U iščekivanju
novog Marxa
Srbiji
nedostaje nova levica
Levica
koja je bila u povlačenju, u dobu
postmodernog društva i nestanku država
baziranih na komunističkoj teoriji,
dobija mogućnost da putem kritičke
teorije ponudi moguća rešenja, uz
ponovno čitanje Marxa i ostalih velikih
istorijskih
mislilaca levice, zaključno sa Markuzeom.
Teško da možemo govoriti o njenom vidljivom
(prepoznatljivom) i učinkovitom prisustvu
na javnoj sceni (u oblasti teorijske
misli, politike – gde nam je prava levičarska
partija?, ekonomije, u različitim oblicima
spontane društvene samoorganizacije
itd.) bez obzira na stepen njene homogenosti
(Hart i Negri tačno lociraju promenu
– u današnjem dobu komunikacije, borbe
(pobune) izmeštene su iz međusobne komunikacije).
Ali paradoksalno tome, zahtev za levom
kritikom je danas u usponu i globalno
je rasprostranjen (ispostavlja se i
kod nas), poklapajući se sa dubokom
krizom globalnog kapitalističkog sistema.
Takođe, ovaj uspon je očigledan, posebno
ukoliko se osvrnemo na period koji je
prethodio krahu komunističkih država
(SSSR i država Istočne Evrope) i njihovog
projekta realnog komunizma, i koji je
simbolički označen padom Berilinskog
zida – period trijumfa neoliberalne
demokratije, razvoja informatičkog društva,
posmoderne itd, odnosno levice u povlačenju.
Sada se situacija čini obrnutom: koncept
države blagostanja koja brine o svojim
građanima i zajedničkim dobrima, u kontekstu
novonastale situacije i krize neoliberalnog
poretka, ostvaruje se kao država sa
najviše isključenih (isključeni iz zvaničnih
društvenih tokova kao novi revolucionarni
potencijal), odnosno društvo sveopšte
kontrole (kontrole golog života – biopolitika,
Agamben). To društvo karakteriše pojava
opšteg menadžmenta/globalne upravljivosti,
koja rukovodi procesima i šemama totalnog
upravljanja, kao i procesima i šemama
totalne kontrole – kako proizvodnje,
tako i stanovništva – proračunavajući
rizike. Svi ovi procesi su praćeni izmeštanjem
materijalne proizvodnje (u poslednjih
30- godina, u siromašne države Azije),
a u bogatim državama neoliberalizma
dolazi do izraženog fenomena nematerijalnog
rada, koji postaje najznačajniji činilac
bruto proizvoda tih zemalja. Na planu
proizvodnih snaga, u procesu globalizacije
na mesto radničke klase dolazi srednja
klasa neproizvodnih radnika (radnika
koji proizvode nematerijalni proizvod),
na mesto kapitaliste-upravljača dolaze
interesne grupe najviše u finansijskom
sektoru, koje preko političara i menadžera,
upravljaju globalnim procesima, dok
se u azijskim zemljama (slučaj Kine)
uz pomoć totalitarne moći političara
omogućava neometano odvijanje, rast
i razvoj klasične kapitalističke proizvodnje,
koja se ostvaruje eksploatacijom novih proletera – proizvođača materijalnog
rada.
Hart i Negri u usponu nematerijalnog
rada vide mogućnost za revoluciju, polazeći
od Marksove teze da do smene kapitalističkog
poretka dolazi onoga trenutka kada opšti
intelekt (kolektivno
intelektualno
vlasništvo) prevlada postojeće
društvene odnose. Za razliku
od njih, Žižek smatra da je
došlo do privatizacije opšteg
intelekta, odnosno kolektivnog
znanja, navodeći primer Bila
Gejtsa i njegove kompanije,
koji je privatizovao opšti intelekt
kroz univerzalni standard (Windows
operativni program i WWW). Ovim
činom Gejts je postao jedan
od velikih globalnih rentijera,
iz čega proizlazi da se u društvima
neoliberalnog kapitalizma profit
sve više seli u kategoriju rente
(renta kao profit nematerijalnog
rada), dok se u novim postindustrijskim
društvima (Azija) ogromni profit
ostvaruje na surovoj eksploataciji
materijalnog rada.
Društvo neoliberalnog kapitalizma
je društvo stalne krize, ali
i društvo koje upravlja rizicima
kriza, težeći uniformnom stanju
labave ravnoteže (entropijski
model evolutivnih kretanja).
Ono na osnovu modela mogućih
kriza, teži da predvidi ekstreme
i kontroliše krizu u procesu,
i tako je funkcionisalo sve
do 2008. godine. Ali, u tom
prelomnom trenutku, instrumenti
i alati za kontrolu krize (široko
polje državnih, ekonomsko-finansijskih,
korporacijskih,
|
|
|
Dragan
Stojković, Staro
sajmište, 2012.
|
 |
univerzitetsko-naučnih itd. institucija,
sa svojim planovima, programima, procedurama
i standardima) otkazali su poslušnost
– što znači da je postliberalno društvo
ušlo u nekontrolisanu krizu, koju do
dana današnjeg ne može da prevlada.
Po Žižeku, nosioci krize su (kako ih
on naziva) „četiri jahača apokalipse“:
ekološka kriza, posledice biogenetičke
revolucije, neravnoteža unutar samog
sistema (problemi sa intelektualnim
vlasništvom, nadolazeće borbe za sirovine,
hranu i vodu) i eksplozivni rast društvenih
podela i isključenja – kojima bi mogla
da se doda i jedna konstanta: nemogućnost
čoveka da sprovede (društvene) projekte
u njihovoj celosti, a to je čovekova
zla kob – igra između utopijskog potencijala
čovekove kreativnosti i negativnih tendencija
u sklopu volje za moć i čovekove sebičnosti,
gramzivosti itd., kao i učinaka alter-ega,
koji u ovoj igri „kvari“ procese izvršavanja
projekata i planova. Ali da ove igre
nema, ne bi postojala mogućnost društvenih
dinamika i civilizacija bi se završila,
a sa njom i čovečanstvo, u jednom perfektno
uređenom sistemu. U ovom smislu, levica
koja je bila u povlačenju, u dobu postmodernog
društva i nestanku država baziranih
na komunističkoj teoriji, dobija mogućnost
da putem kritičke teorije koja joj je
svojstvena izvrši obuhvatnu analizu
i kritiku savremenog sveta, i da ponudi
moguća rešenja, uz ponovno čitanje Marxa
i ostalih velikih istorijskih mislilaca
levice, zaključno sa Markuzeom.
Gde je mesto Srbije u savremenim društveno-političkim
procesima? Kao što je poznato, Srbija
je posttranziciono društvo sa dodatnim
traumama rata, raspada Jugoslavije i
propasti samoupravnog socijalističkog
projekta; društvo bez tradicija institucija
i mogućnosti izgradnje istih, u kojem
dominira partokratija; društvo sa uništenom
privredom, institucijama nauke, obrazovanja
i kulture; društvo sa uništenom radničkom
i srednjom klasom – društvo koje ne
proizvodi ni materijalni rad, ni nematerijalni
rad; društvo opšteg očaja i osećaja
poniženosti, koji ga direktno vezuje
sa dubokom poniženošću naroda zemalja
Trećeg sveta. Kriza srpskog društva
pojačana svetskom krizom, otvara polje
pobuna (učestale pobune desničarskih
grupa – mladi, poluobrazovani, nezaposleni,
okrenuti lažnoj tradiciji i Crkvi –
jedna od grupa isključenih), koje mogu
prerasti u oružane pobune divlje desnice.
Iz ovog razloga, iako je leva misao
u Srbiji gotovo utihnula (poslednji
značajni teoretičari su bili vezani
za časopis Praxis), u Srbiji koja je
u kašnjenju, sve snage građanske orijentacije
i leve misli bi trebalo da se udruže
u zajedničkom naporu sprečavanja nastupa
desnog fundamentalizma, kako na teorijskom
planu, tako i na političkom.