|
|
 |
 |
|
 |
|
Između
raspada društva i nastajućeg moderniteta*
Efikasan
i brutalan, zapadni način modernizacije
je osvojio svet u ime društva. Ali,
počeo je da gubi snagu kada su se
potlačeni pobunili protiv svojih
gospodara
Našim svetom sve više dominira sila,
ali je i sve veća briga i o moralnim
izborima koji sada imaju centralno
mesto u politici. Tokom nekoliko decenija,
pošto se istrošila konzervativna sociologija
koja je u društvu videla jedan sistem
sposoban da reguliše svoje funkcije
i prilagodi one koji u njemu žive
potrebama sistema, bili smo opsednuti
mišlju koja je svodila sve aspekte
društvenog života na odbranu i reprodukciju
dominacije. Taj kritički pristup proizveo
je mnogo veoma kvalitetnih dela, ali
je neizbežno nestao u spirali autodestrukcije:
zar sama kritička misao ne doprinosi
trijumfu dominacije čiju zastrašujuću
moć dokazuje, a koja je u potpunoj
suprotnosti sa slabošću njenih suparnika?
Iskreno govoreći, od početka novog
veka opala je i popularnost ovakvog
razmišljanja, ali je ostala veoma
velika, oslanjajući se na protivljenje
nasilju i samovolji. Neoliberalno
mišljenje koje zauzima kontrastav
i želi da predstavlja učenje "racionalnih
izbora", predlaže jedan empirijski
hedonizam koji ima tu prednost da
nije u suprotnosti s našim željama,
ali ne donosi nikakvu garanciju slobode
izbora onima pod uticajem marketinga.
I ovaj hedonizam je takođe veoma udaljen
od onoga što je po mom mišljenju modernitet.
Treba da u potpunosti prekinemo sa
svim razmišljanjima povezanim s odbranom
društvenog sistema, sposobnim da istovremeno
razvijaju i nameću vrednosti, norme,
oblike autoriteta, neku definiciju
statusa i uloga. Zato što je modernitet
sušta suprotnost autokreacije društva.
Ono kroz šta prolazimo jeste uništenje
društva, odnosno društvene vizije
društvenog života, svih kategorija
u kojima živimo kao u nekom oklopu
već duže od jednog veka. Mi posmatramo
kako se oko nas ruše društva proizvodnje
i socijalnih borbi čiji nam je dinamizam
obezbedio nekoliko vekova napretka
u odnosu na ostatak sveta. Normalno
je da puno njih primećuje samo ruševine
jedne tako velelepne građevine. Lično
stalno insistiram na povratku nasilja
i rata, a podvukao sam trijumf tržišta
nad radom i stvaranjem. Ali, nasuprot
ovim crnim oblacima koji zauzimaju
veći deo našeg neba, takođe primećujem
sve sjajnije prisustvo jednog moderniteta
čiji se principi (verovanje u razum
i priznavanje univerzalnih prava pojedinaca)
potvrđuju na ruševinama društvenih
sistema.
Našu istoriju više ne definiše njen
smisao ili eventualni krajnji cilj;
još manje to čine duh vremena ili
naroda, nego sukobi prirodnih sila
- sila tržišta, rata i katastrofi,
s modernitetom, subjektom.....
Kada je reč o ideji moderniteta, ona
predstavlja, osim delovanja društva
na sebe i izvore prava, prisustvo
univerzalnog u socijalnom. Dopadljivo
je što sadržaj ideje moderniteta ovako
prikazan podseća na filozofiju prosvećenosti,
pošto je ona, preko svojih i političkih
i intelektualnih manifestacija, ispunjena
jednakim poverenjem u to da sami sebe
stvaramo, zahvaljujući prevazilaženju
društvenih okova koji sprečavaju priznavanje
univerzalizma prava i razuma....
Modernitet je dugo vremena bio nošen
idejom društva; danas se on više ne
može razvijati ako je se ne otarasi,
čak suprotstavljajući joj se, i dočepavši
se subjekta - koji se sve direktnije
suprotstavlja ideji društva.
Ruševina društva ima, podjednako i
pozitivne i negativne aspekte. Desocijalizacija
vodi uništavanju društvenih veza,
samoći, krizi identiteta, kao što
sam rekao, ali istovremeno oslobađa
od pripadnosti i nametnutih pravila.
Ali, modernitet ne samo da nije oslabio
već je postao jedina snaga otpora
svim vrstama nasilja, i na njemu je
sada da ponovo sagradi institucije
koje više neće biti na usluzi društvu
(prekrštenom u "opšti interes"
ili "zajedničko dobro")
već kreativnoj slobodi svakog pojedinca.
Ali, prelazeći iz jednog perioda u
drugi, krize tržišta.
Oslobađajući
individualizam
Efikasan i brutalan, zapadni način
modernizacije je osvojio svet u ime
društva. Ali, počeo je da gubi snagu
kada su se potlačeni pobunili protiv
svojih gospodara. Radnički pokret,
pre svih, zatim pokreti nacio- nalnih
oslobođenja, feministički i ekološki
pokret - koji su međusobno čvrsto
povezani - načeli su totalnu dominaciju
rukovodeće elite, sačinjenu od vlasnika
koji su Evropljani, punoletni i muškog
pola.
Radnici (zaposleni), kolonizovani
narodi, žene i razne manjine stvorili
su onda sebi jednu subjektivnost.
A, postalo je nemoguće zadovoljiti
se oplakivanjem zbog eksploatacije
toliko potlačenih kategorija, kao
da one mogu biti samo žrtve... jednakosti,
slobode i pravde. Slična priča je
kod kolonizovanih i potlačenih naroda
stvorila pokrete za nacionalno oslobođenje...
Takvo pozivanje na ono što možemo
nazvati pravo na subjektivnost odjeknulo
je još više zato što je evropski način
modernizacije zasnovan na izgradnji
društva upadao u krizu, a kolektivizam
je tonuo u mrak...
Svojim liberalnim oblikom društveni
život se svodi na jedno nere-gulisano
tržište: opšte je guranje i grabež
da bi se prisvojio neki proizvod,
što se objašnjava kao dobar posao.
Ta sveprisutna konkurencija hrani
interesne grupe i korporacije koje
se više ne osvrću na opšti interes.
Okidač zapadne modernizacije tako
se opušta - uz pristanak i aplauze
većine, jer to opuštanje ograničava
svemoć rukovodeće elite. Međutim,
cena je rastuća nemoć da se prihvate
tereti, rizici i nade koje pothranjuju
investicije, proizvodnja i rad.
Uzdizanje potlačenih snizilo je nivo
tenzija u zapadnom društvu, ali je
smanjenje praćeno takođe padom dugoročnih
investicija i proje-kata, onoga što
sociolozi nazivaju "model različitog
nagrađivanja", koji je zamenjen
željom za momentalnim učešćem, koja
se stalno uvećava....
Ovo nas navodi da postavimo osnovno
pitanje: da li je moguć neki novi
model modernizacije? Da li se u našim
opuštenim društvima može pojaviti
novi dinamizam? On se ne može stvoriti
nametanjem novih unutrašnjih tenzija
zato što našom istorijom, već vek
i po, dominiraju urušavanje dominacija
i slabljenje tenzija. Dakle, treba
da se uputimo na suprotnu stranu....
Odgovor je individualizam. Tačno je
da taj pojam bije loš glas... Ali,
mi tražimo drugi odgovor: da li postoji
neka vrsta individua-lizma koji može
da zameni želju za osvajanjem i stvaranjem
jakih unu-trašnjih tenzija koje su
svoju efikasnost pokazale u evropskom
modelu modernizacije? ...
Već smo spomenuli pokret oslobođenja
uz čiju su pomoć potlačeni, odbacujući
pokornost, sebi dali subjektivnost,
i potvrdili se kao zakonita (pravna)
bića koja odbacuju nepravdu, nejednakost
i poniženje. Zašto ne tražiti na teorijskom
nivou neki odgovor koji bi dao celokupni
smisao pokretima za oslobođenje, pokretima
radničke klase, kolonizovanih naroda,
žena i raznih manjina, uz isticanje
da u ovom svetu, koji više ne može
da se zasniva na osvajanju i upravljanju
najjačim tenzijama, ispitivanje sebe
i naš otpor bezličnim silama mogu
da nam omoguće da sačuvamo svoju slobodu.
Ovaj oblik otpora u sebi sadrži isticanje
sebe ne samo kao društvenog aktera
već i kao ličnog subjekta. Uništenje
ideje društva može nas spasiti od
neke katastrofe samo ako vodi u stvaranje
ideje subjekta, potragu za nekom akcijom
koja ne zahteva ni profit, ni moć,
ni slavu, ali koja se zalaže za dostojanstvo
svakog Ijudskog bića i poštovanje
koje ono zaslužuje.
Osvrnimo se sada na razloge propasti
pojma društva. Centralna tačka rasprave
jeste da se sazna da li se pojedinac
formira postajući građanin ili, naprotiv,
odbacujući norme, statuse i uloge
koje autoriteti i "agencije (predstavnici)
socijalizacije", kao što su škola
i porodica, ne uspevaju više da učine
prihvatljivim. Prva ideja je bila
u samom središtu izgradnje naših društava
demokratskog tipa. Dok autoritarna,
populistička ili društva zajednice
pozivaju na prevazilaženje ličnih
interesa u korist što je moguće kompletnijeg
učešća u nekom kolektivnom biću, narodu,
rasi, religioznom verovanju, jeziku
ili teritoriji; veličina naših liberalnih
demokratija jeste stvaranje institucija
kao okruženja za nastanak slobodnih
i odgovornih pojedinaca koji će voditi
računa da deluju u skladu s univerzalističkim
kriterijumima. Tako pristupamo ideji
subjekta.
*
Odlomci iz Nove paradigme, Za bolje
razumevanje savremenog društva Alena
Turena, izd. Službeni glasnik. 2011.g.
Obrada redakcijska
|
 |
|
| | | | | |