Uloga procesa restitucije
i rehabilitacije
Uticaj istorije biva sve češće temom
rasprava pre svega civilnog društva,
pa se govori i o njenom inflatornom
uticaju na naše živote, bez osvrta na
budućnost. Uticaj prošlosti se ipak
ne može posmatrati bez sadašnjosti,
a kamo li bez budućnosti, jer ona ne
postoji
per se bez te dve perspektive,
i ne može živeti sama po sebi – kao
prošla vremenska dimenzija – i svaki
razgovor o njoj neminovno jeste razgovor
o našoj sadašnjosti, odnosno o budućnosti.
Pripovedanje o prošlim dešavanjima nikad
ne može biti neostrašćeno, tj. objektivno
i odvojeno od današnjeg stremljenja
ka interpretaciji, te iziskuje rad sa
više izvora, potrebno ga je sa više
strana sagledavati. Pogotovu u društvima
koja još uvek tragaju za čvrstim i jasnim
određenjem, naracija o prošlosti je
neretko jedan od glavnih instrumenata
kojim se oblikuje ono što se naziva
identitet. Koren te reči latinskog porekla
(od srednjelatinskog
idem u
značenju „isto“) nameće nam zaključak
da članovi i članice jedne zajednice,
koja se najčešće naziva nacijom, moraju
da se odlikuju istovetnošću, istošću
– a to se opet zasniva na zajedničkom
iskustvu koje, potkrepljeno i jakim
emocijama, počiva na (ne)slavnoj prošlosti
iz koje smo potekli.
Konstruktivni potencijal istorijskih
dešavanja nije samo odlika balkanskih
naroda, koji su
uzdrmani
ne tako davnim dešavanjima koji su doveli
do raspada jedne državne zajednice i
samim tim uslovili potragu za sopstvom
naroda odnosno nacije i za granicama
sopstvenih država. Traženje identiteta
se odvija i na jednom višem, evropskom
nivou. Već skoro dvadeset godina u Evropskoj
uniji iznalazi se zajednički imenilac
evropskog identiteta i on se pokušava
uspostaviti pomirenjem velikih istorijskih
naracija – zapadne i istočne – što treba
da se ozvaniči 2014. godine otvaranjem
„Kuće evropske istorije“
1
u Briselu. Ipak, ono što se na tom višem
nivou razmatra u raspravi i razmeni
iskustava i mišljenja, i trebalo bi
da se izrodi iz pomirenja nacionalnih
vizura, na nacionalnom nivou, odnosno
lokalnom, balkanskom, više naliči na
čišćenje od nepotrebnih elemenata i
često stoji nasuprot otvorenom razgovoru
o tome „šta nas čini zajednicom“. Licitira
se sa brojem žrtava, pre svega onim
iz Drugog svetskog rata, dok se poslednja
i nedavna ratna dešavanja izbegavaju,
odnosno pre gledaju kao nastavak sukoba
od 1941. do 1945. Na dnevnom redu su
rehabilitacija četničkog pokreta i tzv.
nacionalno pomirenje.
Fenomen žrtve je bio polazna tačka naših
razmatranja o mogućnostima zajedničkih
poduhvata, pre svega kada smo razgovarali
o temama koje bi trebalo pokretati u
našem društvu ne bi li se otpočeo konstruktivan
razgovor o problemima koji se na površini
manifestuju u vidu niza društvenih i
političkih teškoća, a leže dublje pohranjeni
u kolektivnoj svesti. Pošli smo od pretpostavke
da je potrebno organizovati javnu raspravu
na temu različitih grupa žrtava i njihovog
polaganja prava na određene ustupke
u društvu, odnosno na njihovo pravo
na restituciju i rehabilitaciju. Žrtva
kao pojam učinio nam se bitnim aspektom
za rasvetljavanje
jer drugačijom. Žrtvom se mogu smatrati
i sami pojedinci ili grupe – i taj fenomen
nazivamo samoviktimizacijom i odlikuje
se zahtevima grupe ili pojedinca za
posebnim uslovima u kontekstu jedne
zajednice ili više njih. Pojavu definisanja
samog sebe kao žrtve, čak je i nekad
zdrav psihološki mehanizam koji, pre
svega pojedincu omogućava sagledavanje
preživljene traume, i suočavanje sa
preživljenim kako bi se moglo nastaviti
dalje.
Žrtve, što se ne sme ni dovesti u pitanje,
u društvima u kojima žive traže da se
ispravi nad njima počinjena nepravda.
Prvi i osnovni mehanizmi pravnog i ekonomskog
priznavanja žrtvi jesu rehabilitacija
i restitucija. Prvi mehanizam prepoznaje
pojedince i grupe koji su tokom određenog
perioda bili tlačeni i proganjani, a
potonji im nadomešćuje ono što su izgubili
– najčešće u vidu materijalnih dobara.
Oba mehanizma, naravno, ne mogu nadoknaditi
ono što se izgubilo – pogotovu kada
je u pitanju život. Ipak oni predstavljaju
prvi korak u bavljenju nasleđem teške
prošlosti, od koje niko od nas nije
oslobođen. Ovom koraku ili paralelno
sa njim, slede dalja razmatranja i društveni
i politički pokušaji koji bi trebalo
da budu ustremljeni ka jednom „nikad
više“ – kao što je to slučaj sa zapadnoevropskim
povesnim i političkim diskursom. Da
taj proces može trajati i decenijama,
ako ikad otpočne, što možemo videti
na primeru Savezne republike Nemačke
u kojoj je tek nedavno otvoren „Memorijal
stradalim Romima i Sintima za vreme
Nacionalsocijalizma“, u pripremi je
„Memorijal žrtvama eutanazije“.
Vođeni društvenim okvirom u kome živimo,
zatim aktuelnim raspravama u pogledu
gore opisanih fenomena, ali i potrebom
da razgovaramo o temama koje nam određuju
sadašnjost, ali pre svega budućnost,
odlučili smo da objavimo ovaj poseban
dodatak lista „Republika“. Pokušali
smo da izdvojimo neke od tekstova koji
su se ranije bavili upravo temama rehabilitacije
i restitucije, ukazajući s jedne strane
na njihovu relevantnost za našu svakodnevicu,
a sa druge strane želeći da iznova otvorimo
prostor za razmišljanje i razgovor o
njima.
Kapacitet dodatka nije mogao da obuhvati
sve glasove koji su se javljali na dotičnu
temu, te i ovaj naš pokušaj jeste samo
početak i inicijalna kapisla za razgovor
koji bi trebalo da usledi ovom predlošku
za razmišljanje.
Ono što smo se trudili da ne izgubimo
iz vida – ma kako u svojoj raznovrsnosti
nepregledno delovala ova tema – jesu
žrtve i oni koji se u imenovanom procesu
rehabilitacije i restitucije zaboravljaju.