U ovim vidovitim, a u osnovi skeptičnim
rečima velikog filozofa, napisanim šest
godina pre izbijanja Francuske revolucije,
ipak provejava i nada, uzdanje da, uprkos
svim čovekovim slabostima, u budućnosti
mora postojati mogućnost da se za upravljanje
državama nađu ličnosti koje svoju slobodu
neće zloupotrebiti. Tok svetske istorije
u poslednjih 200 godina izgleda da je
opovrgao Kanta, "približavanje"
idealu koji je on postulirao izvitoperilo
se u suprotnost; aveti nacionalsocijalizma
i nove totalitarne ideologije dovele
su do, do sada nepoznate, političke
radikalizacije širokih krugova stanovništva,
propagandna mašinerija koja radi svim
sredstvima i trikovima gradila je mitove
o samozvanim izbaviteljskim figurama
koje su svojim zemljama donele ipak
samo patnju i smrt. Kao predstavnike
tog razvoja ja sam u svojoj knjizi "Diktatori
u ogledalu medicine" u prvi plan
stavio imena Napoleon, Hitler i Staljin,
pošto ti vladari nasilja markiraju njegove
vrhunce, one perverzne trenutke novije
istorije u kojima šuplja fraza vredi
sve, ljudski život, naprotiv, više ništa.
Ova biografska studija, načinjena prema
patografskim stanovištima, omogućava
da se sasvim jasno shvati da vladavina
užasa jednog diktatora nikada nije neobjašnjiva
"nesreća pri radu" istorije,
jer se za nju uvek mogu stvoriti specifične
individualne i društvene pretpostavke.
One su u stanju da pokrenu dinamiku
čudovišnih razmera koja se sama oplođuje,
a koja je u Hitlerovom slučaju imala
vrhunac u novom, jezivom kvalitetu diktatorskog
postupanja - ubijanju, kao trezvenom
birokratskom činu koji milione nedužnih
ljudi samo na osnovu spoljašnjih obeležja
- bilo da je to njihova rasa, ili njihova
nacionalnost - šalje u smrt. Pod dominacijom
cinično-tehnokratskog proračuna, u Trećem
rajhu se, najkasnije od vojnih poraza
u ratnom pohodu na Rusiju, po Firerovom
nalogu otpočelo sa utvrđivanjem "produkcionih
brojeva" žrtava koje treba likvidirati
- u istoriji do tada nepoznata "podela
rada", u kojoj je ubijanje, čak
i za prirode koje su važile za "bezazlene",
očigledno postalo svakodnevna rutina.
Pred takvim nezamislivim zločinom stalno
se iznova postavlja pitanje, kako je
za izvođenje jednog toliko neljudskog
nauma bilo moguće pridobiti voljne,
ropski predane i beskrupulozno surove
poslušnike. Užas koji ime Adolf Hitler
sve do danas izaziva ne odnosi se samo
na njegovu ličnost, već još više na
činjenicu da je svojim primerom celom
svetu demonstrirao kako čovek može lako
da manipuliše masama i zloupotrebi ih
za sopstvene interese moći. Ovo uznemiravajuće
saznanje bez sumnje je razlog što Hitlerov
preteći lik, od njegovog kraja 1945,
stalno raste i "senka koju on baca
postaje dublja i duža, a užas zbog njegovih
nedela sve veći". Interesantan
doprinos davanju odgovora na, za svako
bavljenje politikom goruće pitanje,
kako je Hitler za svoju "svetsku
borbu uništenja" mogao da nađe
toliko pomagača bez prepoznatljive psihičke
deformisanosti, pružio je Lipo Scondi
u značajnoj monografiji "Kain:
likovi zla". U ovoj "psihologiji
sudbine" Scondi, naime, zastupa
tezu da čovekova nastrojenost usmerena
na ubijanje, u smislu "Kainove
prirode", počiva na urođenoj karakternoj
dispoziciji koju je on označio radikalom
"e". On ceni da u prosečnoj
populaciji oko šest odsto ljudi pokazuje
ovakvo Kainovo obeležje, a daljih 14
odsto su prikriveni, maskirani nosioci
obeležja, koje on naziva "aveljisanim
svakodnevnim Kainima". Na osnovu
obimne psihološke studije o ovom pitanju,
Scondi zastupa mišljenje da su masovna
ubistva svih vremena, i ona pod nacionalsocijalizmom
- isto kao i pod Staljinom - bila moguća
naročito samo zbog relativne učestalosti
javljanja radikala "e". Scondi
je razvio sopstveni test-postupak za
identifikovanje tog karakterističnog
obeležja. Ako nosioci Kainovog obeležja,
kaže Scondi, nisu u stanju da nagomilan
ubilački nagon oslobode odgovarajućim
perverznim radnjama, ili burnim ispoljavanjem,
onda pod posebnim okolnostima revolucionarnih
ili ratnih događanja, podstaknuti političko-ideološkim
motivima, apsolutno mogu biti u mogućnosti
da ubiju hiljade ljudi. Na taj način,
od beznačajnih, bezopasnih "svakodnevnih
Kaina" postaju krvoločne masovne
ubice i ratni zločinci. Rezultate svojih
dugogodišnjih istraživanja, koja su
mogla da se iskoriste prilikom psiholoških
analiza za vreme procesa ratnom zločincu
Ajhmanu u Izraelu, Scondi je ovako sažeo:
"Da car, ili kralj, političar,
ili vođa sa ludačkim idejama, za sramne
poduhvate koje propagira kao 'sveti
rat ili borbu' bilo gde u svetu, u svim
epohama svetske istorije, može i da
bi mogao da mobiliše milione ljudi i
natera ih na zločinačka dela, jeste
i bilo je moguće samo zbog toga što
se takozvani narod sastoji od prikrivenih
Kaina. Ti ultra-šovinisti i ultra-rasisti
samo čekaju da maskirani kao 'patriote'
mogu da ižive svoje kainovske prohteve
zaštićeno i slobodno. Već je masa po
sebi izvanredno maskirno odelo u koje
Kain može da se uvuče, jer masa uklanja
ličnu odgovornost".
Prema Scondijevoj terminologiji i tezama
čovek se može odnositi kako hoće - njegov
model bi mogao da ponudi objašnjenje
za to kako je jednom narcistički naduvanom,
sadomazohistički predisponiranom psihopati
sa paranoidnim idejama ludosti, kao
što je Hitler, moglo da pođe za rukom
da nađe pristalice. U trenutku u kome
je kao neograničeni gospodar života
i smrti svojim podanicima ili sunarodnicima
obećavao apsolutno oslobođenje od kazne,
i to i za najneljudskije zločine, iz
društva su iznenada iznikle sluge mučitelja
i dželati, kakvi su na hiljade mogli
da se nađu u nacionalsocijalističkim
koncentracionim logorima i zatvorima
Gestapoa - Nemci, Austrijanci, Ukrajinci,
Litvanci, Francuzi i druge nacionalnosti
iz najboljih krajeva. Zahvaljujući neobičnom
strateškom konceptu, Hitleru je, čak
i nakon ispoljavanja svog zločinačkog,
rušilačkog besa, pošlo za rukom da svoje
delo razaranja neometano nastavi sve
do samog kraja; u mrežu je najpre uhvatio
vojno rukovodstvo, ali kasnije ceo nemački
narod, uspevši da ih kao saučesnike
u svojim čudovišnim zločinima, ili o
tome bar obaveštene, neraskidivo veže
za sebe, bez mogućnosti da se povuku.
Bečki psihijatar Ervin Stranski, iz
škole Vagner-Jauregs, čija sam zanosna
predavanja kao mladi lekar imao čast
da doživim, postavio je opravdano nerealne
zahteve da svaki vodeći državnik sa
osećanjem odgovornosti jednom godišnje
treba da se podvrgne kontrolnom psihijatrijskom
pregledu. Ne bih baš želeo da govorim
u prilog takvim konsekvencama, ali jesam
za jedno zdravo nepoverenje i kritički
razuman stav prema svim primamljivim
parolama koje obećavaju slobodu i veličinu,
a misle samo na potčinjavanje, disciplinovanje,
silu i smrt.
Republika, 334-335,
1-30. jun 2004