|
|
 |
 |
|
 |
|
Budući
da je osnovna tema ovog rada sistem
vrednosti u koncepcijama istorije,
u centar analize biće stavljeno pitanje
da li se radi o kontinuitetu ili o
diskontinuitetu, da li je sistem vrednosti
iz temelja promenjen posle 2000. godine
Tumačenja
istorije, sistem vrednosti i kulturni
obrazac
Demokratska
društva u pluralizmu i kritičkom
mišljenju vide izvor svoje snage,
dok se nedemokratska društva prepoznaju
po “strahu od slobode”
“Pogrešno razumevanje sopstvene istorije
osnova je nacionalnog bića.” Te reči
izgovorio je Ernst Renan u svom poznatom
predavanju “Šta je nacija?” održanom
1882. godine na Sorboni, koje se smatra
jednim od prvih teorijskih radova
o naciji.1
On je precizno definisao vezu između
upotrebe, tačnije zloupotrebe istorije
i procesa konstruisanja nacionalne
svesti. Već u to vreme, kada su pravljene
moderne evropske nacije, moglo se
razumeti da konstrukcija te nove zajednice
podrazumeva i konstrukciju “poželjne
istorije”. “Slavna prošlost”,
njena “zlatna doba” i “herojska pregalaštva”
postala su stub novog tipa svesti
na kojem je trebalo zasnovati novi
osećaj zajedništva. Za “realnu istoriju”
tu nije bilo prostora, ona nije nikada
tako “bezgrešna” kako to zahteva nacionalni
ideal. Zbog toga je istorija kao nauka
od svojih modernih početaka u 19.
veku imala problema sa naučnošću.
Slika antičke muze Klio koja pripoveda
o prošlosti svirajući u različite
instrumente ostala je zbog toga i
dalje aktuelna:2
i do 21. veka istoričari su češće
bili proizvođači milozvučnih melodija
koje su prijale vođama, nego što su
posezali za uznemiravajućim metodama
kritičke istoriografije koja bi narušila
idilu.
Moderna nauka je prihvatila polazište
da svaka nova generacija piše svoju
istoriju, da ima potrebu da reinterpretira
postojeću varijantu prošlosti da bi
napravila svoju “novu” tradiciju, da
bi sebi pribavila podobne pretke, da
bi se pozvala na svoje “vekovne ideale”. 3
Poseban pomak u istraživanju procesa
“zamišljanja tradicije” postignut je
od kraja osamdesetih godina 20. veka
koje su donele nove snažne nacionalizme,
posebno posle pada komunizma u istočnoj
Evropi. 4
Istorijske, sociološke i teorijske analize
pokazale su mehanizme pomoću kojih se
prerađuje istorija, čisti od nepoželjnih
sadržaja, proizvode heroji. To je posebno
bilo važno da bi se razumela haotična
situacija nastala posle rušenja “gvozdene
zavese”, što je novim demokratijama
bilo neophodno da bi se razračunale
sa svojom nedavnom prošlošću i da bi
snabdele obnovljene nacionalizme potrebnom
municijom.
Raspad bivše Jugoslavije pokazao se
u ovom kontekstu kao neka vrsta laboratorije.
Ratovi za etničke granice koji su doveli
do kraja zajedničke države, dodatno
su pojačali potrebu za konstrukcijom
prošlosti. Jugoslovenski narodi “bacili
su se” na urgentnu “proizvodnju istorije”.
Bilo je potrebno dokazati svoja istorijska
prava na određene teritorije, sopstvenu
ispravnost i moralnu čistotu, zloćudnost
svih okolnih naroda, uživeti se u ulogu
žrtve svih suseda, do
mere posle koje svaki “naš” postupak
postaje lako prihvatljiv i unapred moralno
opravdan. Istorija je tada svima “grunula
u lice”, postala je deo glavnih televizijskih
programa. Ratovi u bivšoj Jugoslaviji
tokom 1990-ih bili su marketinški obrađeni,
ideološki opravdani i psihološki mogući
zahvaljujući paraistorijskim tumačenjima
koja su krvavi rasplet jugoslovenske
drame stavili u potrebni istorijski
kontekst. 5
Te “igre s istorijom” bile su potrebne
da bi inače sasvim prizemne ratne ciljeve
predstavile kao “uzvišena stremljenja”,
proistekla iz “istorijskih
nacionalnih
ispaštanja” i, pre svega, kao
ispravljanje “istorijskih nepravdi”.
Tako je rat u Hrvatskoj, stalnim
podsećanjem na genocid izvršen
nad Srbima tokom Drugog svetskog
rata, predstavljan kao neka
vrsta “prevencije genocida”.
Vlastima bliski istoričari u
Beogradu su, od kasnih osamdesetih
godina, iz večeri u veče na
televizijskim stanicama govorili
o stvarnim ili naknadno dopisanim
detaljima ustaškog genocida
nad Srbima tokom Drugog svetskog
rata, što je trebalo da bude
apriorna indulgencija za etnički
inženjering koji je planiran,
a kasnije i sproveden, na teritoriji
Hrvatske. Sa svoje strane, rat
u Bosni stavljen je u ideološki
kontekst “večnog sukoba” hrišćanstva
i islama, a istorijski okvir
smešten je u pozni srednji vek
preko
|
|
|
Dragan
Stojković, Staro
sajmište, 2012.
|
 |
korišćenja termina “Turci” za bošnjačko
stanovništvo. Poznati su slučajevi Ratka
Mladića koji je pred Srebrenicom 1995.
pozvao svoju vojsku da završi davnašnju
bunu protiv dahija, kao i primer sveštenika
koji je u poznatom filmu o zločinima
u Srebrenici blagosiljao vojnike bodreći
ih u njihovoj borbi protiv “Turaka”.
Tako je krvavi rat, praćen etničkim
čišćenjima i genocidom, “dobio” istorijsko
opravdanje i gotovo odbrambena svojstva.
Mnoštvom sličnih postupaka istorijskoj
struci je trebalo u potpunosti izmeniti
prirodu: umesto da opisuje i analizira
prošlu realnost, ona je postala neka
vrsta pokusa. Poput fizike ili hemije,
ona je dobila zadatak da proizvede novu
realnost zasnovanu na novim spojevima
ranije poznatih ili nepoznatih elemenata.
Umesto da, kao u Hobzbaumovoj teoriji,
sadašnjost pravi sebi potrebnu prošlost,
primenjen je suprotan postupak – menjala
se prošlost da bi se proizvodila sadašnjost.
Bilo je potrebno da se iz prethodnog
koncepta “bratstva i jedinstva” pređe
na suprotan model istorije koji je trebalo
da dokaže da su jugoslovenski narodi
živeli u neprekidnoj konfliktnoj prošlosti,
da je sukob bio njihov “modus vivendi”.
Samo je tako rat koji se pripremao mogao
biti predstavljen kao “logičan i neminovan”.
Drugim rečima, pošto se sadašnjost nije
mogla tako lako i brzo izmeniti, a Jugoslavija
se nije mogla tako lako razbiti i prekomponovati
u etnički očišćene nacionalne države,
bilo je lakše prvo izmeniti model nacionalnog
pamćenja, promeniti prošlost, i onda,
na osnovu tog izmenjenog obrasca, intervenisati
u sadašnjosti. Tako je prvo, preko paraistoriografije, 6
pisanih i elektronskih medija, napravljen
konfliktni koncept istorije da bi, onda,
večiti konflikt postao stvarnost koja
je mogla delovati sasvim prirodno, kao
logički nastavak vekova sukoba srpskog
sa, takoreći, svim ostalim narodima.
Da bi tako nešto postalo moguće bilo
je potrebno izmeniti prethodni, socijalistički
sistem vrednosti i pretočiti ga u, jednako
autoritaran, ali sasvim suprotan sistem
koji je proisticao iz nacionalističke
ideologije koja je preovladala od kraja
1980-ih. Novi autoritarni koncept vrednosti
sada je tražio da se u središte stavi
nacionalni sentiment, da se prethodni
klasni kolektivizam zameni etničkim.
Zbog toga je istorija, ili tačnije “istorija”,
ponovo podigla svoju cenu. Preko reinterpretacije
prošlosti bilo je potrebno napraviti
poželjnu sliku o sopstvenoj naciji i
njenim odnosima s okolnim narodima.
Krajem osamdesetih kao da je sve bilo
uključeno u taj posao: mediji, javne
tribine, priredbe, naučni skupovi, istoriografija
i, na kraju, udžbenici istorije.
Pod Miloševićevom vlašću novi udžbenici
su, s izmenjenim konceptom vrednosti,
promenjeni i objavljeni za školsku
godinu 1993–1994, dakle u toku rata
u Bosni i Hercegovini.7
Smisao tih udžbenika bio je da se
rat koji je bio u toku stavi u potreban
istorijski kontekst, da se na taj
način opravda kao jedini logičan nastavak
krvave istorije. U tim knjigama bio
je izložen i novi model sistema vrednosti,
pa se zbog toga oni mogu koristiti
kao vrhunski istorijski izvor za analizu
vladajuće srpske ideologije 90-ih
godina. Potrebno je na ovom mestu
još jednom reći da su udžbenici istorije
važna poluga vlasti, da se preko njih
na najmlađe prenose poželjni modeli
“verovanja”, da su oni kondenzovana
i precizna slika onoga što je vlast
očekivala da narod prihvati kao propisanu
istinu.8
U velikoj meri, udžbenici istorije
su to i danas. Kao retko gde u Evropi,
udžbenici istorije, naročito oni za
starije razrede osnovne škole u kojima
se izlaže gradivo iz moderne istorije,
i dalje su u Srbiji pod monopolom
Zavoda za izdavanje udžbenika, na
čijem se čelu nalaze ljudi od najvećeg
poverenja vladajućih krugova. To još
jednom dokazuje tezu da se, bar kada
je istorija u pitanju, ne radi o obrazovnoj
disciplini, već upravo o predmetu
preko kojeg se prenosi identitetska
matrica usklađena s potrebama vlasti.
U ovaj rad biće uključene analize
udžbenika istorije u Miloševićevom
vremenu i onih posle 2000. godine.
Budući da je osnovna tema ovog rada
sistem vrednosti u koncepcijama istorije,
u centar analize biće stavljeno pitanje
da li se radi o kontinuitetu ili o
diskontinuitetu, da li je sistem vrednosti
iz temelja promenjen posle 2000. godine?
Zbog toga je potrebno uporedo analizirati
osnovne koncepcije istorije u oba
razdoblja, jer od te analize zavisi
i zaključak o tome u kojoj je meri
novi režim u Srbiji izvršio suštinski
rez sa prethodnim ideološkim matricama.
Tokom perioda Miloševićeve vlasti,
cilj promene istorijske svesti bio
je da se konstruiše nova nacionalna
svest koja je jačala ideju o veličini
i žrtvi, hraneći nacionalnu aroganciju
i kreirajući etnocentrički pogled
na svet.9
Ta “operacija” zahtevala je promene
istorijskih činjenica, brisanje mnogih
od njih, minimalizovanje značaja jednih
i uvećanja važnosti drugih. Nije reč
samo o promeni interpretacije već
i o promeni samih činjenica, što je
bilo neophodno da bi se utvrdio novi
mitski narativ. Na udaru su se, u
prvom redu, našli udžbenici istorije
koji se odnose na modernije periode
istorije, pa je tako bilo “utvrđeno”
da se prvi sukob srpskog i hrvatskog
naroda dogodio 1525. godine.10
Iako istoriografija ne poznaje tu
godinu i taj događaj, bilo je važno
utvrđivanjem jednog takvog datuma
ugraditi đacima predstavu da je konflikt
između ta dva naroda trajna istorijska
pojava, da je sukob, samim tim, jedini
odnos u kojem se ti narodi mogu nalaziti,
neka vrsta fatuma, pa i neizbežne
sadašnjosti i budućnosti. Počevši
od te, 1525. godine, kasnija istorija
tumačena je u tom ključu.
Iz nje su izvučeni i naglašeni svi
sukobi jugoslovenskih naroda, pa je
stvorena slika o neprekinutom kontinuitetu
nerazumevanja i konflikta. S druge
strane, svi primeri saradnje, zajedništva,
veza i prožimanja bili su potisnuti,
ispali su iz istorije. Tako je i starija
i novija istorija, a naročito istorija
20. veka, bila prikazana kao neprekinuti
niz konflikata, posebno srpskog i
hrvatskog naroda, čime je rat, koji
je bio u toku, stavljen u potreban
kontekst koji ga je činio normalnim
i očekivanim proizvodom svih prethodnih
iskustava.11
Mržnja se, tako, iz sadašnjosti, prelila
i na prošlost, dajući joj osnovnu
boju. Nastava istorije uklopila se
u sliku o prošlosti koja se širila
preko medija, knjiga i tribina, stvarajući
sistem vrednosti koji je bio potreban
Miloševićevom režimu, o čemu će još
biti reči.
Ideološki predznak
režima
Posle političkih promena 2000. godine
nove vlasti imale su, takođe, potrebu
da sebi “prilagode istoriju”, da izmene
istorijske činjenice i opštu sliku o
prošlosti da bi sebi pribavile “istorijskog
pretka”, da bi napravile svoju tradiciju,
oslonile se na vrednosti iz prošlosti
koje bi proglasile svojim pretečama.
Politički gledano, na vlasti su se posle
2000. godine našle koalicije raznorodnih
stranaka, često i sa međusobno suprotnim
programima, koje pokušavaju da pronađu
ideološku smesu koja bi im omogućavala
opstanak na vlasti i opravdavala njihovo
neprirodno savezništvo. Činilo im se
da je najupotrebljiviji zajednički imenilac
koji ih može držati u koaliciji antikomunizam,
zbog
čega je bilo neophodno konstruisati
novu tradiciju, naći svoje “istorijske
pretke”, političke snage koje su u prošlosti
sa komunistima bile u sukobu. Predstavljeno
je da je 5. oktobra u Srbiji pao komunizam,
iako Slobodan Milošević prethodnih 10
godina nije ratovao u ime radničke
klase i
njenih pogaženih prava, već
upravo u ime nacije i priželjkivanih
granica u kojima bi nacija trebalo
da živi. Takva opsena nije bila
slučajna. Verovalo se da će
pobednicima pridoneti oreol
heroja koji su oslobodili narod
nenarodnog, komunističkog, režima
što je pobedi donosilo dodatnu
veličinu jer se moglo isticati
da je sloboda došla posle pola
veka, iako je prethodno razdoblje
imalo jasan ideološki prelom
1987. godine, s dolaskom Slobodana
Miloševića na vlast. S druge
strane, time se prikrivala nacionalistička
suština Miloševićevog poretka,
pa samim tim i činjenica da
je nacionalistički projekt u
ratovima
|
|
|
Wolfgan
Klotz, Staro
sajmište, 2011.
|
 |
90-ih doživeo poraz. Predstavljalo se
da je ratove izgubio komunista Milošević
i da se pred nacionalnim strankama koje
su činile većinu DOS-a tek otvara “svetla
budućnost”. Ta nespretna i neiskrena
igra s ideološkim predznacima režima
koji su se smenjivali trebalo je da
pribavi poene novim vlastima, da ih
predstavi kao demokrate koje su pobedile
komunizam, i kao prave nosioce nacionalne
ideje koji će se za svoj koncept boriti
iskreno, nasuprot Miloševiću koji je
ratove izgubio jer ih, kao komunista,
nije ni znao voditi. Tako su se stranke
koje su činile novu vlast mogle predstaviti
kao “pravi borci za nacionalnu stvar”,
čime je u javnost Srbije uvedena nova
ideološka zamka. Društvo je od strane
nove elite i dalje ostalo zaključano
u nacionalističkoj interpretaciji sadašnjosti,
prošlosti i budućnosti, što je dovelo
do dubokih potresa prilikom odvajanja
Crne Gore iz Savezne Republike Jugoslavije
ili proglašenja nezavisnosti Kosova.
Time su nastavljena nerazumevanja sa
međunarodnom zajednicom, posebno Evropskom
unijom, ali je nastavljena i ideološka
konfuzija, što je doprinelo tome da
se, u velikoj meri, zadrži sistem vrednosti
Miloševićevog razdoblja i da nacionalizam
ostane i dalje vladajuća idejna paradigma.
To su osnovni razlozi što sistem vrednosti
u Srbiji posle političkih promena 2000.
godine nije doživeo ozbiljniju reformu
– ostao je zapreten u nacionalističkoj
ideološkoj matrici, autoritaran, ksenofobičan
i, kako su neuspesi nastavili da se
ređaju, sve više autističan. To se odrazilo
i na najnovija
tumačenja istorije, koja kao ogledalo
daju sliku današnje ideološke konfuzije
u Srbiji.
Posle 5. oktobra, kao idealan prostor
za reinterpretaciju prošlosti našao
se Drugi svetski rat. Za to je bilo
više razloga. Na prvom mestu bilo je
potrebno naći pretka koji je bio nosilac
“nacionalnih vrednosti” i koji je bio
antikomunista, da bi se napravila jača
identifikacija s novim nosiocima vlasti.
Istovremeno, bilo je potrebno kompromitovati
komuniste, jugoslovenstvo i poraziti
miteme na kojima su se temeljile prethodne
vlasti. Sve je vodilo ka tome da se
glavni prostor “istorijskog obračuna”
smesti u razdoblje između 1941. i 1945.
godine, gde se moglo naći obilje poželjnih
elemenata za izgradnju sopstvene tradicije.
Bilo je potrebno kompromitovati pobedu
jugoslovenskih komunista u tom ratu
jer je ona bila izvor njihovog kasnijeg
političkog autoriteta. Bilo je potrebno
kompromitovati uspeh Titove jugoslovenske
politike, jer su nove srpske vlasti
svoj državni koncept, kao i Milošević,
zasnivale na antijugoslovenstvu. I,
na prvom mestu, bilo je od ključnog
značaja promeniti sliku o četnicima
Draže Mihailovića, da bi se od te strane
u građanskom ratu napravio
poželjan “pretkomunistički poredak”
novih vlasti. Bilo je potrebno kompromitovati
pobedu jugoslovenskih komunista u tom
ratu jer je ona bila izvor njihovog
kasnijeg političkog autoriteta. Četnički
antikomunizam, nacionalizam i tradicionalizam
izgledali su kao idealne osobine novopronađenog
“pretka”, tako da je rad na izmeni činjenica
o Drugom svetskom ratu počeo ubrzo po
formiranju novih vlasti. 12
Zbog svega toga bi neobavešteni
posetilac Srbije poslednjih godina,
prateći njenu dnevnu štampu, mogao lako
steći utisak da je u toj zemlji Drugi
svetski rat još uvek u toku, da je konfuzija
građanskog rata i dalje na dnevnom redu,
da je pobednik još uvek neizvestan.
Simpatizeri pokreta koji su se borili
na tlu Srbije i bivše Jugoslavije od
1941. do 1945. snažno u javnosti zastupaju
ideje i interese svojih uzora iz prošlosti,
a žučna debata među njima prenosi se,
preko medija, u javnost, podižući dodatno
već poslovično visoku temperaturu srpskog
javnog mnenja. I dok istoriografija
uglavnom ćuti, “borba za istinu o Drugom
svetskom ratu” vodi se na nivou većine
državnih institucija. Drugim svetskim
ratom bavili su se poslednjih devet
godina gradonačelnici, premijeri i predsednici
Republike, Skupština i Vlada, tužilaštvo
i sudstvo. “Drugi svetski rat” prvorazredno
je političko pitanje današnje Srbije,
a politika sećanja, tačnije monopol
nad sećanjem, jeste jedan od ključeva
i unutrašnje i spoljne politike.
Promena matrice tumačenja Drugog svetskog
rata u Srbiji imala je svoju “ponorničku”
fazu tokom socijalističkog perioda,
kada je “kao prava, ali zabranjena istorijska
istina” kružila raznim neformalnim kružocima,
da bi od sredine osamdesetih godina
počela da izlazi u javnost, ulazi na
stranice malobrojne, tada opoziciono
i, već u velikoj meri, nacionalistički
opredeljene štampe koja je ideološki
pripremila dolazak Slobodana Miloševića
na vlast. 13
Ideja da postoji “prava istorija Drugog
svetskog rata” pojavila se javno prvi
put u književnosti 1982. godine, u romanu
Nož Vuka Draškovića, zatim u osporavanom
istoriografskom delu Veselina Đuretića
Saveznici i jugoslovenska ratna drama
iz 1986. godine a, onda, sve otvorenije,
slobodnije i češće, u tiražnijoj štampi.
Sa svoje strane, naučna istoriografija
je od kraja osamdesetih, izuzev u retkim
slučajevima, napustila Drugi svetski
rat kao temu, što zbog prezasićenosti
temom koja je prethodnih četrdeset godina
dominirala i činila okosnicu mita komunističkih
vlasti, što zbog opreza da se ne zameri
novim vlastima usred procesa neizvesne
revizije prošlosti. Tokom poznih devedesetih
godina grupa mlađih istoričara, ideološki
bliskih četničkom pokretu,
proizvela
je jedan broj monografija o
tom pokretu, biografije Draže
Mihailovića, pa i četničku čitanku
za najmlađe. Radilo se o idealizovanoj
slici koja je sama sebi naložila
da “naučnim argumentima” dokaže
romaneskne teze Vuka Draškovića.
Izuzev što je doprinela opštoj
konfuziji, ta istoriografija
nije dobila naučni status.
Činjenica da je istoriografija
ostala po strani tih diskusija
otvorila je prostor za obimnu
reviziju Drugog svetskog rata,
posle promene vlasti 2000. godine.
Prvo se pošlo od onoga što je
najuočljivije i što najviše
dotiče živote običnih građana:
promene imena ulica i uklanjanja
spomenika onima koji su ranije
slavljeni kao heroji
|
|
|
Dragan
Stojković, Staro
sajmište, 2012.
|
 |
Drugog svetskog rata. Podaci o broju
srušenih spomenika nisu precizno utvrđeni,
ali je dovoljan podatak o promeni imena
800 ulica u Beogradu posle 2000. godine
da bi se uočila opsežnost promena izvršenih
nad “mestima sećanja”. Te tendencije
postale su jasne i zahvaljujući ponašanju
predstavnika novih vlasti prilikom obeležavanja
različitih datuma koji se odnose na
Drugi svetski rat.
Već prilikom prve godišnjice oslobođenja
Beograda, 20. oktobra 2000. godine,
novoizabrani gradonačelnik, istoričar
Milan Protić, izjavio je da on taj događaj
ne smatra oslobođenjem već okupacijom
i da se taj datum više neće slaviti.
Naredna predsednica gradske skupštine
ipak je redovno obeležavala taj dan,
ali je treći izabrani
gradonačelnik, takođe iz redova Demokratske
stranke, po stupanju na dužnost izjavio
da je reč o kontroverznom događaju,
da o njemu postoje različiti sudovi
i da ga on lično neće obeležavati. Gradski
praznik prebačen je sa oktobra na april,
najuglednija gradska nagrada u svim
oblastima stvaralaštva promenila je
svoje oktobarsko ime i dodeljuje se
u aprilu, pa je sećanje na dan kada
su partizanske jedinice zajedno sa Crvenom
armijom ušle u glavni grad postepeno
počelo da bledi brzinom kojom su rasli
trava i korov na groblju oslobodilaca
Beograda.
I udžbenike istorije pogodio je isti
proces revizije kad je u pitanju tumačenje
događaja iz oktobra 1944. godine. Deo
lekcije koji se odnosi na ulazak partizana
u Srbiju 1944. godine, pa i na 20. oktobar,
nosi naziv “Ofanziva na Srbiju”, čime
se već terminološki pravi jasna distinkcija
u odnosu na ranije korišćeni termin
“oslobođenje”. I poslednja rečenica
svedoči da su u novoj interpretaciji
istorije sam kraj Drugog svetskog rata
i pobeda Titovih partizana označeni
kao poraz Srbije: “U Drugom svetskom
ratu srpsko građanstvu bilo je uništeno,
nacionalni pokret razbijen a inteligencija
je doživela slom”. 14
Teško bi se iz takve formulacije moglo
zaključiti da su se Srbija i Jugoslavija
u tom ratnom sukobu našle na strani
sila pobednica.
Posebno je za ovu temu bila važna 2005.
godina, kada je čitav svet obeležavao
60. godišnjicu kraja Drugog svetskog
rata. Jedina država koja nije imala
svog predstavnika na proslavi 60. godišnjice
oslobođenja Aušvica bila je Srbija,
pri čemu su njeni najviši predstavnici
davali neuverljive izjave o tome zbog
čega na tu proslavu nisu stigli. Na
proslavu 60. godišnjice dana pobede
u Moskvi Srbija nije poslala delegaciju
na najvišem nivou, kao što su to učinile
sve druge zemlje. To je takođe bio jasan
signal da Srbija ima problem sa interpretacijom
Drugog svetskog rata, ali je to posebno
postalo jasno iz ponašanja ključnih
političkih ličnosti na dan proslave
60. godišnjice. Premijer Vojislav Koštunica
položio je 9. maja 2005. godine cveće
na spomenik avijatičarima, braniocima
Beograda za vreme bombardovanja 1941.
godine, čime je izbegao da se odredi
prema pobednicima iz 1945. godine. Predsednik
Republike, Boris Tadić, položio je venac
na spomenik Neznanom junaku, podignut
posle Prvog svetskog rata, čime je i
on ostao mimo, u tom trenutku, važne
evropske i svetske diskusije o fašizmu
i antifašizmu. Istovremeno, tadašnji
ministar spoljnih poslova Vuk Drašković
otišao je nekoliko dana kasnije, 13.
maja, na Ravnu goru gde je proslavio
početak četničkog ustanka iz 1941, čime
je i on izbegao da pomene 1945, godinu
koja se tada slavila. Uz to, te 2005.
godine proslava na Ravnoj gori koju
je Drašković uveo kao ritual svoje stranke
još tokom 90-ih, dobila je i državnu
finansijsku pomoć. Ta državna potpora
postala je sasvim logična, budući da
je u decembru 2004, u Narodnoj skupštini,
ogromnom većinom poslanika usvojen zakon
kojim su izjednačeni četnički i partizanski
pokret i kojim su rehabilitovani svi
oni koji su tokom rata bili u jedinicama
Draže Mihailovića. Četnici su time i
zvanično postali ravnopravna antifašistička
snaga sa partizanima, pa su njihova
kolaboracija sa nemačkim i italijanskim
okupacionim snagama, kao i zločini nad
civilima nesrpske i srpske narodnosti
postali “zaboravljeni deo istorije”.
Tokom tih prvih godina posle političkih
promena 2000. godine promenjeni su i
udžbenici istorije. Novi udžbenici,
koji se i dalje nalaze pod monopolom
Zavoda za izdavanje udžbenika, ključne
izmene uneli su upravo u tumačenje Drugog
svetskog rata. Bad guys i good guys
promenili su mesta. To postaje već sasvim
jasno iz uporednih biografija dvojice
vođa – Josipa Broza Tita i Draže Mihailovića.
Draža Mihailović se opisuje kao čovek
obrazovan u Francuskoj, koji je “voleo
francusku književnost”, dok je Tito
u istoj kratkoj biografiji predstavljen
kao “notorni agent Kominterne”. 15
Partizani su sada oni koji su kolaborirali
sa okupatorima. U prvim udžbenicima
objavljenim 2003. godine četnička kolaboracija
nije ni pomenuta, ali je u kasnije objavljenim
udžbenicima, posle kritika u javnosti,
kolaboracija pomenuta, doduše samo ona
sa Italijanima. Autori su osećali potrebu
i da tu saradnju opravdaju i učine krajnje
logičnom, pa u udžbeniku piše: “Među
mnogim četničkim starešinama
prevladalo je mišljenje da je italijanska
vojska znatno manje opasna od ustaša
i da stoga treba obustaviti dalju borbu.
Italijanska okupacija bila je najbolje
‘ratno rešenje’ za očuvanje golog života
Srba, naročito na prostoru Like, severne
Dalmacije i Hercegovine, a italijanski
vojnici najmanje zlo od svih zala s
kojima su imali da se nose”. 16
U školskim knjigama se ne navode četnički
zločini nad drugim bivšim jugoslovenskim
narodima, već isključivo, kako se kaže,
nad “komunističkim jatacima”, što, pretpostavlja
se, samo po sebi daje iskupljenje. Podvučeno
je i da su ta ubistva činile pobunjene
četničke jedinice koje nisu bile ni
pod čijom kontrolom. Uz to se dodaje
da je jedna od”najprimenjivanijih mera
zastrašivanja kod četnika bilo batinanje”. 17
S druge strane, za partizane se kaže
da su za sobom ostavljali “pasja groblja”,
dakle neobeležene masovne grobove svojih
protivnika, i da je u narodu postojao
strah od partizana čiji su “preki sudovi
i ne trepnuvši osuđivali ljude na smrt.
(...) Tajna i javna ubistva uglednih
ljudi i običnih seljaka, ubistva iz
osvete, kao i onih članova KPJ koji
su se tome suprotstavljali, bili su
skoro svakodnevne pojave”. 18
Odnos prema Drugom svetskom ratu,
pobednicima i poraženima počeo je da
se menja 2007. godine. Tada je počeo
proces koji bismo mogli nazvati revizijom
revizije. Simbolično, tu promenu označila
je naslovna strana najčitanijeg dnevnog
lista Politika od 20. oktobra 2007.
Na više od pola strane, što inače nije
običaj tih novina, nalazila se fotografija
oslobodilaca Beograda, partizana i crvenoarmejaca,
uz čestitke za praznik. Taj neobični
zaokret bio je posledica jednostavne
političke računice: tih meseci srpska
diplomatija vodila je ogorčenu bitku
u pokušaju da spreči proglašenje kosovske
nezavisnosti, a Rusija je bila ključna
karta na čiji se veto u Savetu bezbednosti
računalo. Od tog trenutka započela je
nova revizija revizije, jer je potreba
za ruskom podrškom omekšala stav vlasti
prema 20. oktobru.
Taj trend je naglo ojačao tokom jeseni
2009. godine kada na taj datum pada
65. godišnjica
ulaska Crvene
armije u Beograd. Baš tog dana
u poseti Beogradu bio je predsednik
Ruske federacije Dmitrij Medvedev.
Nedeljama pre njegovog dolaska
trajale su pripreme prestonice
da ponovo pompezno slavi ovaj,
samo pre nekoliko godina ukinuti
i osramoćeni datum. Tokom priprema
za “praznik” oglasio se i ambasador
Ruske federacije u Beogradu
koji se založio da se što pre
vrate ulicama imena ruskih generala
koji su učestvovali u oslobođenju
grada, čime je jasno stavio
na znanje stav ruske strane
o tim istorijskim događajima
i sam odigrao značajnu ulogu
u srpskoj igri politike sećanja.
Ta izjava ruskog ambasadora
izazvala je pometnju u vladajućim
krugovima jer se kosila sa “politikom
|
|
|
Dragan
Stojković, Staro
sajmište, 2012.
|
 |
sećanja”, pa su nespretne i nesigurne
izjave zvaničnika jasno govorile o nelagodnoj
situaciji u kojoj su se našli. Dok je
neko izjavljivao da će imena centralnih
beogradskih ulica ubrzo biti vraćena,
drugi su pokušali da “reviziju revizije”
gurnu u nepoznate nove bulevare koji
presecaju delove grada koji su u izgradnji.
Bez obzira na to kakvo će rešenje biti,
činjenica je da su u liku ambasadora
Ruske federacije i velike sile uzele
učešća u srpskoj borbi za istorijsku
paradigmu.
Pred dolazak ruskog predsednika 20.
oktobra 2009. velika svota novca uložena
je u obnavljanje zapuštenog Groblja
oslobodilaca Beograda, danima se na
televiziji i na gradskim bilbordima
vrtela reklama s tekstom “20. oktobar.
65 godina slobode”, koja je u potpunoj
suprotnosti s onim što je govoreno pre
samo nekoliko godina i što piše u udžbenicima
iz kojih danas uče đaci. Dodatni slogan
upućen visokoj ruskoj delegaciji “Beograd
pamti” posebno nije bio u skladu s prethodnom
politikom pamćenja koja je svu svoju
koncentraciju upotrebila da bi “Beograd
zaboravio”.
Centralna priredba koja je priređena
u čast ruskog predsednika i 20. oktobra
otkrila je suštinu te “revizije revizije”.
U jednosatnom programu u najreprezentativnijoj
sali u Beogradu, u Centru “Sava”, prikazan
je program iz kojeg je, zbog spoljnopolitičkih
potreba Srbije, bilo jasno da je Crvena
armija pobedila nemačke jedinice i 20.
oktobra preuzela kontrolu nad glavnim
gradom Jugoslavije. Ali, ostalo je sasvim
nejasno ko su Sovjetima bili saveznici
na terenu. Samo jednom scenom protrčali
su igrači obučeni kao partizani uz zvuke
poznate ratne melodije “Po šumama i
gorama”. Sve ostale scene bile su, kako
se to danas u Srbiji kaže, “ideološki
neutralne”, odnosno ni u likovnom, ni
u simboličkom, ni u muzičkom smislu
ništa nije govorilo o tome da su u borbama
ravnopravno učestvovali i jugoslovenski
partizani. Dokumentarni filmovi koji
su emitovani u pozadini jasno su prikazivali
Crvenu armiju, njen pobedonosni put
od Moskve, preko Staljingrada i Beograda,
do Berlina, ali snimaka onih koji su
na domaćoj strani bili pobednici nije
bilo. Nisu se pojavili likovi ruskih
generala Ždanova i Birjuzova koji su
ušli u Beograd, što je, kao neobičan
i uvredljiv postupak, otkrilo nameru
da se ne prikažu ni slike predvodnika
Prve proleterske brigade koja je istovremeno
ušla u glavni grad. Kao predstavnici
domaćeg stanovništva mogla su se prepoznati
deca izmučena ratom, lepe građanke koje
dočekuju nepoznate oslobodioce i male
balerine koje su u klasičnim baletskim
haljinicama igrale “Labudovo jezero”,
što nije realna slika koja bi trebalo
da simbolizuje borbe u kojima je poginulo
više hiljada ljudi. Spot koji se danima
vrteo na državnoj televiziji prikazivao
je romantični susret dvoje mladih i
zaljubljenih ljudi: ona je bila u lepoj
i urednoj cvetnoj haljini, kao očigledna
predstavnica srpskog građanstva, dok
se on video samo s leđa. Na osnovu smeđkaste
uniforme moglo se zaključiti da je on
bio partizan, ali budući da je slikan
samo s leđa nije se videlo nijedno od
poznatih obeležja i simbola koji bi
preciznije potvrdili da se radilo o
predstavniku Titove vojske, čime je
još jednom na priredbi izbegnuto da
se označi strana u građanskom ratu u
Jugoslaviji koja se našla na strani pobednika u odlučujućem trenutku. Dok
su se na tavanici tokom čitave priredbe
vijorile današnja srpska i ruska zastava,
konferansijei su govorili o savezništvu
i prijateljstvu ruskog i srpskog naroda.
Time su izbegnute istorijske činjenice
da su u Beograd 1945. godine ušle jugoslovenska
i sovjetska vojska, pod zastavama koje
su imale komunistička obeležja: crvenu
zvezdu na jugoslovenskoj i srp i čekić
na sovjetskoj. Bez obzira na omrazu
koju ti simboli imaju u današnjoj Srbiji,
priredba je bila proslava konkretnog
istorijskog događaja, pa je nužno poštovati
bar osnovna pravila struke da se koriste
scenografija, kostimi i simboli vremena
o kojem je reč. Vrhunac manipulacije
istorijom bio je tokom izlaska na scenu
predsednika Srbije Borisa Tadića, čije
je kretanje bilo praćeno “Maršem na
Drinu”, poznatim maršem srpske vojske
iz Prvog svetskog rata, dok je iza njegove
glave bila emitovana čuvena fotografija
srpskog borca sa Solunskog fronta iz
1916. godine. Reč je o vizuelnom i muzičkom
materijalu koji je neka vrsta tastera
za nacionalno osećanje, čijim se pritiskom
probude najdublji patriotski sentimenti.
Iako nemaju nikakve veze s događajima
iz četrdesetih godina 20. veka oni su
se tu našli jer nepogrešivo izazivaju
osećaj veličine srpskog junaštva, čime
kao da je rečeno da je i pobeda u Drugom
svetskom ratu bila posledica te “tradicionalne
srpske kolektivne osobine”. Drugim rečima,
sve je učinjeno da se ne identifikuje
pobednik koji je na strani saveznika
završio taj rat i da se izbegne odavanje
pošte borcima, ma kojoj da su političkoj
opciji pripadali i ma koliko da je ta
opcija danas odbačena.
Unutrašnja upotreba
revizije istorije
Priredba kojom je obeležen 20. oktobar
jasno je pokazala da “revizija revizije”
ne donosi ništa bitno novo u odnosu
prema fašizmu i antifašizmu, već da
je reč o verziji Drugog svetskog rata
za “spoljnu, rusku upotrebu”. U unutrašnjoj
upotrebi ostaje ona dubinska revizija
koja ima za cilj da rehabilituje poražene
strane u Drugom svetskom ratu. To se
posebno dokazuje činjenicom da je Ministarstvo
pravde u proleće 2009. formiralo komisiju
za traženje posmrtnih ostataka Draže
Mihailovića. Time je bila pokrenuta
gotovo histerična atmosfera u javnosti.
Svakodnevno su novine donosile vesti
o napredovanju istrage o tome gde se
nalaze njegove kosti – objavljivali
su se iskazi najrazličitijih svedoka,
sećanja savremenika, raskopavao se Beograd
na različitim mestima, prekopavali arhivi.
Zatim su i sudovi počeli da pišu istoriju,
pa je okružni sud u Nišu u septembru
2009. godine rehabilitovao Dragišu Cvetkovića,
premijera Kraljevine
Jugoslavije
koji je potpisao pristupanje
Jugoslavije Trojnom paktu. Na
kraju je sredinom oktobra formirana
i državna komisija koja za cilj
ima otkopavanje, kako se navodi,
žrtava komunističkog terora,
nakon što su mesecima u žutoj
štampi objavljivani feljtoni
sa fantastičnim ciframa ubijenih
1945. godine, koje se kreću
oko 100.000 ljudi u Srbiji.
Ne može se sporiti potreba da
sve nedužne civilne žrtve ratova
i revolucionarnih preokreta
budu istražene, da se poznatim
naučnim metodama utvrde njihova
imena, okolnosti pod kojima
su i zbog kojih su stradali,
da im se oda počast. Ali, način
na koji se aktuelna vlast u
Srbiji bavi tim pitanjem daleko
je od profesionalnog traganja
za istinom i metodama kojima
se sprovodi proces suočavanja
s bližom ili daljom prošlošću.
Informacije koje
|
|
|
Dragan
Stojković, Staro
sajmište, 2012.
|
 |
iznose državne komisije i koje senzacionalistički
prenosi žuta štampa zasnovane su na
neprofesionalno urađenim statističkim
projekcijama, bez ozbiljnih arhivskih
istraživanja, na osnovu nepouzdanih
podataka, bez demografskih, pravnih
i viktimoloških analiza. Kao i u slučaju
revizija Drugog svetskog rata, reč je
o analizama koje nisu utemeljene u principima
naučne istoriografije, već pripadaju
rodu paraistoriografije koja svoju moć
i sveprisutnost crpi iz političke podrške
koju ima u vladajućim krugovima. Komisije
stalno podgrevaju inače visoku temperaturu
u javnosti izjavljujući da još malo
nedostaje pa da otkriju dokument koji
će jasno pokazati gde su “kosti Draže
Mihailovića”, iako je teško zamislivo
da je o izvršenju te smrtne kazne i
pokopu ostavljen ikakav papir. Do pronalaženja
“papira” komisije prekopavaju razne
delove grada, mistifikujući svoj posao
i održavajući napetost koja članovima
komisija obezbeđuje moćno radno mesto,
a vladajućoj garnituri pribavlja oreol
“pravednika” koji će “osvetiti” žrtve
prethodnika, čime se žrtve samo ponovo
zloupotrebljavaju a društvo dodatno
ideologizuje.
Dnevne, spoljne i unutrašnje potrebe
establišmenta kreiraju istorijsku svest
o Drugom svetskom ratu stvarajući opasnu
konfuziju. Šaljući kontradiktorne poruke
javnosti, politička elita dodatno urušava
inače labilni sistem vrednosti, a stalnim
promenama odnosa prema pitanjima fašizma
i antifašizma otvara prostor za opasne
manipulacije prošlošću koje, posebno
u trenucima krize, nalaze svoje pobornike
u brojnim ekstremističkim organizacijama.
Političko arbitriranje ovakvih dimenzija
u oblasti istorije rizičan je društveni
presedan koji zadire u temelje kulture
sećanja, pa samim tim i u osnove sistema
vrednosti jednog društva. To zbog toga
nije samo poraz naučne istoriografije,
već može postati i poraz samog društva.
Opasnost je utoliko veća zbog toga što
dominantni model istorijske svesti koji
je uveo Milošević nije doživeo dublje
izmene posle 2000. godine. Glavna ličnost
istorije, njen pokretač i nosilac ostao
je “narod” ili, tačnije, “srpski narod”.
“Narod” je bio esencijalizovan kao “jedinstveno
biće”, gotovo kao biološka zajednica,
organizam s jasno određenim osobinama
koje potiru svaku individualnost, posebnost
ili pluralizam. On je imao svoje osobine,
ćudi i karakter, što je kao naučni pristup
napušteno posle sloma rasnih teorija
u Drugom svetskom ratu. To kolektivno
biće u sebe pretapa pojedince i potire
njihov značaj. Radi se o dominaciji
koncepta zajednice zasnovane na krvi
(Gemeinschaft), što je suprotno konceptu
društva (Geselschaft) kao zbiru pojedinaca.
Zbog toga je ta matrica nepromenjeno
kolektivistička, kao što su bile i prethodne
političke paradigme u Srbiji, bile one
nacionalističke ili komunističke.
Ta činjenica od suštinskog je značaja
za održavanje kontinuiteta sa Miloševićevim
sistemom vrednosti. Radi se, u prvom
redu, o kolektivističkom obrascu mišljenja
u kojem se individualističke vrednostimodernog
društva razumeju kao “cepanje nacionalnog
bića”, kao ugrožavanje celine, pa su
samim tim osuđene kao neprijateljske. 19
To je osnova antipluralnog razumevanja
društva, jer se svaka “drugost” vidi
kao opasnost. “Cepanje nacionalnog bića”
naziva se izdajom jer to proizlazi iz
tog antipluralnog viđenja sveta. Izdvojeno
mišljenje predstavlja opasnost bez legitimiteta,
a u krajnjoj konsekvenci i bez legaliteta,
što otvara prostor za svakovrsne obračune
s političkim protivnicima. 20
Nacija prikazana kao organska celina
ima i determinisani istorijski razvoj.
Kao što pokazuje Poper, takvo razumevanje
istorije kao određenog i zacrtanog puta
koji ima neki cilj osnova je autoritarnog,
zatvorenog i antidemokratskog društva. 21 Bilo da je reč o tumačenju po kojem
istorija ima neki zadati cilj (npr.
nacionalnu državu) ili o onom po kojem
se ona ciklično kreće, radi se o autoritarnom
konceptu koji pojedincima i društvima
ne daje mogućnost izbora. Oni su podređeni
fatumu istorije kao nekakvom metafizičkom
toku koji prelazi preko svojih učesnika,
namećući im odavno zapisane uloge. Istorija
se ne prikazuje kao neprekidna mogućnost
izbora, već se predstavlja da su savremenici
u svim vremenima imali samo jedan, zadati
izlaz. Ne prikazuju se različita rešenja
koja su nuđena u prošlosti, nikada se
ne govori o opozicionim predlozima,
retko o različitim viđenjima. To stvara
utisak da niko i nije donosio određene
odluke i da, samim tim, niko ne snosi
posledice za ono što je odlučeno. Time
se ukida koncept odgovornosti u prošlosti,
ali implicitno i u sadašnjosti jer u
sistem vrednosti nije utkana ta ključna
komponenta demokratskog načina razmišljanja.
Ako je istorija fatum, a pojedinci podređeni
naciji kao organskoj celini, svi samo
ispunjavaju odnekud
zadate usude. Takav efekat postiže se
izjavama kao što je ona iz udžbenika
za osmi razred osnovne škole iz Miloševićevog
vremena, kada je rat u Hrvatskoj iz
1991. godine objašnjen kao normalan
deo cikličnog kretanja istorije i njenog
stalnog vraćanja: “Skoro da je identična
situacija kao 1941”. 22
Ništa, naravno nije bilo ni slično kao
u toj godini svetskog rata: nije bilo
ni svetskog sukoba, ni Hitlera, ni poraza
protiv moćnog protivnika, ni raspada
okupirane Jugoslavije, ni NDH... Ipak,
važna je ideja da sukobi između Srba
i Hrvata predstavljaju neku istorijsku
pravilnost, koja se vraća na svakih
pedeset godina, kao astrološka neminovnost.
Time se sadašnja generacija oslobađa
odgovornosti za rat, a pojedinci dobijaju
istorijsku indulgenciju, jer ih istorija
gazi mimo mogućnosti da oni bilo šta
promene. Takav odnos prema prošlosti
može se pročitati i u mnogim izjavama
u javnosti. To se u medijima pojačava
korišćenjem različitih metaforičnih
konstrukcija od kojih je najpoznatija
ona po kojoj su Srbi “sagradili kuću
nasred puta”, koja treba da znači da
se taj narod, opet igrom sudbine, našao
na pogrešnom geografskom mestu, zbog
čega tokom čitavog svog postojanja protiv
sebe ima čitavu silu neprijatelja odlučnih
da se tog začaranog mesta domognu. 23
Time se dodatno ukida svaka ideja o
odgovornosti, jer se geografija pojavljuje
kao faktor koji ukida svaku mogućnost,
pa i potrebu, za rasuđivanjem. Mistično
tumačena geografija i istorija određuju
“naše” postojanje, što u vrednosni sistem
unosi temeljnu iracionalnost, čime se
dodatno ukida svaka mogućnost individualiziranja
društva i prevladavanja društva nad
zajednicom.
Takav sistem vrednosti dodatnu snagu
dobija zahvaljujući “osobinama” koje
su istorijski pripisane srpskoj naciji.
O tome sam dosta pisala u već navođenim
starijim tekstovima, pa ću
sada samo
navesti osnovne karakteristike
tog modela “nacionalnih osobina”
koje su potrebne za razumevanje
pitanja kontinuiteta i diskontinuiteta
između Miloševićeve i post-Miloševićeve
Srbije. U prvom redu može se
uočiti specifično razumevanje
sopstvenog mesta u svetu koji
nas okružuje. Vladajuće tumačenje
istorije polazi od viđenja po
kojem smo “mi” centar sveta,
presudna tačka koja određuje
svetsku istoriju i svetske odnose.
Radi se o specifičnom izvrtanju
poznatog stereotipa o Balkanu
kao “buretu baruta”, koji u
etnocentričnom ključu dobija
pozitivnu konotaciju. “Mi”,
viđeni kao “pupak sveta” postajemo,
s neskrivenim ponosom, izazivači
svetskih ratova. Ta predstava
o sopstvenom značaju prisutna
je, posebno u vremenima kriza,
i u javnosti i u udžbenicima
istorije. Od često ponavljane,
na istorijskim činjenicama nezasnovane
floskule, da su svi svetski
ratovi počeli baš “ovde”, do
očekivanja da će se to događati
i u budućnosti, javnost je gubila
realnu predstavu o sopstvenom
mestu u međunarodnim odnosima.
Nade izražavane posle bombardovanja
kineske ambasade 1999. da će
izbiti novi svetski rat ili
da će zbog ruskog veta u Savetu
bezbednosti UN doći do
|
|
|
 |
|
Staro
sajmište:
Umesto simbol napretka - zapušteno
mesto stradanja
|
 |
novog hladnog rata bile su česta fantazija
na srpskoj javnoj sceni. Isto tako,
i udžbenici za predmet “Poznavanje prirode
i društva”, za treći razred osnovne
škole tvrdili su da je Cerskom i Kolubarskom
bitkom započeo Prvi svetski rat, kao
i da se završio posle proboja Solunskog
fronta, iz čega je u potpunosti isključen
svetski kontekst i drugi, presudniji
frontovi. 24
Takvo viđenje sopstvene uloge veoma
je udaljeno od istorijske realnosti,
ali čini važan segment istorijske i
nacionalne svesti. To, dalje, vodi u
ograničenu mogućnost razumevanja složenih
međunarodnih odnosa i do nerealnih političkih
procena koje vode u rizične spoljnopolitičke
poteze, neadekvatne stvarnoj moći i
uticaju Srbije. Uz to, tako se kreira
i neka vrsta međunarodnog “kompleksa
više vrednosti”, koji šteti položaju
Srbije u regionu i njenim odnosima sa
bitnim međunarodnim činiocima.
Na tu predstavu o samima sebi uspešno
se nadovezuje još jedna mitska tema.
Reč je o ideji o naciji–žrtvi, koja
je istovremeno i nacija–pravednik. Komparativna
istraživanja balkanskih udžbenika istorije 25
pokazala su da takvu predstavu o samima
sebi grade svi okolni narodi, što situaciju
čini još opasnijom. Radi se o predstavi
po kojoj “naš narod” nikada ništa nažao
nije učinio nijednom okolnom narodu,
dok su, s druge strane, svi “oko nas”
koristili svaku priliku da, kako se
u epskoj formi to najčešće kaže, “zabodu
nož u leđa, kad nam je najteže”. 26
Taj kliše podrazumeva često ponavljanu
ideju da “mi nikada nismo vodili osvajačke
ratove”, koja se u udžbenicima istorije
doslovno sprovodi prećutkivanjem svih
situacija, pogotovo onih iz novije istorije,
u kojima je srpska država kretala u
ratove čiji je cilj bio teritorijalno
proširenje na račun neke od susednih
zemlja (primeri srpsko-bugarskog rata
iz 1885. i višestrukih pokušaja osvajanja
severne Albanije 1912–1913. godine 27).
Uz tu vrstu bezgrešnosti istorijski
se konstruiše i slika o sopstvenoj ulozi
pomagača, pa i spasioca drugih. Najpoznatije
mitsko mesto često upotrebljavano u
javnom govoru jeste ono koje se pojavljuje
u današnjim udžbenicima istorije o tome
da smo “mi” uvek bili na pravoj strani
istorije, na strani pobednika, dok su
naši susedi uvek pogrešno procenjivali
situacije, završavajući na strani istorijskih
gubitnika. Iako su u pitanju uvek bile
komplikovane istorijske okolnosti koje
se ne mogu svoditi na “pravedničke narodne
instinkte”, takvo pojednostavljivanje
ima za cilj da doprinese verodostojnosti
slike o “nama” kao moralnim “spasiocima”
koji u istoriji donose bezgrešne sudove
i pomažu drugima da pronađu svoj put
nakon posrnuća. I u današnjim udžbenicima
eksplicite je navedena ta ideja: “Srbija
je na kraju Prvog svetskog
rata stala u tabor ratnih pobednika.
Time je, pored ostalog, omogućila ostalim
jugoslovenskim narodima da, formiranjem
jugoslovenske države napuste stranu
poraženih i da se priključe pobednicima”. 28
Ta supstancijalna razlika između “nas”
i “njih” značila je istovremeno izgradnju
arogantnekomponente nacionalnog identiteta
koja se dokazuje faktografskim manipulacijama
koje pokazuju da smo “mi” uvek bili
na pobedničkoj strani istorije. 29
Prećutkivanjem sopstvenih poraza ili
njihovim “originalnim tumačenjima” stvara
se pobednički mentalitet i duh koji
je posebno važan u vremenima konflikta.
U suštini, radi se o ideji o sopstvenoj
superiornosti i, samim tim, i još važnije,
inferiornosti protivnika, što je ključni
faktor u stvaranju psihološke osnove
za rat.
Ta slika o sopstvenoj bezgrešnosti se
u svim balkanskim udžbenicima pokazuje
uporedo sa predstavom o sebi kao istorijskoj
žrtvi. U opisima nacionalne istorije
se, za te potrebe, koriste brutalni
opisi zločina vršenih nad “nama”, autori
školskih knjiga ne libe se da i najdrastičnije
fotografije i opise ponude već u nižim
razredima osnovne škole, deci od osam
ili devet godina. Kao dokaz te tvrdnje
mogu se pomenuti naslovi poglavlja u
udžbeniku za predmet “Priroda i društvo”
iz Miloševićevog vremena, namenjenom
đacima od devet godina. Oni tada stiču
prva znanja o prošlosti, a kao jedine
informacije ponuđene su im sledeće nastavne
jedinice: “Naši preci, “Najezda Turaka”,
“Ropstvo pod Turcima”, “Prvi svetski
rat”, “Oslobođenje Srbije”,
“Drugi svetski rat”, “Srbija pod okupatorima
i njihovim saradnicima”, “Oslobođenje
Srbije”, “Zaslužni borci za slobodu”. 30
Iz navedenog sadržaja vidi se da je
prošlost predstavljena samo kao zbir
ratova i stradanja, da u tim prvim informacijama
o ljudskoj prošlosti nije stavljen nijedan
drugi sadržaj izuzev onog najkrvavijeg.
Preskočena su mirnodopska razdoblja,
pa se stvara utisak da je u prošlosti,
pa samim tim i u sadašnjosti, jedini
vredan sadržaj onaj koji se odnosi na
vremena borbi, čime se diskvalifikuju
svi drugi civilizacijski napori.
To potvrđuje i izbor fotografija u toj
knjizi, koje nepripremljenu decu, na
brutalan način, suočavaju s najvećim
užasima iz nacionalne prošlosti. Redom,
one su poređane ovako: Spomenici ratnicima
poginulim u različitim ratovima, sveti
Sava, Bitka na Kosovu 1389, Spomenik
Kosovskim junacima u Kruševcu, Narod
u zbegu pred Turcima, Slike vođa srpskih
ustanaka, Slavne srpske vojskovođe iz
Prvog svetskog rata, povlačenje preko
Albanije, Beograd u ruševinama posle
bombardovanja 1941, Spomenici poginulima
u Drugom svetskom ratu. 31
Izgradnjom takve, predmoderne slike
o herojskoj prošlosti stvara se i poželjan
model ponašanja u sadašnjosti, jer se
mirnodopske vrednosti na taj način isključuju,
a herojstvo i žrtvovanje ostaju idealtipski
modeli ponašanja.
Tome doprinosi i upotreba ogoljenog
surovog jezika kojim su opisani zločini
nad Srbima,
čime se u tinejdžerskom uzrastu usađuje
strah kao osnova buduće anksioznosti
i agresivnosti. To se može ilustrovati
citatom iz udžbenika namenjenog 14-godišnjacima
iz kojeg je učilo skoro
10 generacija učenika u Miloševićevom
vremenu: “Jasenovački logoraši su klani
noževima, ubijani bradvama, sekirama,
čekićima, maljevima i gvozdenim polugama,
streljani i spaljivani u krematorijumima,
živi kuvani u kotlovima, vešani, satirani
glađu, žeđu i hladnoćom jer se u logoru
živelo bez hrane i vode”. 32 Surovost koja izbija iz tih redova nužno
stvara anksioznost kod dece koja nisu
pripremljena na tu vrstu šoka, iz čega
se dalje.Deo poruka zasnovanih na tim
predmodernim modelima vaspitanja mogu
se čitati i u onim lekcijama u kojima
se gradi odnos prema smrti. I u današnjim
udžbenicima, kao i u onima iz Miloševićevog
vremena, đacima se kao idealni model
“preporučuje” mučenička smrt, koja,
putem sistema obrazovanja, postaje jedan
od obrazaca poželjnog i preporučenog
ponašanja. To se, u prvom redu, prenosi
slavljenjem junaka kao što je Stevan
Sinđelić, koji se sa svojom četom podigao
u vazduh da ne bi dopao turskog ropstva.
Od Miloševićevog vremena u udžbenike
je ušla fotografija Gavrila Principa
ispod koje se navodi da se radi o srpskom
heroju, iako ta istorijska ličnost nosi
breme kontroverze. Ipak, činjenica da
je on u vrlo mladim godinama bio spreman
da se žrtvuje za nacionalnu slobodu
obezbedila mu je posebno mesto u nacionalnom
Panteonu. Zanimljiva je pojava i novog
heroja – majora Gavrilovića,
čija slava datira od vremena podizanja
nacionalne temperature u Srbiji krajem
osamdesetih godina. Po mitu koji se
uči u školama i pripoveda na školskim
priredbama on je, učestvujući u odbrani
Beograda 1915. godine, održao govor
u kojem je svom vodu poručio da ih je
Vrhovna komanda otpisala sa spiska živih
i da oni, zbog toga, i ne treba da čuvaju
svoje živote: “Vojnici, junaci! Vrhovna
komanda izbrisala je naš puk iz brojnog
stanja. Zato napred, u slavu!”, što
se veliča i u najnovijem udžbeniku istorije. 33
Jedino što se uz tu priču nikada ne
navodi jeste to da je major Gavrilović
od starosti umro tek 1946. godine, što
istorijski bitno menja herojski kod
koji se citatom preporučuje.
Takvim primerima je princip samožrtvovanja
za naciju proglašen vrhovnom vrednošću
čime se podržava ideja koja je iz
epa prešla u političku propagandu
tokom devedesetih: “Nema spasenja
bez smrti”, što je često, u starozavetnom
duhu, suprotnom onom jevanđelskom,
izgovarao Amfilohije Radović. Ta poruka,
ogrnuta hrišćanskim diskursom, nosi
dubinski epski koncept vrednosti čiji
najdublji smisao dobijaju patnja,
siromaštvo, rat, smrt i seobe, koji
popločavaju put ka “spasenju” nacije,
ka temelju srećnije budućnosti. Nacija
ostaje parametar svih
vrednosti, a samožrtvovanje za naciju
vrhunski zadatak, cilj i smisao. Smrt
kao osnova obnove vidljiva je i u
načinu na koji su predstavljeni spomenici
u udžbenicima. U knjigama za predmet
“Poznavanje prirode i društva” iz
Miloševićevog vremena nalazi se deset
fotografija spomenika.34
Sve fotografije, bez izuzetka, prikazale
su spomenike palima u ratovima. U
udžbeniku, uz opis spomenika, nalazi
se i rečenica koja podvlači željenu
poruku: “spomenici govore o ljubavi
za slobodu, otadžbinu i narod”. Time
je jasno dato na znanje da spomenici
izabrani za potrebe nastave istorije
ne svedoče ni o jednoj drugoj vrednosti
koja bi bila temelj društva, osim
o smrti i žrtvovanju za naciju. Bila
je to još jedna propuštena prilika
da se kroz obrazovanje pokaže da prošlost
nudi i druge sadržaje i vrednosti,
pogotovo one mirnodopske koji su temelj
modernog društva.
Važno je i ukazati da od svih 10 navedenih
spomenika samo jedan, onaj podignut
u čast Stevana Filipovića, govori
o pojedincu, tačnije o smrti pojedinca.
Drugi su posvećeni kolektivnoj žrtvi,
bezimenim ratnicima i herojima koji
simbolišu ciklično žrtvovanje za naciju
i nameću pojedincu obavezu da se povinuje
kolektivnoj sudbini. Time se dodatno
jača slika o idealu nacije kao zajednice
koja je u tom razumevanju bliska patrijarhalnoj
porodici, nepromenjenoj i vanvremenoj,
u kojoj su mrtvi pomešani sa živima,
preci sa potomcima. U tom ključu razumevanja
žrtva postaje izvor života.
Kult smrti kroz udžbenike istorije
gradi se i pozivanjem na “prezir prema
smrti”, poziv na herojski kodeks ponašanja
u kojem je umiranje za sopstvenu naciju
predstavljeno kao najvažniji smisao
života. U Miloševićevom vremenu već
se u 3. razredu osnovne škole (uzrast
od devet godina) plasirala ta ideja
i to citiranjem nespornog nacionalnog
autoriteta kakav je Vuk Karadžić.
Citiranjem Karadžića i njegovog arhaičnog
jezika dobija se prizvuk autentičnosti
koja daje dodatnu snagu tom argumentu.
Slaveći hajduke i njihovu borbu protiv
osmanske vlasti, udžbenik sugeriše
ispravan obrazac odnosa prema smrti:
“Kad koga uhvate i odvedu da ga nabiju
na kolac, on ponajviše peva iz glasa,
pokazujući da ne mari za život”.35
Odnos prema smrti nije izmenjen ni
u najnovijoj generaciji udžbenika,
objavljenoj posle Miloševićevog odlaska.
Posebno je patetično opisano stanje
tokom Prvog svetskog rata, ponovo
uz nesmanjenu glorifikaciju smrti
i samožrtvovanja: “Svakodnevni život
u mnogim krajevima Srbije pretvorio
se u epski prkos okupatoru. Mnogi
osuđenici na smrt, kako su zabeležile
okupacione vlasti, držali su se junački
i tu nikako nije reč o lažnoj pozi,
nego o znaku odlučnosti,
duhovne srdžbe i preziranja neprijatelja
(...) Iz Valjeva je izveštavano da
smrtnu kaznu i muškarci i žene dočekuju
stoički mirno. Tako se okupator u
Srbiji suočio sa izuzetnim političkim
moralom pokorenih, bez primera u modernoj
evropskoj istoriji. Smrtna kazna izgubila
je svaku efikasnost. Smrti se niko
nije plašio”.36
Novi udžbenici istorije pokazali svoju
dubinsku ideološku povezanost s onima
iz Miloševićevog vremena, koja se,
pre svega, zasniva na mitskom odnosu
prema prošlosti i veličanju kolektivističkih,
nacionalističkih i predmodernih vrednosti.
Taj dubinski sistem stečen preko obrazovanja,
i to od najnižih razreda osnovne škole,
stvara matricu na koju se lako kasnije
“lepe” pojednostavljena tumačenja
istorije, “teorije zavere”, konfrontiran
odnos prema svima “drugima”, čime
on ima “odloženo dejstvo” u budućnosti.
Ipak, za sadašnju Srbiju, jedan od
osnovnih problema ostaje činjenica
da posle 2000. godine nije došlo do
suštinske promene odnosa prema prošlosti,
da mitsko nije ustupilo mesto racionalnom
razumevanju i tumačenju istorije.
Zbog toga istorija ima problem da
postane kritička nauka, a pred nastavom
istorije su nepremostive prepreke
da postane obrazovni predmet koji
podučava o stalnim mogućnostima izbora,
odgovornosti i multiperspektivnosti
različitih “istina”.
Ka tačnom razumevanju
istorije
Vratimo se sad Renanovim rečima s
početka ovog teksta. Kakvo bi to bilo
“tačno razumevanje” sopstvene istorije,
ukoliko je na pogrešnom zasnovana
nacionalna svest? To “tačno razumevanje”
ne bi značilo otkrivanje neke nove,
drukčije i, ponovo, za sve važeće
i obavezujuće “istorijske istine”.
Istorija je, za početak egzaktna nauka,
čiji prvi zadatak i jeste neprestano
otkrivanje zaboravljenih ili nepoznatih
delova prošlosti, pa, samim tim, i
stalno preispitivanje prethodnih znanja.
Drugim rečima – “rušenje istorijskih
istina” osnovni je zadatak istoričara
kao naučnika. U tom slučaju reč je
o novim naučnim prodorima zasnovanim
na utvrđenim metodama zanata, poznatim
načinima istraživanja, utvrđivanju
činjenica koje se mogu dokazati istorijskim
izvorima. Promene istorijske istine
kojima smo svedoci u današnjoj Srbiji
ne pripadaju tom fundamentalnom zahtevu
naučnog zanata. Te promene nisu zasnovane
na istraživanjima, one nemaju uporište
u znanju i dostupnim izvorima, one
nisu urađene na osnovu metoda modernih
naučnih disciplina, niti novih saznanja.
One su ideološka revizija, logistička
podrška trenutnim potrebama vlasti
čiji je cilj da se društvu, po ko
zna koji put, navuče ideološka košulja
s rukama vezanim na leđima. Time mu
se, ponovo, nameće jedna “istina”
o prošlosti, ona koja vlastima omogućava
nove manipulacije i čini jedan od
važnih stubova njene moći zasnovane
na ideji da onaj koji kontroliše prošlost
kontroliše i sadašnjost. Umesto da
se istorija oslobodi stega ideologije,
ona joj ponovo služi. I to je najdublji
kontinuitet trenutne sa prošlim vlastima.
Kontrola nad istinom o prošlosti temelj
je autoritarnog razumevanja vlasti
i politike. Vlast koja vlada s verom
da može kontrolisati ne samo sadašnjost
već i prošlost pribavlja sebi prometejsku
moć i veoma se udaljava od demokratskih
ideala zasnovanih na stalnom preispitivanju
vrednosti.
Kada bismo razmišljali o nekoj drukčijoj,
“tačnijoj”, “istoriji za demokratiju”
to bi, prvo, značilo ukidanje monopola
na “istinu”. Taj monopol praktično
politički znači da i u današnjoj Srbiji
postoje “državni istoričari” koji
imaju apsolutnu kontrolu nad ukupnim
naučnim i nastavnim sistemom. Tako
se ideološka revizija istorije pretočava
u stvarnost naučnih institucija, časopisa,
projekata, udžbenika, komisija i postaje
deo političkog sistema, tačnije njegov
bitni stub. U tome i jeste osnovna
opasnost od “monopola nad istinom”,
jer nije reč o nekakvom naučnom pravcu,
mejnstrimu ili dominantnoj paradigmi
koja podrazumeva legitimnost drugih
pravaca mišljenja, već o etabliranom
sistemu moći koji ima tendenciju da
onemogući institucionalno, pa i svako
drugo postojanje alternative. To je
još jedan od dokaza da je Srbija još
uvek ideološka država sa sad već u
potpunosti učvršćenim sistemom institucija
koje imaju cilj da celokupnu naučnu
delatnost podrede “propisanom načinu
mišljenja”. Ta ambicija lako se može
prepoznati u izjavama državnog sekretara
Ministarstva pravde Slobodana Homena
koji je pokretač, osnivač i član državnih
komisija koje se bave revizijom Drugog
svetskog rata i poratnog razdoblja.
On je u više navrata u javnosti ponovio
da oko Drugog svetskog rata više spora
nema i “da smo se mi dogovorili da
su postojala dva antifašistička pokreta
i da su svi činili zločine”. Bez obzira
na istorijsku realnost događaja o
kojima državni sekretar govori, sama
činjenica da on neprekidno insistira
na tome da je o istoriji postignut
nekakav dogovor jasno i bez nedoumice
svedoči o postojanju monopola, jer
“dogovor” upravo ukida osnovnu demokratsku
pretpostavku da je saznavanje istorije
stalno otvoreno polje u kojem se,
naučnim metodama, sve neprekidno dovodi
u pitanje. Zbog toga bi ukidanje takve
naučne infrastrukture koja obezbeđuje
državnu kontrolu i nametanje jedne,
“dogovorene istorijske istine” značilo
prvi korak ka otvaranju srpskog društva
i ka njegovoj tranziciji u pluralno,
demokratsko društvo koje u različitostima
vidi svoju prednost i uslov napredovanja.
Druga stepenica ka demokratskom društvu
bilo bi ukidanje i same ideje o postojanju
jedne istine. Monističko viđenje prošlosti
i sadašnjosti dubinski je antipluralno,
pa, samim tim, autoritarno. Ideja
da se svet može podrediti jednom objašnjenju
i tumačenju teološka je i zbog toga
suštinski nenaučna, zbog čega posebnu
brigu moraju izazvati izjave kakva
je bila ona Radoša Ljušića, izgovorena
u vreme kada je bio direktor Zavoda
za izdavanje udžbenika, da u istoriji
postoji “jedna istina, kao što je
jedan Bog”. Nesporno je da se naučnim
metodama može doći do proverljivih
činjenica o prošlosti i da se one
mogu utvrditi i saznati, ali njihovo
značenje zavisi od idejnih, teorijskih
i metodoloških konteksta u koje se
stavljaju, od perspektive iz koje
se na njih gleda. Činjenica da je
neki rat započeo objavom određenog
datuma može se naučno utvrditi, ali
da li je taj rat bio oslobodilački
ili osvajački zavisi od mesta sa kojeg
se na taj događaj gleda, od toga na
“kojoj ste strani fronta”. Pluralna
istorijska nauka mora dati legitimnost
obema “stranama fronta”, mora uzeti
u obzir različite perspektive, uvažiti
međusobno udaljena viđenja, dati legitimnost
svim “istinama”. Iako suočena s napadima
da se radi o relativizaciji, upravo
je ta različitost i kontradiktornost
predmet interesovanja moderne istoriografije,
jer pruža mogućnost da se ispitaju
različita rešenja koja su postojala
u prošlosti i da se razume da je istorija
nepregledna bila, kao što je i sadašnjost
nepregledna mogućnost izbora. Bez
razumevanja svih različitosti ne može
se dobiti slika o stvarnosti koja
nikada nije svodiva samo na jedan
stav. Zbog toga moderna, kritička
istoriografija mora zaista da čuje
“sve strane” i da objasni mehanizme
koji su doveli do toga da neka od
njih prevlada. Bez razumevanja kompleksnosti
procesa u prošlosti nije moguće razumeti
sadašnjost i njene izazove. Zbog toga
naučna istraživanja ne smeju biti
dokazivanje postignutih političkih
“dogovora”, a nastava istorije ne
sme svoditi taj predmet na predvojničku
obuku ili romantičnu nastavnu disciplinu
čiji je cilj diseminacija nacionalističkog
koncepta nacionalnog identiteta. Zadatak
moderne istoriografije je stalno preispitivanje
prošlosti, posebno onih njenih osetljivih
delova koji nam mogu pomoći da se
razumeju procesi dugog trajanja čije
dejstvo osećamo i u sadašnjosti. Na
početku je rečeno da svaka generacija
piše svoju istoriju, ali to ne znači
da je radikalno menja po dnevnim potrebama
unutrašnje i spoljne politike, već
upravo suprotno: da kritičkim metodama
saznaje prošlost da bi našla korene
današnjih problema što ideologizovano
i propisano bavljenje prošlošću ne
može doneti. I, na drugom mestu, zadatak
moderne nauke je da saznaje načine
na koji je funkcionisalo društvo,
odgovore koje je davalo na izazove
u prošlosti. Na taj način se mogu
otkriti dubinski sistemi vrednosti
i kulturni obrasci koji utiču na donošenje
odluka u jednom društvu. Takva kritička
preispitivanja mogu omogućiti da se
odgonetnu koreni različitih društvenih
problema, da se detektuju uzroci današnjih
poteškoća, mogu pomoći da se za savremene
bolesti nađe lek.
Konačno, potiskivanjem kritičkog mišljenja
ukidaju se sve prepreke budućem reprodukovanju
različitih autoritarnih poredaka,
kao što je već pokazalo prethodno
iskustvo socijalističke Jugoslavije
koje je ukidanjem prostora slobode,
pogotovo od 70-ih godina, otvorilo
vrata nacionalističkom preobražaju,
novom autoritarizmu, ratovima i zločinima.
Demokratska društva u pluralizmu i
kritičkom mišljenju vide izvor svoje
snage, dok se nedemokratska društva
prepoznaju po “strahu od slobode”.
Kontrolišući i propisujući znanja
o prošlosti, pa i samu nauku, srpske
vlasti pokazuju da i dalje pripadaju
ovim drugima. Rad na promeni sistema
vrednosti i kulturnog obrasca mukotrpan
je i dugotrajan proces, ali odlaganje
njegovog početka znači ne samo društvenu
stagnaciju već i njegovu regresiju.
Zato nije preterano reći da se radi
o najurgentnijim problemima srpskog
društva, jer bez tako temeljnih promena,
uvedene i nestabilne demokratske institucije
neće moći dugo da odolevaju naletima
nekih budućih ambicija da se vlast
nađe ponovo u jednim rukama. Jedna
istina – jedan vođa. Poznato?
Autorka
je doktor istorijskih nauka i profesorka
Filozofskog fakulteta u Beogradu
1
Ernst Renan, Šta je nacija,Beograd 1994.
2
Andrej Mitrović, Raspravljanja s Klio,Beograd
2001.
3
Pierre Nora, Les lieux de memoire, Paris
1997.
4
Erih Hobsbaum, Nacije i nacionalizmi,
Beograd 1995; Erih Hobsbaum, Izmišljanje
tradicije,Beograd 2002.
5
O ideološkoj pripremi za rat videti:
Srpska strana rata, ur. Nebojša Popov,Beograd
1996.
6
O paraistoriografiji videti: Radivoj
Radić, Srbi pre Adama i posle njega,Beograd
2005.
7
Vesna Pešić, Ružica Rosandić (ur.),
Ratništvo, patriotizam, patrijarhalnost,Beograd
1994.
8
Dubravka Stojanović, “Udžbenici istorije
kao ogledalo vremena”, u: V. Pešić,
R. Rosandić, nav. delo, str. 77–105.
9
Dubravka Stojanović, “Construction of
Historical Consciousness”, in. Maria
Todorova (ed.), Balkan Identities,London
2004, str. 327–339.
10
Milutin Perović, Istorija za 7. razred
osnovne škole,Beograd 1992, str. 123.
11
Detaljnije u: Dubravka Stojanović, “Udžbenici
istorije kao ogledalo vremena”.
12
Detaljnije o tome: Kultura sjećanja:
1941. Povjesni lomovi i svladavanje
prošlosti,ur. Sulejman Bosto, Tihomir
Cipek, Olivera Milosavljević, Zagreb
2008.
13
Videti o tome: Srpska strana rata,ur.
Nebojša Popov, Beograd 1996.
14
Suzana Rajić, Kosta Nikolić, Nebojša
Jovanović, Istorija za 8. razred,Beograd
2005, str. 94.
15
Kosta Nikolić, Nikola Žutić, Momčilo
Pavlović, Zorica Špadijer, Istorija
za 3. i 4. razred srednjih škola,Beograd
2003, str. 76.
16
Suzana Rajić i dr., nav. delo, str.
152–153.
17
Isto.
18
Isto.
19
Opširnije o toj temi: Dubravka Stojanović,
Srbija i demokratija. Ogled o “zlatnom
dobu srpske demokratije”,Beograd 2003.
20
O istoriji ideje o protivniku kao neprijatelju
videti: Latinka Perović, Između anarhije
i autokratije. Srpsko društvo na prelomima
vekova, Beograd 2006.
21
Karl Poper, Otvoreno društvo i njegovi
neprijatelji,Beograd 1998.
22
Nikola Gaćeša, Lj. Mladenović-Maksimović,
Dušan Maksimović, Istorija za osmi razred,
Beograd 1993, str. 156.
23
O srpskom etno-mitu: Ivan Čolović, Politika
simbola, Beograd 1997, str. 13–29.
24
Boško Vlahović, Bogoljub Mihailović,
Priroda i društvo za 3. razred osnovne
škole,Beograd 1997.
25
Christina Koulouri, Clio in the Balkans,
The politics of History Education, Thessaloniki
2002.
26
Opširnije: Christina Koulouri, Teaching
the History of Southeastern Europe,Thessaloniki
2001.
27
Detalje o tome videti u: Dubravka Stojanović,
“Udžbenici istorije kao ogledalo vremena”.
28
Suzana Rajić, Kosta Nikolić, Nebojša
Jovanović, Istorija za 8. razred,str.
94.
29
Opširnije u: Dubravka Stojanović, “Udžbenici
istorije kao ogledalo vremena”, str.
92–93.
30
Boško Vlahović, nav. delo, str. 17.
31
Isto.
32
Nikola Gaćeša, nav. delo, str. 172.
33
Kosta Nikolić, Nikola Žutić, Momčilo
Pavlović, Zorica Špadijer, Istorija
za 3. i 4. razred gimnazije, str. 76.
34
Spomenik borcima balkanskih ratova i
prvog svetskog rata; spomenik vojnicima
palim u Cerskoj bici 1915; spomenik
na Kadinjači; spomenik palima u Prvom
i Drugom svetskom ratu; spomenik palima
u Kosovskoj bici; spomenik palom heroju
Stevanu Filipoviću; spomenik streljanim
učenicima u Kragujevcu; spomenik u Jasenovcu;
Pobednik; spomenik srpskoj pobedi u
Prvom svetskom ratu; spomenik žrtvama
fašizma.
35
Boško Vlahović, Bogoljub Mihailović,
Priroda i društvo,str. 56.
36
Kosta Nikolić i dr., Istorija za 3.
i 4. razred gimnazije, str. 82.
Republika, broj 466-467, 1 - 31. 12.
2009.
|
 |
|
| | | | | |