|
|
 |
 |
|
 |
|
Bez rasvetljavanja
i sankcionisanja zločina
nije moguće uspostaviti političku
zajednicu
Kritičko
mišljenje i zločin
Bitnu
prepreku na našem putu ka savladavanju
mučne prošlosti čine, očigledno,
snažni otpori, ne samo u politici
već i u kulturi, kritičkom mišljenju
i stvaranju institucionalnih i bilo
kakvih racionalnih okvira za istraživanje
i rešavanje složenih problema naše
savremenosti, gde svakako spada
i zločin
U proučavanju granica prosvetiteljstva
kao oblika kritičkog mišljenja središnje
mesto imaju "kritička teorija"
i jedan od najvećih zločina sredine
prošlog veka - Aušvic.1
Jasno je, dakle, šta je teorijski
okvir i metoda, a šta predmet istraživanja.
Ako to uzmemo za podsticaj našeg istraživanja,
onda bi predmet bio jedan od najvećih
zločina s kraja istog veka, zločin
u Srebrenici, a otvoreno je pitanje
teorijskog okvira njegovog proučavanja.
O tome šta se zaista desilo u Srebrenici
jula 1995. godine, ko su glavni akteri,
počinioci i žrtve, zašto se to dogodilo,
šta iz svega toga proizlazi, o tome
možemo rasuđivati na osnovu više izvora.
Jedan od njih je Tribunal u Hagu koji
je već doneo neke presude o ovom zločinu.
Rad Tribunala nije okončan, očekuju
se nove presude i nova saznanja, ne
samo o ovom zločinu. Drugi izvor je
odnos prema ovom zločinu u javnosti.
Potom će biti reči o teorijskom okviru
za interpretaciju posmatranih činjenica.
Za naše razmatranje podsticajne
su dve javne tribine, održane prošlog
meseca u Beogradu.Prvu tribinu organizovala
je, 17. maja, javnosti nepoznata studentska
organizacija Nomokanon na Pravnom fakultetu,
u najvećem amfiteatru koji može da primi
i preko hiljadu ljudi, a pod naslovom
"Istina o Srebrenici". Tribinu
je vodila javnosti nepoznata osoba.
Održavanje ove tribine je odlagano zbog
provokativnosti prvobitnog naslova -
"Oslobođenje Srebrenice".
Govornici na održanoj tribini su samo
postojanje zločina osporavali ili relativizovali
- licitiranjem broja žrtava (obično
manje od 8000, koliko se pominje i u
službenim izvorima, i
Republike
Srpske) i potezanjem zločina
druge strane, a da se nijedan
konkretan zločin ne rasvetljava.
Ljiljana Bulatović, autorka
hagiografija o Radovanu Karadžiću
i Ratku Mladiću (štampano više
izdanja), zastupala je gledište
da uopšte nije reč o zločinu
nego o "oslobođenju Srebrenice"
i energično se založila za uklanjanje
grobova žrtava, Bošnjaka, sa
"srpske zemlje" (Danas,
21-22. maj). U nastupima na
ovoj tribini nema racionalne
argumentacije a time ni otvorenosti
za normalnu komunikaciju i dijalog.
Zastupaju se isključivi stavovi.
Komunikacija je uglavnom simbolička,
dominira govor tela - bildovane
figure,
|
|
|
Wolfgan
Klotz, Staro
sajmište, 2011.
|
 |
značke i razni rekviziti, majice s ratničkim
sloganima i portretima Mladića i Karadžića
kao srpskih junaka. Često se prolamaju
povici ushićenja "svojima"
i ruženja "neprijatelja".
Učestalo se psuju oni koji nisu u njihovom
taboru, preti se, i fizički potiskuju
i uklanjaju malobrojni prisutni za koje
se zna da imaju kritičko mišljenje o
zločinu iako na ovoj tribini nisu govorili
(Nataša Kandić i dr.). I na ovoj strani
su mahom mladi ljudi čije stavove možemo
uglavnom prepoznati po fizičkom izgledu
i majicama s natpisima; ostaju nepoznata
njihova razložna gledišta i tamo gde
se inače okupljaju.
Drugu tribinu organizovala je Vesna
Pešić, jedan od osnivača Centra za antiratnu
akciju, iskusan sociolog, antiratni
aktivista i političar. Ova tribina je
održana 26. maja u Centru za kulturnu
dekontaminaciju gde može da se okupi
do tri stotine ljudi. Ovom prilikom
karakteristična je normalna komunikacija,
racionalna argumentacija i dijalog.
Za učesnike tribine nije sporno da je
reč o zločinu, već je sporan odnos prema
njemu, što je i bila tema tribine. Nataša
Kandić, javnosti poznata direktorka
Fonda za humanitarno pravo, predočila
je skupu nove činjenice o konkretnom
zločinu (one će ubrzo izazvati burne
reakcije, o čemu će dalje biti više
reči). Istoričar i političar Milan St.
Protić, inače deklarisani srpski nacionalista,
smatra da je zločin evidentan, da je
počinjen u ime srpske nacije, a da odgovornost
pada na određene aktere - vrhove SPC,
Akademije, vojske, režima i određene
intelektualne krugove, a ne na čitavu
naciju. Stoga je preka potreba i nacionalni
interes da se zločin temeljito rasvetli
a počinioci kazne. Dvojica bivših pripadnika
dosovske vlasti, potpredsednik Vlade
Žarko Korać i Vladimir Beba Popović,
šef vladinog Biroa za komunikacije,
podsetili su prisutne na usmerenost
Vlade Zorana Đinđića, ubijenog marta
2003, ka sankcionisanju zločina, što
ubedljivo potvrđuje isporučenje Miloševića
Hagu. Oni su ukazali i na otpore takvoj
orijentaciji, i u samom DOS-u, pre svega
kruga oko Vojislava Koštunice, ali i
u snagama na koje se oslanja Miloševićev
režim. Govorili su i o napadima koji
su usledili nakon emitovanja, i na državnoj
televiziji, jula 2001, filma "Glas
iz groba", koji dokumentuje zločin
u Srebrenici. Tim povodom su radikalski
poslanici u Narodnoj skupštini tražili
utvrđivanje odgovornosti i kažnjavanje
onih koji su odlučili o prikazivanju
ovog filma. Na podsticaj iz publike
otvoreno je i pitanje zašto u vreme
kada je DOS bio na vlasti nije uhapšen
general Mladić, ključna ličnost zločina
u Srebrenici. Predstavnici Vlade su
potvrdili da je tadašnja vlast znala
gde se on nalazi, ali da nije imala
dovoljno moći da ga uhapsi.
Tribina održana 26. maja otvorila je
neka bitna pitanja. Da li je dosovska
vlast imala izraženiju političku volju
da se zaista suoči sa zločinima i da
ih sankcioniše, te koliko je uopšte
bila sposobna i spremna za diskontinuitet
sa starim režimom? Da li je pokret koji
je srušio Miloševića i doveo na vlast
DOS i sam imao dovoljno potencijala
za korenit zaokret i koliko je ta često
slavljena "energija" izražena
i iskorišćena? Na čemu je počivala i
danas počiva moć pristalica starog režima
koja se suprotstavlja rasvetljavanju
i sankcionisanju zločina? U čemu su
sličnosti i razlike u pragmatizmu Đinđićeve
i Koštuničine vlade? Kakav je u svemu
tome udeo međunarodnih činilaca?
Na ovoj tribini je Miljenko Dereta,
direktor Građanske inicijative, pročitao
pripremljen predlog osam nevladinih
organizacija (one nisu učestvovale u
pripremi tribine), Narodnoj skupštini
Srbije da usvoji Deklaraciju kojom priznaje
zločin u Srebrenici i preuzima obaveze
sankcionisanja zločina, s tim da ovaj
dokument dalje zastupaju narodni poslanici
Nataša Mićić i Žarko Korać.
Deo predmeta našeg istraživanja je i
odjek ovih tribina u javnosti.
Prvu su propratili bezmalo svi mediji.
Preovlađuje objektivistički ili neutralan
pristup, pod geslom profesionalizma.
Smatra se da svako ima pravo da javno
iznese svoje mišljenje. I zataškavanje,
pa i opravdavanje zločina, svrstava
se u slobodu izražavanja, čak u akademske
slobode. I predsednik Srbije, naporedo
i predsednik Demokratske stranke, Boris
Tadić, posmatra događaj na Pravnom kao
deo slobode izražavanja. U jednom delu
medija povlađuje se ideološkoj isključivosti.
Izvesni kritički tonovi sadržani su
u objavljenim "ogradama" od
te tribine od strane rektora BU i grupe
profesora Pravnog fakulteta. Oni se
ne upuštaju u razjašnjavanje uslova
u kojima je ona bila moguća kao mesto
zataškavanja i opravdanja pa i pohvala
zločina.
Sve u svemu, u javnosti je ostao opšti
utisak da se desio jedan skandal, u
nizu sličnih, i pamti se dok ne iskrsne
neki novi, i tako sve u beskraj. A time
što se ne posvećuje pažnja svim važnijim
aspektima konkretne pojave javnost nema
realne mogućnosti da se strukturiše
oko bitnih problema, u koje svakako
spada i zločin.
Druga tribina, koja nudi mogućnost strukturisanja
javnosti, imala je skromniji odjek u
medijima (najpodrobnije je prikazana
u Republici br. 358-359, 1-30. jun).
Najtiražnije novine, Večernje novosti,
je prećutkuju. Politika donosi samo
šturu agencijsku vest. Najiscrpniji
je Danas (27 maj). Donose se fragmenti
izlaganja. Potencira se, već na naslovnoj
strani, pomenuta Deklaracija. Pitanjima
koja je ova tribina otvorila nije posvećena
gotovo nikakva pažnja, osim u izveštaju
Dragana Banjca u Glasu javnosti (27.
maj). Oba događaja posmatraju se kao
deo šarolike estrade na kojoj se dešava
sve i svašta, pa se o tome izveštava
kao o jednokratnim i svršenim događajima.
I nedeljnici, koji imaju i vremensku
prednost da neguju istraživačko novinarstvo,
u fokusu drže prvu tribinu, dok iz druge
uzimaju samo pomenutu Deklaraciju (Monitor,
27. maj). Kod
nedeljnika
su primetne i izvesne razlike
u uređivačkoj politici. Vreme
(2. jun) se ne upušta u sadržaj
tribine, izdvaja Deklaraciju,
a objavljuje i dokumentovan
i kritički intoniran članak
svog renomiranog saradnika Dejana
Anastasijevića. I NIN (2. jun),
u članku Ljiljane Smajlović,
fokusira Deklaraciju a uopšte
ne pominje tribinu na kojoj
je ona pročitana. Njene pokretače
autorka dočarava čitaocima u
negativnom svetlu: veli, postoji
"dosta rasprostranjeno
uverenje da jedan broj nevladinih
organizacija deluje maltene
kao ispostava američke Šeste
flote", i "da su njihovi
moralni predlozi i politički
potezi uvek sumnjivo bliski
ili identični interesima naših
neprijatelja". Mada ona
ne poriče "strašni srebrenički
pokolj" i prezire "primitivno
zlo koje progovara iz Ljiljane
Bulatović", relativizuje
pravnu i moralnu kvalifikaciju
zločina na kakvu nailazimo u
kritičkom delu javnosti. I ona
kao balans poteže zločine nad
Srbima, a da ni sama ne pominje
bilo koji od njih, već odijum
upravlja u ciljanom smeru: "za
istraživanje
|
|
|
Dragan
Stojković, Staro
sajmište, 2012.
|
 |
zločina čiji su Srbi žrtve teže se pronalaze
donatori, i moćni i uticajni prijatelji
koji će to po svetskim tribinama promovisati
i popularisati". Autorka uzima
u zaštitu predsednika Tadića, odnosno
njegovo tumačenje zataškavanja i odbrane
zločina kao dela akademskih sloboda.
Svakako, valja rasvetljavati i sankcionisati
i zločine nad Srbima, s konkretnim imenima
i žrtava i počinilaca, ali ne manipulisati
njima da bi se zaobišlo rasvetljavanja
bilo kojeg konkretnoga zločina, pa i
onog koji su počinili Srbi u ime svih
Srba. A tako se, videsmo, postupa u
određenim krugovima kada je reč o zločinu
u Srebrenici.
U članku NIN-ove novinarke ima i nečeg
pouzdanog; ona jasno prognozira: "već
sada je jasno da nisu velike šanse da
Skupština Srbije usvoji Deklaraciju
beogradskih nevladinih organizacija
o Srebrenici", pozivajući se na
(ne)podobnost predlagača. Nekako u isto
vreme oglasio se i Šešeljev zamenik
na mestu lidera SRS, Tomislav Nikolić,
koji najavljuje radikalsku inicijativu
za hitno sazivanje sednice Narodne skupštine
na kojoj bi se usvojila Rezolucija o
zločinima u ratu kako bi se srpski narod
izbavio od kolektivne krivice (TV BK,
2. jun). Ubrzo je i sam predsednik Narodne
skupštine Predrag Marković (G 17 plus)
odbio da najavljenu Deklaraciju svrsta
u dnevni red, jer se, veli on, Srebrenica
ne nalazi na teritoriji Srbije (TV B
92, 4. jun).
U javnosti je, ipak, odjeknulo, i to
veoma snažno, ono što je na drugoj tribini
najavila Nataša Kandić. TV B 92 emitovala
je širu a RTS kraću verziju video-snimka
ubijanja šestoro Srebreničana na Treskavici,
jula 1995. godine (većina ubijenih su
maloletnici). Ista video-kaseta emitovana
je i na suđenju Miloševiću u Hagu. Stravični
prizori izazvali su bujicu snažnih emotivnih
reagovanja. Vlada je hitro naložila
da se uhapse prepoznati zločinci, pripadnici
formacije "Škorpioni" (oko
koje je nastao spor da li su deo MUP-a
Srbije ili paravojna jedinica). Karla
del Ponte, koja se 2. juna nalazila
u Beogradu, ocenila je, u prisustvu
Koštunice, da je Vlada izvela "briljantnu
operaciju" i dodala kako očekuje
da će i njeni begunci biti uhapšeni.
Jedan od prizora s te video-trake privukao
je posebnu pažnju javnosti. Reč je o
blagosiljanju učesnika u zločinu. Utvrđeno
je da ih je - pojedinačno - blagosiljao
otac Gavrilo, starešina manastira Privina
Glava pokraj Šida. On priziva Gospoda:
"Daj vernoj vojsci tvojoj da bude
na savlađivanje neprijateljskog naroda".
Inače, ustanovljeno je da je isti otac
Gavrilo nadaleko popularan iscelitelj,
da ga pohode mnogi nevoljnici da ih
izbavi, uz bogate nagrade (prilikom
nedavne pohare pomenutog manastira odneta
je zamašna suma deviza i dinara, kao
i dukata i zlatnog nakita) (Danas, 4-5.
jun).
Povodom prizora zločina bilo je govora
na raznim medijima. Tome je posvećena
i cela popularna emisija "Klopka"
na BK Televiziji. General Miroslav Radovanović,
psihijatar (VMA), zgrožen viđenim prizorima,
podseća da "u ratu svi ubijaju",
i da u tome prednjače patološke ličnosti.
I general Zoran Stanković, patolog (VMA),
pominje zlo u ljudskoj prirodi ("u
svakome od nas je ubica") i ističe
da se pomenutim prizorima manipuliše,
pre svega od strane SAD i Karle del
Ponte. I on bi, veli, iz svog bogatog
iskustva mogao izdvojiti užasavajuće
prizore zločina nad Srbima, i u Bosni
i Hercegovini i na Kosovu, naročito
odsecanje glava, kao i u vreme NATO
bombardovanja, dodajući da Havijera
Solanu vidi kao zločinca. Protojerej
Radovan Bigović, profesor Bogoslovskog
fakulteta, kaže da nije video snimke
na televiziji, ali smatra da su poznata
nasilja, sve od 1941. do danas, i da
u njima uzima maha "stihija zle
volje". Zapitan o odnosu SPC prema
zločinu, Bigović smatra da valja razlikovati
agresivne od odbrambenih ratova, i da
se ovi potonji obično opravdavaju. Što
se tiče prikazanog blagosiljanja, Bigović
nalazi da otac Gavrilo nije mogao znati
kuda idu blagosiljani ratnici, te ga
se ne može ni unapred osuditi, on ističe
da SPC nema stav, jer "crkva nije
totalitarni kolektiv" pa da zauzima
jedinstven stav. (Inače, iz krugova
SPC je, na Radiju B 92, objavljen stav,
10. juna, kojim se osuđuje zločin, uz
opasku da otac Gavrilo nije mogao unapred
znati šta će se dogoditi.) U ovoj emisiji
obavljeno je SMS glasanje. Na pitanje
da li su građani Srbije odgovorni za
zločine u Srebrenici, 27% je odgovorilo
"Da", a 73% "Ne".
Istoj temi je posvećena i, u kritički
nastrojenim krugovima, rado slušana
emisija "Peščanik" na Radiju
B 92 (10. jun). Preovlađujuće je gledište
da se Srbija nalazi između straha od
odgovornosti i laži kojima se prikriva
zločin. U tome glavnu ulogu imaju političari.
A što se samih građana tiče, pominje
se zamor nakon izneverenih očekivanja
od opozicije i ranijih protesta. Istoričarka
Latinka Perović ukazala je na jedan
aspekt ove teme, od posebnog značaja
za ovo razmatranje. Ona je, naime, zapazila
da se u nas olako upražnjava "ritual
izvinjenja", uz previđanje činjenice
da se nije izmenila politika koja je
vodila u zločin, i naglasila da je Vili
Brant, u legendarnoj sceni klečanja,
jasno poručio - "mi smo se promenili"
- izražavajući promene koje su se decenijama
dešavale u Nemačkoj. Perovićeva ukazuje
na još jednu bitnu stvar, da u nas još
nema javne debate, neophodnog dijaloga
između različitih interpretacija konkretnih
činjenica i istorijskih zbivanja. Toga
nema ni u akademskim krugovima, gde
se i dalje reprodukuje model monističke
komunikacije. U tim okvirima nije ni
mogućno tragati za istinom, ni o zločinu.
Još dva događaja posvećena su zločinu
u Srebrenici. To su, prvo, izložba pod
naslovom "Sećanje za budućnost",
u Centru za kulturnu dekontaminaciju
a pod pokroviteljstvom Fondacije "Hajnrih
Bel", 10. juna (odatle će izložba
krenuti put Brisela, Vašingtona, Berlina);
uz fotografije ide i zbornik radova
o istoj temi, i, drugo, konferencija
"Srebrenica - van osnovane sumnje",
u organizaciji Fonda za humanitarno
pravo čiji je direktor Nataša Kandić,
a u Centru "Sava", 11. juna.
Otvarajući pomenutu izložbu, Nataša
Mićić, predsednica GSS i narodni poslanik,
te istovremeno (uz Žarka Koraća) nominalni
podnosilac ranije pomenute Deklaracije,
istakla je da "većina onih koji
predstavljaju građane Srbije, pre svega
ogromna većina poslanika, Vlada, predsednik,
Crkva, Vojska, Akademija i elita ne
žele događaje u Srebrenici da nazovu
pravim imenom i time pokažu da su odgovorni
ljudi kojima je stalo do bolje budućnosti
Srbije" (Danas, 11-12. jun). "Suština
je", naglašava ona, "što većina
ne želi da se osudi politika zločina".
Nije baš sasvim jasno da li se ovde
misli na većinu "oficijelne Srbije"
ili na čitavu Srbiju, o čemu nije ni
moglo biti rasprave na jednoj prigodnoj
priredbi.
Konferencija u Centru "Sava",
koja je trajala oko deset sati, solidno
je pripremljena. Najpre su domaći i
strani političari osudili zločin i kritički
govorili o odnosu prema njemu u SCG,
u prvom redu u Srbiji. U središnjem
delu konferencije izloženi su ubedljivi
argumenti za stav da je zločin u Srebrenici
"van osnovane sumnje". Sažeto
i plastično prikazani su glavni tokovi
istrage, zasnivanja optužnice, suđenja
i žalbenog postupka. Posebna pažnja
posvećena je presudi za genocid u tri
slučaja, a i osporavanju odbrane da
je posredi genocid. Potom su sledila
potresna svedočenja žena iz Srebrenice
koje su i same žrtve zločina, što je
podiglo napetost u sali. Ona je dalje
rasla tokom i nakon prikazivanja video-snimka
"Treskavica, juli 1995", iz
kojeg su izvesni delovi, kako smo već
pomenuli, prikazivani u Hagu i na domaćoj
televiziji. Integralna verzija video-snimka
ukazuje i na njegovu morbidnu namenu,
da posluži za "dugo sećanje"
i "večnu uspomenu". Na kraju
konferencije, uz napomenu da gosti žure
na aerodrom, ostalo je malo vremena
za dijalog. Iznete su sažete i apodiktičke
ocene, pre svega u završnoj reči Nataše
Kandić, središnje ličnosti ovoga skupa,
koja smatra da se "u Srbiji petnaest
godina ništa nije promenilo, a mi smo
ćutali". Ona nije ni pomenula tribinu
od 26. maja, na kojoj je i sama sudelovala,
niti bitna pitanja koja su na njoj otvorena
(pomenula je samo Deklaraciju kao test
za vlast). Na ovdašnjem ćutanju o zločinu
insistirali su i gosti iz Sarajeva,
naglašavajući da dok ono traje nije
mogućno razlikovati zločince i one koji
to nisu. Jedan od gostiju, Emir Suljagić,
sasuo je u lice prisutnima da je, nakon
prikazanog filma, hteo da kaže: "Eto,
to ste vi!" Dvoje govornika iz
Beograda stiglo je da izrazi neslaganje
s apodiktičkim ocenama, pominjući neke
primere otpora politici zločina i protesta
protiv konkretnih zločina. Ali, vreme
za ozbiljnu debatu je isteklo pre nego
što je ona i započela.
Iako su radikali zahtevali od medija
da prestanu s bavljenjem zločinima,
što oni kvalifikuju kao "antisrpsku
histeriju" (RTS, 11. jun), ova
konferencija je imala u medijima veći
odjek nego obe ranije tribine. Dnevni
listovi daju joj podosta prostora (Politika,
Blic, 12. jun, i Danas, 13. jun). Na
svoj način uključile su se i Večernje
novosti (12. jun), ističući već na prvoj
strani izjavu Roderika Mura, predstavnika
ambasade SAD, da je Nataša Kandić krenula
u "krstaški pohod" protiv
zločina i zločinaca, da bi već na drugoj
strani istu osobu žigosale kao mrzitelja
Srba, jer je izrekla bujicu "ljutih
i uvredljivih reči na račun srpskog
naroda". (Nataša Kandić će biti
napadana s raznih strana, a kako se
bezočno rije po privatnom životu pokazuje
Tabloid od 16. juna.) Već narednog dana
isti list objavljuje intervju s direktorom
Centra za istraživanje zločina nad srpskim
narodom Milivojem Ivaniševićem, koji
nastavlja s licitacijom oko broja ubijenih,
i tvrdi - "apsolutno" - da
u Srebrenici vojska nije činila zločine.
Istovremeno, list izveštava da je film
o Škorpionima izazvao nove sukobe u
Bosni i Hercegovini, i o demonstracijama
srpske dijaspore u Hagu. Najavljeno
je i da će 12. jula - na Petrovdan -
biti obeleženi zločini nad Srbima, na
groblju u Bratuncu.
Oglasila se i učesnica tribine na Pravnom,
Ljiljana Bulatović (NIN, 9. jun). Ona
diskvalifikuje svoju imenjakinju Ljiljanu
Smajlović na isti
način na koji je ona diskvalifikovala
nevladine organizacije - kao stranu
plaćenicu i domaću izdajnicu. Bulatovićeva
poteže i knjigu Tima Maršala, Igre senki
(izdanje B 92), kao svedočanstvo da
su promene 2000. godine izvedene u našoj
zemlji u organizaciji obaveštajnih službi
Zapada, pre svega SAD, a da su izvršioci
bili domaći plaćenici. Ona i dalje poriče
zločin u Srebrenici, ističe zločine
nad Srbima, ponavlja zahtev da se uklone
grobovi Bošnjaka, između ostalog i zbog
toga što su na spomeniku uklesane reči
"neka osveta bude pravda",
u kojima ona vidi najavu "novog
džihada".
Najzad, predsednik Narodne skupštine
Predrag Marković obavestio je javnost
da je "pitanje zločina" skinuo
s dnevnog reda jer neće da dozvoli preglasavanje,
braneći time organsko jedinstvo vlasti,
opozicije i naroda. Utisak je donekle
ublažen time što je istoga dana Savet
ministara SCG osudio zločin u Srebrenici
i najavio odlazak zvanične delegacije
u Potočare, 11. jula.
Prikazana faktografija, nadam se, plastično
"oslikava" različite i suprotstavljene
pristupe istoj temi - zločinu, posebno
onom u Srebrenici.
Rasutu faktografiju možemo slediti,
širiti i nizati beskonačno. A kako je
interpretirati? Ako bismo pojedine činjenice
ili njihove skupove posmatrali kao konačne
istine, ostali bismo u okviru ove ili
one ideologije. A kad već hoćemo ozbiljno
da istražujemo, otvaraju nam se dva
puta koja valja pažljivo preći. Na jednom
se suočavamo s ideologijom i praksom
koja je dovela do zločina u Srebrenici,
i drugih zločina tokom ratova u Jugoslaviji.
Nije reč samo o zločinu već i o s njima
neraskidivo povezanom pljačkom. 2
Naše istraživanje je složenije i zamršenije
od proučavanja Aušvica. U nacističkoj
Nemačkoj nije bilo druge strane koja
je činila zločine. Zatim, tamo se znalo
kako se završio Drugi svetski
rat, Nirnberški sud je bio brzo završen,
Maršalov plan efikasan, obnova privrede,
društva i kulture ubrzani. (Da sudska
istina nije dovoljna, pokazuju, između
ostalog, aktuelni sporovi Kine i Japana
oko japanskih zločina u Kini, iako im
je svojevremeno sudio Tokijski tribunal.)
Suočavanje s prošlošću, i u Nemačkoj,
bilo je sporo i teskobno, kretalo su
u etapama, uznapredovalo šezdesetih
godina, sa zamahom pokreta kritičkih
intelektualaca, potom splasnulo, da
bi se nastavilo i traje i danas. 3
Razvoj kritičkog mišljenja u nas ne
možemo posmatrati izolovano od svetskih
tokova. Uz nasleđe u kreativnim tokovima
kulture, impuls zamahu kritičkom mišljenju
nalazi se u nastajanju i zamahu pokreta
kritičkih intelektualaca, i na najuglednijim
univerzitetima najrazvijenijih zemalja
(Berkli u SAD i Sorbona u Francuskoj,
na primer). Obično, počinje otporom
ograničenjima slobode mišljenja i izražavanja
na samim univerzitetima, zatim sledi
kritika ograničenja slobode u bližem
i širem okruženju, da bi se kritičko
mišljenje proširilo na čitav svet, tada
najviše protiv rata u Vijetnamu. Tako
se prepliću pokreti za akademske slobode,
protiv raznih ograničenja slobode, i
izrastaju u snažan antiratni pokret.
U širokom i po idejama raznolikom pokretu
najprimetniji su "kontrakultura"
i "nova levica", kao glavna
žarišta kritičkog mišljenja. Naporedo
s osporavanjem datih ograničenja slobode
traga se za vizijama promena k slobodnijem
i pravednijem svetu. O svemu tome postoji
obilna literatura; ovde samo sažeto
pominjemo glavne konture tadašnjih kretanja,
kako bismo predočili podsticaje i okvire
u kojima se kreće kritičko mišljenje,
a ne da bismo bilo koje oblike mišljenja
i delovanja iz onoga vremena uzeli za
normu za današnje vreme.
Kao i autoru knjige koja je podsticaj
ovom skupu, za teorijsko zaleđe ovoga
istraživanja može da posluži iskustvo
kritičkog mišljenja u našoj kulturi,
opet bez normativnih pretenzija. U tom
pogledu naročiti značaj ima uspon i
zamah duhovnog stvaralaštva u tadašnjoj
Jugoslaviji, od sredine pedesetih do
početka sedamdesetih godina. 4 Tada je u umetnosti, filozofiji i društvenim
naukama započeto i uzelo maha kritičko
suočavanje sa savremenošću, prošlošću
i budućnošću. U tome istaknuto mesto
ima časopis Praxis (1964-74) - proklamovanjem
Marksovog shvatanja "bespoštedne
kritike svega postojećeg" za geslo
svog delovanja - kao i drugi časopisi
kritičke orijentacije širom Jugoslavije,
brojni studentski listovi i časopisi,
Korčulanska letnja škola (1963-74),
gde sarađuju intelektualci različitih
kritičkih orijentacija iz čitave zemlje
i sveta. Tu spada i studentski pokret,
opet kao deo kretanja u celom svetu,
koji vrhuni 1968. godine. I ovde je
on svoj vrhunac doživeo kao otpor nasilju,
verbalnom i fizičkom.
U Beogradu je 3. juna 1968. godine,
u znak solidarnosti s prebijenim i oklevetanim
studentima, Beogradski univerzitet stupio
u sedmodnevni štrajk. U znak solidarnosti
s beogradskim studentima ubrzava se
i pojačava delovanje studentskih pokreta
u Zagrebu, Sarajevu, Ljubljani i drugim
univerzitetskim centrima (osim u Prištini
i Skoplju). Bila su to složena i dinamična
kretanja o kojima i danas postoje različite
interpretacije.
Jedna od tema s kojom se suočila široka
i raznolika kritička misao i stvaralačka
praksa bili su i zločini, ratni, primerice
u filmu Živojina Pavlovića "Zaseda",
poratni, kao što je Goli otok, u romanu
i pozorišnoj predstavi "Kad su
cvetale tikve" Dragoslava Mihajlovića,
te ratni, poratni, i aktualni, u filmu
Lazara Stojanovića "Plastični Isus".
Svestrana i temeljita rekonstrukcija
trauma podsticala je na oslobađajuću
katarzu.
Svi tokovi duhovnog oslobađanja, u kojem
kritičko mišljenje ima središnje mesto,
zbivali su se u određenim okvirima i
spram njih, od manjih i većih intelektualnih
zajednica, raznih udruženja i organizacija,
preko univerziteta, do sve brojnijih
simpozijuma i festivala.
A kada je vladajućoj partiji i partijskoj
državi zapretio gubitak ideološkog i
političkog monopola, započela je sve
šira i snažnija ofanziva, pod parolom
obračuna s "crnim talasom u kulturi",
kako je označen sažeto ocrtan proces
duhovnog i političkog oslobađanja. I
naše se istraživanje, dakle, suočava
s onim što Klauzen naziva "iskustvo
destrukcije iskustva". Naime, jedno
iskustvo širenja granica slobode, koje
ostaje nedovršeno, rastače se iznutra
a destruiše spolja, pod sve snažnijim
pritiscima duhovne i fizičke represije.
Rasturaju se, od 1968. do 1974. godine,
najpre oblici spontane i organizovane
komunikacije, u prvom redu institucije
studentskog pokreta, potom se zabranjuju
knjige, časopisi i listovi, filmovi
i pozorišne predstave, hapse i osuđuju
na zatvorske kazne studentski lideri
(neki i više puta, primerice
Vlada Mijanović),
oduzimaju pasoši nepoćudnima,
izbacuju s univerziteta profesori
zbog "kvarenja omladine",
kao krivci za pojavu studentskog
pokreta. Ugašeni su, tako, i
Praxis i Korčulanska letnja
škola. Jedna od najdrastičnijih
kazni izrečena je Lazaru Stojanoviću
- tri godine zatvora. Tako se,
što je za našu temu bitno, razara
bezmalo svaki okvir za stvaralačku
i racionalnu komunikaciju i
dijalog. Za kritičko mišljenje
više nije bilo mesta ni na univerzitetu,
tom središtu akademskih sloboda
i autonomije. Nestaju time i
sve mogućnosti strukturisanja
kritičke javnosti kao žarišta
promena i razvoja kulture, društva
i države. Vrh partije i države,
naročito u federalnim jedinicama,
restaljinizuje se i sve više
oslanja na nacionalizam. A kada
je završen obračun s glavnim
"neprijateljem", režim
se obračunava i sa svojim saveznikom
- nacionalistima. Razbuktava
se sukob staljinizma i nacionalizma.
U ovim sukobima profilišu se
akteri koji će, nakon Titove
smrti, ubrzo razoriti, kroz
seriju populističkih revolucija
(1981-1990) i ratova (1991-1999),
i poslednje ostatke nekada zajedničke
države, Jugoslavije, zadržavajući
od nje
|
|
|
Wolfgan
Klotz, Staro
sajmište, 2011.
|
 |
ključne obrasce vladanja, aparate vlasti
i mehanizme krađe i pljačke. Time se
razaraju i teorijski i institucionalni
okviri za kritičko mišljenje i suočavanje
s realnošću.
Kritičko mišljenje, doduše, nikada nije
baš popularno, naročito kod vlasti.
Tako su i protagonisti već pominjane
"kritičke teorije" (Frankfurtski
krug) svojevremeno bili prinuđeni da
emigriraju pred nadolazećim nacizmom,
da bi se vratili u Nemačku tek nakon
njegovog poraza. I u razvijenim zemljama,
zamah kritičkog mišljenja ograničavan
je i suzbijan i brutalnim nasiljem (upad
vojske na Univerzitet u Kentu, SAD,
na primer), i manipulacijama ideološkog
aparata vlasti, kao što je recimo kampanja
protiv "crvenih brigada",
koje u bujajućoj propagandi figuriraju
kao sinonim za studentski pokret, a
kritički usmereni intelektualci sumnjiče
se kao njihovi "simpatizanti".
Tu spada i zabrana vršenja javnih poslova
(Berufsverbot) onima koji nisu dovoljno
lojalni vlastima. Preduzimaju se i reforme
obrazovanja, pod geslom da omladinu
treba pripremati za fabrike, a ne za
barikade. Ipak, univerzitetska tradicija
akademskih sloboda i autonomije, snažniji
temelji kulture i razvoj demokratije
sačuvali su, u razvijenijim zemljama,
izvesne postojane okvire kritičkom mišljenju,
istraživanju i dijalogu. Ti okviri su
suženi i uzdrmani i u novije vreme,
u samim SAD, nakon 11. septembra 2001,
kada je zločin u Njujorku uzet za povod
objave rata terorizmu u čitavom svetu.
U nas su, pak, okviri racionalne komunikacije
i kritičkog mišljenja - razoreni.
U poslednjoj deceniji SFR Jugoslavije
bilo je, doduše, još izvesnih nastojanja
da se obnove konture intelektualne zajednice
kao povoljnog okvira za upražnjavanje
kritičkog mišljenja, 5 u prvom redu o sve primetnijim znacima
krize tadašnjeg društva i države, ali
su ta nastojanja krajnje marginalizovana
i suzbijena, ofanzivom režimskog aparata
protiv "krizologa". Na sličan
način je dugo trajala i kampanja protiv
intelektualaca koji su se borili za
ljudska prava, koji su posprdno nazivani
"peticionašima". Neki od njih
obuhvaćeni su poslednjim montiranim
sudskim procesom, 1984. godine, u Beogradu
(sudija je bio Zoran Stojković koji
je dvadeset godina potom postavljen
za ministra pravde u Koštuničinoj vladi).
Poslednji trzaj nekada širokog talasa
kritičke misli bili su "Sociološki
susreti", u Beogradu, 1989. godine,
u organizaciji Jugoslovenskog udruženja
za sociologiju, o temi "Jugoslavija
na raskršću vekova". Iz istih krugova
krenula je inicijativa da se naredni
međunarodni kongres sociologa održi
u Beogradu, kako bi sociolozi iz čitavog
sveta mogli izbliza i neposredno da
posmatraju već tada jasno nadolazeće
burne promene u zemljama "realnog
socijalizma", i u samoj Jugoslaviji.
"Labudova pesma" kritički
orijentisanih intelektualaca čitave
Jugoslavije bilo je osnivanje i delovanje
Udruženja za jugoslovensku demokratsku
inicijativu (UJDI, februara 1989) i
lista Republika, marta iste godine,
koji su težili demokratskoj rekonstrukciji
Jugoslavije, ali je sama Jugoslavija
ubrzo razorena. Ostala je Republika,
koja izlazi kontinuirano 17 godina,
kao svedok događaja i zbivanja i učesnik
u težnjama za demokratskim promenama.
Tokom ratova na prostorima razarane
Jugoslavije nastao je i do danas opstao
"brisani prostor" kojim dominira
ideologija "krvi i tla". Ona
isključuje normalnu komunikaciju, argumentovanu
raspravu, dijalog i racionalni konsenzus
o bilo kojoj bitnoj stvari, pa i o zločinu.
Imajući u vidu opisane okolnosti,
prva tribina o kojoj je bilo reči nije
nikakvo iznenađenje. Ne iznenađuje ni
to što se desila na Univerzitetu. Na
tom prostoru već dugo deluju udruženja
slična Nomokanonu, kao što su Sveti
Justin filozof na Filozofskom i Srpske
dveri na Filološkom fakultetu. Na Mašinskom
fakultetu se redovno održavaju tribine
sličnog usmerenja kao ona na Pravnom.
Dogodili su se izvesni obrti, baš ona
mesta koja su nekada bila središta "kontrakulture"
i "nove levice", sada postaju
busije nacionalizma i nove desnice.
Pored već pomenutih, niču i druga slična
udruženja studenata, među kojima je
u javnosti najprisutniji Obraz. Sve
to prati obilna produkcija letaka, novina
časopisa i knjiga. Uz propagandu ide
i direktna akcija, kao što je bio organizovani
upad u Jugoslovensko dramsko pozorište,
krajem maja 1990, i prekid predstave
"Sveti Sava". Nije iznenađenje
ni restauracija fašističkih ideja i
pokreta, četništva, nedićevstva i ljotićevstva.
To je započelo još uoči ratova, tokom
njih uzelo je maha, a potom je dobilo
i podršku sadašnje vlasti. Upravo u
mesecu maju, kada se u savremenom svetu
obeležava godišnjica pobede antifašista
nad fašizmom, uz podršku Koštuničine
vlade održava se na Ravnoj gori proslava
u čast pokreta Draže Mihailovića koji
se proglašava - antifašističkim. I sve
to se zbiva uz podršku većine medija,
i državne televizije. Nije, otuda, iznenađenje
ni poricanje antifašističkih temelja
savremenog sveta, posebno Evrope. Ne
iznenađuju ni nastojanja da se zločinačke
ideje i ideologije svrstaju u akademske
slobode, a njihovo sankcionisanje kao
"delikt mišljenja", o čemu
svedoče učestali "naučni skupovi"
o liku i delu Vojislava Šešelja (do
sada je štampano preko pedeset njegovih
knjiga). U takvom ambijentu se uopšte
i ne postavljaju ona pitanja koja su
otvorena na drugoj tribini, pa se još
manje mogu očekivati odgovori na njih.
Svemu tome snažnu potku
daje bujajući pravoslavni klerikalizam
koji vodi "krstaški rat" ne
samo protiv ovdašnjih inoveraca i komunizma,
nego i, tradicionalno, protiv Zapada.
Stoga ne iznenađuje ni blagosiljanje
"srpskih ratnika". Sistematski
se neguje ideologija nekrofilije koju
je najpregnantnije izrazio mitropolit
Amfilohije, inače jedna od ključnih
ličnosti SPC, sintagmom da "vaskrsenja
ne biva bez smrti" 6
koja, s obzirom na političku ulogu autora,
prelazi okvire teologije i zadire u
svetovnu realnost, pa i krvave sukobe
i zločine.
Ni druga tribina ne bi trebalo da nas
baš sasvim iznenadi. I ona je deo izvesne
tradicije, mada potisnute, manje poznate
i često destruisane. Njenu duhovnu podlogu
čine istanjene niti tradicije kritičkog
mišljenja u srpskoj kulturnoj i političkoj
istoriji i, nešto više, novija iskustva
suprotstavljanja
ratu, zločinu i pljački svih
proteklih godina. Na tom talasu
pojavili su se i Centar za antiratnu
akciju, već na samom početku
ratova (juna 1991) i Vesna Pešić
kao njegova najistaknutija ličnost.
Ona je bila i predsednica Građanskog
saveza Srbije, male ali ugledne
stranke načelne opozicije. Ta
stranka se izdvajala po negovanju
rasprava, unutar sebe i u javnosti,
sve dok, kao deo DOS-a nije
dospela do vlasti (pod predsednikovanjem
Gorana Svilanovića i Nataše
Mićić istiskuje svaku ozbiljniju
raspravu, i o sebi i o okruženju).
Tokom ratova nastajale su i
druge, sve brojnije nevladine
organizacije koje su pružale
otpor Miloševićevom režimu.
I u njima su započinjale rasprave
ali kritičko mišljenje nije
temeljnije zasnivano i snažnije
javno artikulisano. Nizale su
se i razne tribine, demonstracije
i javne manifestacije protiv
režima i rata (povodom razaranja
Vukovara i napada na Dubrovnik,
"crni flor" protiv
opsade i razaranja Sarajeva,
demonstracije "Žuta traka",
masovni koncert "Ne računajte
na nas" itd.). Grupa "Živeti
u Sarajevu", u
|
|
|
Dragan
Stojković, Staro
sajmište, 2012.
|
 |
kojoj su bili predstavnici nekoliko
udruženja i opozicionih stranaka, godinama
je organizovala pomoć Sarajlijama a
u znak solidarnosti s njima otišla je,
usred rata (jula 1994), i u samo Sarajevo.
Kao podsticaj obnovi kritičkog mišljenja
mogu se uzeti u obzir i studentske demonstracije
i pokreti - 1991, 1992, 1996/7. - a
i pokreti udružene političke opozicije,
od Udružene opozicije Srbije (1990),
DEPOS-a (1992), preko koalicije Zajedno
(1996-97) koja je osvojila vlast u najvećim
gradovima Srbije, do koalicije DOS koja
je 2000. na izborima pobedila Miloševića
a masovnim demonstracijama overila pobedu.
Političke pobede, međutim, ne prati
ozbiljniji zamah kritičkog mišljenja
i stvaranje postojanih okvira i institucija
za normalan dijalog. Unutar opozicionih
stranaka i pokreta dominira pragmatizam
najpre borbe za vlast a potom održanja
na vlasti. Ujedinjeni protiv Miloševića
nisu dospevali da dođu do artikulacije
jasne i delatne alternative njegovom
režimu. I kad su obećavali promene -
izlazak iz izolacije od sveta, korenite
reforme, novi ustav, raskid s prošlošću
- svodilo se to na izborne parole bez
delatnog pokrića. Kad je DOS došao na
vlast ostvarene su izvesne promene,
pre svega izlazak iz izolacije, započete
su izvesne reforme, Milošević je uhapšen
i isporučen Hagu. Ali, obećane promene
nisu ostvarene. Nakon sukoba i rascepa
unutar DOS-a usledilo je ubistvo premijera
Đinđića (12. marta 2003). Dolaskom Koštunice
na vlast povratile su se i snage starog
režima (SPS i SRS). Bez jasne platforme
promena,
jedan pragmatizam vlasti, Đinđićev,
smenjuje drugi, Koštuničin.
Još uvek nije ni na pomolu novi
ustav koji bi garantovao pravo
na život, vlasništvo i realnu
viziju ličnog i zajedničkog
života, kao temeljnih vrednosti,
razorenih nasiljem, zločinom
i pljačkom.
Ima, dakle, izvesnih impulsa
obnovi kritičkog mišljenja u
suočavanju s prošlošću koja
dominira sadašnjošću i zaklanja
budućnost, o čemu svedoči i
ona druga tribina s pitanjima
koja je otvorila, ali još nema
ni primetnijeg nastojanja da
se na njih potraže i nađu primereni
odgovori. U starim okvirima
se na ta pitanja i ne pomišlja,
tu stvari teku nasuprot kritičkom
mišljenju, dijalogu i konsenzusu
o novim temeljima društva i
države, a novi okviri su tek
u naznakama bez izvesnosti ishoda
daljeg toka zbivanja.
Izvesni su impulsi obnove normalnog
društva, kao civilnog društva,
za šta plediraju pojedine među
sve brojnijim NVO (ima ih oko
20 000 registrovanih). Ali i
one su često opterećene
|
|
|
Dragan
Stojković, Staro
sajmište, 2012.
|
 |
liderstvom kao i većina političkih stranaka
(preko 300 registrovanih). Naporedo
s njihovim umnožavanjem rasla je i sve
žešća konkurencija, manje idejama i
konkretnim radom, a više intrigama i
uzajamnim potiskivanjem i isključivanjem.
Uprkos povremenim proklamacijama o neophodnosti
saradnje, čak i jedinstvenog delovanja,
neprekidna su cepkanja, sudaranja i
uzajamna isključivost. One su, doduše,
pod snažnim pritiskom, ne samo domaće
realnosti, nego i usmeravanja od strane
aparature moćnih fondacija (s njihovih
vrhova, a preko ovdašnjih rezidenata,
povremeno dolazi rečita poruka "zainteresovani
smo samo za seme koje mi zasejemo").
Sve to bitno ograničava obnovu i razvoj
kritičkog mišljenja i delovanja. Iako
se često pledira za "umrežavanje"
barem u načelu bliskih aktera, tako
nešto obično izostaje. Kao što se nacionalisti
nadgornjavaju ko je veći nacionalni
junak, i antinacionalisti se jagme oko
toga ko je najveći, čak jedini antinacionalista,
sve u duhu sektaške tradicije. A kada
izostaje realno "umrežavanje"
kritičara vlasti, onda je iluzorno očekivati
širenje podrške rasvetljavanju i sankcionisanju
zločina.
I među samim kritičarima i protivnicima
Miloševićevog režima dolazi do sporova,
sukoba, pa i pravog raskola, kao što
je onaj koji se zbio oko mesta i uloge
Vremena, što je tema za zasebnu analizu. 7
Pored sistematskih napada na "mondijaliste",
"domaće izdajnike", "strane
plaćenike", "evroslinavce",
"fukaru" itd., valja se suočiti
i s unutarnjim otporima kritičkom mišljenju
u samoj kulturi.
Na snagu uporišta otporima kritičkom
mišljenju verovatno najpotpunije i najsnažnije
upućuje dvotomno delo Praksis odiseja
univerzitetskog profesora a ubrzo potom
i zamenika ministra za prosvetu Milana
Brdara, u kojoj se čitava istorija marksizma,
komunizma i socijalizma svodi na zločin;
istovremeno, jugoslovenski praksisovci
se optužuju za krah reformi unutar jugoslovenske
varijante "realnog socijalizma". 8 (Inače, sintagma "praksis odiseja"
koristi se u napadima na protagoniste
kritičkog mišljenja i na stranicama
Helsinške povelje koju uređuje predsednica
Helsinškog odbora Sonja Biserko.)
U napadima na nove impulse kritičkog
mišljenja zavidnu sistematičnost dosegao
je Slobodan Antonić, docent Katedre
sociologije Filozofskog fakulteta u
Beogradu, iste one katedre koja je nekada
decenijama napadana kao žiža kritičkog
mišljenja. Iz naučnog projekta koji
se realizuje uz podršku države, kao
prvi rezultati, objavljene su autorove
opservacije u članku "Misionarska
inteligencija u današnjoj Srbiji"
(Vreme, 6. februar 2003). Uz uobičajene
diskvalifikacije - "anacionalna",
odnosno "antinacionalna",
ponavljaju se oveštale optužbe o "domaćim
izdajnicima" i "stranim plaćenicima".
I nije mu dovoljno što ih je markirao,
nego se javlja i u ulozi orvelijanskog
Velikog Brata, antologijskim člankom
"Zašto ih posmatram" (NIN,
4. novembar 2004).
A da naš posmatrač nije baš sasvim usamljen
na svojoj čeki, pokazuje i jedan javni
skup. 9
I ovom prilikom Antonić je ponovio svoje
opservacije o "misionarskoj inteligenciji",
što su podržali i dopunili Vladimir
Cvetković, profesor univerziteta, tvrdeći
da su oni i "mešetari", a
asistent Filozofskog fakulteta u Beogradu
i urednik časopisa Nova srpska politička
misao Đorđe Vukadinović dalje operacionalizuje
već iznete optužbe. Reč je, veli Vukadinović,
o onom delu inteligencije koji nije
"organski pripadao političkoj zajednici",
zbog čega su frustrirani pa su stoga
skloni "radikalizmu i najrazličitijim
utopijsko-mesijanskim projektima".
U zasebnom odeljku svog priloga, pod
naslovom "Arogantni misionari i
neshvaćene mesije" (str. 172-184),
Vukadinović posmatrane intelektualce
okrivljuje i za opake razmere nacionalizma.
Da su oni "bili manje bahati, nasilni
i licemerni, možda bi i nacionalističke
reakcije bile manje žestoke, retrogradne
i nasilne, veli Vukadinović, i zaključuje
da su za budućnost "potrebni drugačiji
intelektualci i modernizatori".
Otpisivanje suvišnih intelektualaca,
tako reći ontološki, utemeljuje već
citirani Milan Brdar oglašavajući, na
istom skupu, "kraj humanističkog
intelektualnog tipa" jer neminovno
nastupa doba struke i stručnjaka.
Isto stanovište zastupa i Mile Savić,
profesor univerziteta i pomoćnik ministra
za nauku. 10 Savić smatra da je prošlo vreme kritičkih
intelektualaca i "mesijanskog diskursa"
i da nadolazi doba stručnjaka i "epistemološke
odgovornosti". Iako se sve dešava
po nekakvoj nužnosti, iznenađuje vajkanje
da se "kritičko mišljenje održalo
do danas", pa je čak i monopolističko!
Još više iznenađuje nesputana žestina
inače opuštenih protagonista nužne zamene
paradigme kritike strukom kada naiđu
na nekog zastupnika humanizma i kritičke
misli. Tako će se Savić naprosto okomiti
na profesora Milana Kangrgu, jednog
od osnivača, zajedno s Rudijem Supekom,
Korčulanske letnje škole, i jednog od
pokretača časopisa Praxis, zajedno s
Gajom Petrovićem. On na nov način iznosi
već otrcane optužbe protiv kritičkih
intelektualaca iz sve daljih godina,
da su učestvovali u proizvodnji realnosti
koju su kritikovali, a sada se, veli
on o Kangrginoj kritici nacionalizma,
"de facto bori protiv posledica
utopijske svesti čiji je on bio glavni
protagonista u epohi jugoslovenskog
socijalizma" (str. 191).
Nekako u isto vreme u Hrvatskoj je pokrenuta
čitava hajka protiv profesora Kangrge.
Naime, u zborniku radova posvećenih
njegovoj osamdesetogodišnjici (izdanje
časopisa Filozofska istraživanja), objavljene
su i izvesne kritičke opaske o zbivanjima
na našem prostoru, pa i u Hrvatskoj,
iz pera Božidara Jakšića, sociologa
iz Beograda (a objavljena je nova Kangrgina
knjiga Etika, u kojoj takođe ima i kritičkih
opservacija o aktuelnim zbivanjima).
Usledio je žestok napad, najpre od strane
Gorana Milića, poznatog TV delatnika
još iz Beograda, potom Sarajeva, sada
delatnog u Zagrebu, da Jakšić i Kangrga
"blate Hrvatsku" a za "hrvatske novce" (kojima
je finansirano izdavanje pomenutog Festschrifta).
Sledila je serija novinskih napada,
gde se Kangrga diskvalifikuje kao pripadnik
druge rase (azijatske), druge nacije
(bugarske, delom i srpske), da su mu
preci pripadali "stočarima i pljačkašima",
a on lično je prononsirani unitarista,
orjunaš i ujdijevac. Biser u ovom linču
je preimenovanje Praxisa u "Dreksis",
što je pronalazak jednog saradnika mostarske
revije Status, Iva Lučića. 11
Ideološke i svakakve druge diskvalifikacije
samo reprodukuju brisani prostor. Na
njemu istaknuto mesto ima i već citirani
profesor i doministar Milan Brdar, koji
u svojoj novoj knjizi 12 egzaltirano pokopava Evropu, uključiv
i pretenzije da i Srbi budu "jedni
od njih" (str. 126). Smatrajući
da smo postali "žrtva disciplinovanja",
Brdar žustro i ogorčeno brani nacionalizam
od novog totalitarizma koji je "spreman
da mikro i makro-politikom izrežira
istrebljenja nacija: počev od simboličko
kulturne kolonizacije i razaranja identiteta,
do duhovnog opustošenja i oprostačenja,
zaključno s egzistencijalnim uništenjem".
U službi takve pošasti, koja bi da dokrajči
ono što raniji totalitarizmi (nacistički
i boljševički) nisu postigli, nalazi
se humanistička inteligencija, "moralni
janičari" (183). Ali, ističe Brdar,
postoji odbrambeni bedem. "Nijedna
moderna država ne može da postoji kao
ozbiljna ako nema institucionalno instalisan
diskurs nacionalizma, kao zaštitni omotač
samoodbrane kolektivnog identiteta"
(206). "Nacionalizam je odbrana
identiteta", nastavlja on, "jer
je odbrana etosa naroda i njegove kulture
i opstanka" (207). A kako izgleda
taj bedem? Prema Brdaru, svi smo u pisoaru,
čitava Evropa, ali je naš izuzetan -
"pisoar nam je zajednički, samo
što je u Beogradu najgušći, a time za
razvoj savremene filozofije, uprkos
egzistencijalnom užasu - najplodonosniji.
Ništa, uostalom, ne raste dok se ne
nađubri" (452). Time je opisan
dugi luk srpskog nacionalizma, od "nebeskog"
do "pisoarskog", s tim da
se ovo potonje dočarava ne samo kao
bedem već i potencijalno uzletište.
Podrobnije razmatranje evolucije srpskog
nacionalizma nije deo ovog razmatranja.
Ne zanimaju nas ni motivi i razlozi
napada na one protagoniste kritičkog
mišljenja koji su još pre tri decenije
uklonjeni s oficijelne javne scene,
a mnogih više nema ni među živima. Tući
tučene, da bi se dotukli i zatukli,
i ne spada u poziv intelektualca, ma
kako ga definisali. Moguće je da je
posredi i strah od vampira na koje se,
već prema drevnim običajima, poteže
glogov kolac. A strah, zna se, prati
mržnja, a ovu nasilje.
Bitnu prepreku na našem putu ka savladavanju
mučne prošlosti čine, očigledno, snažni
otpori, ne samo u politici već i u kulturi,
kritičkom mišljenju i stvaranju institucionalnih
i bilo kakvih racionalnih okvira za
istraživanje i rešavanje složenih problema
naše savremenosti, gde svakako spada
i zločin.
Takvi otpori ne moraju biti fatalni.
Oni mogu biti i izazov novom poletu
kritičkog mišljenja, pogotovo kada ga
izaziva zločin kao radikalno poricanje
prava na život.
U rasvetljavanju i sankcionisanju zločina,
svakako, određenu ulogu imaju i međunarodni
činioci. Oni obično slede vlastiti pragmatizam,
bez uvažavanja potrebe za investiranjem,
ne
samo u privredu
nego i u kulturu pojedine nacije.
Inače, da podsetimo, teme poput
zločina ne tangiraju samo one
zemlje u kojima su počinjeni.
Prisetimo se, Aušvic, a i Gulag,
teme su svake respektabilne
kulture. Prisetimo se, takođe,
da su protiv najvećeg zla onoga
doba, nacizma i fašizma, sarađivali
i jedan zakleti antikomunista,
kakav je bio Čerčil, i ne manje
zakleti neprijatelj kapitalizma,
kakav je bio Staljin. Da, ne
zaboravljamo ni sukobe, ni dugotrajni
"hladni rat". Valja
imati u vidu i iskustva drugih
zemalja u savladavanju prošlosti,
primerice nemačko. Sve naše
bitne probleme valja posmatrati
u okvirima glavnih trendova
savremenog sveta što prelazi
okvire ovog razmatranja.
Sve su to važne teme i za naše
istraživanje. Jedna od njih,
u kojoj se ukrštaju bezmalo
sve teme, tiče se naše sposobnosti
i spremnosti za ono što je Kant
nazivao građanskim punoletstvom.
Bitno je koliko smo spremni
i sposobni da se lično i zajednički
suočimo sa proizvodnjom zla
i da stalno preispitujemo sposobnosti
i spremnosti da proizvodimo
i ono što je dobro. Uvažavajući
spoljnu pomoć, ovdašnje
|
|
|
Dragan
Stojković, Staro
sajmište, 2012.
|
 |
probleme ne može niko rešiti umesto
nas, ni dobronamernim pedagoškim i administrativnim
inženjeringom, koji počiva na proceni
naše trajnije nepunoletnosti, kao što
ih ni sami ne možemo rasvetliti i rasplesti
bez saradnje sa svetom.
Za naša dalja istraživanja bilo je i
ostaje podsticajno ono Fiat lux s kojim
je nastupalo prosvetiteljstvo, uz kritička
ispitivanja njegovih granica. Uveren
sam da to svetlo nisu zauvek ugasili
ni Aušvic ni Srebrenica, kao ni ostali
zločini. Iako je prigušeno i zatamnjeno,
ono barem tinja u porivu za slobodom,
i kada zamire i kada se obnavlja. Podsetio
bih, na kraju, na jednu podsticajnu
misao Korniliosa Kastorijadisa 13
da u evropskoj kulturi već dva i po
milenijuma postoji jedna nit koju čine
sposobnost i spremnost za oblikovanje
i preoblikovanje individualnog i zajedničkog
života a tu kritičko mišljenje ima suštinski
važno mesto.
1
Glavne teze ovoga teksta izložene
su na naučnom skupu, u Beogradu 3.
juna, čiji je podsticaj bila knjiga
Detlefa Klausena, Granice prosvetiteljstva,
u prevodu Drinke Gojković a u izdanju
Biblioteke XX vek koju uređuje Ivan
Čolović, Beograd 2003.
2
Videti o tome: Nebojša Popov, "Proizvodnja
zla i dobra", Republika br. 358-359,
Beograd, 1-30. jun 2005.
3
Videti: Helmut Dubil, Niko nije oslobođen
istorije. Nacionalsocijalistička vlast
u debatama Bundestaga, s nemačkog
prevela Aleksandra Bajazetov-Vučen,
Samizdat B 92, Beograd 2002.
4
Podrobnije, videti: Nebojša Popov,
Društveni sukobi - izazov sociologiji,
Beograd 1990. i Sloboda i nasilje.
Razgovor o tome ko su praksisovci,
šta su hteli i postigli i zašto su
napadani, priredio Nebojša Popov,
"Republika", Beograd 2003.
5
O previranjima, sporovima i sukobima
na jugoslovenskoj i, podrobnije, srpskoj
sceni, videti: Jasna Dragović-Soso,
Spasioci nacije. Intelektualna opozicija
Srbije i oživljavanje nacionalizma,
Fabrika knjiga, Beograd 2004.
6
Amfilohije Radović, mitropolit crnogorsko-primorski,
Vraćanje duše u čistotu, "Mileševa",
Prijepolje 1992, str. 278-280.
7
Videti: Tačka razlaza. Povodom polemike
vođene na stranicama lista Vreme od
1. avgusta do 21. novembra 2002, Izdanje
Helsinškog odbora za ljudska prava
u Srbiji, Beograd 2003.
8
Milan Brdar, Praksis odiseja. Studija
nastanka boljševičkog totalitarnog
sistema 1917-1929, I-II, Službeni
list SRJ, Beograd 2000, II, str. 607.
U izvesnim krugovima ova knjiga naišla
je na hvalospeve. Recenzentkinja Srpske
reči u broju od 1. avgusta 2001. već
u podnaslovu ističe: "Kapitalna
studija dr Milana Brdara Praksis odiseja
služi na čast našoj kritičkoj, istorijskoj,
filosofskoj, sociološkoj i političkoj
misli. Ona je ta neophodna prekretnica
posle koje marksistička nauka i filosofija,
ako ih je uopšte bilo izvan 'naukolike
utopističke bajke', definitivno odlazi
na 'đubrište istorije' koje je sama
izmislila i stvorila. Umesto generacija
naučnika i čitavog jednog instituta
proučavalaca posao je obavio jedan
autor, sam. 'Srpska reč' mu je zahvalila
nagradom 'Dragiša Kašiković'".
9
Jedan od takvih skupova održan je
20/21. septembra 2002. godine u sklopu
serije "Kikindski dijalozi",
koje godinama organizuje Skupština
opštine Kikinda i Biblioteka "Jovan
Popović". Tema skupa je "Intelektualci
u tranziciji", a pod istim naslovom
objavljena je i knjiga naredne godine
koju je priredio Jovica Trkulja, profesor
Pravnog fakulteta u Beogradu.
10
Mile Savić, Politika filozofskog diskursa,
Zavod za udžbenike i nastavna sredstva,
Beograd 2004.
11
Dokumenta o ovim događanjima sabrao
je i za štampu priredio Božidar Jakšić
pod naslovom Buka i bes. O pravu na
kritičko mišljenje, Beograd 2005 (rukopis
pripremljen za štampu).
12
Milan Brdar, Filozofija u Dišanovom
pisoaru. Postmoderni presek XX-vekovne
filozofije, Izdavačka knjižarnica
Zorana Stojanovića, Sremski Karlovci,
Novi Sad 2002.
13
Videti: Kornilios Kastoriadis, Mašta,
kritika i sloboda, "Republika",
Beograd 2001.
Republika,broj 360-361, 1-31.jul
2005
|
 |
|
| | | | | |