O fašizmu i antifašizmu
Ne
treba olako i prečesto
Kad sam pre dve i po godine objavio
raspravu u tri članka u Danasu, od 31.
marta do 2. aprila zaključno, pod naslovom
"Zbrka oko fašizma i antifašizma
danas i ovde", očekivao sam da
će biti reakcije na jedan stav koji
nije bio konformistički, ni u odnosu
na "desne" ni u odnosu na
"leve" interpretacije naše
i evropske najbliže istorije. Reakcije
nije bilo, bar nisu objavljene. Dve
godine, međutim, pružile su nam neprijatne
pojave koje unose velike zabune u inače
dovoljno zbunjen naš svet. Najpre je
bio izglasan famozni zakon o izjednačavanju
prava nekadašnjih partizana i, sada
proklamovanih, takozvanih ravnogoraca.
Potom je došla fantomska proslava nekadašnjih
ili samoproklamovanih sadašnjih četnika;
fantomska - iz razloga što su izvesni
članovi vlade zakazali tu proslavu kao
proslavu u režiji vlasti, odnosno Vlade
Republike Srbije, a pokazalo se da to
nije tačno, i da je proslavama prisustvovala
grupa ljudi jedne političke stranke
koja se - "fantomski" - "pocepala"
baš pred proslavu.
Najteži udarac od strane naše sredine
bio je, međutim, njen odnos prema izvanrednom
evropskom ili evroatlantskom događaju:
proslava pobede savezničke koalicije
nad nacističkom Nemačkom maja 1945.
Ni bivši partizani, koji su godinama
bili proklamovani kao jedini
neporaženi
u tom svetskom ratu, nisu umeli
da svoju vojničku pobedu oslobode
ideoloških naslaga, jedne ideologije
koja je za našu današnjicu takođe
poražena, nezavisno od Drugog
svetskog rata. Niti su naši
ljudi, koji 1945. nisu bili
na strani "unutrašnjeg
pobednika", Komunističke
partije Jugoslavije, bili sposobni
da 2005. "priznaju"
veliku pobedu savezničke koalicije,
pobedu nad nacizmom, nad Hitlerovom
Nemačkom! To su morali učiniti,
jer bez obzira na pobedu partizana
1945, ostaje činjenica da je
ogromna masa naroda Jugoslavije
- koja nije bila na partizanskom
frontu - ali je živela tešku
okupaciju i građanski rat -
doživela 1945. godinu kao oslobođenje.
A to se isto odnosi i na desetine
hiljada ratnih i političkih
zarobljenika, koji su bili dobrim
delom protivnici partizanskog
rata, a doživeli su maj 1945.
godine kao prestanak rata i
oslobođenje od nacističke Nemačke.
("Fašizam" sa Italijom
nestao je iz protivničkog fronta
već jula 1943, skoro dve godine
pre maja 1945. godine.)
Sve što je navedeno u prethodnim
redovima ne bi piscu ovih redaka
bilo dovoljan razlog da pripremi
jedno razmišljanje za Republiku
da nije u njoj
|
|
|
Wolfgan
Klotz, Staro
sajmište, 2011.
|
 |
objavljen članak pod naslovom "Da
li je fašizam samo neponovljiva ružna
prošlost?" Pisac članka je, ja
mislim, moj lični prijatelj koga ja
inače, nezavisno od politike, cenim.
Da ga prosto ne bih uvredio, mislio
sam da mu ime ne pomenem, ali sadržina
tog članka nije mi dala mira da ostanem
pasivan na stavove te rasprave cenjenog
prijatelja, Živorada Kovačevića. Činilo
mi se da je potpuno nepotrebno rečeno
nešto što ne odgovara činjenicama. Nije
istina da je pobeda u Drugom svetskom
ratu bila "pobeda jednog shvatanja
sveta nad drugim". Ne. Na savezničkoj
strani bila su dva ideološki potpuno
suprotstavljena, različita shvatanja
sveta; jedan je bio sovjetski, a drugi
je bio anglo-američki. Takođe mi se
čini da nije "antifašizam ugrađen
u same temelje ujedinjene Evrope".
Moglo bi se sumnjati sasvim suprotno:
ideja ujedinjene Evrope nosila je daleko
više, iako dosta nevidljivo, elemente
antikomunizma - pripremanje Evrope da
se brani od Sovjeta. Ne treba zaboraviti
da se Evropski pokret začeo baš u godini
"hladnog rata" između Angloamerikanaca
i Sovjeta.
Lično, i formalno član Evropskog pokreta
od 1956. godine, prisustvovao sam od
šezdesetih do osamdesetih godina skoro
svim kongresima Evropskog pokreta. Niko
nije pominjao sovjetsku, odnosno komunističku
opasnost, ali je svako mislio na nju.
Ja sam se lično plašio da će nestankom
sovjetske imperije nestati i Evropa.
Nisam bio u pravu. Evropska ideja je
daleko jača od fašizma i antifašizma,
jer ne treba zaboraviti da osnivači
današnje Evropske unije 1957. godine
u Rimu imaju u svojoj sredini dve nekadašnje
"fašističke" sile, Nemačku
i Italiju. Za Francusku 1945. teško
bi se moglo u realnoj slici govoriti
kao o pobedniku. Da ne pominjemo Belgiju,
Holandiju i Luksemburg.
Pisac članka "Da li je fašizam
samo neponovljiva ružna prošlost?"
ne navodi mišljenja dva svetska politička
filozofa koji porede tri totalitarističke
države i nalaze mnogo sličnosti između
sistema sovjetskog, koji bismo mogli
da nazovemo "antifašističkim"
totalitarizmom, i druga dva "fašistička"
totalitarizma, Italiju i Nemačku. Ta
dva poznata pisca su Karl Poper i Hana
Arent, a njih ne možemo verovatno da
posmatramo kao "fašiste".
Pisac članka iz Republike navodi jednog
manje poznatog naučnika, Lorena Brita,
koji trpa u isti koš sve diktature,
izuzev sovjetske - ili, ne daj bože,
titoističke. Pored Musolinija i Hitlera,
divova fašističko-nacističkih diktatura,
on tu navodi generala Franka i Salazara,
u Španiji i Portugaliji, kao i druge.
Najznačajnija je njegova, Britova, kvalifikacija
fašističkih država; navedeno je 14 tačaka
kojima bi se države okvalifikovale da
su fašističke. Međutim, ako tih 14 tačaka
pogledamo videćemo da većina kvalifikacija
pripada i sovjetskom lenjinističko-staljinističkom
socijalizmu:
- "prezir prema priznavanju
ljudskih prava";
- "identifikacija neprijatelja-dežurnih
krivaca kao osnovnog ujedinjavajućeg
razloga";
- "prevlast vojnog elementa
(čak i kad postoje vrlo ozbiljni
domaći problemi, vojska dobija
nesrazmerno visok udeo u budžetu)";
- "opsesija nacionalnom bezbednošću"
("vlada koristi strah kao
motivaciono oruđe za vladanje
narodom");
- "izborne prevare";
Brit ne kaže da su izbori u fašističkim
zemljama vođeni retko i samo od
jedine vladajuće stranke, ali
dodaje da se na opoziciju svaljuje
prilikom izbora "prljava
kampanja". |
Sa ostalih osam tačaka možemo da vodimo
raspravu da li pripadaju pod drugojačijim
etiketama i takozvanim antifašističkim
zemljama. Zar se ne može govoriti o
"moćnom i kontinuiranom nacionalizmu"
kod Sovjeta? Da li je bilo drugojačije
i kod zemalja koje se taksiraju kao
socijalizmi "s ljudskim licem",
kao što je bila Titova Jugoslavija kad
je bilo reči o otporu Zapadu u borbi
za Trst, ili otporu sovjetskim satelitima
i SSSR-u posle 1948, ili Titovom otporu
Zapadu u pogledu kulture? Brit uzima
i religiju kao sredstvo fašizma i, po
tome, reklo bi se da nije razumeo šta
je glavna snaga "fašizma"
u Nemačkoj; sve su crkve pod Hitlerom
bile pod punom kontrolom; neke su davale
mestimičan otpor, kao što je slučaj
s Katoličkom crkvom, neke su se crkve,
kao Evangelistička, pokorile režimu,
ali crkve u Nemačkoj i Italiji nisu
dejstvovale kao politički faktori. Međutim,
možemo li da prećutimo jedno maltene
filozofsko pitanje: nije li marksizam-lenjinizam-staljinizam-titoizam
tretiran kao jedna vrsta religije s
tipično verskom mistikom "i posle
Tita - Tito"? Ta vrsta religije,
pošto nije bilo stvarne religije, vremenom
je, prirodno, gubila i sjaj i uticaj...
Brit je dosta nesrećno stilizovao i
pitanje u pogledu ekonomske moći: "moć
korporacija je zaštićena"... "stvarajući
međusobno probitačne odnose između biznisa
i vlasti i obrazujući novu elitu moći".
Moglo bi se u nedogled ići u analizi
analogija totalitarnih režima ali, nasuprot
Britu, između moćnih "fašističkih
država", kao što su bile nacistička
Nemačka i fašistička Italija, mogu se
činiti značajne razlike, a da ne govorimo
o marginalnim sistemima podržavanja
fašizma, odnosno nacizma, kao što je
to bio slučaj Salazara u Portugaliji,
ili kao što je to bila aleksandrovska
Jugoslavija posle 1929. godine. Ono
što Brit nije pomenuo, odnosno to ne
nalazimo u pomenutom članku, a važno
je za sve autohtone ili podržavajuće
takve režime, bila je jedna jedina vladajuća
partija. Te su političke, jedino postojeće
stranke bile izuzetno snažne, kako u
Musolinijevoj Italiji, tako i u nacističkoj
Nemačkoj. A ta činjenica - snažne vladajuće
stranke - povezuje fašizam takođe sa
takozvanim socijalističkim državama,
bilo da je reč o "realnom socijalizmu"
SSSR-a, bilo o socijalizmu "samoupravljanja"
SFRJ. Međutim, političke stranke u Frankovoj
Španiji i u Aleksandrovoj Jugoslaviji
bile su kao politički činilac skoro
beznačajne. Ova u aleksandrovskoj Jugoslaviji
1931. godine bila je više nego farsa,
bila je komedija, po sadržini i po nazivu:
"Jugoslovenska radikalna-seljačka
demokratija"; docnije je, 1932,
promenila ime u "Jugoslovenska
nacionalna stranka".
Nemamo nameru da idemo dalje u raspravu
sa člankom "Da li je fašizam samo
neponovljiva ružna prošlost?",
iako on postavlja još dva značajna pitanja.
Prvo pitanje je da li se režim Slobodana
Miloševića može lako uvrstiti u fašističke,
a nama se čini da to nije mogućno ni
sa političke ni sa "naučne"
strane celog problema. Drugo pitanje,
koje pisac uzgred pominje, jeste kritika
sadašnje vlasti koja je skoro jednoglasno
- mi dodajemo i pogrešno - izvršila
"naknadno ustoličenje drugog ravnopravnog
antifašističkog pokreta". Reč je
o pokretu Draže Mihailovića. Mislimo
da je i to jedan od najtežih i najmučnijih
problema koji tišti istoriju srpskog
naroda, posebno Srbije. I vlasti su
grešile što su dolazile do formule "ravnopravnosti",
jer partizanski i četnički pokret su
nešto ipak različito, te ne može među
njima biti poređenja. Ali to nikako
ne znači da treba da produžimo sa mitologijom
partizanskog pokreta. Mislimo da nema
nikoga ozbiljnog ko potcenjuje "ogroman
istorijski doprinos Narodnooslobodilačke
borbe zajedničkoj pobedi nad fašizmom",
ali isto tako postoji žestok otpor dobrog
dela našeg javnog mnenja paušalnim stavovima
kojima se potcenjuju doprinosi, svesni
ili nesvesni, onih ljudi koji nisu imali
ikakvog dodira s partizanima ili su
bili protivnici partizana, a doprinosili
su svaki na svoj način pobedi nad fašizmom.
Da načinimo jednu analogiju: otpor okupatoru
u Francuskoj nema "ogroman istorijski
doprinos" pobedi nad nacističkom
Nemačkom, ali je ipak pokret otpora
"fašizmu"...
Slažem se s piscem u jednom a to je
u njegovoj takoreći poslednjoj reči.
"Možda reči fašizam i fašistički
ne treba olako i prečesto izreći."
Dodao bih: ni reč antifašizam.
I dodao bih ono što mi se čini glavnim,
a ono što se nesvesno gubi u ovim raspravama,
a to je demokratija. Dakle, pored fašizma
i komunističkog "antifašizma",
bilo je i treće rešenje, i juče i danas:
demokratija, jedno sasvim drugo "shvatanje
sveta" koje se razlikovalo i razlikuje
se i danas, kako od fašizma, odnosno
nacizma, tako isto i od komunističkog
antifašizma.
 |
|
Desimir Tošić |
 |
Republika, broj
368-369, 1-30.novembar 2005