Izjave izvinjenja i žaljenja predsednika
Srbije i Hrvatske izrečene prvih dana
novembra u Vukovaru i Paulin Dvoru izazvale
su opšte odobravanje i na jednoj i na
drugoj strani, osim reagovanja ekstremnijih
krugova na desnici jedne i druge strane.
Bližimo se drugoj deceniji od početka
lanca tragičnih događaja 1991. godine
pa se sa već pristojnije istorijske
distance može hladnije glave misliti
i govoriti o događajima koji su ostavili
duboke rane u mnogim porodicama i kolektivnoj
svesti. Ako napravimo poređenje stanja
svesti i raspoloženja građana ove 2010.
godine sa godinom 1960. koja je imala
istu vremensku udaljenost od isto tako
tragičnih događaja iz Drugog svetskog
rata može se na prvi pogled uočiti da
je razlika velika i može se reći proporcionalna.
Iako su razmere ratnih razaranja i ljudskih
žrtava 1991–1995. bile mnogo manje,
samo 15 godina od završetka Drugog svetskog
rata obnovljeno poverenje i optimizam
među narodima bilo je mnogo veće nego
što je to danas.
Ipak, i tada i danas, i pored sve dobre
volje običnih građana i propagande aktuelnih
vlasti, postojao je skriveni naboj nedovršenog
sukoba koji je u dubinama generisao
buduće sukobe. Analizirajući samo površno
novinske naslove i izjave kako glavnih
aktera tako i brojnih komentatora vidimo
da se počinjeni zločini pokušavaju prevazići
pojmovima žaljenja i izvinjenja. Samo
u jednom naslovu dnevnih novina pomenuto
je priznanje i praštanje. Tako se formulacija
rečenice koja je trebalo da dopre do
svakog građanina obe zemlje ipak nemušto
svela na izvinjenje za nešto što je
neko drugi učinio pre skoro dve decenije.
“Izvinjenje” ili “isprika” se izjavljuje
nekome koga slučajno nagazite u autobusu,
“žaljenje” ili “sućut” se izjavljuje
kad se nekome drugom nešto ružno dogodi.
A samo na osnovu žaljenja (sory) i izvinjenja
(excuse me) ističe se apel i potreba
za praštanjem.
Događaji iz prošlih ratova svojom količinom
zla i načinima na koji je zlo činjeno
zahtevaju mnogo više od izvinjenja i
žaljenja. Ni najefikasniji sudovi za
ratne zločine nisu za to dovoljni. Ovakva
površna, propagandna politička retorika
je formalna, nema stvarni istinit sadržaj,
samo je puka forma od obostranog interesa
za neku sasvim drugu korist, praktičnu
upotrebu – u procesu ulaska u Evropsku
uniju. Kod ovakvih izjava nema katarze,
nema pročišćenja, stvarni problem se
licemerno gura pod tepih i ostaje da
i dalje tiho i potajno truje i priprema
neke buduće reprize. Zbog toga je praštanje
koje se zahteva i očekuje na ovakav
način teško moguće i groteskno u svojoj
providnoj licemernosti.
Šta se nije moglo čuti niti pročitati
u svim javnim izjavama koje smo mogli
da čujemo i pročitamo proteklih dana?
Šta je uslov za iskreno i istinito praštanje?
Praštanje može biti rezultat samo priznanja
i pokajanja. Ta etička formula glasi
Praštanje = priznanje+pokajanje.
I još jedan, najbitniji uslov: priznati
i pokajati se mogu samo oni koji su
učinili zločin. Siguran sam da takvih
nesrećnih ljudi ima na svim stranama
ovog rata. Neki su oboleli od postratnih
trauma (PTSP) i tragično završili u
suicidu ili bolestima. Ali sigurno postoje
još mnogi koji nemaju miran san i koji
imaju teret na duši. Predsednici Hrvatske
i Srbije moraju pre svega da ohrabre
i pomognu ovu vrstu žrtava nacionalističkih
ideologija da im omoguće da javno priznaju
i da se pokaju. Ne može sve da se svede
na sudske procese za ratne zločine,
jer počinilaca zločina je mnogo više
nego što sudovi mogu da procesuiraju
i zatvori da zbrinu. U isto vreme sa
izvinjenjima i žaljenjima i na jednoj
i na drugoj strani i dalje se svojski
neguju nacionalistička patriotska osećanja,
dobrovoljci ratova i njihova udruženja
zauzimaju važno mesto u društvu, uživaju
beneficije i imaju oreol nacionalnih
junaka. Katarza može nastupiti samo
na odvojenim procesima denacifikacije
unutar svakog zatrovanog društva. Bez
denacifikacije ne postoje uslovi za
međusobno praštanje, nemoguće je ostvariti
uslove za priznanja i pokajanja. Kao
što rekoše predsednici, ratni zločini
su akti pojedinaca, nisu narodi zločinački,
tako da se i izvinjenja i žaljenja,
pokajanja i praštanja ne mogu izjavljivati
u ime naroda.
Posebno mesto i uloga u procesu denacifikacije,
u primeni etičke formule praštanja,
pripada verskim zajednicama. Temelji
hrišćanstva stoje upravo u ovim etičkim
relacijama priznanja i pokajanja. Tak
kad naše religijske zajednice, Katolička
crkva i Srpska pravoslavna crkva, napuste
pozicije nacionalnih crkava, naciona
uzdignutih iznad hrišćanskog kosmopolitizma,
može se s optimizmom gledati u budućnost,
može se poverovati u iskrenost namera.
Bez obzira na ispunjenje ovih uslova
među običnim građanima će se, bez obzira
na vlast i izjave političara, spontano
i na sasvim drugim ravnima odvijati
procesi saradnje i zbližavanja. To se
već uveliko i ostvaruje. Ali, uvek postoji
opasnost da se takvi dobri odnosi koji
se grade godinama sruše za jednu noć,
da se mostovi poruše i da se opet počinje
iz početka.
Milioni evra troše se na raznorazne
marketinške kampanje protiv zloupotrebe
droga i AIDS jer oni odnose stotine
života godišnje (od kojih najveću korist
imaju marketinške agencije). A ni evro
se ne ulaže u kampanje protiv bolesti
nacionalizma i šovinizma koji su odneli
stotine hiljada života, razorili čitave
gradove i unazadili istorijski razvoj
čitavog regiona.
Zbog toga je obaveza predsednika naših
država, umesto da daju formalne izjave,
da pokrenu osmišljene strategije denacifikacije,
svaki u svom dvorištu, da pokrenu procese
koji na svim nivoima mogu trajati, ako
treba, i decenijama, ali bez kojih se
ne mogu mirno očekivati vekovi koji
dolaze.
 |
|
Dragan Stojković |
 |
Republika, broj
490-491, 01 - 31. 12. 2009.