|
|
 |
 |
|
 |
|
Izložba „Građanski
modernizam i popularna kultura“
Nastajanje
fenomena
Mada
ignorisana od elitne umetnosti,
popularna kultura u Srbiji između
dva svetska rata je prisutna u likovnim
delima i najistaknutijih slikara
Prošle godine u Galeriji Matice srpske,
ovog leta u Legatu Milice Zorić i Rodoljuba
Čolakovića predstavljena je prevratnička
izložba «Građanski modernizam i popularna
kultura»; na prvom panou posetilac ne
vidi sliku, već saznaje niz koliko bizarnih
toliko intrigantnih podataka: datume
nastanka društvene igre monopol, premijere
prvog filma o Tarzanu, svetske promocije
američkog specijaliteta hot- dog, postavljanja
prve neonske reklame, broj stanovnika
Beograda 1921. godine... Ipak, nema
mesta iznenađenju.
Profesor Filozofskof fakulteta Simona
Čupić, autor izložbe, nastavila ono
što je započela pre
četiri godine, kada je postavkom
«Teme i ideje» u Galeriji Matice
srpske ukazala na uticaj društvenih
i političkih prilika na razvoj
ideja modernosti u srpskoj umetnosti
prve polovine 20 veka. Ovoga
puta kroz likovni materijal
i dela rekonstruisana je atmosfera
tog doba, interpretacijom svih
pripadajućih fenomena istovremeno.
Otuda na izložbi dominiraju
portreti filmskih diva, autoportreti
umetnika sa prepoznatljivim
simbolima esnafske ili klasne
pripadnosti, slike javnih prostora
za zabavu, od muzike, preko
negovanja kućnih ljubimaca do, neubičajeno istaknutog, sporta.
|
|
 |
 |
Frankofilstvo
|
 |
Modernizacija
Srbije između
dva rata bila
je vidljiva,
ubrzana, ali
i jednostrana-
izrazito frankofilna.
Čupićeva ističe
da je u pitanju
državno vezivanje
za pobednika
u Velikom ratu,
a Francuska
se isticala
kao «veliki
ratni saveznik
i još veći mirnodopski
zaštitnik».
Sem toga, bio
je i trend da
se, pogotovo
iz krajeva koji
su u prethodnom
periodu pripadali
srednjeevropskom
okružju, potisne
uticaj germanske
kulture. je |
|
|
|
|
Autorka ističe da je većina dela iz
prve polovine 20. veka već valorizavana,
pa je aktuelnije uočavati kako je umetnost
govorila o vremenu u kome je nastajala,
bilo da ga negira, kritikuje ili afirmiše,
i bez potrebe da se romantičarski posmatra
međuratni period. Odlučila se za sagledavanje
kroz fenomene za koje se danas često
narcisoidno ocenjuje da su odlika baš
naše epohe, mada se, i u srpskoj sredini,
jasno ispoljavaju već skoro sto godina.
U fokusu su obični, neupadljivi događaji
iz svakodnevice; u duhu analista. Posmatra
se ono što zabavlja,
razveseljava, u čemu učestvuje
dominantan segment stanovnika.
Ispostavlja se da su spektakl,
konzumerizam, masovna histerija..,
utemeljeni upravo između dva
svetska sukoba.
Nekoliko događaja, shodno umetničkoj
i društvenoj pažnji koja im
je ukazana, detaljnije su prikazani
i na izložbi, i u pratećoj publikaciji.
Reč je o boravku američko- francuske
varijetiskinje Žozefine Beker
u Beogradu, poseti rodnom Novom
Sadu i većim gradovima Jugoslavije
Svetislava Petrovića, glumca
svetske slave, otvaranju beogradskog
zoološkog vrta i
|
|
 |
 |
Frankofilstvo
|
 |
Modernizacija
Srbije između
dva rata bila
je vidljiva,
ubrzana, ali
i jednostrana-
izrazito frankofilna.
Čupićeva ističe
da je u pitanju
državno vezivanje
za pobednika
u Velikom ratu,
a Francuska
se isticala
kao «veliki
ratni saveznik
i još veći mirnodopski
zaštitnik».
Sem toga, bio
je i trend da
se, pogotovo
iz krajeva koji
su u prethodnom
periodu pripadali
srednjeevropskom
okružju, potisne
uticaj germanske
kulture. je |
|
|
|
|
dolasku francuskog teniskog asa Anri
Košea. Deluje neobično masovna histerija
kojom je ženski svet dočekao našeg glumca;
bilo je padanja pod glumčev automobil,
otimanja detalja iz garderobe, ljubavnih
stihova... Autorka precizira da «u sigurnom
okrilju anonimnosti mase, izlivima masovne
histerije žene su prvi put javno iskazivale
sopstvene seksualne afinitete i fantazije.»
Izuzetno velik prostor štampa poklanja
nastupu Bekerova, opsijući da se plesačka
suknjica crnopute zvezde sastoji od
nekoliko grozdova banana, jelek od niza
bižuterijskih dijamanata. Svakodnevno
se, do detalja i sa upučenošću, prate
izvođačke numere, ali i vanumetnička
aktivnost,
ukjučujući i koliko skupo vino
pije. Paparaci pokušavaju da
Bekerovu snime u neželjenoj
pozi. Osim anonomnosti mase,
konstituiše se i senzacionalizam
kojim štampa prati ove događaje
Nedvosmislen pokazatelj prihvatanja
spektakla popularne kulture.
Mada je konzumerizam zahvatio
tek površinu najvišeg društvenog
sloja, i to samo u najvećim
urbanim centrima, pojedini tradicionalni
odnosi, pre svega rodni, trajno
su destabilizovani. U tom pogledu,
međutim, mnogo je veći efekat
sporta. Tradicijsko pravilo
da se pozicija u društvu definiše
poreklom biva poremećena sticanjem
novca takmičarskim uspehom.
Mladost sportista remeti i uobičajenu
dominaciju starijih u najvišim
slojevima.
Drugi razlog uspona sporta je
shvatanje, nakon velikih ljudskih
žrtava u četvorogodišnjem ratu
i potonjoj dvogodišnjoj epidemiji
španskog gripa, značaja zdravog
i snažnog fizikusa. Uspostavlja
se kult negovanja tela, sport
postaje i važna simbolička aktivnost
sa velikom moći mobilizacije
mase, čime
|
|
|
Biserka
Rajčić:
Kolaži
|
 |
se koristio i Koše vatreno propagirajući
francusko- srpsko prijateljstvo.
To, međutim, nije sve što sportu kontinuirano
pridaje na značaju. Ovom aktivnošću
prvenstveno sa bave oni koji imaju dovoljno
slobodnog vremena za redovno upražnjavanje,
a nisu ni izmoreni teškim fizičkim poslom.
To je nova, vidljiva distinkcija spram
onih koji rade po dvanaaest sati dnevno
u čemernim uslovima početne industrijalizacije.
Sport postaje simbol pripadnosti višoj
klasi.
Da bi takmičenje uopšte bilo i moguće,
neophodno je odabrati neophodan broj
najsposobnijih, istovremeno biti siguran
da će i posetilaca biti dovoljno. U
oba slučaja bitna je masovnost. Stoga
je sport, bar u međuratnom periodu,
tipična gradska delatnost, a stalna
takmičenja svojevrsna potvrda urbanizacije.
Umetnici su bili u trendu. Tabaković
slika utakmicu, Ivan Radović, inače
Devis kup reprezentativac, crta na desetine
prizora teniske tematike, Šumanović,
Dobrović i Šerban slikaju dame na plaži;
Barilijeva radi ne samo portrete Bekerove,
već i Rudolfa Valentina i Konrada Rajta,
Šuput pariske kafane...
Ni globalni marketinški trikovi,
pouka je novosadsko-beogradske
izložbe, nisu izum današnjice.
Zora Petrović sa cigarom u jednoj
i pepeljarom u drugoj ruci,
kako je fotografisana, odlučivši
se da puši nije samo ušla u
tradicionalan muški zabran;
naprotiv, upravo je onakva kakvu
je poželeo Džordž Hil, predsednik
«Ameriken tabako», odlučivši
se da globalnim mamljenjem žena
na upražnjavanje navike do tada
poistovećene sa muškošću udvostruči
tržište svom proizvodu. Naša
ugledna slikarka je, kako uočava
Čupićeva, «ne previše, ali dovoljno
lepa da «običnoj» ženi izgleda
realno biti isto toliko privlačna.»
Taman da, sa cigarom u ruci,
posluži za identifikaciju. Nova
pušačica je uverena da je pušenje
njen lični izbor, potpuno
|
|
 |
 |
Korenii
nasilja
|
 |
Nije bilo
ozbiljnijeg
razloga da Beograd
1936. godina
otvori zoološki
vrt. Ipak, potreba
da u svemu bude
«naj», podstakla
je glavni grad
da otvori ono
što je, kakve
li smelosti,
Zagreb učinio
jedanaest godina
ranije. Uz zabavan
program krštenja
dva mečeta,
vrt je otvoren.
Već prvih dana,
novine su izveštavale
da posetioci
davanjem metalnih
predmeta, stakla,
često dovode
životinje u
opanost. Posebno
je bezazlena
igrarija krštenja
iritirala tradicionalistički
tvrđi segment
javnosti. Šaljiv
čin na otvaranju
bio je povod
da posetioci
davanjem otrovane
hrane uzroče
uginuće jednog
mečeta. |
|
|
|
|
nesvesna da je u pitanju vešto nametnuta
navika.
Kampanja je, pak bila, globalna, u kojoj
su, na osnovu zamisli tada vodećeg market
mejkera Edvarda Bernajsa i konsultacija
psihoanalitičara Alana Brila, učestvovali
učitelji «umetnosti pušenja», zvezde
svetskog šou biznisa, globalne i lokalne
džetseterke, dovoljno ali ne i previše
lepe manekenke... Globalna manipulacija,
ipak, nije odlika samo današnjice.
Izložba «Građanski modernizam i popularna
kultura» je, bar za naše prilike, atipična.
Time se realizuje ono što je pre četiri
godine, posle adaptiranja zgrade i formiranja
novih stalnih postavki Galerije Matice
srpske, obećano: savremeni koncept vodiće
promišljanju brojnih modernijih interpretacija,
kako pojedinalčnih opusa, tako i predstavljenih
radova.
 |
|
Živan Lazić |
 |
|
 |
|
| | | | | |