Pitanja
arhitekture i društvene proizvodnje prostora
Ovde
se otvara polje za novi istraživački projekat
u pokušaju slojevitog razumevanja društvenog
procesa proizvodnje prostora, pri čemu su
u nas tek započete promene zaustavljene
mutirajući u nedovršene nakaradnosti, s
opasnostima da sve ostane na pola puta,
ni tamo ni ovamo, a u stvari nigde
Radost koju nam je priuštilo ozelenjeno
i rascvetalo proleće teško da može da prekrije
sliku koja nas zasenjuje sa svih strana,
sliku izgrađenog haosa, nakaradnih i kičastih
građevina, nedovršenih kuća, neomalterisanih
nezgrapnina, opšteg vizuelnog nesklada,
energetskog rasipništva, agresije na prirodu
itd., ne može da pokrije tragove u pejzažu
brojnih neusklađenosti društvenog procesa
koji nazivamo proizvodnjom prostora. Procesa
koji smo već tradicionalno navikli da nazivamo
arhitekturom i urbanizmom, a tu su i pejzažne
aktivnosti, infrastrukturni radovi, održavanje...
I kada malo zgrebemo u pokušajima da razumemo
neočigledne determinante, nude nam se opšta
mesta apologetskog pravdanja svetskom krizom,
tranzicijskim okolnostima, odsustvom profesionalne
etike, špekulantskom pohlepom itd... samo
da bi se izbeglo pitanje osnovne potrebe
za kulturnim pokretom.
Pitanja misionarske
uloge i široka evidencija učinjenog
Kakve odgovore možemo naslutiti recimo iz
smotre u liku Salona arhitekture u Muzeju
primenjene umetnosti u Beogradu aprila 2011,
kada se i sami organizatori pitaju »koja je
svrsishodnost prezentacije arhitekture u savremenim
okolnostima«. Kao odjek dilema sa Bijenala
arhitekture u Veneciji 2010, kada je i pokrenuto
pitanje šta izlagati kao doživljaj arhitekture
ako ne ambijente jedan na jedan, pa se poteglo
za prezentovanjem instalacija koje dočaravaju
prostorne senzacije i doživljaje... Naravno,
priređivače Salona muče prizemnije dileme,
jer njih u Muzeju primenjene umetnosti finansira
Ministarstvo kulture Srbije da »tragaju za
idejom i obavezom oko prezentovanja i prikupljanja
podataka o savremenoj arhitekturi, arhitektima«
i da »sabiraju, evidentiraju pojave, razvrstavaju
ih, tumače, vrednuju i arhiviraju, da okupljaju
arhitekte, da im bude osećanja zajedništva,
motivišu, promovišu,
afirmišu vrednosti,
i to je sve zajedno jedna misionarska
uloga«. Pitanje misionarske uloge
u tranzicijskim okolnostima potrebnih
reformi institucija i promene sveukupnog
sistema vrednosti ostaje diskutabilno,
naročito kada se sagledaju tragovi
u prostoru. A kako u katalogu stoji,
organizatori konstatuju da »ponuđeni
modeli nisu proizveli ubedljivi preokret
u slici umetnosti i umetničkog života
ove sredine. Posebno, kada se posle
nekoliko godina ‘novi koncept’ pretvorio
u novi manirizam bez suštinske promene
kvaliteta sadržaja«. Smatraju da tome
doprinosi činjenica da nema velikih
javnih projekata... tako da je vrednost
Salona svedena na to što »dokumentuje
arhitekturu u širokom opusu, uspostavlja
odnos između javnosti i struke i zastupa
nezavisni autorski koncept koji je
osnovni i prvi nivo za učestvovanje«.
Konstatovano je da je postignut zavidan
standard u prezentaciji kataloga,
i da je Salon uspeo da internacionalizuje
i regionalizuje postavku prikazanim
oko osamdesetak eksponata realizacije,
te
|
|
|
Bogoljub
Arsenijević Maki - crteži iz zatvora
|
 |
se nižu izgrađene zgrade: poslovne kancelarije,
hoteli, nacionalni paviljon, sportski centri,
pijace, groblja i kapele, škole, bolnice,
zgrade socijalnog stanovanja, porodične kuće,
vile i ekskluzivne rezidencije, enterijeri
kafića i butika, komadi nameštaja itd., sve
to u gradovima: Beogradu, Novom Sadu, Nišu,
pa se nižu Helsinki, Surgut u Rusiji, Baku
u Azerbejdžanu, pa Elspo 2010, Šangaj u Kini,
Malabo u Ekvatorijalnoj Gvineji, pa Podgorica,
Ljubljana, Brežice, Laktaši, Republika Srpska,
Mokrin Vojvodina, pa Kotor, Kaluđerica, Stara
Pazova itd., pa ekskluziviteti ambasade Alžira
i legata Čolaković na Dedinju. Ne diferencira
se da li priložene eksponate stvaraju »gastarbajteri«
ili su iz domaćih biroa, što posetilac treba
da zaključi detaljnijom sopstvenom analizom.
Potom Salon prikazuje i osamdesetak eksponata
projekata, gde je moguće konstatovati da su
pripadnici profesije već ovladali tehnikama
kompjuterske prezentacije fotošopa i drugih
zasenjivanja, dakle »piar« marketing filozofija
uveliko je prisutna, tako da za neke prikazane
eksponate na fotopanelima skoro da je nemoguće
poverovati da nisu izgrađeni. Uz sve to prikazano
je i trinaest eksponata studentskih radova,
a tu je i široki spisak biografija, naravno
veoma ograničenog opusa, što podseća na vremena
jednostranog evidentiranja »ko je ko u Srbiji?«
Tu je i spisak sponzora a katalog je finansiralo
Ministarstvo kulture Srbije, dakle svi mi
koji plaćamo doprinose, a otvara se pitanje
koliko smo učestvovali u koncipiranju?
Odjeci iz globalne arene
i kreativna odgovornost vodećeg graditelja
Iz gibanja na globalnoj sceni na kojoj uticaji
ekonomske krize dovode do uzdrmavanja vladajućih
vrednosti, pa već pristižu glasovi sumnje
u arhitektonske veličine svetskih zvezda (star
arhitects) koje su razvile stil autorske samodovoljnosti,
i kako londonski Tajms piše početkom
aprila 2011, njihovoga »pretencioznog trabunjanja«
kojim obrazlažu svoje zgrade koje će inače
nestati za 20 godina. Prozivaju se zvezde
svetske arhitekture i navode imena Libeskind,
Gehry, Rodžers, Foster, Hadid, Eisenman, Koolhaas...
i njihova »isprazna obrazloženja kojima objašnjavaju
sopstveni genije onima koji to inače ne percipiraju«,
i dalje »nova arhitektura je namenjena da
štrči kao delo inspirisanog skulptora koji
ne stvara za ljude nego vaja prostor kao iskaz
sopstvenih izražajnih ciljeva« i dela ostvarenog
kao izlišnost koja će se prvom prilikom odbaciti
kao suvišna potrošnja.
Što nas vraća na prapočetke, u potragu za
iskonskim značenjima pojma arhitektura, sve
vezano za značenja bliska ideji vodećeg
graditelja (od grčke reči arhitekton,
arhi, grč., prvi, viši, vodeći, i
tekton, grč., radnik, zidar, graditelj),
skrećući pažnju na obrasce koordinacije poduhvata
građenja u sadržajima voditeljske funkcije.
Aktivnost je oslonjena na znanje ali je reč
i o kreaciji, sagledavanju budućeg, predviđanju
nastajuće građevine ili sredine, gde voditeljska
uloga u poduhvatu, koordinacija i upravljanje,
podrazumevaju usklađivanje s ciljem predstavljenim
planom/predstavom predviđenog budućeg. Ciljnost
i namera (u širokom spektru mogućih iskaza
predviđanja, vizijom, utopijom, predviđanjem,
planiranjem, projektovanjem) deo su kompleksnog
procesa kreacije, usloženi brojnim
interpretacijama kolektiviteta kao komunikacijom
u vidu strukture koja povezuje odnos individualnog
i kolektivnog.
Kada je početkom prošlog veka prevaziđen
odnos aspekata zanatske utilitarnosti i
umetničke mističnosti, nagoveštaji industrijskog
i modernog spajanja utilitarnog i umetničkog,
zanemareno ushićenje stvaralaštva svrstavalo
je kao arhitektonska ostvarenja samo na
ono što je u sferi »uzvišenog«, dakle blisko
religijskom i mističnom. Modernisti su poistovetili
estetiku stvaralaštva sa funkcionalnim ostvarenjima,
približili su sintezu funkcije i forme,
mada je utilitarnost, kada je reč o gradu,
skliznula izvan moći obuhvata avangardističke
estetike i kontrole
individualnom kreativnošću vodećeg
stvaraoca. I trebalo je vremena
da se tada u krizi modernizma kao
odgovor širokog zahvata pokrenu
odgovori sa prefiksom »post«, a
reč je i o pitanjima društvene uloge
aktivnosti. I u već klasičnom obraćanju
Aldo Rosi je pod pojmom arhitektura
grada ponudio objašnjenje kojim
podrazumeva konstruisanje grada
tokom vremena uzimajući u obzir
»da je krajnja i definitivna činjenica
života kolektiviteta kreacija sredine
u kojoj živi«.*
U današnje vreme ovaj oblik kreacije
(oblikovanja sredine) neodvojiv
je od civilizovanog življenja, ali
i od iskonske želje za građenjem
bolje sredine, što podrazumeva stvaranje
veštačke (unutrašnje) klime i uređenje
sredine sa estetskim namerama. Rosi
arhitekturu vezuje za umetnost,
za estetsko delovanje, a simboliku
ostvarene zgrade ili sredine za
društvene sadržaje i brojne aspekte
|
|
|
kulturne slojevitosti građene životne sredine
u trajanju (što podrazumeva odnose kreacije
i memorije ne isključujući dublja utemeljenja
političkim delovanjima). Arhitektura grada
kao umetnost kolektiviteta, izraz kolektivne
svesti pa i kolektivnog nesvesnog, shvaćena
kao izraz emotivnog i estetskog iskustva
sadrži dug razvojni put koji je prethodio
Rosijevim definicijama, istraživanjima veštačke
inteligencije, mehanizma regulacije urbanog
procesa, fleksibilnog okvira koji zauzdava
nesputanu kreativnost i uobličava pravilima
prilagođenim čovekovim strukturama. Tradicionalno
suprotstavljanje suvom racionalizmu tvrdnjama,
pomenimo evropske polemike osamnaestog veka,
oko izraza koji je arhitektura morala da
komunicira: uzvišenost, slikovitost i asocijativnost,
pri čemu se danas asocijativnost svrstava
u veoma složene aspekte simbolizacije i
označavanja. Dok pitanja kreacije, stvaralaštva
navode interesovanja na polje hipotetičkog,
intuitivnog, eksperimentalnog i u tim okvirima
proizvoljnog.
I ovde se otvara polje za novi istraživački
projekat u pokušaju slojevitog razumevanja
društvenog procesa proizvodnje prostora, pri
čemu su u nas tek započete promene zaustavljene
mutirajući u nedovršene nakaradnosti, s opasnostima
da sve ostane na pola puta, ni tamo ni ovamo,
a u stvari nigde. Stoga s nestrpljenjem očekujemo
dalje nove impulse za neophodan kulturni preokret,
spremni da poverujemo da će se oni možda naslutiti
nastupajućim smotrama Beogradske nedelje dizajna,
pa i festivala Mikser maja 2011, no slutnja
šta će od svega biti preporučuje oveštalu
poslovicu »živi bili pa videli«.
 |
|
Milan Prodanović |
 |
* Aldo
Rossi, The Architecture of the City,
Opposition Books, MIT press, Cambridge
Massachusetts 1982.
|