Početna stana
 
 
 
   

Pitanja arhitekture i društvene proizvodnje prostora

Ovde se otvara polje za novi istraživački projekat u pokušaju slojevitog razumevanja društvenog procesa proizvodnje prostora, pri čemu su u nas tek započete promene zaustavljene mutirajući u nedovršene nakaradnosti, s opasnostima da sve ostane na pola puta, ni tamo ni ovamo, a u stvari nigde

Radost koju nam je priuštilo ozelenjeno i rascvetalo proleće teško da može da prekrije sliku koja nas zasenjuje sa svih strana, sliku izgrađenog haosa, nakaradnih i kičastih građevina, nedovršenih kuća, neomalterisanih nezgrapnina, opšteg vizuelnog nesklada, energetskog rasipništva, agresije na prirodu itd., ne može da pokrije tragove u pejzažu brojnih neusklađenosti društvenog procesa koji nazivamo proizvodnjom prostora. Procesa koji smo već tradicionalno navikli da nazivamo arhitekturom i urbanizmom, a tu su i pejzažne aktivnosti, infrastrukturni radovi, održavanje... I kada malo zgrebemo u pokušajima da razumemo neočigledne determinante, nude nam se opšta mesta apologetskog pravdanja svetskom krizom, tranzicijskim okolnostima, odsustvom profesionalne etike, špekulantskom pohlepom itd... samo da bi se izbeglo pitanje osnovne potrebe za kulturnim pokretom.

Pitanja misionarske uloge i široka evidencija učinjenog

Kakve odgovore možemo naslutiti recimo iz smotre u liku Salona arhitekture u Muzeju primenjene umetnosti u Beogradu aprila 2011, kada se i sami organizatori pitaju »koja je svrsishodnost prezentacije arhitekture u savremenim okolnostima«. Kao odjek dilema sa Bijenala arhitekture u Veneciji 2010, kada je i pokrenuto pitanje šta izlagati kao doživljaj arhitekture ako ne ambijente jedan na jedan, pa se poteglo za prezentovanjem instalacija koje dočaravaju prostorne senzacije i doživljaje... Naravno, priređivače Salona muče prizemnije dileme, jer njih u Muzeju primenjene umetnosti finansira Ministarstvo kulture Srbije da »tragaju za idejom i obavezom oko prezentovanja i prikupljanja podataka o savremenoj arhitekturi, arhitektima« i da »sabiraju, evidentiraju pojave, razvrstavaju ih, tumače, vrednuju i arhiviraju, da okupljaju arhitekte, da im bude osećanja zajedništva, motivišu, promovišu,
afirmišu vrednosti, i to je sve zajedno jedna misionarska uloga«. Pitanje misionarske uloge u tranzicijskim okolnostima potrebnih reformi institucija i promene sveukupnog sistema vrednosti ostaje diskutabilno, naročito kada se sagledaju tragovi u prostoru. A kako u katalogu stoji, organizatori konstatuju da »ponuđeni modeli nisu proizveli ubedljivi preokret u slici umetnosti i umetničkog života ove sredine. Posebno, kada se posle nekoliko godina ‘novi koncept’ pretvorio u novi manirizam bez suštinske promene kvaliteta sadržaja«. Smatraju da tome doprinosi činjenica da nema velikih javnih projekata... tako da je vrednost Salona svedena na to što »dokumentuje arhitekturu u širokom opusu, uspostavlja odnos između javnosti i struke i zastupa nezavisni autorski koncept koji je osnovni i prvi nivo za učestvovanje«. Konstatovano je da je postignut zavidan standard u prezentaciji kataloga, i da je Salon uspeo da internacionalizuje i regionalizuje postavku prikazanim oko osamdesetak eksponata realizacije, te
 
Bogoljub Arsenijević Maki - crteži iz zatvora
se nižu izgrađene zgrade: poslovne kancelarije, hoteli, nacionalni paviljon, sportski centri, pijace, groblja i kapele, škole, bolnice, zgrade socijalnog stanovanja, porodične kuće, vile i ekskluzivne rezidencije, enterijeri kafića i butika, komadi nameštaja itd., sve to u gradovima: Beogradu, Novom Sadu, Nišu, pa se nižu Helsinki, Surgut u Rusiji, Baku u Azerbejdžanu, pa Elspo 2010, Šangaj u Kini, Malabo u Ekvatorijalnoj Gvineji, pa Podgorica, Ljubljana, Brežice, Laktaši, Republika Srpska, Mokrin Vojvodina, pa Kotor, Kaluđerica, Stara Pazova itd., pa ekskluziviteti ambasade Alžira i legata Čolaković na Dedinju. Ne diferencira se da li priložene eksponate stvaraju »gastarbajteri« ili su iz domaćih biroa, što posetilac treba da zaključi detaljnijom sopstvenom analizom. Potom Salon prikazuje i osamdesetak eksponata projekata, gde je moguće konstatovati da su pripadnici profesije već ovladali tehnikama kompjuterske prezentacije fotošopa i drugih zasenjivanja, dakle »piar« marketing filozofija uveliko je prisutna, tako da za neke prikazane eksponate na fotopanelima skoro da je nemoguće poverovati da nisu izgrađeni. Uz sve to prikazano je i trinaest eksponata studentskih radova, a tu je i široki spisak biografija, naravno veoma ograničenog opusa, što podseća na vremena jednostranog evidentiranja »ko je ko u Srbiji?« Tu je i spisak sponzora a katalog je finansiralo Ministarstvo kulture Srbije, dakle svi mi koji plaćamo doprinose, a otvara se pitanje koliko smo učestvovali u koncipiranju?

Odjeci iz globalne arene i kreativna odgovornost vodećeg graditelja

Iz gibanja na globalnoj sceni na kojoj uticaji ekonomske krize dovode do uzdrmavanja vladajućih vrednosti, pa već pristižu glasovi sumnje u arhitektonske veličine svetskih zvezda (star arhitects) koje su razvile stil autorske samodovoljnosti, i kako londonski Tajms piše početkom aprila 2011, njihovoga »pretencioznog trabunjanja« kojim obrazlažu svoje zgrade koje će inače nestati za 20 godina. Prozivaju se zvezde svetske arhitekture i navode imena Libeskind, Gehry, Rodžers, Foster, Hadid, Eisenman, Koolhaas... i njihova »isprazna obrazloženja kojima objašnjavaju sopstveni genije onima koji to inače ne percipiraju«, i dalje »nova arhitektura je namenjena da štrči kao delo inspirisanog skulptora koji ne stvara za ljude nego vaja prostor kao iskaz sopstvenih izražajnih ciljeva« i dela ostvarenog kao izlišnost koja će se prvom prilikom odbaciti kao suvišna potrošnja.
Što nas vraća na prapočetke, u potragu za iskonskim značenjima pojma arhitektura, sve vezano za značenja bliska ideji vodećeg graditelja (od grčke reči arhitekton, arhi, grč., prvi, viši, vodeći, i tekton, grč., radnik, zidar, graditelj), skrećući pažnju na obrasce koordinacije poduhvata građenja u sadržajima voditeljske funkcije. Aktivnost je oslonjena na znanje ali je reč i o kreaciji, sagledavanju budućeg, predviđanju nastajuće građevine ili sredine, gde voditeljska uloga u poduhvatu, koordinacija i upravljanje, podrazumevaju usklađivanje s ciljem predstavljenim planom/predstavom predviđenog budućeg. Ciljnost i namera (u širokom spektru mogućih iskaza predviđanja, vizijom, utopijom, predviđanjem, planiranjem, projektovanjem) deo su kompleksnog procesa kreacije, usloženi brojnim interpretacijama kolektiviteta kao komunikacijom u vidu strukture koja povezuje odnos individualnog i kolektivnog.
Kada je početkom prošlog veka prevaziđen odnos aspekata zanatske utilitarnosti i umetničke mističnosti, nagoveštaji industrijskog i modernog spajanja utilitarnog i umetničkog, zanemareno ushićenje stvaralaštva svrstavalo je kao arhitektonska ostvarenja samo na ono što je u sferi »uzvišenog«, dakle blisko religijskom i mističnom. Modernisti su poistovetili estetiku stvaralaštva sa funkcionalnim ostvarenjima, približili su sintezu funkcije i forme, mada je utilitarnost, kada je reč o gradu, skliznula izvan moći obuhvata avangardističke
estetike i kontrole individualnom kreativnošću vodećeg stvaraoca. I trebalo je vremena da se tada u krizi modernizma kao odgovor širokog zahvata pokrenu odgovori sa prefiksom »post«, a reč je i o pitanjima društvene uloge aktivnosti. I u već klasičnom obraćanju Aldo Rosi je pod pojmom arhitektura grada ponudio objašnjenje kojim podrazumeva konstruisanje grada tokom vremena uzimajući u obzir »da je krajnja i definitivna činjenica života kolektiviteta kreacija sredine u kojoj živi«.* U današnje vreme ovaj oblik kreacije (oblikovanja sredine) neodvojiv je od civilizovanog življenja, ali i od iskonske želje za građenjem bolje sredine, što podrazumeva stvaranje veštačke (unutrašnje) klime i uređenje sredine sa estetskim namerama. Rosi arhitekturu vezuje za umetnost, za estetsko delovanje, a simboliku ostvarene zgrade ili sredine za društvene sadržaje i brojne aspekte
 
kulturne slojevitosti građene životne sredine u trajanju (što podrazumeva odnose kreacije i memorije ne isključujući dublja utemeljenja političkim delovanjima). Arhitektura grada kao umetnost kolektiviteta, izraz kolektivne svesti pa i kolektivnog nesvesnog, shvaćena kao izraz emotivnog i estetskog iskustva sadrži dug razvojni put koji je prethodio Rosijevim definicijama, istraživanjima veštačke inteligencije, mehanizma regulacije urbanog procesa, fleksibilnog okvira koji zauzdava nesputanu kreativnost i uobličava pravilima prilagođenim čovekovim strukturama. Tradicionalno suprotstavljanje suvom racionalizmu tvrdnjama, pomenimo evropske polemike osamnaestog veka, oko izraza koji je arhitektura morala da komunicira: uzvišenost, slikovitost i asocijativnost, pri čemu se danas asocijativnost svrstava u veoma složene aspekte simbolizacije i označavanja. Dok pitanja kreacije, stvaralaštva navode interesovanja na polje hipotetičkog, intuitivnog, eksperimentalnog i u tim okvirima proizvoljnog.
I ovde se otvara polje za novi istraživački projekat u pokušaju slojevitog razumevanja društvenog procesa proizvodnje prostora, pri čemu su u nas tek započete promene zaustavljene mutirajući u nedovršene nakaradnosti, s opasnostima da sve ostane na pola puta, ni tamo ni ovamo, a u stvari nigde. Stoga s nestrpljenjem očekujemo dalje nove impulse za neophodan kulturni preokret, spremni da poverujemo da će se oni možda naslutiti nastupajućim smotrama Beogradske nedelje dizajna, pa i festivala Mikser maja 2011, no slutnja šta će od svega biti preporučuje oveštalu poslovicu »živi bili pa videli«.
  Milan Prodanović

* Aldo Rossi, The Architecture of the City, Opposition Books, MIT press, Cambridge Massachusetts 1982.
 
Majski davni dani
1. 05. -30. 06. 2011.
Danas

 
 
 
 
 
 
 
Copyright © 1996-2011