|
|
 |
 |
|
 |
|
Tribina posvećena
Radomiru Konstantinoviću
Duh
palanke i fašizacija društva
U
novembru je u Zrenjaninu održana tribina
povodom godišnjice smrti Radeta Konstantinovića
na kojoj je pored ostalih govorio
i Ivan Milenković, filozof. S obzirom
na aktuelnost Konstantinovićevog celokupnog
opusa i na pojačano delovanje mračnih,
fašistoidnih snaga, donosimo Milenkovićevo
integralno izlaganje koje na plastičan
način problematizuje odnos između
palanačkog duha i primitvnih rasnih
i nacionalističkih teorija.
Pokušaću da odgovorim na pitanje
odnosa duha palanke i fsašizma, ali
ću za svaki slučaj, predostrožnosti
radi želim da postavim jedno protivpitanje.
Rečeno je u jednom trenutku, u drugom
segmentu ovoga filma, da je Konstantinovićeva
Filozofija palanke kontroverzna knjiga.
Isti je sud izrekao svojevremeno moj
dragi kolega i prijatelj Dragan Prole.
Zašto je rečeno da je to kontroverzna
knjiga?
Otkud, dakle, otpori Filozofiji
palanke Radomira Konstantinovića.
Odgovor je, u isto vreme, relativno
jednostavan i savršeno komplikovan.
Konstantinoviću možemo prići iz nekoliko
perspektiva, kroz analizu nekoliko bitnih
pojmova, recimo pojam realnosti koji
se u Konstantinovićevoj knjizi pojavljuje
verovatno najčešće, potom tu je pojam
banalnosti koji je izuzetno frekventan
i najzad pojam krize ili kritike. Kritika
se ne pojavljuje toliko
često, ali
upravo to njeno odsustvo strašno
je indikativno za pitanje “otkud
otpori samome Konstantinoviću,
otkud otpori ovoj knjizi?”.
Kada pogledamo na koji način
Konstantinović prilazi pojmu
realnosti, tom velikom pojmu
evropske filozofije, pre svega
evropske filozofije, videćemo
da ga on analizira na način
na koji ga niko, sredinom '60-ih
godina, nije analizirao. Pojam
realnosti je,
|
|
|
najpre, odvojen od bilo kakvih marksističkih
struja, uprkos tome što je Konstantinović
bio vatreni levičar i to ostao do kraja
života. On, dakle, realnost shvata kao
potpuno homogenu i nepromenljivu strukturu.
Kao sinonim za realnost često se pojavljuje
i pojam objekta, ili objektivne realnosti.
S druge strane te realnosti, po nekom
zdravorazumskom uvidu, s druge strane
te objektivnosti, dakle, kao potpuno
homogene, jednoobrazne, zatvorene strukture,
nalazi se, naravno, nekakva subjektivnost.
Dakle na samom početku knjige Konstantinović
postavlja dva nezaobilazna pojma evropske
filozofije koja, međutim, tumači na
upravo fascinantno originalan način.
S jedne strane dakle homogena realnost,
sa druge strane mi kao subjekti koji
tu realnost pasivno posmatramo i šta
god mi kao subjekti, kao posmatrači
uradili, ta realnost tvrdoglavo ostaje
takvom kakva jeste. Ta tvrdnja da mi
kao subjekti ništa ne možemo učiniti
svemoćnoj objektivnoj realnosti, analogna
je trivijalnosti po kojoj se sveukupna
realnost poistovećuje, recimo, sa ovim
stolom, ili ovim zidom, te znamo da
ćemo se povrediti ako glavom udarimo
o sto. Ali mi nismo blesavi, stojimo
čvrsto sa obe noge na zemlji, i nećemo
glavom udarati o sto. S obzirom da nismo
glupi (a nismo ni duhovi) suzdržaćemo
se od pokušaja da prođemo kroz realni,
objektivni zid, te ćemo realnost da
posmatramo hladno, kao što posmatramo
sto ili zid, povučeni u sopstvenu privatnost.
Konstantinovićeva konstrukcija, dakle,
počiva na tom odnosu subjektivnosti,
pasivne subjektivnosti – ne aktivne,
tvoračke subjektivnosti, nego pasivne
subjektivnosti – i, paradoksalno, aktivne
realnosti koja je uvek tu, jednaka sebi
i nepromenljiva, koja uvek deluje na
način na koji uvek deluje i mi tu ne
možemo ništa. Odnos nemoćne subjektivnosti
i aktivne objektivnosti rađa duh banalnosti,
odnosno duh palanke. Drugim rečima,
duh palanke je duh banalnosti, onaj
duh koji će imati bogobojažljiv odnos
prema, kako to kaže Radomir Konstantinović
ubitačno precizno, obogotvorenoj realnosti
ili obogotvorenoj stvarnosti. Mi se
kao pasivni subjekti klanjamo toj realnosti
jer ta realnost jeste naš Bog. Mi njoj
ne možemo ništa, ali ona može nama sve.
Zato je bolje ćutati. Ne nervirati je.
Odnos subjekta i objekta, onako kako
je postavljen u ovoj knjizi, onako kako
ga je Konstantivić opisao, jeste uzrok
tim ogromnim otporima jer se, razume
se, palanački duh savršeno dobro prepoznao
(uprkos kuknjavi kako je tekst težak,
nerazumljiv itd.). Nasuprot tom opisu,
Konstantinović kaže sledeću stvar: subjekt
dostojan sebe jeste onaj subjekt koji
ima aktivan odnos prema realnosti. Subjekt
dostojan sebe zna sebe kao aktivnog
pojedinca, ako hoćete i kao aktivan
kolektivitet, dakle subjekt koji realnost
nastoji da promeni, ili barem da joj
pruži otpor. Bez toga upadamo u banalnosti,
bez toga upadamo u fašizam, jer kada
se pojavi Hitler, ili kada se pojavi
Milošević, tada je kasno. Tada je gotovo.
Fašizam je nastao pre toga, nastao je
u trenutku kada smo mi kao subjekti
odustali od toga da budemo tvorački
subjekti i postali pasivni palančani.
Podsetiću vas, za kraj prve intervencije,
da sama reč subjekt u sebi nosi dvojstvo.
Kada kažete "subject of quin Elizabeth"
vi to ne prevodite, kako to rade rđavi
prevodioci, "subjekt kraljice Elizabete",
nego "podanik kraljice Elizabete".
Subject znači i podanik i to je u redu,
sub-ject je ono što je ispod, što je
postavljeno ispod, što je bačeno ispod,
što je podmenuto. To je podanik. Subjekt
je, u ovom slučaju, predmet, podmet.
Ali u isto vreme subject znači i subjekt
– onaj koji je aktivan, ko je nosilac
radnje, ko svoju sudbinu drži u sopstvenim
rukama. Ko je suveren. U trenutku, međutim,
kada subjekt nije ništa drugo nego podanik
nekakvoj pretpostavljenoj, svemoćnoj,
obogotvorenoj realnosti, tada padamo
kao građani i tada nam preti pad u fašizam.
Otud otpori ovakvo postavljenom odnosu
subjekta i objekta u Filozofiji palanke.
Filozofija palanke nije u programima
nijednog Univerziteta u Srbiji, to znači
nijednog Filozofskog fakulteta u Srbiji.
Iza toga stoje pre svega kukavičluk,
jer se profesori ne usuđuju da unesu
ovu knjigu u redovne programe, a potom
bogami i neznanje: što reče Gojko Tešić
ljudi ne znaju, nisu čitali ovu knjigu,
komplikovana je, filozofska je. Ovde
je, međutim, Latinka Perović primetila
nešto jako bitno: opet određeni odnos
prema realnosti koji nas konstituiše
kao palanačke subjekte u smislu podanika.
Dozvolite mi samo da vam pročitam nekoliko
redova iz Filozofije palanke. U sedmom
izdanju Filozofije palanke na stranici
128. Konstantinović piše sledeće. (Knjigu
sam pročitao dva-tri puta, ali iz nekog
razloga mi je ovaj odlomak bilo promaklo.)
Dakle godine 1967-68. Konstantinović
piše sledeću stvar: "Paradoks je
kriza smisla, ali ne i njegovo totalno
poništenje kao u čistoj besmilici. Paradoks
nije čista besmislenost, on je nerazrešenost,
tačka u kojoj se stiču s podjednakom
snagom i smisao i besmisao približavajući
se svom poistovećenju, ali uvek ostavljajući
minimum razlike, onaj koji obećava identičnost
smisla, ili identičnost besmisla, ali
ga isto tako i opovrgava i to upravo
u času kada se učini da je taj identitet
najzad postignut. Paradoks je bezizlaz
zahvaljući ovoj nadi u izlaz...",
itd. Ovo je pisano, dakle, tih godina
i nije bilo nikakve šanse da je Konstantinović
u to vreme poznavao dela francuskih
filozofa, pre svega Žila Deleza. Žil
Delez godine 1968. objavljuje remek
delo Razlika i ponavljanje (prevedeno
je kod nas), a 1969. godine pojavljuje
se knjiga Logika smisla koja može da
nosi podnaslov "filozofija paradoksa".
Dakle dva temeljna dela evropske filozofije
XX veka. Konstantinović to, naprosto,
nije znao. Ako jeste onda je još veći
genije nego što je bio, ali da ostanemo
na ovome mestu. Drugim rečima, Konstantinović
iz Srbije uspeva da uhvati duh vremena
promišljajući ono što vidi pred sobom.
Ali zašto je ovde paradoks važan i zbog
čega to ima veze sa ovim što je Latinka
Perović napisala u svom lepom tekstu?
Palanački duh koji stvarnost misli na
onaj način na koji sam pokušao da ocrtam
u svojoj prethodnoj intervenciji, jednostavno
nije u stanju da realnost dovede u pitanje.
Otud nedostatak pojma kritike. Kritikovati
znači dovesti u pitanje nešto što se
inače ne sme dovoditi u pitanje. "Kritika"
i "kriza" imaju isti koren,
grč-ko krinein. Kritikovati znači proizvesti
krizu i to takvu krizu koja u pitanje
dovodi i mene, dakle onoga ko krizu
otvara, ko je izaziva svojom aktiv-nošću.
Kritičar je onaj koji i sebe izlaže
posledica-ma krize. I samo se snažni
subjekti, u smislu tvoračkih subjekata,
a ne puki podanici, izlažu krizi koju
sami proizvode. Stvarnost se, međutim,
ne sme dirati. Zbog toga palanački duh
nije u stanju da u samoj stvarnosti
vidi paradoks, jer palanački duh razmišlja
u kategorijama – i to u najboljem slučaju
– zdravog razuma. (Mala zagrada. Na
ovim prostorima mi nismo uspevali da
dođemo ni do zdravog razuma, a kamoli
da ga prevaziđemo u filozofskom smislu,
no to je drugo pitanje.) Zatvoriću zagradu
i reći da je za filozofiju zdrav razum
problem, tek stepenica, ili zavijutak
u mišljenju koji se mora preći, prevazići,
jer zdrav razum misli u relacijama ili/ili:
ili je crno ili je belo, ili je nešto
smisleno, ili je besmisleno, zdrav razum
ne može da misli u isto vreme i smisao
i besmisao, on ne može istovremeno da
misli i lepo i ružno, dakle uvek je
na delu dilema ili jedno ili drugo.
Zdrav razum je siro-mašan. On je koristan
kao brana kada metafizika u vidu fašizma,
nacionalizma, šovinizma, počne da buja,
ali nedovoljan kada pokušavamo da kažemo
nešto o sebi samima, što Konstantinović
radi. Paradoks je, međutim, konstitutivan
za Filozofiju palanke, jer pokazuje
da je stvarnost uvek paradoksalna. Zbog
toga ova knjiga ljuti palančane. Ona
dovodi u pitanje njihov svet. Stvarnost
uvek u sebi krije najmanje dve mogućnosti
– i smisao i besmisao u isto vreme,
a palanački duh nije u stanju da proizvede
paradoks jer za njega je realnost homogena
sredina koja ne trpi postojanje više
svetova, više realnosti u isto vreme,
dakle heterogenost. Palančki duh utoliko
nikada ne stiže do realnosti same kao
višeslojne, kao složene, a to je, čini
mi se, ono na šta je upozorila Latinka
Perović.
 |
|
Ivan Milenković |
 |
|
 |
|
| | | | | |