|
|
 |
 |
|
 |
|
Restitucija u Vojvodini
Dekonstruisati
figuru pobednika
Osim
obeštećenja i(li) povraćaja oduzete
imovine, bilo bi dobro da se i
događaji neposredno po okončanju
Drugog svetskog rata sagledaju
i iz perpektive drugačije od pobedničkog
trijumfalizma
Mada je koalicija DOS još 2000.
godine, u vreme kampanje za izbore
na kojima je pobedila,
sačinila
takozvani Ugovor sa narodom,
u kome je obećala vraćanje
posle Drugog svetskog rata
oduzete imovine, trinaest
godina kasnije restitucija
je na samom početku. Istina,
pre godinu i po dana donet
je Zakon o povraćaju oduzete
imovine i obeštećenju, ali
u praksi vraćen je skroman
broj objekata, od kojih je
najveći odjek imao povraćaj
prethodnim vlasnicima sedam
poslovnih prostorija u centralnoj
novosadskoj zgradi, poznatoj
kao “Tanurdžićeva palata”.
Iz spore primene opštijeg
zakona, izuzete su crkve kojima
je posebnom regulativom imovina
vraćena pre nekoliko godina.
Kako su ove organizacije dominantno
potraživale šume, sačuvane
manje- više u istom
|
|
|
Nikola
Tanurdžić ispred porodične
palate
|
 |
stanju, povraćaj je bio jednostavniji,
ali je i ovaj izdvojeni postupak bio
u funkciji pridobijanja naklonosti
uvek uticajnih verskih zajednica,a
preko njih i dela glasača.
Načelan politički stav o povraćaju
oduzetog donet je odavno. Ipak, i
sama priprema pravnog
okvira se razvlačila predugo,
više puta je obnavljana, beskrajno
se debatovalo kako da se ne
ugroze sadašnji korisnici
otete imovine, te da se ne
dovede u pitanje funkcionisanje
mnogih škola, domova zdravlja,
zabavišta, ustanova kulture,
često smeštenih u drevne zgrade
oduzete nakon okončanja druge
globalne vojne. Kako svaka
vlast, u čije ruke je dospeo
znatan deo imovine, pogotovo
najreprzentativnija zdanja,
ne ispušta “uzde kojima komanduje”,
pokušavalo se da se trošak
procesa putem izdavanja što
dugoročnijih državnih obveznica
prevali na buduće generacije,
na neke druge vlade. Država
je najviše zabrljala kada
je Zakonom o privatizaciji
dopustila da se prodaje nacionalizovana,
konfiskovana ili ekspropisana
sporna imovina, pre vremena
jednostranačja u privatnom
|
|
 |
 |
Zamenska
restitucija
sporna
|
 |
U Mreži
za restituciju,
udruženju
koje obuhvata
najveći broj
bivših vlasnika,
ističu da
je povraćaj
značajan,
mada u osnovi
simboličan.
Smatraju da
je mnogo više
imovine moglo
da se vrati
u naturalnom
obliku, odnosno
da je država
bila lake
ruke kada
je iz restitucije
izdvajala
brojne zgrade.
Njihov predlog
da se, u slučaju
nemogućnosti
vraćanja nekretnina,
nadoknada
ne uradi u
obveznicama,
već zamenskom
restitucijom,
što bi značilo
da stari vlasnici
umesto zgrade,
nekadašnje
fabrike, magacina
ili hotela
dobiju poljoprivrdno
zemljište
sada u državnoj
svojini. Zahtev
je odbijen,
uz obrazloženje
da je po važećoj
regulativi
obaveza da
se proda zemljište
u državnoj
svojini, i to isključivo
putem licitacije. |
|
|
|
|
posedu. Time ne samo da je otežan
obećan povraćaj, već je i dodatno
učinjena nepravda nekadašnjim vlasnicima.
Praktično, država je svesno prodavala
kradenu robu.
Kada je iz Evropskog parlamenta
stiglo upozorenje da “se povraćaj
imovine u naturalnom obliku, ako je
moguće, smatra primarnom formom restitucije”,
shvatilo se da je vrag odneo šalu,
pa je pre godinu i po dana donet Zakon
o povraćaju oduzete imovine i obeštećenju,
kojim se reguliše restitucija i čija
je primena startovala, premda će ozbiljniji
povraćaj, ako ne bude odlaganja, početi
tek 2015.godine. U osnovi, ograničeno
se vraća ranija imovina, ali se za
one kojima je nemoguće vratiti oduzeto,
planira emitovanje državnih obveznica
na 15 godina, s tim da će za starije
od 65 godina ročnost biti smanjena
na deset, starijima od 70 godina na
pet
sezona. Vrednost
ukupnog povraćaja, po
svim osnovama, biće
najviše 500.000 evra
po nasledniku, iz povraćaja
se izuzima imovina koja
se trenutno nalazi u
vlasništvu drugih lica,
ali i državna imovina
u kojoj se odvijaju
značajna obrazovne,
socijalne, kulturne,
društvene, aktivnosti.
Možda je najspornije
izuzeće imovine koja
se nakon privatizacije
našla u posedu novih
vlasnika, pretežno tajkuna.
Vrednost nekretnina
će se procenjivati prema
aktuelnim tržišnim cenama,
a do kraja 2014. godine
svaki naslednik pojedinačno
će biti obavešten šta
nasleđuje od imovine,
koliko toga je u obveznicama,
na koje je godišnja
kamata dva odsto. Ukupno
se ceni da će biti vraćeno
imovine u vrednosti
dve i po, dok je emitovanje
obveznica limitirano
na dve milijarde evra.
Poljoprivredno
zemljište najinteresantnije
Za interesente je
dragoceno vraćanje kuća,
stanova, građevinskog
zemljišta, posebno u
Beogradu i Novom Sadu.
Ali, kako je došlo do
snažnog pada cena nekretnina
i gotovo prestanka gradnje,
sve više se važnijim
pokazuje pitanje vlasništva
nad poljoprivrednim
zemljištem, tim pre
što stari vlasnici potražuju
oko 300.000 hektara,
a prema Upravi za zemljište
u državnoj svojini je
oko 424.000 hektara
koje država izdaje u
zakup, u slučaju brojnih
kombinata po simboličnim,
nerealno niskim cenama.
Tehnički, restitucija
oranica, bašta i vočnjaka,
mogla bi se relativno
lako obaviti, tim pre
što je na B listu zemljišnih
knjiga precizno vođena
svaka eventualna promena
vlasniš-tva. Hronologiju
vlasničkih odnosa bilo
je obavezno uneti i
u nov način vođenja
katastarskih podataka.
Zemljišta ima dovoljno,
pogotovo ako se pokažu
tačnim procene da često
više naslednika traži
u povraćaj isto zemljište.
Kalkuliše se da naslednicima
bivših vlasnika pripada
oko 200.000 hektara,
a da je preostalih zahtevanih
100.000 hektara želja
potomaka da dobiju povraćaj
baš u oranicama.
Zapravo, u Vojvodini,
gde je bilo i najviše
oduzimanja, posebno
plodnih njiva, decenijama
se vodi borba za poljoprivredno
zemljište. Ušteđevina
se oduvek ulagala u
proširenje poseda. Često
se i nasilno otimalo,
kao posle Drugog svetskog
rata.
Da u Srbiji vlast zastupa
javni interes, povraćaj
zemljišta mogao bi biti
i prvi korakka konzistetnijem
i agrarnoj politici
|
|
 |
 |
Češki
primer
|
 |
Pitanje
je i šta će
biti sa imovinom
vojvođanskih
Nemaca. Do
sada nisu
tražili povraćaj,
i ne mogu
pošto nemaju
srpsko državljanstvo,
baš kao što
iz istog razloga
to nisu u
prilici ni
neki potomci
bivših bogataša
srpske nacionalnosti.
Iz iskustva
Češke, Poljske,
Rumunije,
Slovenije
ili Slovačke,
ne bi se moglo
reći da nam
preti opasnost
od neke buduće
nadoknade.
Izvesnu uznemirenost
je izazvala
odluka Hrvatske
od pre dve
i po godine
da iz budžeta
izdvoji 200
miliona evra
kao start
fonda za nadoknadu
Nemcima posle
Drugog svetskog
rata proteranim
iz Zagreba,
Slavonije
i Baranje.
Vlada Ive
Sanadera je,
pak, sličan
zahtev Italijana
proteranih
iz Istre odbila
uz obrazloženje da je njihov
slučaj rešen
Osimskim sporazumima
između nekadašnje
SFR Jugoslavije
i Italije.
Kasnije je
odluka povučena.
Tokom 90-
tih godina,
Češka je bila
preplavljena
zahtevima
za povraćaj
imovine Nemaca
proteranih
iz Sudeta.
Češki analogan
odlukama Predsedništva
AVNOJ-a su
Beneški dekreti
i u procesu
pristupanja
Češke Evropskoj
uniji postavilo
se pitanje
pravne validnosti
ovakvih akata,
posebno sa
stanovišta
principa zabrane
diskriminacije,jednakosti
pred zakonom,
prava na imovinu,
prava pristupa
sudovima...
Procesi protiv
Češke bili
su uspešni
pred pojedinim
međunarodnim
forumima,
posebno pred
Komitetom
UN za ljudska
prava. Ipak
Beneški dekreti
nisu bili
prepreka ulasku
Češke u EU.
Eksperti su
utvrdili da
su Beneški
dekreti konzumirani,
pravno iscrpeni,
te da po njihovom
osnovu ne mogu nastati
novi sporovi.
Bitan je politički
dogovor Češke
i Nemačke
iskazan Deklaracijom
iz 1995.godine.
Nemačka se
izvinjava
građanima
Češke za pretrpljene
bolove i štete
tokom vladavine
nacionalsocijalizma,
Češka Nemcima
iz Sudeta
za pretrpljene
teškoće i
nepravdu nastalu
proterivanjem
i oduzimanjem
imovine. Dve
zemlje se
saglašavaju
da učinjene
nepravde prepuste
prošlosti,
dok će međusobne
odnose usmeriti
ka budućnosti,
sa punim priznanjem
postojećih
razlika u
pravnim stanovištima
dve zemlje,a
svoje odnose
neće opterećivati
političkim
i pravnim
pitanjima
koja potiču
iz prošlosti.
Ovakav politički
dogovor i
sledstveni
dalji razvoj
odnosa dve
zemlje smatraju
se rešenjem
i za pitanja
restutucije
imovine. Čini
se da i u
našem slučaju
nedostaje
slična deklaracija,
politička
vizija razvoja
daljih odnosa
koja ne bi
bila opterećena
pitanjima
iz prošlosti. |
|
|
|
|
primerenijem evropskom farmerstvu.
Za živalj u Pokrajini to je ključno
pitanje i stoga bi valjalo doslednije
primeniti postojeći Zakon o zemljištu.
I nakon povraćaja, preostalo državno
zemljište prodati seljacima, farmerima
u nastajanju, kojima će zemljište
ponuditi- bilo na prodaju, bilo u
zakup- verovatno
i polovina naslednika
bivših gazda, nevična
i nezainteresovana za
ličnu obradu njiva.
Kome
je oduzeto, a kome
dodeljeno
Ali, otkud toliko
mnogo oranica? U suštini,
površine u državnoj
svojini su imanja oduzeta
od pripadnika nemačke
narodnosti, netom posle
rata proteranih u zemlju
davnašnjih predaka.
Posle Drugog svetskog
rata vojvođanskim Švabama
oduzeto je 389.250 ha,
od 1.193 zemljoposednika
je uzeto 84.006, od
nezemljoradnika 42.100,
od crkava 34.572 hektara.
Zanimljivo je da je
od narodnih neprijatelja
oduzeto samo 22.952
hektara. Preko 245.000
hektara je dodeljona
takozvanim saveznim
kolonistima, ukupno
43.106 porodica sa otprilike
po šest članova u proseku,
48.325 bezemljaša je
zbirno dobilo 124.217,
lokalnim migrantima
je pripalo 28.126, državnim
poljoprivrednim dobrima
je pripalo 147.129 hektara.
Vidljivo je da su istovremeno
primenjene kaznena mera
konfiskacije i nacionalizacija,
politička mera u sferi
ekonomije. Istoričar
Ranko Končar smatra
da je komunistička vlast
u osnovi sledila pravnu
logiku i praksu Savezničke
koalicije. Na konferenciji
u Potsdamu doneta je
odluka da se „Nemci,
stanovnici Češke i Poljske,
proteraju na civilizovan
način”. Naši predstavnici,
mada pozvani, nisu prisustvovali
kasnije dosta osporavanoj
sesiji pobednika u razornom
ratu. Vinston Čerčil
je imao zdušnu podršku
američkog ministra finansija
kada je zahtevao najtežu
presudu, dok se bolesni
Ruzvelt zalagao za pravne
mere kažnjavanja. U
takvoj situaciji, bez
većih prigovora od strane
kapitalističkih
|
|
 |
 |
Dogovor
Tita i Branta
|
 |
Tema povraćaja
nije jednostavna,
pravnim putem
pokušavaju
se rešiti
posledice
nastale nepravnim
postupcima,
tačnije silom
ratnog pobednika.
Nedavno usvojeni
Zakon o povraćaju
otete imovine
i obeštećenju
odnosi se
samo na državljane
Srbije. Svi
osnovi sticanja
prava na povraćaj
uslovljeni
su imanjem
srpskog državljanstva.
Kako je našim
nekadašnjim
sudržavljanima
nemačke narodnosti,
osim onima
koji su aktivno
sarađivali
sa NOP- om,
kolektivno,
odlukom Predsedništva
AVNOJ- a,
oduzeto državljanstvo,
automatski
su ostali
i bez imovine.
Do sada državljanstvo
nije vraćeno
nikom od proteranih
Nemaca, ali
je zanimljivo
pitanje šta
ako je neko
od potomaka
drugim osnovom(
recimo brakom)
stekao naše
državljanstvo.Naše
zakonodavstvo
takav slučaj
ne tretira
nijednom regulativom
direktno,
ali su advokatska
mišljenja
da ni u tom
slučaju u
našem pravnom
sistemu ne
bi bilo osnova
za traženje
imovine.
Što se tiče
Sporazuma
o finansijskoj
podršci od
18. Aprila
1973.godine,
koji se u
žargonu naziva
„dogovor Tita
i Branta“,
nikada nije
javnosti obznanjen
u celosti.
Vidljvo je
da Nemačka
na lepe oči
odobrava SFRJ
kredit po
posebnim uslovima,
skoro beskamatno
i uz grejs
period od
sedam godina,
pri čemu nema
precizne kaznene
odredbe u
slučaju da
Srbija ne
vrati pozajmljenih
700 miliona
maraka. Komotni
uslovi kreditiranja
su osnov za
tvrđenja da
je u brojnim
neobjavljenim
aneksima zapravo
postignut
dogovor koji
pokriva i
naša potraživanja
ratne štete
od Nemačke
i eventualna
potraživanja
imovine proteranih
građana nemačke
nacionalnosti.
Međutim, zvanično nijedna strana
nije priznala
postojanje
aneksa sporazuma
takvog sadržaja. |
|
|
|
|
zemalja, vlast je uspela da postigne
ideološki cilj- podržaviti što više
zemlje.
Odluka Predsedništva AVNOJ- a
Komunistima je kao osnov za otimanje
imovine poslužila odluka Predsedništva
AVNOJ- a od 21. Novembra 1944.godine,
po kojoj “se oduzima imovina Rajhu
i svim pravnim i fizičkim licima koja
su sarađivala sa neprijateljem.” Mada
se ne apostrofira nijedna skupina,
mera je surovo
usmerena
prema nemačkoj narodnosti, pošto
se pojam saradnje tumačio više
politički nego pravno. Vidljivo
je i da su prednost imali stanovnici
ruralnih predela, učesnici i
simpatizeri Narodnooslobodilačkog
pokreta. Pokazalo se da je gro
novopridošlih u panonsku ravnicu
srpske nacionalnosti. Novim
zakonom o državljanstvu iz 1946.
godine, pripadnicima nemačke
narodnosti je kolektivno oduzeto
državljanstvo, time i imovina.
Otimanje zemljišta se odvijalo
do 1958.godine, setom zakonskih
i nižih pravnih regula. Naravno,
novim žiteljima Vojvodine je
pripalo i oko 61.000 kuća ovdašnjih
Nemaca, u proseku bar duplo
prostranijih i sa mnogo više
objekata za dvorišne agroposlove
spram gazdinstava ostalog domorodačkog
stanovništva. Oba procesa, podržavljenje
poljoprivrednog zemljišta i
srbizacija Vojvodine, nastavljeni
su i kasnije, prvi do kraja
jednostranačkog sistema, drugi
bez zastoja.
Kojim tehnikama se podstiču
sporne promene? Novi vlasnici
nisu bili ni vešti, ni voljni
živeti od trudnog obrađivanja
zemljišta; bežali su u grad,
zapošljavali, na osnovu partijske
preporuke, u fabrikama forsirane
industrijalizacije. Ali, kolonistima
je bilo zabranjeno da prodaju
poklonjenu zemlju. Međutim,
1962.godine dopušta se prodaja
zemlje i dolazi do velike ponude.
Kupci su kombinati i zemljoradničke
zadruge, koji su imali prednost
pri kupovini. Imovina stečena
teretnim pravnim poslom evidentirala
se kao društvena, odnosno zadružna.
Tako je nastajalo zemljište
u društvenoj svojini, dok su
zadruge već krajem 1969.godine
posedovale 195.000 hektara zemljišta,
duplo više nego dekadu ranije.
Ali, vlasničkim turbulencijama
ovde nije kraj; naprotiv, moglo
bi se reći da je tek početak.
Teoretičar samoupravljanja Edvard
Kardelj proglašava zadružnu
svojinu varijantom društvene,
pa se ukida i od 1974.godine
vodi kao društvena, kakva se
pravno tretirala i kada je došlo
do masovnog uključivanja zadruga
u kombinate. Tek Ustavom iz
1990.godine vraća se institut
zadružne svojine, pojedine zadruge
se izdvajaju iz kombinata i
vraćaju u status samostalnog
pravnog lica. Kako je za postupak
izdvajanja bilo potrebno dokazati
kupovinu svakog hektara koji
je |
|
 |
 |
Grad
bez sećanja
|
 |
Pre tri
godine izložba
“Zavičaj na
Dunavu” je
pričala o
suživatu Nemaca
i Srba na
području Vojvodine
na nov i sadržajan
način, ne
zaobilazeći
ni dva teška
perioda- Drugi
svetski rat
i neposredna
poratna događanja.
Dosadašnja
tumačenja
su dopunjeni
faktografskim
dokumentima
i tekstom,
sa težnjom
da posetilac
sam- ako mu
je stalo,
a trebalo
bi da jeste-
promišlja...
Nakon tromesećne
postavke u
Muzeju Vojvodine,
predočena
je u Ulmu,
potom i u
Briselu.
Naravno, nisam
mogao da se
ne setim Ćirpanove
ulice. U mlado
doba često
sam dolazio
u kraj Jodne
banje; okolne
ulice su me
impresionirale
urednošću,
Ćirpanova
i neubičajenom
širinom...
Imao sam i
školskih drugova
iz ovog kraja,
ali sve dok,
već odrastao,
nisam uočio
tip “švapskih
kuća”, nisam
ni slutio
da je do kraja
Drugog svetska
rata ovo bio
sokak “Švaba”,
zvanično i
privatno imenovana
kao Nemačka
ulica.
Još više sam
se iznenadio
kada sam shvatio
da je upravo
Ćirpanova
Ulica kestenova
koju je Danilo
Kiš uverljivo
opisao sećajući
se detinjstva.
Mala mi je
uteha da se
i sam pisac,
posetivši
rodni kraj
nekoliko decenija
kasnije, upitao
kako, ali
i zašto, nestadoše
kesteni zauvek
sačuvani u
njegovim zapisima.
Naravno da
testerama
nije sasečeno
samo drveće;
uklonjen je
materijalni
trag doskorašnjih
žitelja.
Poslednjih
godina ceo
kraj je na
meti investitora
i izmenio
se do neprepoznatljivosti.
Previsoke
zgrade su
zamenile prizemljuše,
sada je to
skoro centar
Novog Sada,
a širina Ćirpanove,
Nemačke ili
Ulice kestenova
omogućila
je prebukirano
parkiranje.
Često šetam
ovim krajem
i primetih
samo dve preostale
“švapske kuće”;
pitanje hoće
li ijedna
od njih opstati,
hoće li trajati
svedočanstvo
suživota.
Profit je
surov, nema
sentimenta
ni prema sadašnjosti,
još manje
prema prošlosti.
Ali, dovoljno
je da ljudi
poštuju i
neguju uspomene,
i materijalne.
Nakon što
je izložba
“Zavičaj na
Dunavu” prikazala
i lepo i surovo
u ovdašnjem
suživotu,
bilo bi uputno
bar jednu
od preostalih
“švapskih
kuća” iz Ulice
kestenova
sačuvati,
proglasiti
za kulturno
dobro, postavku
koja traje.
Ne zaboravimo;
grad bez starih
ulica, bez
starih kuća,
makar ukazivali
i na tamnije
strane, je
kao čovek
bez sećanja... |
|
|
|
|
zadruga ranije stekla i unela u kombinat,
proces je zastao, a došla je privatizacija.
Zadružna svojina, po genezi nastajanja
imovina zadrugara, tretira se kao
društvena i prodaje zajedno sa poljoprivrednim
dobrom u kome se silom samupravnih
zakona našla. Praktično, i u ovom
slučaju država je prodavala ukradenu
robu.
Etnička homogenizacija nije nikada
bila oficijelan cilj socijalističke
vlasti, ni u Jugoslaviji, ni u Vojvodini.
Formalno se isticala multikulturalnost.
Ali, cifre govore drugačije. Samo
u periodu 1971-91. godine procenat
srpskog stanovištva je sa 53 uvećan
na 71 odsto, sve ostale nacionalnosti
su smanjile udeo, mađarska, posle
srpske najbrojnija, je sa 16,9 spala
na 13,5 odsto učešća u ukupnom stanovništvu
Vojvodine. Tokom celog posleratnog
perioda neprikidno se odvijalo doseljavanje
iz planinskih predela. Tamošnjim žiteljima
država je za potrebe izgradnje vojnih
objekata otkupljivila ekonomski bezvredno
zemljište, plaćala pristojnu cenu
i ovi stanovnici su kretali u panonsku
ravnicu, otkupljivali zemljište od
ostarelih domaćinstava i naseljavali
se u Vojvodini. Pravdano gradnjom
skloništa, kasarni i podzemnih tunela,
raseljavanje planinskog stanovništva
rezultira srbizacijom Vojvodine, pa
je etnička homogenizacija ove regija
umnogome produkt i militarističke
strukture jednopartijskog jugoslovenskog
društva.
Povraćaj imovine, mada limitiran,
gotovo simbolički, epilog je urušavanja
jednopartijskog sistema, zasnovanog
na kolektivnoj svojini. Ali, hronologija
posleratnih događanja je mnogo slojevitija,
sa ne malim dostignućima, ali i slabostima
ugrađenim i u današnji sistem. Restitucija
se može shvatiti kao prvi pokušaj
kompletnijeg viđenja prošlosti. Događaji
neposredno posle rata, od kojih su
se neki u nešto izmenjenoj formi nastavili
do dana današnjeg, sagledani iz perspektive
drugačije od pobedničkog trijumfalizma,
mogu pomoći da preispitamo naš tvrdi
stav po kome je “rat završen tek kada
poraženi prihvati pobedničku sliku
istorije”.
 |
|
Živan Lazić |
 |
|
 |
|
| | | | | |