Početna stana
 
 
 
   

U iščekivanju novog Marxa

Srbiji nedostaje nova levica

Levica koja je bila u povlačenju, u dobu postmodernog društva i nestanku država baziranih na komunističkoj teoriji, dobija mogućnost da putem kritičke teorije ponudi moguća rešenja, uz ponovno čitanje Marxa i ostalih velikih istorijskih mislilaca levice, zaključno sa Markuzeom.

Teško da možemo govoriti o njenom vidljivom (prepoznatljivom) i učinkovitom prisustvu na javnoj sceni (u oblasti teorijske misli, politike – gde nam je prava levičarska partija?, ekonomije, u različitim oblicima spontane društvene samoorganizacije itd.) bez obzira na stepen njene homogenosti (Hart i Negri tačno lociraju promenu – u današnjem dobu komunikacije, borbe (pobune) izmeštene su iz međusobne komunikacije).
Ali paradoksalno tome, zahtev za levom kritikom je danas u usponu i globalno je rasprostranjen (ispostavlja se i kod nas), poklapajući se sa dubokom krizom globalnog kapitalističkog sistema. Takođe, ovaj uspon je očigledan, posebno ukoliko se osvrnemo na period koji je prethodio krahu komunističkih država (SSSR i država Istočne Evrope) i njihovog projekta realnog komunizma, i koji je simbolički označen padom Berilinskog zida – period trijumfa neoliberalne demokratije, razvoja informatičkog društva, posmoderne itd, odnosno levice u povlačenju. Sada se situacija čini obrnutom: koncept države blagostanja koja brine o svojim građanima i zajedničkim dobrima, u kontekstu novonastale situacije i krize neoliberalnog poretka, ostvaruje se kao država sa najviše isključenih (isključeni iz zvaničnih društvenih tokova kao novi revolucionarni potencijal), odnosno društvo sveopšte kontrole (kontrole golog života – biopolitika, Agamben). To društvo karakteriše pojava opšteg menadžmenta/globalne upravljivosti, koja rukovodi procesima i šemama totalnog upravljanja, kao i procesima i šemama totalne kontrole – kako proizvodnje, tako i stanovništva – proračunavajući rizike. Svi ovi procesi su praćeni izmeštanjem materijalne proizvodnje (u poslednjih 30- godina, u siromašne države Azije), a u bogatim državama neoliberalizma dolazi do izraženog fenomena nematerijalnog rada, koji postaje najznačajniji činilac bruto proizvoda tih zemalja. Na planu proizvodnih snaga, u procesu globalizacije na mesto radničke klase dolazi srednja klasa neproizvodnih radnika (radnika koji proizvode nematerijalni proizvod), na mesto kapitaliste-upravljača dolaze interesne grupe najviše u finansijskom sektoru, koje preko političara i menadžera, upravljaju globalnim procesima, dok se u azijskim zemljama (slučaj Kine) uz pomoć totalitarne moći političara omogućava neometano odvijanje, rast i razvoj klasične kapitalističke proizvodnje, koja se ostvaruje eksploatacijom novih proletera – proizvođača materijalnog rada.
Hart i Negri u usponu nematerijalnog rada vide mogućnost za revoluciju, polazeći od Marksove teze da do smene kapitalističkog poretka dolazi onoga trenutka kada opšti intelekt (kolektivno
intelektualno vlasništvo) prevlada postojeće društvene odnose. Za razliku od njih, Žižek smatra da je došlo do privatizacije opšteg intelekta, odnosno kolektivnog znanja, navodeći primer Bila Gejtsa i njegove kompanije, koji je privatizovao opšti intelekt kroz univerzalni standard (Windows operativni program i WWW). Ovim činom Gejts je postao jedan od velikih globalnih rentijera, iz čega proizlazi da se u društvima neoliberalnog kapitalizma profit sve više seli u kategoriju rente (renta kao profit nematerijalnog rada), dok se u novim postindustrijskim društvima (Azija) ogromni profit ostvaruje na surovoj eksploataciji materijalnog rada.
Društvo neoliberalnog kapitalizma je društvo stalne krize, ali i društvo koje upravlja rizicima kriza, težeći uniformnom stanju labave ravnoteže (entropijski model evolutivnih kretanja). Ono na osnovu modela mogućih kriza, teži da predvidi ekstreme i kontroliše krizu u procesu, i tako je funkcionisalo sve do 2008. godine. Ali, u tom prelomnom trenutku, instrumenti i alati za kontrolu krize (široko polje državnih, ekonomsko-finansijskih, korporacijskih,
 
Dragan Stojković, Staro sajmište, 2012.
univerzitetsko-naučnih itd. institucija, sa svojim planovima, programima, procedurama i standardima) otkazali su poslušnost – što znači da je postliberalno društvo ušlo u nekontrolisanu krizu, koju do dana današnjeg ne može da prevlada. Po Žižeku, nosioci krize su (kako ih on naziva) „četiri jahača apokalipse“: ekološka kriza, posledice biogenetičke revolucije, neravnoteža unutar samog sistema (problemi sa intelektualnim vlasništvom, nadolazeće borbe za sirovine, hranu i vodu) i eksplozivni rast društvenih podela i isključenja – kojima bi mogla da se doda i jedna konstanta: nemogućnost čoveka da sprovede (društvene) projekte u njihovoj celosti, a to je čovekova zla kob – igra između utopijskog potencijala čovekove kreativnosti i negativnih tendencija u sklopu volje za moć i čovekove sebičnosti, gramzivosti itd., kao i učinaka alter-ega, koji u ovoj igri „kvari“ procese izvršavanja projekata i planova. Ali da ove igre nema, ne bi postojala mogućnost društvenih dinamika i civilizacija bi se završila, a sa njom i čovečanstvo, u jednom perfektno uređenom sistemu. U ovom smislu, levica koja je bila u povlačenju, u dobu postmodernog društva i nestanku država baziranih na komunističkoj teoriji, dobija mogućnost da putem kritičke teorije koja joj je svojstvena izvrši obuhvatnu analizu i kritiku savremenog sveta, i da ponudi moguća rešenja, uz ponovno čitanje Marxa i ostalih velikih istorijskih mislilaca levice, zaključno sa Markuzeom.
Gde je mesto Srbije u savremenim društveno-političkim procesima? Kao što je poznato, Srbija je posttranziciono društvo sa dodatnim traumama rata, raspada Jugoslavije i propasti samoupravnog socijalističkog projekta; društvo bez tradicija institucija i mogućnosti izgradnje istih, u kojem dominira partokratija; društvo sa uništenom privredom, institucijama nauke, obrazovanja i kulture; društvo sa uništenom radničkom i srednjom klasom – društvo koje ne proizvodi ni materijalni rad, ni nematerijalni rad; društvo opšteg očaja i osećaja poniženosti, koji ga direktno vezuje sa dubokom poniženošću naroda zemalja Trećeg sveta. Kriza srpskog društva pojačana svetskom krizom, otvara polje pobuna (učestale pobune desničarskih grupa – mladi, poluobrazovani, nezaposleni, okrenuti lažnoj tradiciji i Crkvi – jedna od grupa isključenih), koje mogu prerasti u oružane pobune divlje desnice. Iz ovog razloga, iako je leva misao u Srbiji gotovo utihnula (poslednji značajni teoretičari su bili vezani za časopis Praxis), u Srbiji koja je u kašnjenju, sve snage građanske orijentacije i leve misli bi trebalo da se udruže u zajedničkom naporu sprečavanja nastupa desnog fundamentalizma, kako na teorijskom planu, tako i na političkom.
  Irena Javorski
 
Ostati u civilizovanoj zabiti
1-31. 01. 2013.
Danas

 
 
 
 
 
 
Copyright © 1996-2013