|
|
 |
 |
|
 |
|
Između mitova i
stvarnosti
Moć
Zapisa u zemlji Srbiji
Dane
u kojima živimo obeležavaju platforma
za Kosovo, oslobađajuće odluke Haškog
tribunala za hrvatske generale i Ramuša
Haradinaja, Vučićeva antikorupcijska
kampanja sa hapšenjima i očekivanje
dobijanja datuma početka pristupnih
pregovora za prijem u EU, ali i strah
da se ne povredi sveto drvo zapisa
na groblju u Vreocima
Kakvi će biti rezultati Kosovske
platforme i antikorupcijske kampanje,
može se pouzdano predvideti. I sam
premijer I. Dačić jasno je rekao „ili
ćemo ratovati ili ćemo pregovarati“
i “Dosta je priče Kosovo je Srbija”,
pa je jasno da rezultat pregovora
može biti samo stavljanje tačke na
Kosovsko pitanje, i to tako što će
u najboljem slučaju područja sa većinskim
srpskim stanovništvom dobiti neki
nivo samouprave po Ahtisarijevom planu
koji je jednodušno odbacivan, a sad
se čini kao premija. Bez obzira na
ishod, pa čak i na priznavanje Kosova,
prijem Srbije u članstvo EU je još
neizvestan i dovoljno dalek da se
stvari iskomplikuju po nekim drugim
osnovama. Pogotovo zbog podele u domaćoj
javnosti. Iako vlast i vodeći političari
ne odustaju od prijema u EU, posle
odluka Tribunala sve je glasnija opcija,
a istraživanja javnog mnjenja to pokazuju,
odustajanje od „evropskog puta“ i
vraćanje na neki svoj, „srpski“ put.
Manjina koja je još uvek za članstvo
u EU očekuje pre svega izvor sredstava
za opstanak države koja ne odustaje
od finansiranja svojih potreba, bez
obzira na mogućnosti. Na drugoj strani,
kristalizuje se raspoloženje snažnog
otpora EU obrazloženog „nepravdama“
a motivisanog onim kompleksom gubitničke
masovne psihologije iz koje je u minhenskim
pivnicama nikao nacionalsocijalizam.
Sazreva i suočavanje sa svim sopstvenim
odgovornostima i uzrocima za ćorsokak
u koji smo zapali, za je šta korupcija
samo jedan od pokazatelja.
Očigleno je da su vremena smutnija
nego ikad, da je odnos pozicije i
opozicije takav da ne postoji balans,
a da se relativna većina može lako
pretvoriti u totalnu većinu. Zbog
stanja u ekonomiji i društvu koje
se više ne može održavati i koje je
blizu pucanja, sasvim je izvesno da
će morati da se dogodi uspostava reda
u svim oblastima. I, upravo tu se
mora blagovremeno javno postaviti
pitanje – Ko i kako će zavoditi taj
(tako neophodan) red?!
Prosečnom građaninu veoma je primamljiva
ideja da nam niko sa strane nije potreban
da bismo se mi sami upristojili, da
bismo prestali da krademo, da marljivo
radimo i proizvodimo, da racionalno
trošimo. Da počnemo pristojno da se
ponašamo, da stavimo svoj domazluk
na stabilne noge, da vratimo ugled
u Evropskom društvu, primenjujući
evropske recepte (koji nam odgovaraju)
i bez članstva u Uniji. Samo da se
saberemo, ujedinimo, da zbijemo nacionalne
redove i poslušno prionemo na realizaciju
projekta. Da pokažemo (truloj) Evropi
kako možemo i bez nje, pogotovo ako
smo pod okriljem i u zagrljaju Velike
Rusije. Ovakvo obnavljanje i jačanje
se i na vrlo duge staze vidi kao osnov
za konačno rešavanje Kosovskog pitanja,
pa makar po uzoru na Jevreje i Jerusalim,
za dve hiljade godina – kad se steknu
uslovi. Ovakve teorije se slobodno
i sve više obrazlažu na mnogim javnim
tribinama, pa i na samom najuticajnijem
medijskom nacionalnom servisu.
U zavodljivosti ovih ideja krije se
velika opasnost. Ispod površine koja
zadovoljava opštu potrebu za izlaskom
iz krize kriju se i mnogi drugi stavovi
koji se objedinjeno mogu slikovito
opisati sadržajem grafita ispisanog
na zidu podvožnjaka u Bulevaru vojvode
Mišića koji glasi NI KOMUNIZAM NI
KAPITALIZAM a u potpisu SRBSKA AKCIJA.
Budući da je par stotina metara pre
ovog grafita na fasadi trafostanice
pored Save islikan portret Draže Mihailovića
sa tekstom „Živ je Draža umro nije
dok je srpstva i Srbije“, da se u
narodu kao svetac slavi episkop SPC
Nikolaj Velimirović, dosledni ideolog
ljotićevstva (srpske varijante naci-fašizma),
onda postoje realni razlozi za zabrinutost.
Falsifikovanje savremene istorije
nije samo naša praksa. Nedavno je,
na primer, u Češkoj objavljena knjiga
govora A. Hitlera iz 1933. i 34. godine,
sa početka svoje vladavine, u kojima
on hvali Čehe i upućuje Evropi poruke
mira. Izdavač je smatrao da nije potreban
nikakav kritički predgovor koji bi
mlade čitaoce uputio na potonje istorijske
događaje. Izgradnja autoputeva, obnova
industrijske proizvodnje, puna zaposlenost
i euforija oporavkom nacije od „sramotnog
poraza“ u ratu, bile su osnov za zavođenja
reda do čudovišne parole Arbait macht
frei u konclogorima.
Konsenzus građana Srbije o najbitnijim
pitanjima dijagnoze i opisa katastrofalnog
stanja države i društva može se postići
u visokom procentu, recimo i do 99
odsto saglasnosti. Ipak samo taj jedan
procenat razlike može biti koban,
jer kad počne da se razgovara o uzrocima
bolesti, o načinu lečenja, onda dolazi
do suštinski bitnih razlika.
U našim uslovima bolest nastaje od
samog načina lečenja. Radi se o tome
da je način vladanja, odnos političara
prema institucijama sistema, prema
primeni zakona, demokratskim načelima
i slobodama i pravima građana takav
kroz celu noviju istoriju da je u
njemu uzrok urušavanja države. Sebični
interes, gramzivost, odsustvo empatije
za zajednicu i delanje korisno i nepoznatim
sugrađanima, a ne samo sebi i svojima
– uz bahatost i nasilno ponašanje,
čini stvarne odnose i rezultira stvarnošću
sa kojima smo suočeni. Demagoške fraze
i tirade, pogotovo one u takozvanom
nacionalnom, patriotskom interesu
ne zamagljuju samo pogled, nego se
uvlače u mozgove.
Zbog toga, a ne zbog kreditnih linija
i donacija, Evropska unija i članstvo
u njoj može da bude garant promena.
Ulaskom u Evropsku uniju sva naša
lokalna hajdučija, samovolja, isključivost
jednoumlja, laž i prevara neće moći
tako lako da vlada našim životima.
Ovo društvo se, nažalost, nije dokazalo
u sposobnosti da samostalno poštuje
civilizacijske vrednosti – kako univerzalne,
vanvremenske, tako i one koje su sastavni
deo života savremenih društava. Koje
su to vrednosti? U čemu se to ogleda?
Sveto drvo i bageristi
Evo jednog primera na margini velikih,
sudbinskih tema Kosova i Evropske unije.
U Vreocima kod Lazarevca i pored velikih
otpora ipak je, naravno uz obeštećenje,
izvršeno preseljavanje naselja i seoskog
groblja zbog otvaranja ugljenokopa za
potrebe termoelektrane Kolubara. Kada
je početkom oktobra staro groblje preseljeno,
meštani su od uprave rudnika zahtevali
da se preseli i drvo kestena pored koga
je decenijama na dan seoske slave prolazila
litija, a meštani su se prema njemu
odnosili sa velikim strahopoštovanjem.
Slavko Savatijević, zamenik predsednika
MZ Vreoci, kaže da je pored kestena
na teritoriji ovog sela posađeno još
nekoliko zapisa. - Imamo još tri svete
kruške, dva duda i jedan hrast. Njima
smo obeležili granice sela i svake godine
na dan mesne slave litija je obilazila
svaku svetinju. Ali, početkom decembra
iskrsao je nerešiv problem kad su bageristi
odbili da obave posao preseljenja, plašeći
se od osvete “zlih sila” i prokletstva!
Mitološka svest potiče iz predistorijskog
stanja paganske prirode verovanja. Narod
koji gaji strahopoštovanje prema jednom
starom drvetu, „zapisu“, i nema snage
i hrabrosti da ga ukloni sa nalazišta
uglja jer se bageristi plaše da će ih
stići božija kazna, ne može da hvata
korak sa savremenim svetom bez obzira
na sve želje. Taj narod nije razumeo
ni u onim davnim vremenima poruku hrišćanstva,
nego ga je prilagodio svojim starim
verovanjima. Klanjajući se drvenom krstu,
u stvari su se klanjali drvetu, pripisujući
mu svetost, a nikolajevski ideolozi
upravo u tome vide veličinu i posebnost
Svetosavlja! Da li mogu zajedno i električna
energija, i kultno drvo zapisa na groblju
u Vreocima? Pokušaj takvog društvenog
i ideološkog amalgama u političkom smislu
već je imao svoje iskustvo u Trećem
Rajhu kad je lično firer iskazivao veliko
interesovanje za okultno i pokretao
čitavu naučnu i kulturnu mašineriju
za istraživanja od nordijskih mitova
do ekspedicije na Tibet i legendarni
Šangri La.
Između ova dva pojavna oblika života
u Srbiji, javnog državnog pitanja neprihvatanja
istorijske činjenice nezavisnosti Kosova,
koje je, kako reče sam patrijarh, pitanje
života, nacionalnog opstanka, i drugog
nevidljivog, dubinskog, u kojem se egzistencija
vezuje za običaje obožavanja drveta
i strah od nečistih sila, za slavljenje
zaštitnika roda, plemena, klana, postoji
jasna i jaka veza.
Pitanje da li mogu u isto vreme sujeverje
i električna energija slično je tezi
„i Evropa i Kosovo“ Nema više istorijskog
vremena za ovu vrstu dilema koje je
Evropa davnih dana (vekova) razrešila.
Samoobmane ovog tipa, rezultiraju zaostajanjem
i propadanjem u svakom pogledu i naravno,
na duži rok, nestajanjem naroda. Ostaće
samo zapisi o izgubljenom narodu koji
je verovao u zapise, kao što je to opšte
mesto i čest slučaj u istoriji sveta.
 |
|
Dragan Stojković |
 |
|
 |
|
| | | | | |