|
|
 |
 |
|
 |
|
„Mi smo na samom dnu i naše
ustajanje tek predstoji...“1
„Kultura
u Srbiji je narodna i nacionalna,
osnovni nosilac naše duhovne i stvaralačke
posebnosti u zajednici svetskih
naroda. Zato će SNS osnovati poseban
Fond za očuvanje kulturne baštine“,
piše u Beloj knjizi te stranke,
„Programom do promena“, obznanjenoj
oktobra 2011... Dobijanjem sektora
kulture, informisanja i dijaspore,
popečitelj iz tog kruga još nije
nagovestio Fond, ali jeste nagovestio
neke poteze, koji mogu da nas nasmeju
i - naježe.
„Umetnost mora da
bude patrotska“, reče onomad Bratislav
Petković, savetnik predsednika države
za kulturu, a ubrzo i ministar. Da
li to treba da bude naša „duhovna
i stvaralačka posebnost u zajednici
svetskih naroda“, kako piše u Beloj
knjizi SNS Programom do promena,
naše „ustajanje“? Cilj je visoko,
a mi, kaže, na samom dnu.
Još kao kandidat za ministara, Bratislav
Petković izrekao je, javno, u intervjuima,
ideje i namere suporotne ne samo
biću umetnosti i kulture (i budžetskim
mogućnostima), nego i zdravom razumu.
Čim je postao ministar, možda i „riban“
u međuvremenu, ovaj vuk je promenio
dlaku („izvučeno iz konteksta“, „neformalni
razgovori“, „nije znao“ da će postati
ministar...): „Kao državni službenik
i ministar, moram sada drukčije da
razmišljam“.
Sudeći po blogovima i komentarima
u ne samo patriotskoj štampi,
međutim, njegovo nadahnuto razmišljanje
o potrebnim intervencijama u kulturi
Srbije, ma koliko bilo retrogradno,
dočekano je sa radosnom podrškom srpske
nacio-bratije. Sa čime, dakle, da
računamo?
„... Čini mi se
da elementarna pristojnost zahteva
da se nekom omogući da radi i pokaže
šta zna...“, izjavio je nedavno režiser
Srđan Dragojević.
„Nekom“, ipak nije isto što i nekom
konkretnom. Bratislav Petković, ministar
kulture, informisanja i dijaspore,
reditelj po obrazovanju i vokaciji,
ali i nasledni i školovani (!)
poslastičar,
tvorac Muzeja automobila u Beogradu,
dramski pisac, kolekcionar...,
jedna je od onih ličnosti za
koje se kaže da je „renesansna“
i draga osoba. Uljudan, skoro
stidljiv, odrastao u najužem
centru Beograda, sa brojnim
prijateljima u zemlji i svetu,
u svom, kamernom pozorištu (Moderna
garaža) piše i režira o zaboravljenim
epizodama iz života grada i
njegovih znamenitih stanovnika.
Režirao je i u Beogradskom dramskom
pozorištu (atraktivne Šilerove
Razbojnike – desetka
na diplomskom, Sporting
Life, sopstvenog Kaskadera,
pred kraj upravničkog mandata
Borke Pavićević, uz njenu pomirljivu
saglasnost)... Nekad potrefi,
nekad omane na umetničkoj sceni,
naravno, ali, na takozvanoj
javnoj, političkoj sceni, do
pre par godina nije se mnogo
eksponirao. Bio je u krugu istomišljenika
nekadašnjeg ministra kulture
i direktora Pozorišnog
|
|
 |
 |
Mera
vrednosti
|
 |
„...Ovo
je 2012. ili
nije? Možda
sam ubačena
u vremensku
mašinu, u
miks vremena
u kojima su
umetnici životom
dokazivali
notorne stvari,
da: ne postoji
patriotska
umetnost.
Patriotizam
nije merna
jedinica kojom
se meri vrednost
bilo kog umetničkog
dela. Postoje
propagandna
dela i samo
retka su i
umetnički
vredna. Tačno
je da su mnoga
dela nastajala
iz patriotskog
zanosa, ali,
taj zanos
ih ne čini
vrednim, nego
neka druga
svojstva.
Svako delo
koje ima umetničku
vrednost služi
na čast i
narodu kojem
umetnik pripada
i čovečanstvu.
Vremenska
mašina. Minut
ćutanja za
sva spaljena
umetnička
dela, uhapšena
umetnička
dela, uništene
umetnike u
ime koje god
ideologije.
Daleko bilo
i ne ponovilo
se.“ (Tanja
Mandić Rigonat)
|
|
|
|
|
muzeja Miodraga
Đukića, još je član Udruženja dramskih
pisaca koje je on osnovao, reklo bi
se – čovek koji gleda svoja posla...
U Srpskoj naprednoj stranci je, međutim,
Braca – Cobra („Cobra se pita“, rečeno
je dramaturzima Maji Pelević i Milanu
Markoviću, kad su se, između ostalih,
učlanili i u ovu stranku i obećana
im nameštenja 2),
ključna ličnost za resor kulture –
informisanje i dijaspora došli su
pride. I tu se ispostavilo da je naš
tihi sused opasna eminencija,
s kojom se računa u državnoj vlasti.
„Ministar narodnjačkog tipa“, kako
mu tepaju na Radio Fokusu, ima za
sobom, između ostalog i govor na promociji
knjige Ispovest haškog sužnja
osuđenog ratnog zločinca Milana Lukića
(izdanje SRS), na Svetog Savu prošle
godine, a ne samo ustupljen prostor
Moderne garaže. Kao čovek dobrote
i široke ruke (sa dubokim nedostatkom
mišljenja i suđenja, što bi rekla
Hana Arent), izjavio
je na B92 televiziji tim povodom da
bi ustupio prostor svakome, pa i ratnom
zločincu! Posle je, na TV Svet plus,
ispovedio kako nije mogao da veruje
da mlada novinarka, koleginica njegovog
sina sa FDU, može da bude „toliko
pokvarena“, da mu razni „spin majstori,
ustvari , lažovi“, prebacuju kao da
je ratni zločinac...!
Prvu veću pozornost u javnosti (ali
ne i delotvornu pobunu) izazvao je
intervjuom u Politici3
tada još u funkciji savetnika
predsednika Srbije. Na stranu sad
ideja o premeštanju muzeja u reprezentativne
beogradske zgrade – u boljim finansijskim
uslovima, ideja bi, bez komičnih detalja
i njegovih uzgrednih komentara i obrazloženja
još i imala smisla. Petković se, međutim,
posebno ostrvio na domaće pozorište,
u kojem „svete krave... odavno nisu
donele ni jednu jedinu
kap koristi srpskoj kulturnoj sceni.
One već skoro pola veka vladaju, mora
se priznati vrlo vešto manipulišu.
Uvek se pojavljuju kao alternativa
sebi samima (...) Od egzekutora začas
se pretvore u žrtve, a žrtve smo svi
mi: srpska kultura, srpsko pozorište.
Gde god su spustili šapu, sve su spržili,
urušili (...) To je dovelo do situacije
da u Beogradu dobijete predstavu Zoran
Đinđić. Ne mogu da nam se nameću
lažne vrednosti... Najgora vrsta pozorišnog
otpada, diletantska u svakom pogledu
(...) Da apsurd bude kompletan, tom
Frljiću (Oliver Frljić, reditelj predstave
– Sl.V.) se uručuje nagrada u Skupštini
Grada Beograda...“ 4
Nepun mesec kasnije,
kao ministar i „stari bitefovac“,
prilikom predstavljanja predstojećeg
festivala, izjavljuje: „Vidim da je,
kao i uvek, selekcija sjajna“. A u
selekciji su, između ostalih i Frljić
( Mrzim istinu) i Maja i Miloš
( Oni žive – U potrazi za nultim
tekstom)! Izgovorio je i ovo:
„Ja sam ministar tek sedam dana i
od tada se drugačije ponašam, jer
sam sada zastupnik svih opcija u kulturi.“
Shodno tome, ministar je, pre isteka
100 dana, krenuo u „snimanje stanja“
na terenu, prisustvuje, učestvuje,
izjavljuje... Ideju o državnom
dotiranju patriotskih filmova, na
primer, zamenio je blažom, o dotiranju
prioritetnih, konstatovao da para
nema dovoljno za „megalomanske projekte“,
dao prednost investiranju u dva jubileja
– vek od „oslobođenja Kosova“ i 17
vekova od Milanskog edikta...
I dok se on bavi opcijama u kulturi,
jednu opciju u svom resoru – informisanje
- poverio je
pomoćniku,
Draganu Kolareviću, javnosti
uglavnom poznatom TV novinaru
iz devedesetih, takođe članu
„Đukićevog“ Udruženja dramskih
pisaca! Koji se još nije eksponirao
u praksi kao savetnik za informisanje,
ali se nije ni odvikao od
ratnih pokliča glede teatra.
U intervjuu Vreme je za
prvi srpski kulturni ustanak
u Standardu, osipa
drvlje i kamenje po predstavama
tipa Bure baruta, Zoran
Đinđić, hrvatskim i slovenačkim
autorima..., pa kaže: „Svim
vodećim političarima u ’regionu’
su puna usta saradnje i pomirenja,
a sudeći po aktivnosti ratno-propagandne
industrije, naročito preko
pozorišne i filmske suradnje
(nije štamparska greška, u
je namerno izgovorio – Sl.
V.), rat nam tek predstoji...
O pozorišnom đubretu na beogradskim
i srpskim scenama časopis
Drama (izdaje ga
Udruženje u kojem je član
– Sl.V.) je pisao iz broja
u broj. Od toga, izgleda,
|
|
|
Biserka
Rajčić:
Kolaži
|
 |
nikakve koristi za srpsku kulturnu
politiku. Sada je, reklo bi se, kap
prelila čašu (...) U pozorištu je
kontinuitet antisrpstva od drugog
svetskog rata. I nije tada počeo.
Kulturna okupacija Srbije počela je
1915., posle povlačenja srpske vojske
u Grčku i traje do dana današnjeg.
I trajaće jako dugo, jer Srbima ne
pada napamet da se pobune protiv tog
antikulturnog zla...“
Zasad, samo citati o razmišljanju
savetnika za informisanje. Da li će
se, poput šefa, „kao državni službenik“,
presaldumiti preko noći i postati
„zastupnik svih opcija“ u novinarstvu?Inicijacija
u birokratski aparat ne mora nužno
da preobrazi stvarna ubeđenja ljudi
koji „samo obavljaju svoj posao“.
U tom smislu, ostaje nam ona Dragojevićeva
„elementarna pristojnost“ da ih pustimo
da pokažu šta znaju, pa, ako bude
kasno... Dosta toga su nam već predočili,
dok su bili neopterećeni državnim
funkcijama. Ako, sada kameleonski,
tako nastave – zbogom „zajednico svetskih
naroda.“
 |
|
Slavica Vučković |
 |
1
Bratislav Petković (dok još nije ministar
kulture), na Saboru podrške srpskom narodu
na Kosovu, Beograd, 27. septembra 2011.)
2
Vidi: Republika br. 526-527 i
www.onizive.wordpress.com
4
„Svaki bi građanin za čin pljuvanja
i povraćanja po zastavi na ulici bio
odmah uhapšen. U Americi bi za takav
čin odležao robiju, a s obzirom da je
to kod nas urađeno u pozorištu, to se
proglašava umetničkim činom...“, rekao
je Petković, u vezi sa ovom predstavom.
Reagujući na taj intervju, rediteljka
Tanja Mandić Rigonat u tekstu Tabu
zastave, između ostalog podseća
kolegu: „...Ulica je ulica. Pozorište
je pozorište. Scena je imaginarni prostor.
Pozorišna predstava je fikcija i samo
fikcija. U njoj glumac koji glumi određeni
lik koji ubija drugi lik, ne robija,
jer to ubistvo je, takođe, fiktivno,
scensko i „momci u plavom“ ne intervenišu
u tom slučaju. Ja sam sigurna da svom
kolegi reditelju ne moram da objašnjavam
da pozorište nije ulica, a da ulica
može postati scenski prostor i da je
zastava na sceni samo pozorišni rekvizit.
Taj simbol države, nacije, dobija određene
konotacije u zavisnosti od upotrebe
u određenom kontekstu. Umetnost na razne
načine preispituje, ruši tabue i ne
znam zašto bi u pozorištu bio ultimativno
poštovan tabu zastave. Jer, svaka zastava
ima svoju svetlu i svoju tamnu stranu...“
|
 |
|
| | | | | |