Velike sile
i Balkan
Da
li je Balkan još uvek zanimljiv?
Razume
se, nas najviše interesuje gde je
u svemu tome Srbija. Teško da se stabilnost
Balkana po bilo kojem strateškom konceptu
može ostvariti bez učešća Srbije
Pre godinu SAD su objavile da će stožer
u njihovoj spoljnoj politici biti Pacifik,
što je i razumljivo kad se uzme u obzir
jačanje Kine ne samo u ekonomskom već
i vojnom smislu. Da to nije bila samo
prazna fraza namenjena domaćoj i stranoj
publici može se zaključiti iz novih
vojnih aranžmana sa Australijom o stacioniranju
američkih trupa na severu te zemlje
i ponovljenim izjavama o bezbednosnim
garancijama Filipinima, Japanu, Južnoj
Koreji, Tajlandu, Singapuru i Maleziji,
kao i izraženim uveravanjima Mjanaru,
Vijetnamu i Brunejima da će se podržati
njihova nezavisnost unapređenjem ekonomskih
i drugih odnosa. U tom smislu SAD su
pokrenule stvaranje organizacije Transpacifičko
partnerstvo koje bi trebalo da smanji
trgovinske barijere među ekonomijama
tog dela sveta i verovatno da podrži
američki ekonomski primat nasuprot ekspaniziji
Kine. Međutim, postavljanje Pacifika
kao prioriteta broj jedan zahteva da
se smanji američko angažovanje u Evropi
i na Bliskom Istoku.
Ovu geostratešku računicu pobrkalo je
arapsko proleće koje dovode do novih
podela unutar država i sledstveno tome
do oružanih sukoba u Siriji, nemira
u Egiptu i nejasnim situacijama u Libiji,
Tunisu, Bahreinu, Jordanu i Jemenu.
Na to sve možemo da dodamo latentnu
napetost između Palestinaca u Gazi i
Izraelaca, uporno nastojanje Irana da
razviju proizvodnju fisionog materijala
za bojeve glave raketa (ili za proizvodnju
električne energije) i pojavu Al Kaide
ili njoj bliskih pokreta u u nemirnim
arapskim zemljama, uključujući neke
zemlje Afrike, kao što je Mali.
Prema tome, iako je situacija na Pacifiku
ili tačnije u Istočnoj Aziji prioritet
broj jedan politike predsednika Baraka
Obame, ipak Bliski istok i Afrika, tačnije
severna polovina tog Kontinenta, SAD
jednostavno ne mogu prepustiti neizvesnostima
koje verovatno ne bi bile povoljne za
američku globalnu geopolitičku strategiju.
Nije teško pretpostaviti da će u okviru
tih novih dilema SAD posvetiti posebnu
pažnju Turskoj kao značajnoj regionalno
sili na prostoru Istočnog Sredozemlja
a i Balkanu koji nije samo prvi sused
jednom nestabilnom prostoru već i teritorija
koja bi mogla u novom sklopu događanja
biti od interesa za Al Kaidu i njoj
sličnim grupama. U svakom slučaju neće
izostati potpunija koordinacija SAD
sa članicama Evropske unije u okviru
NATO mehanizma. I sama Evropska unija,
kao što se to vidi iz njenih reakcija,
neće ispustiti iz vida taj relativno
novi element i posledice po zemlje koje
se neposredno tiču njenih interesa bilo
da su članice Unije ili nisu.
Razume se, nas najviše interesuje gde
je u svemu tome Srbija. Teško da se
stabilnost Balkana po bilo kojem strateškom
konceptu može ostvariti bez učešća Srbije.
Zbog svog položaja Srbija nije samo
zemlja svekolikog tranzita između Evrope
i Bliskog Istoka već i zemlja koja je
svojim kapacitetima između ostalog i
prepreka snagama kojima bi odgovaralo
da izazovu opasne poremećaje na Balkanu.
Verovatno pritisak zemalja vodećih članica
Unije da se postigne napredak u boljoj
komunikaciji Beograda i Prištine ima
i taj aktuelni smisao, premda takva
politika očigledno nije bez kontroverzi.
To jest, da se u konceptu nezavisnosti
Kosova ništa ne menja i da se istovremeno
pokaže dobro lice prema Srbiji. Naglasak
na bilateralnu vojnu saradnju Vašingtona
sa Beogradom - u izvesnom smislu u odnosu
na Evropu nezavisan aranžman - verovatno
ima u vidu pomenuti značaj Srbije. Na
srpskoj Vladi je da takvu situaciju
na Bliskom Istoku i Severnoj Africi
iskoristi na najbolji način ma koliko
to na prvi mah ličilo na situaciju koja
je daleko od našeg interesnog vidokruga.
Međutim, to jeste predmet realistične,
dugoročne, spoljno- političke orijentacije.