Žrtve
i brojevi
Skica
za grupni portret zatočenika logora
Banjica*
Primena najbrutalnijih metoda torture
za vreme ispitivanja, često sa smrtnim
ishodom, surovost kao uobičajeni vid
ponašanja prema zatvorenicima, pljačka
njihove imovine prilikom dolaska u
logor, ucenjivanje i iznuda novca
i dragocenosti od porodica, otimanje
hrane koje su slale porodice, užasne
zdravstvene prilike, skučenost prostora
i lišavanje poslednjih ostataka privatnosti,
bili su »opšta mesta« životnih prilika
onih logoraša Banjičkog logora koji
su posle »klasifikacije« izbegli likvidaciju.
Logor Banjica je, uprkos tome, bio
i mesto žilavog otpora, ali i političkih
i ideoloških podela unutar zatvoreničke
populacije, što je podsticala logorska
uprava preko svojih provokatora.
Pogubljenja zatvorenika vršena su
i u samom logoru, ali je većina streljana
ili obešena na stratištima u okolini
Beograda...
... Takođe jedan deo bivših banjičkih
zatvorenika izgubio je život posle
prebacivanja u nacističke logore van
Srbije, ili zbog bolesti i teških
uslova života na prinudnom radu ili
iz nekih drugih uzroka. Deo tragične
istorije Banjičkog logora jeste i
pokušaj okupacionih vlasti da iskopavanjem
i spaljivanjem tela ubijenih na stratištu
u Jajincima unište fizičke tragove
svojih masovnih zločina i genocidne
prakse na velikim otvorenim lomačama.
Zatočenici su korišćeni i za radove
van logora, u gradu i njegovoj okolini
(kopanje kanala, raščišćavanje ruševina),
a kako je oskudica radne snage postajala
sve prisutnija, pojedine grupe upućivane
su i dalje (u proleće 1943. na poljske
radove u južnom Banatu). Izlazak na
rad ili boravak u bolnici otvarali
su makar i malu mogućnost za bekstvo.
Zabeleženo je da su sa stratišta u
Jajincima uspela da pobegnu samo tri
logoraša...
... Zločinu počinjenom u logoru uvek
prethodi proces dehumanizacije. Žrtvama
se oduzima individualni identitet.
Svode se na pojedinca, ili još češće
na grupu kojoj je oduzet status ljudskih
bića i koju je dozvoljeno ubiti. Ljudi
postaju »stvari« koje je moguće rashodovati
i otpisati. Postaju brojevi, cifre
u logorskim knjigama i statistikama,
koje agenti neuredno »knjiže« i sa
podjednakom lakoćom, odsustvom savesti
i nemarnošću »rasknjižuju«. Ljudski
životi, imena, likovi, profesije,
sudbine, godine, stečena iskustva,
postaju »logorski broj« koji je lako
poništiti, precrtati, brisati, zaboraviti.
Tako se dolazi do zločina koji je
uvek unapred smišljan, i pripreman.
Postojanje namere neoborivo svedoči
da je zločin učinjen svesno. Vrše
ga osobe čiju svest izobličuje fanatizacija
– rasna, politička, ideološka, nacionalna.
U njega je uključena osveta, kompleks,
udvorištvo, sadizam, iskazivanje moći,
uklanjanje nepoželjnih, materijalni
dobitak, primitivizam, strah... Spisak
ljudskih slabosti je nedopustivo dug
i gotovo sve one participiraju u zločinu.
Zločin je istovremeno i kazna, ali
i dobro organizovani i institucionalizovani
čin.
Od broja se mora poći u pokušaju da
se žrtvama »Koncentracionog logora
Beograd – Banjica« ponovo vrati individualni
identitet. U »Banjičkim knjigama«
zatočenicima je dodeljeno 23.637 brojeva.
Iza svakog broja se nalazi ime, prezime,
zanimanje, datum i mesto rođenja,
ime roditelja, bračni status, mesto
življenja, ponekad i nacionalnost,
da li ima dece i podatak da li je
registrovani zatočenik bio kažnjavan
ili pod istragom. Broj postavljenih
pitanja i datih odgovora nije standardizovan,
tako da i informacije koje se kriju
iza logorskog broja nisu uvek dostupne.
Ti šturi i ne baš uvek precizni podaci
uokviruju »bivši život« zatočenika.
Uporedo sa tim, bez suvišne reči,
zabeleženi su i važni detalji o životu
koji počinje dolaskom u logor – datum
prijema, institucija koja je zatočenika
dovela, sudbina – »streljan«, »stradao«,
»odveden od SS-a« »deportovan«, »po
potraživanju vraćen«, pušten u slobodu«...
U nekoliko redova, na brzinu i aljkavo
ispisanih iza broja, zabeležena je
prošlost, sadašnjost i, ukoliko je
uopšte bilo, budućnost logoraša.
Ispisani u nizu, »brojevi«, »imena«,
»datumi« govore o ljudima stopljenim
u masu teško raspoznatljivih obrisa,
svrstanu u grupe, transporte, kolone
koje zamiču iza visokog zida i bodljikave
žice Banjičkog logora... Oni su istovremeno
polazište i potresno svedočanstvo
bez koga se ne mogu razumeti godine
Drugog svetskog rata u Srbiji, Jugoslaviji,
na Balkanu, sagledati pogubnost ideologije
nacizma, objasniti institucija koncentracionog
logora.
Žalosno iskustvo XX veka iznedrilo
je obrazac represije nad civilnim
stanovništvom, pripadnicima rasnih,
etničkih i religijskih grupa, političkim
protivnicima i pod pojmom »koncentracioni
logor« uvelo ga u rečnik običnih ljudi
na svim jezicima sveta... Kako normalan
ljudski um samo uz veliki napor može
da zamisli akte brutalnosti koje u
jedinstvenom obliku označava pojam
»koncentracioni logor«, brojevi nam
uz ostalo mogu pomoći da što racionalnije
objasnimo pojavu koju taj pojam označava.
Izloženi u niz, »brojevi« tako postaju
neumoljivi prenosnici poruka o prošlosti,
jednom vremenu i »tehnologiji zločina«
koji proizvodi milione žrtava. Brojevi
koje u sebi kriju »Banjičke knjige«
postaju empirički uzorak na kojem
možemo sagledati brojne i mnogo šire
fenomene karakteristične za godine
Drugog svetskog rata, XX vek i veliku
nepoznanicu kakva je ljudska priroda.
*
Iz: Logor Banjica, logoraši 1941–1944,
Istorijski arhiv Beograda, Beograd
2009, str. 21, 22 i 23. Oprema redakcijska.
Republika, broj 460-461, 01 - 30.
09. 2009