Zato samo imamo
jako osećanje obaveznosti obeležavanja trenutaka
smrti ljudi koji su pokušali da nešto promene
i ništa više jer mit u svojoj suštini i
jeste zaustavljena »sadašnjost«, tako da
smo mi u konstantnom parastosu koji nam
ne dozvoljava da razmišljamo o budućnosti
koja jedino može da promeni tok istorije.
Stalno smo obuzeti nekom tugom koja nam
je opravdanje za sve jer ne moramo da razmišljamo
o budućnosti...
Nema sveta oko nas jer je on kategorija
čovekove produkcije, a i zaboravili smo
da postoji mogućnost u nama samima da se
on bar malo ne samo promeni već i stvori...
Ne mislimo nimalo da je početak svega budućnost,
a ne istorija kao mit... Jer istorija se
ne bavi mitologijom već povijesnim činovima...
Dakle, nemamo ni istoriju već samo mitologiju...
Opredelili su nas za
nacionalizam i mitologiju
Povijesne činove nismo mogli pratiti niti
ih stvarati jer smo se opredelili za nacionalizam
i mitologiju, za oboženi nacio-bitak i za
metafiziku rođenja. Zbog toga smo postali
zemlja mrtvih koja više plače nad kamenom
nego nad neostvarivanjem budućnosti koja
jeste život.
Nagoni postaju beskonačni, jer nemaju nikakvog
temelja koji bi mogao da ih obuzda... Um
nije razvijen, a razum je samo mrtva kategorija...
Život iz čistog instinkta, poput životinje...
Jedino razmišljanje, ako se to tako može
nazvati, jeste šta ću sutra da jedem, a
jedina briga je da se ne ostane gladan...
Na sve to pokušavati da nakalemite ideje
slobode, građanina, čoveka, prava, potpuno
je besmisleno jer živimo na nivou vrste
koja ne želi više da se uzdigne na nivo
roda.
Negativitet nije shvaćen kao sloboda i osnovna
vrednost subjekta već je zbog nepostojanja
čovek=vreme=svet shvaćen kao uništenje svakog
koji pokuša da promeni tok mitologičnosti
i pretvori ga u istinsku istoriju preko
povijesnog čina.
Ako nema vremena, onda nema ni države i
ne znam zašto već jednom neko ne kaže da
Srbija kao država ne postoji. Možda bi jedna
takva istina zaustavila krug večnog vraćanja.
To bi bio jedan povijesni čin koji bi bitno
zaustavio vreme=povijesnost i dao priliku
budućnosti, a ne prolaznoj sadašnjosti kao
suštini istorijskog vremena.
Kada bi svako od nas ili bar neko bio povijesna
ličnost verovatno bi se i sama re-evolucija
bitno lakše izvela... Ne možete se izdavati
za nosioca povijesno »novog« a da u svojoj
suštini budete onaj koji će da koristi sve
privilegije istorijskog starog sistema i
da samo povremeno izbacite neke parole koje
ste čuli u susednom dvorištu koje se nalazi
u povijesnom vremenu, a vi ih slušate u
mitologiji... Kakav tek užas nastaje u glavama
ljudi koji verovatno sve to vide, ali ćute...
Optužujem ćutanje...
Pretvaranje države u privatnu svojinu nekoliko
oligarha koji su iznad ovakve države samo
potvrđuje stav da država ne postoji... Ne
želim da zapadnem u jednu zamku koja se
sama nameće, a to je da pojedinac treba
da bude žrtva koja treba da se pokori pred
jednom takvom državom koja ne postoji jer
to bi bio zločin prema čovečnosti... Temelj
tog novog treba da bude, kao prvo, slobodan
građanin, pa će onda iz toga, kao posledica,
nastati slobodna država... Suviše jednostavno
deluje iz perspektive kada već imate nekakvo
shvatanje slobode, pa makar i čisto, slobodan
sam u mislima bez obzira na to što sam u
okovima.
Pojam slobode nije zaboravljen,
sve izgleda kao da i ne postoji...
I takvo shvatanje slobode je znak da se nalazimo
u vremenu i da imamo pojedinca koji misli...
Međutim, problem nastaje kada pojam slobode
kao da ne postoji, a ne samo da je zaboravljen....
Izgubljena je svaka mogućnost koja može dovesti
do razvoja nekog pojedinca koji je samo maska...
Da li možemo obnoviti mogućnost koja će nam
otvoriti put napretka? Očigledno je
da kada bi ona
bila obnovljena mogli bi da nastavimo
preko negativiteta kao slobode da
budemo ono što jesmo.
Problem večne sadašnjosti iz koje
nas samo vreme=samosvest može spasiti
nikada ne može da bude tema jer ko
god je pokušao da započne vreme bio
je unapred određen kao meta koju treba
ukloniti. Najupečatljiviji primer
je Nikola Tesla koji je promenio tok
svetske istorije, uveo nas u jednu
potpuno novu istoriju svojim povijesnim
činom, ali mi smo želeli večnost mita
u kojem za Nikolu Teslu nije bilo
mesta jer nije na-rođen, odnosno pogrešno
je rođen, a to je isto kao da niste
ni rođeni, jer mi ne želimo da nam
budućnost bude početak, već mitologija
Kosovskog boja, guslanje Radovana
Karadžića, masovna ubijanja Ratka
Mladića, bolesni um Slobodana Miloševića
koji su veličali Dobrica Ćosić, Matija
Bećković, Ljubomir Tadić sa svojim
akademicima i psihologija Borisa Tadića
čiji alter ego (Vojislav Šešelj) sedi
u Hagu i čeka da se vrati u Srbiju,
a na njegovom kauču jedan pored drugog
leže Tomislav Nikolić i Aleksandar
Vučić i pokušavaju preko transfera
na
|
|
|
Sigmunda Tadića da očiste svoje biografije,
jer kada je uspelo Dačićevom SPS-u, zašto
ne bi i njima.
Samo shvatanje vremena kao diskontinuiteta
može otvoriti nov istorijski tok, jer iz tog
ništa, iz tog diskontinuiteta kao zaustavljenosti
sukcesivnosti istorijskog vremena nastaje
povijesni čin kojima stvara i samo vreme i
celokupan čovekov svet, jer se vreme kao samosvest
pojavljuje kao vlastiti svet.
»Šverceri vlastitih
života«
Stalno se provlači misao da smo izgubili vreme...
Ali kako smo nešto izgubili kada to nešto
nije ni postojalo, kada nam je ono treba
da još uvek nepoznato, a čovek kao povijesno
biće još uvek jako daleko... Može jedan Prust
da traga za izgubljenim vremenom jer ono je
započelo povijesnim činom Francuske revolucije
kada je čovek dobio svoju šansu i tada je
izašao na istorijsku scenu, jer čovek i jeste
vreme i svet koji je i stvoren u tom povijesnom
činu...
Šverceri vlastitih života! Jedna potpuno šizofrena
situacija koju oni ne shvataju jer još uvek
nisu došli do samosvesti, do čoveka, pa im
situacija deluje potpuno normalno da jedno
pričam, samo zato što u datom trenutku imam
nekakav interes, a ispod toga švercujem svoj
vlastiti život u različite tuđe džepove za
neku blisku budućnost. Ne razumeju da se suština
uvek pojavljuje i da je vidljiva i da nije
neka stvar po sebi koju nikada nećemo saznati.
Suština je poput sile, mora da se ispolji.
Žalosno je da to neko još uvek ne zna, a ovamo
glumi čak i inteligenciju, jer do intelektualca
još uvek nije stigao.
Svedeni smo na životinju koja ne može da prevaziđe
svoju vrstu, ali ljudsko biće to može, ali
onda nema Srbina, patriota, nacionaliste,
jer se rođenjem ne završava ljudski život
nego tek počinje. Metafizika rođenja nas zatvara
u statičnost bitka koja uvek završi u svim
vrstama nacija.
Metafizika rođenja shvaćena kao bitak teško
može da se prevaziđe jer je obožena, jer i
bog ne može da prevaziđe samoga sebe, pa zašto
bi to onda radili Srbi ili bilo koji nacio-bitak.
Zašto bi nešto shvaćeno kao božanstvo imalo
volju i potrebu da se razvija i razmišlja
o stvaranju vlastitog vremena u povijesnom
činu koji menja tok istorije, ali zato ima
problem sa drugim ljudskim bićem. Veoma je
čudno to božanstvo. Sve na kraju završi u
nekoj novoj emanaciji totalitarizma...
Zar vam se ne čini da u Srbiji ostaju samo
oni koji prihvataju taj nacio-bitak kao nešto
tako vredno da zbog njega ne treba da se pomere
nigde iz svoje palanke... Kada je Srbija stavljena
na belu listu, kada je uvedena vizna liberalizacija,
to u suštini znači da svi oni koji žele demokratiju
i građansko društvo, koji žele da budu ljudi,
mogu da idu iz ove zemlje jer nisu potrebni,
jer ne znaju da saginju glavu i slušaju...
Ovo je jedan od novih oblika deportacije vlastitog
obrazovanog stanovništva. Humana deobrazovanizacija...
Užas...
 |
|
Dušan Sakić |
 |
|