Ispravljanje istorijskih
nepravdi u međunarodnom moralu
Virdžinija Vulf bi mogla reći da se
5.marta 1997, ili negde oko tog datuma,
svetski moral – da ne kažemo, ljudska
priroda – promenila. Razlog je bio neočekivan:
u odgovoru na optužbe za profitiranje
na račun patnji Jevreja tokom Drugog
svetskog rata, Švajcarska je najavila
svoju nameru da proda značajne količine
svog zlata da bi oformila hunmanitarni
fond od pet milijardi dolara. Fond je
namenjen žrtvama Holokausta koje su
izgubile svoj novac u švajcarskim bankama
a, potom, da se upotrebi za ispravljanje
istorijskih nepravdi širom sveta. Iznenađenje
ne leži samo u tome što je Švajcarska
zatresla finansijska tržišta i izazvala
pad cene zlata, čak ni u tome što su
švajcarski bankari pokazali odstupanje
od njihovog imidža stabilnosti, tajnosti
i uvaženosti, nego što su pitanja morala
postala tako snažna u međunarodnoj areni
da su po svoj prilici čak i uštogljene
bankare pretvorila u saosećajne radikale.
U procesu odlučivanja o ovom planu,
tradicionalno konzervativni građani
Švajcarske bili su prisiljeni da se
suoče sa jadima svetskih patnji i da
prigrle takvu politiku koja je prikazala
prošlost njihove nacije u jednom svetlu
punom bola. Kontroverza daje novu ulogu
švajcarskoj „neutralnosti“ iz doba rata
u kojoj se ona pokazuje kao pomagač
u proizvodnji nacističke ratne mašinerije.
Umesto da Švajcarci stanu u odbranu
svog tradicionalnog i dalje aktuelnog
nacionalnog identiteta neutralnosti,
njihovo rešenje je po svoj prilici primaklo
Švajcarsku na korak od toga da postane
globalni moralni vođa.
Pa, ne baš sasvim. Švajcarska politika
se može posmatrati u jednom pragmatičnijem
svetlu, kao odgovor na novo svetsko
mišljenje po kojem je postalo dobra
investicija prikazati se kao neko ko
saoseća i drži se visokog moralnog standarda.
Posmatrano u oba svetla, međutim, Švajcarska
je bila uvučena u istorijski vihor u
kojem je i sam nacio-nalni identitet
i viđenje sebe kao moralnog naroda stavljeno
pod znak pitanja. Zastupajući stvaranje
novog humanitarnog fonda, Švajcarci
su nastojali da obnove sopstveni moralni
imidž i u tom procesu su proširili pojmove
krivice i restitucije. Ukoliko Švajcarci
zaista raspodele dve do tri stotine
miliona dolara godišnje, pojavno će
se pretvoriti u suštinsko i fond će
dati novi zamah diskusijama o restituciji
širom sveta.
Zahtev da se nacije vladaju moralno
i priznaju svoje sopstvene krupne nepravde
je jedan nov fenomen. Tradicionalno
uporište međunarodne diplomatije bila
je realpolitika, verovanje da bi pokretač
politike pre trebalo da bude realizam
nego ideologija ili etika. Ali počev
od kraja Drugog svetskog rata,a sve
brže od kraja hladnog rata, pitanja
moralnosti i pravde zadobijaju sve veću
pažnju kao politička pitanja. U tom
smislu, potreba za restitucijom žrtvama
iz prošlosti
krivicu na tasovima pragmatizma. Istovremeno,
pošto je takozvani realizam hladnog
rata iščezao, Ujedinjene nacije, NATO
i pojedinačne zemlje bore se da definišu
svoje mesto u svetu koji sve više pažnje
poklanja moralnim vrednostima. Pre toga,
strah od nepoznatog, rizik od otvorenog
sukoba sa Sovjetskim Savezom i sećanje
na Vijetnam kumovali su tome da reakcija
Zapada na humanitarne katastrofe izostane.
Ali novi moralni okvir devedesetih podjednako
zbunjuje posmatrače-kritičare i učesnike-političare.
Umesto da se bave gušenjem sukoba, retorika
i motivacija su stavile akcenat na visoko
moralni standard. Ova konfuzija nigde
nije bila izraženija nego u slučaju
NATO-ove intervencije na Kosovu 1999.
godine. Da li je to bila dobra stara
Zapadna intervencija, imperijalizam
u novom ruhu? Ili je to bio plemeniti
humanitarni napor da se suprotstavi
počiniocima zločina protiv čovečnosti?
Nedostatak konzistentnosti u sprovođenju
humanitarne politike čini donošenje
povoljne presude još težim. Pa ipak,
ovaj novi fenomen bio je naglašen rascepom
među Zapadnim intelektualcima, koji
su tradicionalno protiv rata ali su
u velikoj većini podržavali NATO u slučaju
Kosova.
Novi međunarodni akcenat na moralnosti
ne karakteriše samo puko optuživanje
drugih zemalja za kršenje ljudskih prava,
već isto tako i samopreispitivanje.
Svi su se predvodnici politike novog
internacionalizma – Klinton, Bler, Širak
i Šreder – prvo izvinili i pokajali
za krupne istorijske zločine u sopstvenim
zemljama i za politike koje su ignorisale
ljudska prava. Ove akcije nisu potpuno
očistile mrlje prošlosti, niti su predstavljale
potpunu novinu ili bile bez presedana,
kako priča u ovoj knjizi jasno pokazuje.
Ipak, dramatični pomak proizveo je novo
merilo: moralna pitanja počela su da
dominiraju pažnjom javnosti i političkim
pitanjima i pokazala spremnost nacija
da prigrle sopstvenu krivicu. Ova nacionalna
samorefleksivnost je nova krivica nacija.“
(str. 11-13)
„Pravna konvencija definiše restituciju
samo kao jedan oblik od mogućih metoda
da se isprave nepravde iz prošlosti;
postoje i druge kao što su reparacije
i izvinjenja. Restitucija se strogo
rečeno odnosi na povraćaj posebnih stvarnih
posedakoji su bili konfiskovani, uzapćeni
ili ukradeni, kao što su zemlja, umetnička
dela, ostaci predaka, i sl. Reparacija
se odnosi na neki oblik materijalne
kompenzacije za ono što je nemoguće
povratiti, kao što su ljudski život,
napredna kultura i ekonomija i identitet.
Izvinjenje se uopšte ne odnosi na prenos
materijalnih stvari ili resursa nego
na priznavanje nanetog zla, priznanje
njegovih posledica, i u nekim slučajevima,
prihvatanje odgovornosti za te posledice
i priznanje duga njegovim šrtvama. U
svakom slučaju, sve su ovo različiti
nivoi priznavanja koji zajedno čine
jedan mozaik prepoznavanja potrebe da
se počinioci iskupe za nepravde iz prošlosti.
Stoga, u aktuelnom kontekstu ja koristim
termin restitucija na jedan sveobuhvatniji
način tako da je pojmom obuhvaćen čitav
spektar pokušaja da se isprave istorijske
nepravde. Restitucija se odnosi na integrisanu
sliku koju čini ovaj mozaik i stoga
nije samo pravna kategorija nego i kulturološki
koncept.
Iz ove šire perspektive, na mestu je
zapitati se da li je uopšte restitucija
za teške istorijske nepravde u rešavanju
kako međunarodnih tako i domaćih sukoba
postala značajan trend u savremenoj
politici širom sveta, i ako jeste, na
koji način? Da li ona predstavlja traganje
za oživljavanjem moralnog imidža nacije
počinilaca pri čemu se istovremeno preokreću
posledice međunarodnih nepravdi i nacionalnih
viktimizacija potlačenih grupacija ili
samo puka sporedna predstava u jednom
nasilnom svetu? Možemo se isto tako
zapitati da li se ovi trendovi odnose
na sve zemlje poput Kine? Da bismo procenili
ova pitanja,moramo se pozabaviti ulogom
restitucije u međunarodnom moralu, posebno
pažnju poklanjajući vladinim izvinjenjima
za istorijska krivučna dela kao i pokušajima
žrtava iz prošlosti da dođu do novih
resursa. Od posebnog značaja je pokazivanje
bilo kakve eksplicitne namere počinilaca
da pruže obeštećenje svojim žrtvama
i njihovim potomcima da bi im ublažili
najneposredniju i najtrajniju nemaštinu
i patnju. Na širem planu, trebalo bi
da se pozabavimo ulogom restitucije
u pogledu sukoba oko nacionalnih istorijskih
identiteta i kulturnih baština. Upravo
u ovom smislu,
restitucija
prevazilazi pravne granice između stvarne
restitucije, reparacije, odštete, i
čak izvinjenja za naneta zla i stiče
svoj kulturni i politički značaj. Dok
se restitucija primenjuje na individualne
sukobe, a reparacija je do procesa grupne
akcije (kao one u vezi sa žrtvama Agenta
Orindža
3,
ograničavam raspravu ovde i u celoj
knjizi na slučajeve u kojima su nepravde
počinjene protiv grupa zbog njihovog
različitog identiteta.!
„Osnovna promena fokusirana je na činjenicu
da se shvatilo da žrtve imaju prava
kao članovi grupe, što je postavilo
zahtev za preispitivanjem našeg poimanja
pravde. Naša ideja pravde se uglavnom
zasniva na prosvetiteljskom principu
da se ljudska prava odnose na pojedince.
Danas, novonastalo političko osećanje
propisuje da se takva prava mogu pripisati
i grupama. Naime, dok je očuvanje individualnih
ljudskih prava i dalje od suštinske
važnosti, to samo po sebi više nije
dovoljno pošto ljudi ne mogu u potpunosti
da uživaju svoja ljudska prava ukoliko
je narušen njihov identitet kao članova
grupe. Ovo novo političko shvatanje,
ili neoprosvetiteljski moral koji, između
ostalog (vidi dalje), postavlja potrebu
za kombinovanjem individualnih i grupnih
prava, stvara jednu modernu dilemu:
kako mogu Prosvetiteljski principi individualnih
prava i pravde da se primene na manjine
i na tradicionalne kulture domorodačkih
naroda, i koji principi se mogu primeniti
u rešavanju ili bar prevazilaženju konflikata
koji se javljaju kada se individualna
prava nađu u sukobu sa grupnim? Na primer,
vlade u principu ne priznaju zajednički
pravni identitet etničkih grupa. Do
stepena u kojem su vladine politike
usmerene na grupu, implementacija je
često usmerena ka pojedincima koji toj
grupi pripadaju.
5
Međutim prihvatanjem politike restitucije,
vlade implicitno ili eksplicitno prihvataju
mehanizam po kojem grupni identitet
dobija sve veće priznanje. U poslednjem
poglavlju razradiću temu globalnog značaja
ovog mehanizma i novog neoprosvetiteljskog
morala koji iz njega izrasta, posle
opisa njegovih raznolikih manifestacija.“