Početna stana
 
 
 
   

 „Mi smo na samom dnu i naše ustajanje tek predstoji...“1

Patriotizam, puj-pike...

„Kultura u Srbiji je narodna i nacionalna, osnovni nosilac naše duhovne i stvaralačke posebnosti u zajednici svetskih naroda. Zato će SNS osnovati poseban Fond za očuvanje kulturne baštine“, piše u Beloj knjizi te stranke, „Programom do promena“, obznanjenoj oktobra 2011... Dobijanjem sektora kulture, informisanja i dijaspore, popečitelj iz tog kruga još nije nagovestio Fond, ali jeste nagovestio neke poteze, koji mogu da nas nasmeju i - naježe.

„Umetnost mora da bude patrotska“, reče onomad Bratislav Petković, savetnik predsednika države za kulturu, a ubrzo i ministar. Da li to treba da bude naša „duhovna i stvaralačka posebnost u zajednici svetskih naroda“, kako piše u Beloj knjizi SNS Programom do promena, naše „ustajanje“? Cilj je visoko, a mi, kaže, na samom dnu.
Još kao kandidat za ministara, Bratislav Petković izrekao je, javno, u intervjuima, ideje i namere suporotne ne samo biću umetnosti i kulture (i budžetskim mogućnostima), nego i zdravom razumu. Čim je postao ministar, možda i „riban“ u međuvremenu, ovaj vuk je promenio dlaku („izvučeno iz konteksta“, „neformalni razgovori“, „nije znao“ da će postati ministar...): „Kao državni službenik i ministar, moram sada drukčije da razmišljam“.
Sudeći po blogovima i komentarima u ne samo patriotskoj štampi, međutim, njegovo nadahnuto razmišljanje o potrebnim intervencijama u kulturi Srbije, ma koliko bilo retrogradno, dočekano je sa radosnom podrškom srpske nacio-bratije. Sa čime, dakle, da računamo?

Pokaži šta znaš
„... Čini mi se da elementarna pristojnost zahteva da se nekom omogući da radi i pokaže šta zna...“, izjavio je nedavno režiser Srđan Dragojević.
„Nekom“, ipak nije isto što i nekom konkretnom. Bratislav Petković, ministar kulture, informisanja i dijaspore, reditelj po obrazovanju i vokaciji, ali i nasledni i školovani (!)

poslastičar, tvorac Muzeja automobila u Beogradu, dramski pisac, kolekcionar..., jedna je od onih ličnosti za koje se kaže da je „renesansna“ i draga osoba. Uljudan, skoro stidljiv, odrastao u najužem centru Beograda, sa brojnim prijateljima u zemlji i svetu, u svom, kamernom pozorištu (Moderna garaža) piše i režira o zaboravljenim epizodama iz života grada i njegovih znamenitih stanovnika. Režirao je i u Beogradskom dramskom pozorištu (atraktivne Šilerove Razbojnike – desetka na diplomskom, Sporting Life, sopstvenog Kaskadera, pred kraj upravničkog mandata Borke Pavićević, uz njenu pomirljivu saglasnost)... Nekad potrefi, nekad omane na umetničkoj sceni, naravno, ali, na takozvanoj javnoj, političkoj sceni, do pre par godina nije se mnogo eksponirao. Bio je u krugu istomišljenika nekadašnjeg ministra kulture i direktora Pozorišnog

 
Mera vrednosti
„...Ovo je 2012. ili nije? Možda sam ubačena u vremensku mašinu, u miks vremena u kojima su umetnici životom dokazivali notorne stvari, da: ne postoji patriotska umetnost. Patriotizam nije merna jedinica kojom se meri vrednost bilo kog umetničkog dela. Postoje propagandna dela i samo retka su i umetnički vredna. Tačno je da su mnoga dela nastajala iz patriotskog zanosa, ali, taj zanos ih ne čini vrednim, nego neka druga svojstva. Svako delo koje ima umetničku vrednost služi na čast i narodu kojem umetnik pripada i čovečanstvu. Vremenska mašina. Minut ćutanja za sva spaljena umetnička dela, uhapšena umetnička dela, uništene umetnike u ime koje god ideologije. Daleko bilo i ne ponovilo se.“ (Tanja Mandić Rigonat)
muzeja Miodraga Đukića, još je član Udruženja dramskih pisaca koje je on osnovao, reklo bi se – čovek koji gleda svoja posla...
U Srpskoj naprednoj stranci je, međutim, Braca – Cobra („Cobra se pita“, rečeno je dramaturzima Maji Pelević i Milanu Markoviću, kad su se, između ostalih, učlanili i u ovu stranku i obećana im nameštenja2), ključna ličnost za resor kulture – informisanje i dijaspora došli su pride. I tu se ispostavilo da je naš tihi sused opasna eminencija, s kojom se računa u državnoj vlasti. 
„Ministar narodnjačkog tipa“, kako mu tepaju na Radio Fokusu, ima za sobom, između ostalog i govor na promociji knjige Ispovest haškog sužnja osuđenog ratnog zločinca Milana Lukića (izdanje SRS), na Svetog Savu prošle godine, a ne samo ustupljen prostor Moderne garaže. Kao čovek dobrote i široke ruke (sa dubokim nedostatkom mišljenja i suđenja, što bi rekla Hana Arent), izjavio je na B92 televiziji tim povodom da bi ustupio prostor svakome, pa i ratnom zločincu! Posle je, na TV Svet plus, ispovedio kako nije mogao da veruje da mlada novinarka, koleginica njegovog sina sa FDU, može da bude „toliko pokvarena“, da mu razni „spin majstori, ustvari , lažovi“, prebacuju kao da je ratni zločinac...!
Prvu veću pozornost u javnosti (ali ne i delotvornu pobunu) izazvao je intervjuom u Politici3 tada još u funkciji savetnika predsednika Srbije. Na stranu sad ideja o premeštanju muzeja u reprezentativne beogradske zgrade – u boljim finansijskim uslovima, ideja bi, bez komičnih detalja i njegovih uzgrednih komentara i obrazloženja još i imala smisla. Petković se, međutim, posebno ostrvio na domaće pozorište, u kojem „svete krave... odavno nisu donele ni jednu jedinu kap koristi srpskoj kulturnoj sceni. One već skoro pola veka vladaju, mora se priznati vrlo vešto manipulišu. Uvek se pojavljuju kao alternativa sebi samima (...) Od egzekutora začas se pretvore u žrtve, a žrtve smo svi mi: srpska kultura, srpsko pozorište. Gde god su spustili šapu, sve su spržili, urušili (...) To je dovelo do situacije da u Beogradu dobijete predstavu Zoran Đinđić. Ne mogu da nam se nameću lažne vrednosti... Najgora vrsta pozorišnog otpada, diletantska u svakom pogledu (...) Da apsurd bude kompletan, tom Frljiću (Oliver Frljić, reditelj predstave – Sl.V.) se uručuje nagrada u Skupštini Grada Beograda...“4
I kadrovska opcija
Nepun mesec kasnije, kao ministar i „stari bitefovac“, prilikom predstavljanja predstojećeg festivala, izjavljuje: „Vidim da je, kao i uvek, selekcija sjajna“. A u selekciji su, između ostalih i Frljić (Mrzim istinu) i Maja i Miloš (Oni žive – U potrazi za nultim tekstom)! Izgovorio je i ovo: „Ja sam ministar tek sedam dana i od tada se drugačije ponašam, jer sam sada zastupnik svih opcija u kulturi.“
Shodno tome, ministar je, pre isteka 100 dana, krenuo u „snimanje stanja“ na terenu, prisustvuje, učestvuje, izjavljuje... Ideju o državnom dotiranju patriotskih filmova, na primer, zamenio je blažom, o dotiranju prioritetnih, konstatovao da para nema dovoljno za „megalomanske projekte“, dao prednost investiranju u dva jubileja – vek od „oslobođenja Kosova“ i 17 vekova od Milanskog edikta...
I dok se on bavi opcijama u kulturi, jednu opciju u svom resoru – informisanje - poverio je
pomoćniku, Draganu Kolareviću, javnosti uglavnom poznatom TV novinaru iz devedesetih, takođe članu „Đukićevog“ Udruženja dramskih pisaca! Koji se još nije eksponirao u praksi kao savetnik za informisanje, ali se nije ni odvikao od ratnih pokliča glede teatra.
U intervjuu Vreme je za prvi srpski kulturni ustanak u Standardu, osipa drvlje i kamenje po predstavama tipa Bure baruta, Zoran Đinđić, hrvatskim i slovenačkim autorima..., pa kaže: „Svim vodećim političarima u ’regionu’ su puna usta saradnje i pomirenja, a sudeći po aktivnosti ratno-propagandne industrije, naročito preko pozorišne i filmske suradnje (nije štamparska greška, u je namerno izgovorio – Sl. V.), rat nam tek predstoji... O pozorišnom đubretu na beogradskim i srpskim scenama časopis Drama (izdaje ga Udruženje u kojem je član – Sl.V.) je pisao iz broja u broj. Od toga, izgleda,
 
Biserka Rajčić: Kolaži
nikakve koristi za srpsku kulturnu politiku. Sada je, reklo bi se, kap prelila čašu (...) U pozorištu je kontinuitet antisrpstva od drugog svetskog rata. I nije tada počeo. Kulturna okupacija Srbije počela je 1915., posle povlačenja srpske vojske u Grčku i traje do dana današnjeg. I trajaće jako dugo, jer Srbima ne pada napamet da se pobune protiv tog antikulturnog zla...“
Zasad, samo citati o razmišljanju savetnika za informisanje. Da li će se, poput šefa, „kao državni službenik“, presaldumiti preko noći i postati „zastupnik svih opcija“ u novinarstvu?Inicijacija u birokratski aparat ne mora nužno da preobrazi stvarna ubeđenja ljudi koji „samo obavljaju svoj posao“. U tom smislu, ostaje nam ona Dragojevićeva „elementarna pristojnost“ da ih pustimo da pokažu šta znaju, pa, ako bude kasno... Dosta toga su nam već predočili, dok su bili neopterećeni državnim funkcijama. Ako, sada kameleonski, tako nastave – zbogom „zajednico svetskih naroda.“
Slavica Vučković
1 Bratislav Petković (dok još nije ministar kulture), na Saboru podrške srpskom narodu na Kosovu, Beograd, 27. septembra 2011.)
2 Vidi: Republika br. 526-527 i www.onizive.wordpress.com
3 19. jul 2012.

4 „Svaki bi građanin za čin pljuvanja i povraćanja po zastavi na ulici bio odmah uhapšen. U Americi bi za takav čin odležao robiju, a s obzirom da je to kod nas urađeno u pozorištu, to se proglašava umetničkim činom...“, rekao je Petković, u vezi sa ovom predstavom.
Reagujući na taj intervju, rediteljka Tanja Mandić Rigonat u tekstu Tabu zastave, između ostalog podseća kolegu: „...Ulica je ulica. Pozorište je pozorište. Scena je imaginarni prostor. Pozorišna predstava je fikcija i samo fikcija. U njoj glumac koji glumi određeni lik koji ubija drugi lik, ne robija, jer to ubistvo je, takođe, fiktivno, scensko i „momci u plavom“ ne intervenišu u tom slučaju. Ja sam sigurna da svom kolegi reditelju ne moram da objašnjavam da pozorište nije ulica, a da ulica može postati scenski prostor i da je zastava na sceni samo pozorišni rekvizit. Taj simbol države, nacije, dobija određene konotacije u zavisnosti od upotrebe u određenom kontekstu. Umetnost na razne načine preispituje, ruši tabue i ne znam zašto bi u pozorištu bio ultimativno poštovan tabu zastave. Jer, svaka zastava ima svoju svetlu i svoju tamnu stranu...“

 
Nastajanje fenomena
1. 09. -31. 10. 2012.
Danas

 
 
 
 
 
 
 
Copyright © 1996-2012