|
|
 |
 |
|
 |
|
Bosna i Hercegovina
danas
Taoci
iluzija iz jadne prošlosti i gospodara
nevesele stvarnosti
Uticaj
političkih zamajavanja, u svetlu mogućih
ustavnih promena,
na život i svest građana i naroda
BiH
Za BiH nije srećna okolnost, ali
je realnost da su političke stranke
na njenom tlu svrstane u nacionalne
blokove. Poznato je da se opšte stanje
u društvu preslikava na pojedine segmente
života. A kako je već duže od dve
decenije glavno obeležje društvenog
života u BiH njegova isparcelisanost
na trodelnoj etničko-verskoj osnovi,
onda je neminovno da u političkom
životu te zemlje postoje tri nacionalna
bloka političkih stranaka: bošnjački,
srpski i hrvatski. Iako unutar njih
međustranački odnosi nisu idilični,
činjenica je da ova tri bloka postoje
i da u svoj okvir uključuju sve značajnije
političke stranke u zemlji, bez obzira
da li se to želi priznati ili ne.
Ne menja mnogo stvar ni to što neke
od stranaka zvanično negiraju da pripadaju
bilo kom nacionalnom „toru” i napadno
se reklamiraju kao multietničke, opštedržavne,
bosanskohercegovačke i sl. Međutim
realnost je neumoljiva, a ona kazuje
da na izborima u BiH za relevantne
stranke sa tog prostora glasaju uglavnom
pripadnici samo jednog naroda, što
je osnovni izvor sa kojeg se napaja
snaga nacionalnih blokova. To su pokazali
nedavni izbori (u oktobru 2010), kao
uostalom i svi prethodni koji su održani
u toj zemlji od 1990.god.
Eksponiranje na
lažnoj osnovi
Ova okolnost nije nimalo ohrabrujuća
za perspektivu življenja ljudi na tim
prostorima, a utoliko je teža što neke
stranke, pre svega SDP BiH, simuliraju
multietničnost, pored ostalog, i time
što u javnosti napadno eksponiraju neke
od svojih kadrova, pripadnika srpske
i hrvatske nacionalnosti. Pravo je svake
stranke da se definiše kako god hoće,
pa tako i SDP BiH ima pravo da se smatra
za multietničku stranku. To, međutim,
druge ne obavezuje da tu priču prihvate
kao takvu. Ovo tim pre što činjenice
pokazuju da je za tu stranku na svim
dosadašnjim izborima, od ukupnpog broja
njenih glasača, glasalo svega oko 2%
Srba i 3-4% Hrvata. To nam govori da
osim dela Bošnjaka, ostali za sada ne
prepoznaju (barem ne u većoj meri) interes
zbog kojeg bi svoje poverenje ukazali
SDP BiH, tako da ova stranka trenutno
nema pokriće za samohvalisanje kako
je multietnička stranka, a pogotovu
da se pretenciozno reklamira, pored
ostalog, kao „i srpska i hrvatska stranka”.
Eksponiranje na lažnoj osnovi je omiljena
specijalnost mnogih koji se bave politikom
na ex-YU prostorima. U slučaju SDP BiH
koja - pod plaštom zalaganja za multietničnost,
opštedržavni i (tek tu i tamo za) socijalni
interes - praktično vodi probošnjačku
politiku, ova stranka time ništa bitno
ne postiže, osim što ponekog zbuni (a
i takvih je sve manje), dok većinu dobroupućenih
samo iritira, pa tako ionako loše međunacionalne
odnose u svojoj zemlji čini još zatrovanijim.
Ovim se ne želi reći da je samo SDP
kriva za poremećene međunacionalne odnose
u BiH. Jasno je da su za to odgovornije
stranke koje su duže od ove bile na
vlasti u proteklih dvadesetak godina,
ali je SDP BiH mogla (i trebalo je)
da izbegne uplitanje u manipulacije
sa izrazito etničkim konotacijom i da
se više drži socijalne orijentacije,
pa bi tako, ostajući na liniji autentičnog
socijaldemokratskog profila, bila od
veće koristi za svoju državu i njene
građane.
Najdrastičniji primer manipulisanja
sa nacionalnom pripadnošću u političke
svrhe, u režiji SDP BiH, bio je ponovni
izbor člana te stranke Željka Komšića
za hrvatskog člana
Predsedništva
BiH. On je na to mesto izabran
sa beznačajnim brojem glasova
iz naroda kojeg bi trebalo da
predstavlja, odnosno zahvaljujući
velikoj većini bošnjačkih glasova,
pošto je važeći zakon o izborima
u nekim stvarima nejasan i nedorečen.
Dakle, ovaj izbor je bio legalan,
ali mu je sporan legitimitet.
Nije uopšte problem što se za
to mesto kandidovao neko iz SDP-a,
već način njegovog izbora, zato
što je ova stranka, korišćenjem
rupa u zakonu, praktično nametnula
„svog čoveka” za predstavnika
Hrvata mimo volje tog naroda.
To ne vodi |
|
|
Biserka
Rajčić:
Kolaži
|
 |
ničemu, a ovim više gube Bošnjaci i
država BiH nego što dobija SDP BiH,
dok je Komšić pristankom na tako nešto
sam od sebe napravio karikaturu sa tuđim
(Lagumdžijinim) likom.
Ovakve i slične prevare su nedopustive,
jer se takvom politikom u jednoj izrazito
višenacionalnoj državi kakva je BiH
malobrojniji narodi (Srbi i Hrvati)
samo dodatno zastrašuju i podstiču na
dalje zbijanje sopstvenih redova. Oni
se time praktično teraju na još izrazitije
homogenizovanje na etničkoj osnovi,
pri čemu onda ni većinski (bošnjački)
narod, sve i da to hoće, ne može biti
izuzet iz tog procesa. I tako se cela
stvar vrti u krug, pa zapravo i ne zna
ko više doprinosi postojanju nacionalnih
blokova: da li oni koji ih otvoreno
zagovaraju, ili oni koji se ovakvom
„multietničnošću” (po meri interesa
većinskog naroda) navodno bore protiv
takvog svrstavanja stranaka. Izvesno
je samo da je i pomenuto manipulisanje
od strane SDP BiH jedan od načina kojim
se na političkoj sceni BiH dodatno provocira
i (do daljnjeg) produžava vek postojanja
nacionalnih blokova.
Za suštinu priče o karakteru stranaka
na ovim našim nesretnim balkanskim prostorima,
a pogotovu u BiH, nije mnogo bitno koliko
u njenim redovima ima pripadnika „drugih”
nacija (pogotovu ako se oni zloupotrebljavaju
kao „izvođači radova” za tuđe potrebe),
a nisu bogzna koliko važna ni formalna
programska opredeljenja stranke. Najbitnije
je kakva je ona u svom praktičnom političkom
delovanju, tj. kakav odnos stranka ispoljava
prema stvarnim problemima, a u tom kontekstu
i prema brojnim teškoćama i strahovima
pripadnika određenih etničkih grupa,
tamo gde postoje uverljivi dokazi (a
njih je jako puno širom BiH) da se ljudima
nešto uskraćuje najviše zato što pripadaju
„pogrešnoj” naciji. Da je na tom planu
u svom dosadašnjem radu SDP pokazala
više sluha - a manje manipulisala s
pojmom multietničnosti, i tako samo
kompromitovala jednu izvorno dobru i
civilizovanu ideju, koja bi pod određenim
uslovima svima u BiH (a i šire), mogla
biti samo od koristi - sigurno bi i
broj glasača ove stranke kod pripadnika
srpske i hrvatske nacionalnosti bio
prilično veći.
Stranke nisu multietničke
Da je tako, taj put bi vremenom sledile
i neke druge stranke, pa bi samim
tim i etničko-verske napetosti u BiH
bile manje, a mnogi problemi u državi
i društvu lakše rešivi. Iako je trenutna
društvena klima nepovoljna, stvari
bi se brže kretale nabolje kada bi
na b-h političkoj sceni postojala
barem jedna jaka stranka koja bi,
uz jak naglasak na socijalnoj komponenti,
bila istinski raspoložena da u ostalim
sferama zastupa legitimna i produktivna
kompromisna rešenja prihvatljiva za
sve strane u toj zemlji. Kada bi se
takva stranka pojavila, ona bi ubrzo
postala posrednik u približavanju
stavova između trenutno veoma udaljenih
stranaka iz „nacionalnih tabora” oko
svih važnijih političkih pitanja,
pa bi na osnovu toga vremenom zadobila
solidno poverenje kod birača iz redova
sva tri konstitutivna naroda u BiH.
Tek tada bi neka stranka stekla legitimno
pravo da se smatra multietničkom strankom.
Međutim, za sada, u BiH takve stranke
- nema, a neće je ni biti sve dok
se, uz ostalo, ne stvore i ustavno-pravne
pretpostavke za veći stepen integrisanosti
države i društva, jer u sadašnjim
uslovima - prenaglašenih podela i
konflikata - nema ni mogućnosti za
afirmaciju i produktivno delovanje
takve stranke.
I pored svih problema u društvu, međusobnog
nepoverenja, ličnih sujeta i stalnih
smicalica koje jedni drugima prave
političari i njihove stranke, ne treba
se miriti sa pričom da je BiH, posle
svega, definitivno i nepovratno podeljena
zemlja po teritorijalno-etničkoj liniji:
u formalnom smislu na dva entiteta
(F BiH i RS), s tim da je jedan od
njih (F BiH) u praksi podeljen na
„bošnjački” i „hrvatski” deo. Iz ovoga
proizlazi da na prostoru BiH u poslednjih
deceniju i po, dakle, u mirnodopskim
uslovima života, egzistiraju tri paralelna
sveta, bez mnogo međusobno dodirnih
tačaka, i u stanju večito napetih
odnosa, prevashodno na etničko-verskoj
osnovi.
Iako je dosta uzroka tome doprinelo,
ovakvo stanje je najvećim delom izrežirano
od strane nosilaca vlasti iz sva tri
nacionalna tabora u toj zemlji. Njima
ono dobro dođe, s jedne strane kao
preskupa „zabava za narod”, a s druge
(koja im je i mnogo važnija) kao maska
za lakše obavljanje poslova, koji
su od interesa za njihovo jeftino
političko promovisanje i neograničeno
materijalno bogaćenje. Ova pojava
je počela da uzima maha još uoči nedavnog
rata na tim prostorima, s tim da ta
tendencija nije prekinuta ni kada
je rat okončan, ili bar koju godinu
iza toga. Međutim, to ne mora da znači
da će ovaj „vakat” unedogled trajati
i prerasti u definitivan ishod, i
da jednog dana, a možda i uskoro (za
koju godinu) neće nastupiti i neki
svetliji trenuci u odnosu na opšte
stanje u BiH, a pogotovu ono u sferi
međunacionalnih odnosa i karaktera
ljudskog i političkog onih koji se
bave političkim radom.
Još nije kasno da se loši trendovi
zaustave, a međuetnički odnosi i ukupno
stanje u zemlji počnu brže popravljati,
samo kad bi glavni akteri političkih
zbivanja hteli da se zrelije ponašaju,
odnosno da se uozbilje i urazume,
a pre svega stišaju svoju strast za
olakim sticanjem moći i bogatstva.
Realnost je da im u tome treba „pomoći”,
odnosno da se, za sada, ništa bitno
ne može postići bez određenog spoljnog
pritiska, a trenutno najefikasniji
lek bi bio ako bi zvanični Beograd,
Zagreb i Ankara, delovali sa zajedničke
platforme i u dogovoru sa ostalim
uticajnim faktorima međunarodne zajednice,
a pre svega EU, istovremeno pritisli
svoje „štićenike” u BiH, posle čega
„domaći igrači” ne bi imali gde i
zašta da se „koprcaju”. Dakle, nemojmo
ništa veliko izmišljati. Treba se
samo prisetiti reči mudrog i slavnog
Ive Andrića o karakteru stanovništva
BiH i na osnovu toga sa '„odgovarajućim
lekom” krenuti u sanaciju prilika
i odnosa u toj zemlji. Dalje bi sve
lakše išlo, iako je to već moglo i
trebalo da se uradi odmah negde iza
2000-te godine, kada je situacija
u okruženju počela kako-tako da se
menja nabolje, a i u samoj BiH bilo
nekih nagoveštaja da bi stvari mogle
brže krenuti u tom smeru.
Za trenutno stanje u BiH nije toliko
kriv njen sadašnji (dejtonski) Ustav,
mada i on ima određenih slabosti.
Suštinski problem je u tome što se
neki bitni, a pre svega, srpski i
bošnjački politički faktori nisu pomirili
sa činjenicom da je rat u BiH završen
još 1995. god., i to, s „nerešenim”
ishodom. Bez obzira što su neki od
domaćih aktera bili raspoloženi da
se međusobno istrebljuju do konačnog
sloma i iščeznuća sa tih prostora
pripadnika ove ili one nacije, svet
nije dozvolio nijednoj od tada zaraćenih
strana da ostvari svoje ratne ciljeve:
ni srpskoj da iskoristi svoju vojnu
nadmoć da se BiH, milom ili silom,
definitivno podeli na nekoliko teritorijalno-etničkih
celina, pri čemu bi se, odmah ili
nešto kasnije (kada se za to stvore
povoljni međunarodni uslovi), njen
„srpski” deo pripojio Srbiji; kao
što ni bošnjačkoj strani nije dozvoljeno
da u BiH nametne sistem sa unitarnim
uređenjem, po meri interesa prevashodno
tog naroda; dok je za hrvatsku stranu,
kako onda a još više sada, kao najmalobrojniju
na tim prostorima, zbog prevrtljivosti
i međusobne podeljenosti njenih političkih
predstavnika, zapravo bilo teško odrediti
šta je ona u tom ratu iskreno htela,
kao što nije sasvim jasno ni šta sada
hoće.
Nalazeći se u procepu da Srbe ne vole
a Bošnjaka se boje, većina lidera
hrvatskih stranaka u BiH uglavnom
vode politiku naginjanja čas na jednu,
a čas na drugu stranu, svesni da sami
ne mogu ništa bitno postići, već samo
u savezništvu s nekim. Mada u tome
ima i neke nužnosti zbog malobrojnosti
sopstvenog u odnosu na preostala dva
konstitutivna naroda, hrvatsko „pučanstvo”
u BiH za sada od takve politike nema
koristi. Nju će eventualno imati tek
kada (i ako) njegovi politički predstavnici
budu najpre sami sebi i „svom” narodu,
a potom i svojim političkim partnerima,
jasno saopštili - šta to hrvatska
strana stvarno hoće u BiH, razume
se, pod uslovom da je to i za druge
prihvatljivo. Na osnovu nekih dešavanja
u ovih nekoliko poslednjih (postizbornih)
meseci, ima nagoveštaja da će se zahvaljujući
pojačanom angažmanu nekih spoljnih
faktora (Nemačka, Vatikan, Hrvatska...)
uskoro jasnije znati u čemu se sastoji
hrvatsko pitanje u BiH i kako ga rešiti
na realnoj osnovi.
Osnovni preduslov za bilo kakvu ozbiljnu
priču o tome šta i kako dalje raditi
u BiH jeste odustajanje od politika
koje su u službi neostvarenih ratnih
ciljeva. Sve dok se to ne učini nema
šansi da eventualne ustavne promene
(kakve god bile) mogu doprineti značajnijem
poboljšanju prilika u toj zemlji.
Dakle, tek kada se bezbedno „odledi”
stanje zamrznutog konflikta dobiće
smisao i priča o mogućem definisanju
zajedničkih i realno ostvarivih interesa
za sve koji u njoj žive. Sve dok su
narodi i građani BiH, zahvaljujući
pre svega onima koje su sami birali,
taoci iluzija iz jadne prošlost i
gospodara nevesele stvarnosti svojih
i okolnih naroda - i više služe kao
objekti u ime tuđe koristi, nego što
im je omogućeno da egzistiraju kao
autentični i kreativni subjekti sa
uvaženim dostojanstvom - oni se nemaju
čemu dobrom nadati, ni sada ni ubuduće.
U većini od navedenih stvari sliča
je situacija u zemljama iz okruženja,
ali ima i nekih razlika. Znamo da
su vlastoljublje i kleptomanija osnovno
obeležje većine političara na Balkanu.
Samo što je zbog određenih b-h specifičnosti
političarima sa tog prostora utoliko
povoljniji teren za delovanje, da
se uvek kad im zatreba, da zbog nečega
izbegnu odgovornost, mogu lakše pozvati
na „svoju naciju”, odnosno reći da
se onim što rade bore za nacionalne
interese svog naroda, ili da se predstave
kao žrtve koje neko progoni zbog njihove
nacionalne pripadnosti. I upravo je
zbog toga BiH malo veći raj za političare
sa pomenutim sklonostima nego što
su to zemlje iz njenog okruženja.
Ustavne promene u BiH se već dugo
najavljuju, ali i stalno odlažu, najviše
zbog opstrukcije i lažnih izgovora
sa raznih strana, pa kao posledicu
toga vidimo hroničnu nespremnost kod
glavnih političkih aktera iz te zemlje
da se dogovore i oko mnogo manje važnih
tema, a kamoli oko najbitnijeg akta
kao što je državni Ustav. Ove promene
(ako do njih uskoro dođe) ne bi trebalo
da budu, kako se to zvanično želi
i najavljuje iz Banjaluke, samo kozmetičke
prirode, jer bi u tom slučaju stvarni
boljitak za građane i narode BiH i
dalje ostao „na čekanju”. Tenzije
se ne bi stišale, a pitanje daljih
ustavnih promena bi stalno visilo
u vazduhu, što bi opštu situacuju
u zemlji činilo još napetijom i besperspekivnijom.
U takvim uslovima se ni u jednom delu
države ne bi moglo ništa bitno postići
na planu ekonomskog oporavka, borbe
protiv kriminala, rešavanja nagomilanih
socijalnih problema i ostalih pitanja
bitnih za svakodnevni život ljudi.
A stalno potezanje priče o referendumu
i otcepljenju RS od BiH, u čemu se
posebno ističu predsednik RS Milorad
Dodik i neki njegovi saradnici, dođe
samo kao „šlag na tortu” i, ukoliko
ovde nije reč o taktičkom zavaravanju
„protivnika”, ono predstavlja dolivanje
ulja na vatru koja će, ukoliko se
rasplamsa, na kraju nekoga i spržiti,
što bi najpre mogli biti upravo oni
koji tu priču neprestano potenciraju.
Isto tako, izvesno je da se sa ustavnim
promenama u BiH ne može ići ni tako
daleko, koliko bi to hteli politički
faktori iz Sarajeva, a pogotovu oni
koji se (kao npr. doskorašnji bošnjački
lider Haris Silajdžić) zalažu za „100%
BiH” zasnovane na principu: „jedan
čovek-jedan glas”. Njihova priča kako
je dejtonska BiH nedovršena država
donekle je tačna, ali je izvesno da
se ta država neće i ne može „dovršiti”
u meri i na način kako oni to priželjkuju.
Bez obzira ko u njoj bio na vlasti,
za RS je neprihvatljivo bilo kakvo
odstupanje od važećeg načina glasanja
u organima vlasti na državnom nivou,
zadiranje u njenu teritoriju i značajnije
narušavanje postojeće autonomije u
odnosu na centralnu vlast. Aktuelni
Ustav BiH je najvažniji segment iz
Dejtonskog mirovnog sporazuma i nerealna
su očekivanja sa bilo koje strane
da se mirnim putem mogu izdejstvovati
promene koje bi bitnije poremetile
postojeći odnos snaga na tim prostorima,
tako da je vreme da se i u Sarajevu
shvate neke realnosti. Efikasna zaštita
od majorizacije i stvarna autonomija
na nižim nivoima vlasti objektivna
su potreba malobrojnijih Srba i Hrvata
u odnosu na većinski bošnjački narod
u BiH. Kako i dokle u tome ići, a
da se time ne dovode u pitanje integritet
i suverenitet države, stvar je dogovora
i legitimnih prava zainteresovanih
strana. Ipak, mogla bi se u svemu
naći neka sredina, tj. rešenje koje
će biti legitimno i optimalno prihvatljivo
za sve strane u toj zemlji. Potrebno
je „samo” da domaći političari konačno
ispolje dobru volju da se oko bilo
čega bitnog žele dogovoriti, a sve
ostalo je tehnička stvar.
Važna je decentralizacija
Izvesno je da opredeljenje za optimalnu
decentralizaciju i sekularno uređenje
mora biti polazna osnova i preduslov
za ozbiljnu priču o svemu ostalom.
Važno je i da se otklone nedoumice
i razne dvosmislenosti oko pitanja
konstitutivnosti i jasno utvrdi da
BiH jednako čine svi njeni građani
i tri konstitutivna naroda. Dakle,
njeni konstituensi trebalo bi da su
podjednako i građani i konstitutivni
narodi, a da bi se kao takvi mogli
u praksi legitimisati oni moraju biti
u organima vlasti zastupljeni preko
svojih kredibilnih predstavnika. Donekle
je problem to što pitanje pune jednakopravnosti
konstitutivnih naroda i legitimnosti
njihovih predstavnika u organima vlasti
nije jednostavno ni formulisati, a
kamoli primeniti, u postojećoj ustavnoj
i teritorijalnoj strukturi zemlje,
mada je uz „dobru volju” svih faktora
i to pitanje moguće na optimalan način
rešiti.
Najbolja i najrealnija od svih mogućih
opcija u vezi ustavnih promena u BiH
jeste dogradnja postojećeg dejtonskogUstava
na liniji tzv. Aprilskog pakata, uz
neke manje modifikacije tog predloga,
pri čemu bi posebnu pažnju trebalo
posvetiti statusu i uređenju sada
već skoro jednonacionalnog Sarajeva.
Vreme je da se jednom razjasni kome
i zašta treba taj grad: da li narodima
i građanima jedne izrazito višenacionalne
države kao njen glavni i njihov zajednički
grad; ili da sve ostane ovako kako
jeste - kao formalno sedište zajedničkih
državnih institucija, a u suštini
„glavni grad” kao ratni plen bošnjačke
strane, pa u tom slučaju ove institucije
i ne moraju biti smeštene samo u tom
i takvom gradu.
Iako postupak ustavnih promena nije
nigde brz i jednostavan, ceo ovaj
posao bi se, ukoliko ne bi bilo opstrukcije,
mogao obaviti do kraja ove (2011)
godine, tim pre što određena požurivanja
spolja već postoje, zbog obaveze da
se u Ustav i Izborni zakon BiH što
pre unesu određene promene, na osnovu
odluke Evropskog suda za ljudska prava
iz Strazbura u vezi predmeta „Sejdić
i Finci”. U suštini, ustavne promene
u BiH moguće su u ovom momentu samo
u sklopu očuvanja pricipa: jedna država,
dva entiteta i tri konstitutivna naroda.
Sve ostalo, a mnogo toga se predlaže
sa raznih strana, obično je zamajavanje
i gubljenje vremena, u situaciji kada
se država uz pomoć stranaca veštački
održava u stanju neformalnog (polu)protektorata,
a većina njenih građana jedva preživljava.
Neminovne ustavne
promene
Dogradnja dejtonskog Ustava na pomenutoj
osnovi je najbolji lek da se on sačuva,
a državi i njenim entitetima (gde su
takođe potrebne odgovarajuće ustavne
promene) omoguće stabilan mir sa izvesnom
perspektivom razvoja, pošto ne postoji
alternativa koja bi u ovom momentu bila
prihvatljiva za sve relevantne faktore
u toj zemlji. Prihvatanjem pomenutog
modela ustavnih promena bile bi u BiH
obesmišljene i ubrzo iza toga pokopane
politike zasnovane na iluzijama čiji
je koren u neostvarenim ratnim ciljevima.
A posle toga sve bi išlo lakše i postepeno
se normalizovalo.
Nemoguće je sada vratiti se na „izvorni
Dejton”, kako to zagovaraju neki iz
RS, ako oni uopšte i misle ozbiljno
o tome, jer je moguće da je i ovde u
pitanju taktička varka, kojom se želi
stvoriti
što šira startna osnova za predstojeće
razgovore o ustavnim promenama.
Nije u ničijem interesu da BiH
ostane izolovana kao pusto ostrvo
u odnosu na dešavanja u svom
okruženju i na širem evropskom
prostoru. Iluzija je misliti
da se uz malo upornosti i strpljenja
ovo zalaganje za povratak na
nešto što je prevaziđeno, kao
svojevrsni „hod unazad”, može
ostvariti i pri tom još isplatiti
onoj strani (u ovom slučaju
srpskoj) koja zagovara ovakav
način i smer kretanja. Jer,
u odnosu na stanje od pre petnaestak
godina, kada je dejtonski Ustav
bio tek stupio na snagu, evropski
integracioni procesi su u međuvremenu
prilično odmakli. Sada je beskorisno,
a u mnogo čemu i nemoguće, naknadnim
zagovaranjem podvojenosti i
dezintegracija u okviru BiH,
vraćati se na stanje koje je
već prevaziđeno, i pri tom verovati
da će se tako toj državi (pa
samim tim i srpskom entitetu)
omogućiti dalje približavanje,
a jednog dana i puno priključenje
EU, kao široj asocijaciji država.
I bez obzira na određene teškoće
i zastoje, EU nastavlja da se
širi i institucionalno objedinjuje,
jer
|
|
|
Biserka
Rajčić:
Kolaži
|
 |
je to jednostavno bitan interes za dalju
egzistenciju svih naroda i država sa
ovog kontinenta.
Tu se, dakle, nema mnogo izbora. Ukoliko
BiH želi da napreduje ka članstvu u
EU onda i ona mora biti deo pomenutih
procesa, što znači da i u njoj, kao
i u ostalim državama koje su već članice
EU, ili imaju nameru da to uskoro postanu,
s protokom vremena moraju jačati integracioni
procesi. Izvesno je da zbog određenih
specifičnosti, to u slučaju BiH podrazumeva
obazriv pristup i vođenje računa da
te promene budu zaista prihvatljive
za sve strane i istinski prilog poboljšanju
funkcionalnosti države. Dakle, bez zloupotreba
u smislu da se potreba za integracijom
koristi za osnivanje prevelikog broja
agencija, komisija, odbora, fondova
i sl., samo zato da bi se na nivou države
nalazilo što više kadrova i novca, a
sve to na račun entitetskih ograna vlasti
i budžeta, pa samim tim i građana entiteta.
Jer, funkcionalnost države ne mora nužno
da podrazumeva i glomazan činovnički
aparat, što je takođe jedna od tendencija
koja u poslednjih desetak godina polako
uzima maha u BiH.
Proširiti ovlašćenja
centralne vlasti
U sklopu procesa evrointegracija
neminovno je izvesno proširenje ovlašćenja
centralne u odnosu na ostale nivoe vlasti
u BiH, a jednog dana (nadajmo se), kako
u drugim tako i u toj zemlji, i prenošenje
dela suverene vlasti sa države na neposredne
organe EU, s obzirom da taj proces već
traje unutar Unije i očekuje se njegov
širi zamah. Mnogo se uslova mora ispuniti
na tom putu, a njih određuju oni koji
primaju a ne oni koji žele da postanu
deo EU. Dakle, ako se zna šta se hoće
- a priključenje BiH EU je stvarni interes
te države i njenih građana - onda to
ima i svoju konkretnu cenu, koju će
svi u toj zemlji morati u nečemu da
plate, pored ostalog i time što će se
odreći nečeg „bitnog” u odnosu na svoje
trenutne političke ciljeve koji su dobrim
delom opterećeni ratnom prošlošću. Svako
eventualno odstupanje sa puta evrointegracija
može da ima samo skuplju cenu po narode
i građane BiH, a ne mora da znači da
bi u takvim okolnostima oni političari,
koji tako dugo i bezočno manipulišu
širim društvenim interesima, morali
da prolaze dobro kao do sada.
Trenutno stanje u BiH više nikome ne
odgovara, kako u toj zemlji tako i u
njenom okruženju, pa i široj međunarodnoj
zajednici. Nije sporno da u procesu
ustavnih promena u BiH treba da učestvuje
i međunarodna zajednica. Dobro bi bilo
da se njena uloga zadrži na aktivnom
nadgledanju tog procesa i eventualnom
davanju sugestija sa uravnoteženim predlozima,
bez direktnog uplitanja i nametanja
određenih rešenja, kako bi i sam čin
eventualnog dogovora o modelu i obimu
ustavnih promena dobio što legitimniji
izraz i bio istinski prihvaćen na svim
stranama. Kao i svaka normalna država
(ako se želi da ona bude takva) BiH
mora sama sobom upravljati. To znači
da bi uporedo sa eventualnim usvajanjem
ustavnih promena (a možda i pre toga)
trebalo u njoj ukinuti Kancelariju OHR-a
na čelu sa Visokim predstavnikom, koji
ionako već nekoliko godina više vegetira
nego što je u stanju da produktivno
deluje.
Tek posle toga, u jednoj znatno mirnijoj
atmosferi, kada ne bude bilo većih napetosti
u međuetničkim odnosima, ali ni u ekonomsko-socijalnoj
sferi života, sve bi polako došlo na
svoje mesto. Samo u takvom ambijentu
sve značajne strukture društva, a pre
svega nosioci vlasti, mogli bi se istinski
posvetiti sprovođenju opsežnih reformi,
neophodnih za brži razvoj zemlje i njeno
priključenje EU, a strani kapital (bez
kojeg nema bržeg pokretanja ekonomije
i otvaranja novih radnih mesta) počeo
investirati u znatno većoj meri nego
do sada. Priglupe su priče da u sadašnjim
uslovima postoje „bolji”' i „lošiji”
b-h entitet, jer se s tim u vezi može
govoriti samo o „lošem”' i „još lošijem”
delu BiH. Iluzija je, međutim, misliti
da se bilo koji deo BiH može uspešno
razvijati ukoliko se prethodno ne stvore
sistemske pretpostavke i odgovarajuća
klima da se proces reformi od opšteg
dobra sprovodi na prostoru cele države.
Tek kada (i ako) stvari krenu u tom
pravcu vremenom će sve u BiH doći na
svoje mesto, a u tom kontekstu i međunacionalni
odnosi sasvim normalizovati. Tada će
mnoge negativne pojave u društvu, koje
otežavaju život i opterećuju svest ljudi,
biti prevaziđene ili svedene na znatno
manju meru, pa onda neće biti razloga
ni za postojanje nacionalnih blokova
političkih stranaka, jer će se one u
međuvremenu isprofilisati na prevashodno
socijalnoj osnovi. U takvoj BiH razne
iluzije iz prošlosti bile bi istisnute
iz dnevne politike i skoro zaboravljene,
dok bi političari bili manje gospodari
stvarnosti u ime lične koristi, a više
delovali kao službenici u korist zajedničkih
interesa i opšteg dobra. Time bi i primedbe
kako je BiH, zbog svog višenacionalnog
karaktera i učestalih međunacionalnih
trvenja, nesiguran prostor za življenje
ljudi, „ničija zemlja”, „tamni vilajet”
i sl. ubrzo pale u vodu. Ukoliko bi
se građanima i narodima BiH pružila
prilika da žive u normalnim uslovima
sa savremenim sistemom - na osnovu ovde
delimično izloženih predloga, očekivanja
i vrednosnih stavova - njen multietnički
karakter ne bi predstavljao otežavajuću
okolnost i kaznu što u njoj žive već,
naprotiv, prednost koja im otvara mogućnost
da svoj život učine bar za nijansu interesantnijim
i kvalitetnijim u odnosu na život stanovništva
u zemljama iz svog okruženja.
A to je ostvarivo - uz malo dobre volje,
međusobnog razumevanja i više sluha
za realnost kod svih zainteresovanih
strana.
 |
|
Zoran Kovačević |
 |
|
 |
|
| | | | | |