|
|
 |
 |
|
 |
|
Paradigma
„žrtve“ i Holokaust*
Koncentracioni
logor kao institucija nije ustanovljen
radi ma kakvog mogućeg učinka; jedina
tajna ekonomska funkcija logora
je finansiranje njihovog nadzornog
aparata; stoga sa ekonomskog stanovišta
koncentracioni logori postoje radi
njih samih
Ovu nesklonost zdravog razuma da
poveruje u nešto monstruozno stalno
potkrepljuje i sam totalitarni vladar,
koji se stara da se nikada ne objave
pouzdani statistički podaci, ili bar
podaci koji bi se mogli proveriti, tako
da o mestima živih mrtvaca raspolažemo
tek subjektivnim, nepouzdanim, delom
i nedostupnim informacijama.
Zahvaljujući ovom metodu, rezultati
totalitarnog eksperimenta poznati su
samo delimično. Mada imamo dovoljno
izveštaja iz koncentracionih logora
da bismo mogli da procenimo kapacitete
totalne dominacije i bacimo pogled u
ponor „mogućeg“, ne znamo u kojoj meri
totalitarni režim može da izmeni čovekovu
prirodu. Još manje znamo koliko bi ljudi
oko nas bilo spremno da prihvati totalitarni
način života – odnosno, da plate cenu
znatno kraćeg života zarad zagarantovanog
ispunjenja svih snova o karijeri. Lako
je shvatiti da totalitarna propaganda,
pa čak i neke totalitarne institucije,
udovoljavaju potrebama novih obeskućenih
masa, ali je gotovo nemoguće znati koliko
bi se ljudi, ako bi duže živeli u strahu
od nezaposlenosti, složilo sa „populacionom
politikom“koja u pravilnim razmacima
eliminiše višak ljudi, ili koliko bi
se njih, kad u potpunosti shvati svoju
nesposobnost da nosi teret modernog
života, rado potčinilo sistemu koji,
zajedno sa spontanošću, ukida i odgovornost.
“ (str. 444)
„Prinudni rad kao kazna ograničen je
po pitanju vremena i intenziteta. Osuđenik
zadržava prava nad svojim telom;on nije
žrtva neograničenog mučenja, njime se
ne dominira apsolutno.
Proterivanjem
se čovek prosto šalje iz jednog
u drugi kraj sveta, koji je
takođe naseljen ljudskim bićima,
ali se time on ne isključuje
iz sveta ljudi kao takvog. Kroz
čitavu istoriju, ropstvo je
bilo institucija unutar društvenog
poretka; robovi se, za razliku
od zatvorenika u koncentracionim
logorima, ne uklanjaju iz vidokruga
drugih ljudi, koji onda mogu
i da ih zaštite; kao sredstvo
za rad, oni imaju određenu cenu,
a kao vlasništvo određenu vrednost.
Logoraš nema cenu, zato što
ga je uvek moguće zameniti;
niko ne zna kome on pripada,
jer ga niko i ne vidi. Sa stanovišta
normalnog društva, on je apsolutno
suvišan, iako se u vreme
|
|
|
Wolfgan
Klotz, Staro
sajmište, 2011.
|
 |
akutnog manjka radne snage, kao u Rusiji
i u Nemačkoj tokom rata, koristi za
rad.
Koncentracioni logor kao institucija
nije ustanovljen radi ma kakvog mogućeg
učinka; jedina tajna ekonomska funkcija
logora je finansiranje njihovog nadzornog
aparata; stoga sa ekonomskog stanovišta
koncentracioni logori postoje radi njih
samih. Svaki obavljen posao mogao bi
da se obavi mnogo bolje i jeftinije
pod drugačijim okolnostima. Posebno
se na primeru Rusije, gde se koncentracioni
logori uglavnom opisuju kao logori za
prinudni rad (tim imenom ih je birokratija
častila), jasno vidi da prinudni rad
nije njihova primarna svrha;u Rusiji
su svi radnici prinudni radnici, budući
da ne uživaju slobodu kretanja i da
proizvoljno mogu da budu naterani da
rade bilo gde u bilo kom trenutku. Neuverljivost
užasa tesno je povezana sa njihovom
ekonomskom beskorisnošću.
Nacisti su ovu beskorisnost doveli do
otvorene antiutilitarnosti, kada su,
usred rata i uprkos nestašici građevinskog
materijala i vozila, podigli ogromne,
skupe fabrike smrti, i milione ljudi
vozikali tamo-amo. U očima strogo utilitarnog
sveta, upadljiva protivrečnost između
ovakvih postupaka i vojne svrsishodnosti
čitavom je poduhvatu davala izgled sulude
irealnosti.
Ta atmosfera ludila i nestvarnosti,
stvorena očiglednim odsustvom svrhe,
prava je gvozdena zavesa koja sve oblike
koncentracionih logora skriva od očiju
sveta. (str. 451-452)
„Jedina stvar koja se ne može oponašati
učinila je čoveku tradicionalne predstave
o paklu podnošljivim: Strašni sud, predstava
o apsolutnom merilu pravde, povezana
sa mogućnošću beskonačne milosti. Jer
za ljudske predstave nema zločina i
nema greha koji bi mogao da se meri
sa večnim mukama pakla. Otud i nelagoda
zdravog razuma, koji se pita: kakav
li su zločin počinili ovi ljudi kad
tako neljudski pate? Otud i apsolutna
nevinost žrtava: ovo niko ne zaslužuje.
Otud, konačno, i groteskna nasumičnost
sa kojom se u usavršenoj državi terora
biraju žrtve za koncentracione logore:
takva „kazna“ se sa istom pravičnošću
ili nepravičnošću može izvršiti nad
svakim. “
(...)
„Prvi presudan korak na putu ka totalnoj
dominaciji jeste da se u čoveku ubije
pravna ličnost... “(str. 454)
„Dok je klasifikovanje zatvorenika po
kategorijama čisto taktička, organizaciona
mera, nasumična selekcija žrtava je
suštinski princip ove institucije. Da
su koncentracioni logori zavisili od
postojanja političkih protivnika, teško
da bi preživeli prve godine totalitarnih
režima. Dovoljno je pogledati broj zatvorenika
u Buhenvaldu posle 1936. da bi se shvatilo
koliko je za dalje postojanje logora
bio neophodan element nevinih. “Logori
bi izumrli da je Gestapo pri hapšenju
u obzir uzimao samo pripadnike opozicije.
“ 1
Pred kraj 1937. Buhenvald je , sa manje
od 1000 zatvorenika, bio na ivici gašenja,
sve dok novembarski pogromi nisu doveli
više od 20. 000 novih logoraša. 2
U Nemačkoj se ova kategorija nevinih
posle 1938. sastojala pretežno od Jevreja,
a u Rusiji od bilo koje grupe koja bi
iz nekog razloga, bez ikakve veze sa
onim što čini, pala u nemilost. “ 3
(str. 457)
„Sledeći važan korak u pripremanju živih
leševa je ubistvpo moralne ličnosti
u čoveku. Po prvi put u istoriji mučeništvo
je postalo nemoguće: “Koliko ljudi ovde
još veruje da protest ima makar i istorijski
značaj’Ovaj skepticizam pravo je remek
delo SS-a. Njegov veliki uspeh. Uništili
su svaku ljudsku solidarnost. Ovde je
noć pala na budućnost. Tamo gde nema
svedoka ne može biti ni svedočenja.
Protestovati kada smrt više ne može
da se odgodi jeste pokušaj da se smrti
prida neko značenje, da se dela i za
vreme posle smrti. Da bi se u tome uspelo,
taj poduhvat mora imati društveno značenje.
Ovde na stotine hiljada nas živi u apsolutnoj
usamljenosti. Zato smo mi pobeđeni,
bez obzira na sve“ 4
(...)
„Koncentracioni logori su, učinivši
i smrt anonimnom (nemoguće je saznati
da li je zatvorenik živ ili mrtav),
smrti oduzeli njen smisao kraja ispunjenog
života. U izvesnom smislu, oni su pojedincu
oduzeli njegovu smrt, pokazavši time
da njemu ništa ne pripada i da on nikome
ne pripada. Njegova smrt prosto je zapečatila
činjenicu da on zapravo nikada nije
ni postojao“. (str. 459)
„Kad se moralna ličnost ubije, jedino
što ljude još sprečava da postanu živi
leševi jeste različitost, čovekov identitet.
“
(...)
„Iza slepog zverstva pripadnika SA-a
često je bila duboka mržnja i zavist
prema onima koji su bili socijalno,
intelektualno ili fizički superiorni,
a koji su sada, kao u najluđim snovima,
bili u njihovim rukama. Taj resantiman,
koji u logorima nikada nije sasvim izumro,
čini nam se kao poslednji tračak nekog
ljudski razumljivog osećaja. “ 5
(str. 461)
„Do sada je totalitarno uverenje da
je sve moguće dokazalo, čini se, jedino
da se sve može uništiti. Pa ipak, težeći
da dokažu da je sve moguće, totalitarni
režimi su i nehotice otkrili da ima
zločina koje ljudi ne mogu ni dovoljno
da kazne ni da zaborave. Kada je nemoguće
postalo moguće, ono je postalo i nekažnjivo,
neoprostivo apsolutno zlo koje se ne
da razumeti ni objasniti motivima ličnog
interesa, pohlepe, zavisti, gladi za
moć i kukavičluka. Zlo, dakle, koje
nijedan bes ne može da osveti, koje
ljubav ne može da nadjača, koje prijateljstvo
ne može da zaboravi. Kao što žrtve u
fabrikama smrti ili u pećinama zaborava
u očima dželata više nisu bile „ljudi“,
tako se i ova najnovija vrsta zločina
nalazi s onu stranu čak i čovekove solidarnosti
u grehu“. (str. 466)
„Tek što se J’Accuse pojavio, pariski
socijalisti su održali svoj prvi skup
i doneli odluku u kojoj traže obnovu
Drajfusovog slučaja. Ali samo pet
dana kasnije, neka trideset dva socijalistička
zvaničnika spremno su izašli sa deklaracijom
da sudbina Drajfusa, “klasnog neprijatelja“,
nije njihova briga“. Iza te deklaracije
su stajali široko elementi te partije
u Parizu. “
(...)
„Ko je, onda, najšire rečeno, podržavao
Drajfusa? Ko su bili 300. 000 Francuza
koji su tako žudno gutali Zolin J’Accuse
i koji su pobožno pratili Klemansoove
uvodnike? Ko su bili ljudi koji su
konačno uspeli da pocepaju svaku klasu,
čak svaku porodicu u Francuskoj na
strane zavađene oko Drajfusove stvari?
Odgovor je da oni nisu sačinjavali
nikakvu partiju ili homogenu grupu.
Doduše, oni su se više regrutovali
iz nižih nego iz viših klasa, kao
što je među njima bilo, sasvim karakteristično,
više lekara nego advokata ili državnih
službenika. Uglavnom je to bila mešavina
različitih elemenata: ljudi tako različiti
kao Zola i Pegi ili Žores i Pikar,
ljudi koji će sutradan razvrgnuti
prijateljstvo i otići svako svojim
putem.
„Oni dolaze iz političkih partija
i verskih zajednica koje nemaju ničeg
zajedničkog, koje su čak u sukobu...
Ti ljudi ne poznaju jedni druge. Oni
su se borili i po potrebi bi se ponovo
borili. Nemojte se zavaravati, oni
su ’elita’ francuske demokratije“.
6
(str. 116-117)
„Oni članovi Parlamenta koji su naučili
da na politiku gledaju kao na profesionalno
zastupanje sebičnih interesa goreli
su od želje, prirodno, da sačuvaju
svoju državu od afera od kojih je
zavisio njihov „poziv“ i njihov profit.
Drajfusov slučaj je čak otkrio da
narod više voli da njegovi predstavnici
čuvaju sopstvene parcijalne interese
nego da deluju kao državnici.“ (str.
118)
„S kraja 1899., kada je Drajfus dobio
izvinjenje i kada se francusko javno
mnjenje preokrenulo iz straha od predviđenog
bojkota izložbe, bio je potreban intervju
sa samim papom Lavom XIII da bi se
zaustavilo širenje antisemitizma u
celom svetu. 7
Čak i u Sjedinjenim Državama, gde
je Drajfusova pobeda bila delimično
primljena sa oduševljenjem među nekatolicima,
moglo se u katoličkoj štampi posle
1897. otkriti jasno oživljavanje antisemitskog
raspoloženja, koje je, međutim, preko
noći opalo pod uticajem intervjua
sa Lavom XIII.8
“Veličanstvena strategija“ koja je
trebalo da antisemitizam iskoristi
kao instrument katolicizma pokazala
se jalova“.
*Hana
Arent : “Izvori totalitarizma“, izd.
Feministička izdavačka kuća „94“,
Beograd 1998
1
Kogon, op. cit. , p. 6
2
v. Nazy Conspiracy, IV, 800ff.
3
Beck/Godin, op. cit.
4
Rousset, op. cit. , p. 464
5
Rousset, op. cit. , p. 390
6
„K. V. T. “, op. cit. , p. 608.
7
Cf. Lecanuet, op. cit. , p. 188.
8
Cf. Rose A. Halperin, op. cit. , p.
59, 77ff.
|
 |
|
| | | | | |