Vreme
rehabilitacija na prečac
Raspravljati
danas o tome da li je 20. oktobar
oslobođenje ili okupacija je sejanje
ideološke magle koje već na pretek
ima.
Odavno nismo sigurni kako se zove ulica
kojom hodamo. Čak i neki pravnici koji
se oglašavaju u vezi s tim ne prave
razliku između sudske rehabilitacije
čoveka suđenog i nevino postradalog,
i ideološke rehabilitacije jedne totalitarne
ideologije koja dobra donela nije nikom.
Uistinu haos. Nema u Nišu više ulice
Božidara Adžije – koga su ustaše streljale
1941. kao antifašistu – i rehabilitovan
je Dragoljub Cvetković. Njega je uhapsila
kraljevska vlada i nikada nije bio suđen,
osim što su ga pod Nedićem saslušavali
na zahtev okupatora. Na istoričarima
je da utvrđuju njegovu političku krivicu.
To je sve.
Mnogo je žrtava na svim stranama koje
imaju pravo na istinu – i pravo na pomen
– ali se ovde sada čini nešto drugo.
I kao što se sudilo na prečac, tako
se sada – na prečac – i rehabilituje.
Ovogodišnji 20. oktobar baš pada u nezgodno
vreme – nije jasno ko je i kada oslobodio
Beograd.
Haos je i u državnim i u crkvenim strukturama,
i ne zna se gde je veći. Nama je najtužnije
ono što se zbiva – oko toga – u Crkvi
i njenim publikacijama. Pisac ovih redaka
iz iskustva zna da su neka podsećanja
na istorijske činjenice uzaludan posao,
pa ipak – od jednog ne odustaje : daleke
1944. godine SPC je oduševljeno pozdravila
»orla slobode koji klikće s Avale plave«
odakle su oslobodioci napredovali prema
gradu. Na prvoj strani zvaničnog organa
SPC – Glasnik SPC – je stajalo u trobroju:
»Ovaj 20. oktobar 1944. potpuno je novo
poglavlje u istoriji cele naše zemlje,
a ponaosob beloga nam stolnoga grada
Beograda«. Preko svog ađutanta lično
je general Ždanov pozvao mitropolita
Josifa – on je vodio SPC – na svečanost
povodom oslobođenja grada. Tako je bilo
– uz ostalo što je poznato i što se
danas zaboravlja. Svi će ipak slaviti
– pa i onaj građanin koji je ovih dana
osnovao političku partiju Naša Rusija.
Hoće li to biti – kako kažu – novo prisajedinjenje
Srbije Rusiji ili pak – neko prisajedinjenje
Rusije Srbiji, to još ne znamo.
Beogradske novine – Danas, 10–11. 10.
2009. i Press, 11. 10. 2009. – opširno
izveštavaju o državnoj svečanosti i
crkvenom pomenu povodom godišnjice pogibije
kralja Aleksandra I u Marselju 1934.
godine. I tu je sve bilo u nekom haosu
– barem na početku. Kada se pojavio
unuk kraljev građanin-princ Aleksandar
bilo je nostalgičnih uzdaha za kraljevinom
pa i povika i klicanja kralju Srbije.
To nije nerazumljivo i svako je slobodan
da izrazi svoja osećanja. Kada se pojavio
ustavni poglavar Republike Boris Tadić
došlo je čak do nekog »koškanja« između
države i Crkve. Napokon su Tadić i državni
zvaničnici i princ Aleksandar »odvojeno
položili vence« jer još smo država sa
republikanskim uređenjem. Odlično su
se snašli ljudi iz Protokola šefa države
pa su rojalisti »zamoljenida polože
vence kao privatna lica i da napuste
crkvu sv. Đorđa pre ulaska državnih
zvaničnika«. Nije bilo ugodno, a neugodno
se osećao i šumadijski episkop sa sveštenstvom
koje je
sasluživalo na pomenu. Zbunjeni su bili
i brojni građani kojih je dosta bilo
na Oplencu i koji su želeli da se poklone
senima ubijenog kralja Jugoslavije.
Sve bi to nekako prošlo da stvar nije
iskomplikovao ministar spoljnih poslova
Republike Vuk Jeremić. On se oglasio
na Oplencu ali i potom i na komemoraciji
u Marselju. Niko razuman ne spori pravo
ministru da kaže svoj stav o pokojnom
kralju, ali je on vidno zanemario neke
činjenice oko kojih su se istoričari
odavno složili: on je veličao pokojnog
kralja i – blago rečeno – nije bio precizan
u svojim ocenama vladavine kralja Aleksandra.
Ako ništa drugo, dovoljno bi bilo da
je makar prelistao Memoare patrijarha
srpskog Gavrila Dožića kome niko osporio
nije ne samo da je krunski svedok tog
vremena, već i akter zbivanja koja su
– uprkos njegovim upozorenjima – kraljevinu
Jugoslaviju odvela u katastrofu. Istoričari
su na temelju dokumenata potvrdili bukvalno
svaku reč svedočenja patrijarha Gavrila
koji je bio ubeđeni antifašista i svaku
ocenu Aleksandrove vladavine koju je
on izrekao – poslednji put u razgovorima
s kraljem 1934. pred kraljev polazak
u Marselj. Sve je patrijarh Gavrilo
kazao kralju Aleksandru u oči: ko je
general P. Živković i kuda vodi zemlju,
šta je šestojanuarska diktatura i famozna
Obznana i zbog čega Crnogorci treba
da budu »pastorčad u državi o kojima
malo ko brine« i mnogo toga još.
Da je ovaj patrijarh antifašista krunski
svedok i akter još od 27. marta 1941.
to je neosporno, ali nije jasno zbog
čega ga se danas i u državi i u Crkvi
mnogi ne sećaju. Govore čak da njegovi
Memoari nisu, navodno, autentični. Oni
pak koji dobro poznaju Hitlerovu crkvenu
politiku – posebno nakon septembra 1943.
– znaju da je SPC bila jedina pravoslavna
crkva koju vođa rajha nije uspeo da
razbije i da slomi ili razdeli, kao
što znaju i to da je patrijarh Gavrilo
bio jedini pravoslavni patrijarh koji
je bukvalno sve vreme rata proveo u
nacističkom zatvoru, sve do 8. maja
1945. kada su ga saveznici oslobodili.
On je već u noći nakon 27. marta javno
govorio protiv »hitlerovske tiranije
koja preti Evropi i vascelom čovečanstvu«.
Na Oplencu se toga malo ko setio. Taj
se patrijarh vratio u zemlju 1945. koja
ipak nije bila okupirana od ruske vojske
jer su se Rusi – u dnevnoj zapovesti
generalisima Staljina objavljenoj u
Politici oktobra 1944 – obavezali da
će se njihova vojska nakon završetka
operacija za Beograd povući sa teritorije
Jugoslavije. Tako je i bilo.
Raspravljati danas o tome da li je 20.
oktobar oslobođenje ili okupacija je
sejanje ideološke magle koje već na
pretek ima.
Nije to novo da je Crkva zbunjena i
da se u javnosti ne snalazi najbolje,
ali izgleda, ne radi se o zabludi već
o jednoj neprecizno definisanoj politici.
U publicistici naše Crkve forsiraju
se junaci i heroji koji u očima ozbiljnih
istoričara nemaju baš oreol bez senke.
Zanimljivo je da u nekim crkvenim krugovima
ne mare mnogo ni za arhimandrita grgeteškog
I. Ruvarca koji je priznati otac moderne
srpske istoriografije. I čega sve nema
kod crkvenih publicista – od tropara
i himni Ljotiću do veličanja Nedića
i njegove politike kvislinškog služenja
Nemcima.
Neki veseli ruski mislilac se raspisao
u novinama – Pravoslavlje, 15. 09. 2009.
– kako je »humanizam jedna vrsta duhovnog
slepila«. Nije trebalo ići u daleku
Rusiju po ovakvu misao, imamo mi domaće
oce-mislioce koji su ovu »misao« varirali
u debelim tomovima svojih spisa. No,
zanimljive ideje nudi teolog Radmila
Vojinović – Borba, 7. 10. 2009. – koja
pominje neku »liberalnu struju« u episkopatu
SPC po čemu bi se očekivalo da objasni
i to koja je, recimo, konzervativna
struja. Umesto toga ugledni teolog nudi
objašnjenje koje glasi ovako: »To je
struja koja bi da približi našu Crkvu
Vatikanu, koju predvodi vladika bački
Irinej pod jakim uticajem Svetskog saveza
crkava«. Nemamo poviše informacija o
tim strujama, ali deluje verovatno da
toga ima – normalno je da postoje struje
koje neki nazivaju ružnom reči »klanovi«,
a o ishodu ćemo znati više nakon jesenjeg
redovnog zasedanja arhijerejskog Sabora
pred kojim se nalaze mnoga ozbiljna
pitanja. I, naravno, i mnogi izazovi.
U SPC odavno postoje grupe i grupice
kao svojevrsne grupe za pritisak – to
su vernici koji agresivnije nastupaju
– i one vrše pritisak pa čak napadaju
i vladike tokom bogosluženja i izazivaju
nerede. Navodno oni imaju puniju svest
o načinu vršenja bogosluženja i bukvalno
intervenišu u liturgiji, a to dovodi
do nemilih scena jer često moraju da
intervenišu organi reda. To je jedna
– unutrašnja strana problema, a druga
je šire prisutna: naime, postoje brojne
i sve agresivnije grupe i grupice koje
nazivaju desničarima iako se o njihovim
namerama mnogo ne zna. Njima su u poslednje
vreme pridodali i navijače na fudbalskim
utakmicama, ali punijeg objašnjenja
nema. Sve te grupe nisu iste, ni po
programskim opredeljenjima ni po načinu
ponašanja i nikako ih ne treba trpati
u isti koš. To se jednako čini. O onima
koji imaju neku vrstu programa lako
je govoriti i lako im je suprotstaviti
drugačiji sistem vrednosti. Problem
su grupe koje se kite crkvenim simbolima:
tu nije lako reći šta je crkveno a šta
su pak paracrkvene organizacije kojih
naravno i kod nas ima. One su najbučnije.
Kada je jedan vladika SPC pre nekoliko
godina te grupe označio javno kao »paracrkvene
formacije« to ne samo da je bilo tačno,
već je imalo dobar rezultat. Počelo
se jasno razlikovati i dosta je toga
poznato. Sada se između ostalog ne pravi
razlika. Zanimljivo je da postoji dobro
i lako rešenje: treba SPC da se ogradi
sinodalnim aktom ili saborskim saopštenjem
– ili prosto izjavom – iz kojeg bi se
videlo da ona ne stoji iza svih, posebno
ne iza onih koji su postali društveni
problem.
I tu smo – nekima i u državi i u Crkvi
odgovara da se to ne učini i radije
o svemu ćute.
Nekom se i u SPC ne sviđa njena bogata
antifašistička tradicija.
 |
|
Mirko Đorđević |
 |
Republika, broj
464-465, 01 - 30. 11. 2009