Promocija
demokratije
Razotkrivanje
američkog naličja rušenja demokratije
u svetu i kod kuće*
Susrećemo se sa poplavom knjiga u kojima
se sve otvorenije kritički analizira
dugoročna američka politika, kojoj se
pripisuje uloga tvorca i vehementnog
promotora ideologije neoliberalizma.
Dve knjige koje ću ovde analizirati
pružaju najargumentovanije dokaze o
dugoročnom kontinuitetu u urušavanju
demokratije SAD-a u svetu i „kod kuće“,
iako su SAD nastajući utemeljivale moderni
vek kao demokratsku državu.
Medjutim i Brajson, kao i Čomski ubedljivo
pokazuju da je SAD od samog početka
krojila pojam demokratije po „svojoj
meri“, definišući napredak demokratije
prema onome kako i koliko služi američkim
interesima, zahtevajući podredjivanje
načina života i ponašanja svih drugih
naroda „američkim vrednostima“, koje
se a priori treitarju kao univerzalne
moralne vrednosti, ne priznajući kulturnu
raznolikost. Navedeni autori argumentovano
potvrdjuju primenu diktata jednoumlja,
kojima se služi SAD u odlučivanju
koje države i narode će primiti u svoje
okrilje, a koje će tretirati kao svoje
neprijatelje – koji, po toj logici,
zaslužuju da budu uništeni.
Podjimo od proklamacije prilikom stvaranja
Sjedinjenih Američkih Država, koju citira
Brajson. U Ustavu prilikom stvaranja
Američke države stoji: „Mi narodi Sjedinjenih
Država, kako bismo stvorili savršeniju
Uniju, zaveli Pravdu, obezbedili domaći
mir...promovisali opšte blagostanje
i osigurali Blagoslove slobode sebi
i svojim potomcima, utvrdjujemo i donosimo
ovaj Ustav Sjedinjenih Američkih Država...“
(Bryson, str.93).
Medjutim, u iscrpnoj analizi Brajson
pokazuje da je stvaranje SAD išlo sasvun
drugim pravcem: istrebljivanjem Indijanaca/starosedelaca,
surovim izrabljivanjem imigrantske
(naročito
Italijanske) sirotinje, diskriminacijom
crnaca koja traje do danas.
Doneta Povelja slobode
1791. godine nije regulisala
i garantovala osnovne slobode.
(str.95).
Autor opisuje kako se „kalio
nacionalni identitet“ nove države:
amerkanizacijom engleskog jezika,
utvrdjivanjem „domaćih manira
Amerikanaca“ vis-a-vis engleskog
ponašanja, stvaranjem rečnika
„amerikanizama“ (str.120). Kao
izraz koji predstavlja kvintesencijalni
američki stav bio je izum reči
„know-how“ kao izrazito pragmatička
orijentacija novog doba (133).
Zahvaljujući izobilju prirodnog
bogatstva i stalnom izvoru jeftine
radne snage Amerika je bila
na putu da već1881. postane
od agrarnog društva na periferiji
ogromni kolos;
|
|
|
Biserka
Rajčić:
Kolaži
|
 |
imala je već tada najviši privredni
rast u svetu.
„Za prosečnog Amerikanca – piše autor
– progres nije bio filozofska zamisao,
već svakodnevno iskustvo“... opsednutost
novcem (što izražava Franklinova
izreka „vreme je novac“, a čovek se
opisuje kao neko ko „vredi toliko i
toliko dolara – str.134). Postala je
popularna reč „biznismen“ – za osobu
koja se bavi stvaranjem bogatstva (termin
„well-to-do“ – dobrostojeći postaje
značajna odrednica). Već tada nastaje
nova klasa „tajkuna“. Menjaju se imena
i izgled novih gradova: grade se neboderi
(skyscrapers) kao simbol američke
veličine, narušavajući raznovrsne stilove
arhitekture i lepotu gradova i naselja.
Odnos prema „došljacima“ koji su hrlili
u SAD kao novu „obećanu zemlju“, kao
i prema starosedeocima, autor pokazuje
u svoj brutalnosti koja je primenjivana.
„Reći da se prema Indijancima često
postupalo grozno jedva da može da ukaže
na opseg poniženja kojem su bili izloženi,
čupali su im korene i selili ih sve
dok ih nisu natrpali na najgoroj, najjalovijoj
zemlji...“(201).
Toliko hvaljena „multikulturalna politika“
u SAD nije ništa drugo nego „melting-pot“
(izraz „lanac za topljenje“, koji najbolje
dočarava položaj manjinskih kultura,
smeštenih u izolovana geta, bez ikakvog
uticaja na izvornu američku kulturu).
Brajson opisuje kako su se vršila doseljavanja
u SAD pod groznim uslovima – praćena
kriminalom, prostitucijom, bolestima,
socijalnom bedom.
*Videti; Bil Brajson, Made it in
Amerika, prevedeno na srpski, izdala
Laguna 2010.
Amerikanci su sačuvali većinu svojih
rasističkih naziva – piše autor –
za crnce („crnja“), Indijance i neke
azijske doseljenike (iz Japana i Kine)
(str.221).
Stvaranjem velelepnih tržišnih centara,
nagomilavanjem luksuzhne robe, histerija
kupovanja/trošenja, prodaja zamrznute
gotove hrane i masovna upotreba električnih
strojeva, menja iz osnova dotadašnji
način života u SAD i okolini, stvarajući
vidljive negativne pojave: sve veću
razliku u kupovnoj moći raslojenog stanovništva,
ugrožavajaću gojaznost, nove dotle nepoznate
bolesti. Pa ipak, konstatuje autor,
Amerikanci rade više od ostalih, ostajući
često i preko nedelje u trci za sticanjem
kapitala i kupovinom nepotrebne robe
Posle pedesetih godina sve više dolaze
do izražaja negativni učinci američke
politike: dolazi do izražaja maloletnička
delikvencija; loš sistem obrazovanja,
koji sve više poroizvodi funkcionalnu
nepismenost i medju odraslima; mnogo
vremena gradjani i deca provode pred
televizijskim ekranima; osiromašuje
jezik, a u rečniku i dalje postoji polna
pristrastnost (na primer master
označava gospodara, dok mistress znači
ljubavnicu; ili gouvernor je reč za
guvernera, a governess za guvernantu,
itd.); upotrebljava se reč mankind
za čovečanstvo, umesto engleske
reči „humanity“ (513).
Autor analizira mitove na kojima
se gradila najmoćnija i najbogatija
zemlja na kontinentu: na mitovima o
kaubojima kao novim herojima (promovisanim
u Holivudu); mitovima o
„amerikanizaciji“
jezika, imena, stilova života
i mitovima o ljudskim pravima
i slobodama (dok su se do danas
sačuvali rasistički nazivi za
„obojene“ i diskriminacijske
politike prema doseljenicima);
mit o velelepnosti – zgrada,
mreže prodajnih lanaca roba
– grandioznih tržnih centara
(supermarkita), kao simbol potrošačke
moći (koji su ugušili male i
srednje proizvodjače); gradnjom
hiper-luksuznih hotela koji
nude najfantasatičnije usluge;
hiperprodukcijom i masovnom
upotrebom elektrificiranih strojeva,
koje čine ljudski rad nepotrebnim;
promovisanje estradne kulture,
u kojoj se doživljava veštačko
jedinstvo publike kao gomile,
bez stvarne povezanosti estetskim
ili moralnim vrednostima; proizvodnja
i upotreba velikih kola („kao
ladje“) kao nametljivog simbola
superiornosti.
A na drugoj strani autor ukazuje
na sve lošije obrazovanje i
na osiromašenje jezika, na sve
manje lično i verbalno komuniciranje,
budući da i deca i odrasli koriste
|
|
|
Biserka
Rajčić:
Kolaži
|
 |
elektronske medije kao glavni izvor
informacija i sve manje čitaju i medjusobno
razgovaraju i debatuju.(To je već sredinom
20 veka Dejvid Risman nazvao „usamljena
gomila“, bez sopstvenog identiteta i
imuniteta).
Brajson je pretražio brojne arhive da
bi ubedljivo potkrepio svoje nalaze,
pročitao nebrojano mnogo knjiga o istorijskom
razvoju američkih država, proučio različite
običaje i njihovo mesto u američkoj
kulturi i na ispisanih 600 strana čitalac
stiče utisak da nije ostavio neiskorišćen
ni jedan postojeći izvor, koji mu je
omogućio da prikaže „lice“ i „naličje“
sage o SAD. Na osnovu ponudjenog materijala
i obilja konkretnih podataka autor ubedljivo
pokazuje da se Amerika i dalje drži
svoje
izuzetnosti, gradeći
na tome i opravdavajući politiku sile
u cilju uskladjivanja sveta sa svojim
zamislima i interesima. A istovremeno
izuzimajući sebe od obaveze podčinjavanja
Medjunarodnom pravu.
2.
Svedočenje Noama Čomskog1
o aktualnoj politici SAD je još poraznije
i politički ubojitije. Autor u samom
početku navodi primere raskoraka izmedju
onoga što Američke vlade nameću drugim
državama, uz eksplicitno izuzimanje
sopstvene politike u svojoj zemlji.
„Medjunarodno pravo i sporazumi čvrsto
se nameću drugima – piše Čomski –
uz mnogo pravedničkog poziranja, ali
se odbacuju kao nevažeće za Sjedinjene
Države...“ (str.7). On napominje da
je čak i Maknamara izjavio 2005. da
je trenutna nuklearna politika SAD
„nemoralna, nezakonita, vojno
nepotrebna i užasno opasna...uključujući
njeno pravo da pokreće rat po svojoj
volji...“ (13). Bušovo proširivanje
kontrole svemira, ističe autor, kada
su u pitanju vojne svrhe, ide do „posedovanja
Svemira“, što omogućuje trenutnu intervenciju
bilo gde u svetu (16).
Čomski piše o uticaju politike SAD
na radikalizaciju Islamskog sveta
i pospešivanje terorizma u Iraku,
zamenivši Avganistan; stoga konstatuje
da: „SAD ostaje jedini Bin Ladenov
suštinski saveznik... Podstičući „imitatore
džihadske doktrine Buš je stvorio
novi teroristički raj u Iraku.“ 28
i30). Čomski navodi i da je CIA podržavala
gerilce Oslobodilačke vojske (OVK)
na Kosovu, nadajući se da će to nasilje
provocirati grubi srpski odgovor,
iskoristivši to za podršku javnosti
na Zapadu za napad na Srbiju (bombardovanje
1999.). Isto tako autor ističe da
su SAD širile vesti o proizvodnji
oružja za masovno uništavanje u Iraku
da bi podstakli podršku za invaziju
na Irak (35-37). Pri svim tim činjenicama
Čomski primećuje: „Orvel ne bi
znao da li da se smeje ili da plače.(44).
Pored toga, Čomski citira izjavu jednog
američkog zvaničnika iz 1921. godine:
„...Ako osiguramo dostupne izvore
nafte u svetu možemo da radimo
šta želimo.“ A to se obistinilo
i u 21 veku, zahvaljujući pobedi koju
su očekivali.
Čomski smatra da se SAD rukovodi Robespijerovim
stanovištem kada je reč o primeni
torture: da „jakobinci treba da terorom
obuzdaju neprijatelje slobode“ kada
su 1994. modifikovali Konvenciju Ujedinjenih
Nacija, dajući veća ovlašćenja islednicima
prilikom torture – pravdajući time
terorisanje zatočenika u Gvantanamu,
Iraku i Avganistanu i u nevidljivim/prikrivenim
mrežama zatvora (50). A 2002. Buš
je objavom svoga „Humanitarnog Plana“
ovlastio kršenje Ženevske
Konvencije i Povelje Nirnbeškog
suda. Time je američka elita odbacila
najosnovnije moralne aksiome,
da bi opravdala samoisključenje iz
medjunarodnog prava. (52).
Trupe SAD su, takodje, koristile izgladnjivanje
stanovništva kao orudje za postizanje
svojih nečasnih ciljeva. A beznadje
je dovelo do porasta religioznosti
i urušavanja sekularnog sistema obrazovanja
u Iraku, što je proizvelo rast nepismenosti
posle agresije SAD. (61). Zbog sankcija
SAD i Velike Britanije umrlo je već
stotine hiljada dece – svedoči Čomski.
Sve to je SAD postigao parališući
svaku opoziciju u napadnutim režimima.
Jer kada SAD vrši pritisak na Iran,
kaže Čomski, to tamošnju situaciju
čini još militantnijom, a u takvoj
situaciji „demokratija umire“ (75).
Izuzimajujći sebe iz „fundamentalnih
principa svetskog poretka“, „Američki
altruizam“ kojim SAD „prosvećuje države“
počiva na shvatanju „...da je ona
slobodna da se osloni na silu kada
njene vodje odrede da je to pravedno“.
Čomski u tom kontekstu navodi i primer
bombardovanja Srbije 1999. godine,
kada se tvrdilo „da je to nelegalno,
ali legitimno“ (96).2
Klintonova doktrina o „unilaterarnoj
upotrebi vojne moći“ služi kao opravdanje
„preventivne odbrane“ (izum Kondolize
Rajs), koja daje pravo SAD da napadne
zemlju za koju misle da
bi ih mogla napasti.
Čomski opisuje kao trajni i suštinski
aspekt američke diplomatije koja počiva
na tri stuba: 1. o jedinstvenoj moralnoj
vrednosti SAD; 2. o afirmisanju njene
misije u spasavanju sveta; 3. o širenju
ideala koje propoveda i o „veri u
odredjenu sudbinu nacije“ (109). I
konstatuje: „Kada se istorija oblikuje
u službi moći, dokazi i racionalonost
su irelevantni“ (118). A agresija
i terorizam „...moraju biti prikazani
kao samoodbrana i posvećenost produhovljenim
vizijama“ (122). Već je u vreme Hladnog
rata, u ime odbrane od „komunističke
agresije“ mobilisana domaća podrška
subverziji i terorizmu, konstatuje
Čomski. Pozivajući se na istoričara
A. Majera, Čomski navodi da se opaža
da je posle 1947.godine SAD bila glavni
nosilac preventivnog „državnog terorizma“
(126). Za veći deo sveta, piše Čomski,
postalo je jasno da SAD postaje „zločinačka
supersila“ (129). Autor navodi podršku
SAD zločinima Pinočea; subverzijama
na Kubi, da bi sprečili da Kubanska
nezavisnost postane „zarazan primer“
– da spreče svugde širenje „virusa
nezavisnosti“ (136). Zato je izvršena
agresija i na Vijetnam, da nezavisni
Vijetanam ne zarazi druge, te je Vijetnam
morao biti izolovan a širi region
je “vakcinisan uspostavljanjem grubih
vojnih diktatura“ (139).
Ali Čomski skreće pažnju da SAD nije
vršila intervencije samo spolja, već
je stvarala opravdanje za „militarizovani
državni kapitalizam“ kod kuće, u vidu
„državnog socijalizma za bogate“ (148).
A „osiguravanje globalne stabilnosti“
Čomski naziva šifrovanom reči za poslušnost.
Globalizacija se nastavlja po istom
kursu (upotrebom sile SAD kao spasioca
– ZG) proizvodeći „kulturno otudjenje“
sa nasiljem koje ga prati. Čomski
navodi da se prema projekcijama iz
2004. očekuje da kontradikcije i nesigurnosti
globalizovanog sveta rastu, što se
više bude širio procep izmedju zemalja
koje profitiraju od globalizacije
i zaostalih nacija (150). Dobro su
poznati negativni uticaji SAD na propadanje
država Južne Amerike.
Posebno je administracija Buša (mladjeg)
značajno uvećala strah i mržnju prema
SAD, zaključuje Čomski. Autor smatra
da su teškoće na putu demokratijzacije
na Bliskom Istoku u tome što SAD ne
želi da do toga dodje. Čak je i ograničena
demokratija u Iraku previše opasna...
gde se „sudara sa značajnim interesima
SAD ona se obezvredjuje“, ostvarivanjem
„kulture terora“ i onemogućavanjem
„aspiracija za alternativama“(173-4).
Stoga Nacionalni Savet Iraka doživljava
američku invaziju kao „okupacioni
uragan“ (189).
Čomski se osvrće i na invaziju Izraela
prema Palestini, koju podržava SAD
kao na „prosvećenu okupaciju“, ali
ukazuje i na samo stradanje početnih
koraka demokratije u Izraelu pod uticajem
takve proameričke politike.
A kada je reč o promociji demokratije
„kod kuće“, Čomski navodi autore koji
su odavno upozoravali na devastaciju
demokratskih principa u američkom društvu.
On navodi da je Robert Dal pisao o „ozbiljnim
nedemokratskim odlikama političkog sistema
SAD“, ukazujući na „subverziju demokratije
pomoću koncentracije privatne moći“
(234); kao i na opomenu Djuia da je
„...politika senka koju na društvo baca
krupni biznis“, te da je potrebna
fundamentalna
društvena promena za usvajanje
smislene demokratije
(235). Ali ukazuje i na istorijske
korene takve politike, kada
opominje da je Adam Smit pisao
da je gradjanska vlada postavljena
radi bezbednosti bogatih i njihove
imovine od siromašnih. Pri tom
se poziva i na Aristotelovo
shvatanje da „...u demokratiji
imovina ne treba da se deli,
već da i njihovi prihodi treba
da budu zaštićeni (prema pisanju
u Politici ). Medjutim,
Aristotel je isticao da za funkcionisanje
demokratije treba obezbediti
„trajni prosperitet“ i da javni
prihodi treba da budu razdeljeni
medju sirotinjom (Isto). Ali
je već Aristotel iskazao kao
krilaticu „novog duha vremena“:
„obogaćuj se, zaboravi na sve
osim sebe“.
Stručnjaci u SAD upozoravaju
da su životni uslovi stagnirali
90ih godina za domaćinstva srednje
klase, dok su rapidno porasla
bogatstva najimujćnijih, a da
su srednje zarade za radnike
u proizvodnji niže od onih iz
recesije 2001. (241). Autor
zaključuje: „Nejednakost je
nastavila da raste“. Kao „zdrava
ekonomija“ uvedena je rigidna
štednja, ukidanjem brojnih bonova
za hranu i
|
|
|
Biserka
Rajčić:
Kolaži
|
 |
školski ručak za 40.000. dece; a uz
populističku kulturu „niži slojevi se
drže na uzdi“, kao i podsticanjem straha
od „zlog neprijatelja“(242). Čomski
konstatuje da SAD nameće svoju „miroljubivu
i prosvećenu vladavinu“, pretnjama onima
koji im stoje na putu „dok donose duh
civilizacije“ nazadnim narodima.
Već je Veblen ukazao, ističe Čomski,
da je jedan od osnovnih zadataka poslovne
propagande „fabrikovanje potrošača“
kao prethodnice utemeljenja „potrošačkog
društva“, koje stvara „državni totalitarizam“,
podstičući frustracije i političku bezvoljnost
(250). A i Adam Smit je upozoravao da
su interesi trgovaca i proizvodjača
„da zavedu, pa čak i potlače javnost“.
Stoga Čomski postavlja pitanje: koliko
politički sistem SAD dopušta volji naroda
da učestvuje u oblikovanju javne politike,
što je osnovna odlika demokratskog društva
(260). I konstatuje: da vlada SAD nema
samo različit stav po mnogim ključnim
pitanjima od ostalog sveta, nego „čak
i od vlastite populacije“.
SAD umnogome „ispadaju sa mape sveta“
– piše autor, kada se uzme u obir da
imaju najveći broj zatvorenika u svetu
(mnogo veći nego Kina ili Rusija); da
nisu ratifikovali Konvenciju o pravima
dece (dok je veliki broj dece osudjen
na doživotne kazne); da se ekonomska
i socijalna prava tretiraju kao „mitovi“
o ljudskim pravima (264). Primenjujući
politiku usadjivanja strahova kao efikasno
sredstvo vladavine (stalno pronalaženje
novih „zlih neprijatelja“, koji ugrožavaju
američku civilizaciju – ZG).
Kroz iscrpnu i dokumentovanu analizu
devastacije američkog koncepta demokratije
Noam Čomski ukazuje na sve veće otpore
američkoj neoliberalnoj politici,
organizovanjem javnosti, ne samo u
Južnoj Americi i drugim delovima sveta,
već i u vlastitoj kući, naročito ističući
probudjene otpore američkih sindikata,
iako SAD nije odustao od potkopavanja
demokratije u svetu. Ali Čomski ne
završava pesimističkim zaključcima,
već naglašava: da „...zadatak zahteva
posvećeni svakodnevni angažman da
se – delimično ponovo stvori – osnova
za funkcionalnu demokratsku kulturu
u kojoj će javnost igrati izvesnu
ulogu u odredjivanju politike, ne
samo u političkoj areni, iz koje je
u najvećoj meri isključena, nego i
u ključnoj, ekonomskoj areni iz koje
je isključena principijelno. Postoje
mnogi načini za promociju demokratije
kod kuće koji će je dovesti do novih
dimenzija. „Mogućnosti su mnogobrojne,
a propusti da se one ugrabe verovatno
bi imale zlokobne reperkusije: za
zemlju, za svet i za buduće generacije.“
(str.301), konstatuje Čomski.
Kratku dopunu kritičkom duhu istaknutih
američkih intelektualaca nalazimo i
u knjizi Andrew J. Bacevicha,
3
koji dolazi do saznanja da „istina nikada
nije prosta, i da je bilo koja verzija
istine sumnjiva“, budući da „moćni otkrivaju
istinu do one mere koja njima odgovara“
(str.3); a da je pri tom današnji čovek,
koji je uvek u brzini, „slabo obrazovan
i nema ni vremena ni spremnosti da propituje
stvarnost, mešajući obrazovanje sa katalogizacijom
činjenica“.Autor ističe da mu u početku
nije ni padalo napamet da politika SAD
bilo na koji način protivreči američkim
aspiracijama za mir; šta više verovao
je da su pogrešna rasudjivanja počivala
na dobroj nameri (7). On je, tako razumevao
Hladni rat kao
borbu izmedju dobra
i zla; odnosno, da je tvrdnja da
je „Amerika strasno volela slobodu“
ptihvatano kao neupitna dogma (8). Ali,
piše dalje autor, već u višoj školi
nastajali su problemi: nestajali su
odgovori na priče o
Hladnom ratu
i proizvodile su zabune. Ali
priznaje autor: „Gore je bilo
pogrešno shvatanje ratova od
toga što sam pogrešno shvatio
nas“ (10), pošto je bio tako
socijalizovan da izvesne stvari
shvata „zdravo za gotovo“. On
je tada počeo da gleda drugim
– otvorenim očima na stvarnost
u kojoj živi; odnosno počeo
je da propituje američki credo:
da je samo SAD obdarena da „vodi,
spasava, oslobadja i dubinski
transformiše svet“ (12); te
da je naša dužnost, piše autor,
da prenesemo na svet potpuni
uticaj radi takvog cilja za
koji smatramo da je najbolji.
Bilo je nezamislivo, konstatuje
autor, dovoditi u pitanje američku
globalnu politiku, koja je pregovore
vodila sa stanovišta sile, „..kada
je Pentagon postao Leviatan,
u kojem je globalna militaristička
nadmoć postala suštinski predikat
za globalno vodjstvo“ (14).
Autor konstatuje da je Fulbrajt
kritikovao američki credo, ukazujući
na „defektni Vašingtonski pristup
u praktikovanju globalnog
|
|
|
Biserka
Rajčić:
Kolaži
|
 |
vodjstva...i kada je jednom prihvaćena
ideja misije“, velika nacija
je prosto pretpostavila da ima i sredstva
i dužnost da „ispuni Božje delo“ (112),
izgubivši svaku perspektivu šta je stvarno
u njenoj moći. Već je Fulbrajt postavio
pitanje: „ko su samopostavljeni božji
emisari, koji su proizveli toliko nasilja
u svetu?“ – upozoravajući da Amerika
treba da ponovo razmisli o tome šta
znači vodjstvo, dodajući, pri tom, da
bi možda bilo korisno da se koncentriše
na sopstvenu demokratiju, „umesto da
izvozi našu sopstvenu demokratsku verziju“
(113). Zamerajući da je američko mešanje
u druge zemlje poricanje pojma „slobodnog
društva“. Dakle, i Fulbrajt je prigovarao
Americi što daje prednost stranim zemljama
nad domaćim problemima jer je to „...neprirodno
i nezdravo da se angažuje oko globalnih
’crusades’ za neke principe i ideale,
zanemarujući potrebe sopstvenog naroda.“
Dok je popularna narodna opozicija bila
zanemarljiva i beznačajna (131).
A Martin Luter King je opisao rat u
Vijetnamu kao „simptom veoma duboke
bolesti američkog duha“, konstatuje
autor ove knjige. Po pisanju istog autora,
Vašington se manje koncentriše na dobrobit
republičkih institucija, oslanjajući
se na avanture u inostranstvu i proizvodeći
tenzije hroničnom disfunkcijom kod kuće
(244). Stoga, smatra autor, da bi se
shvatile opasnosti nužno je suočiti
se sa učenjem i čak promenom kursa;
a ako se ignoriše opasnost, autor predvidja
da će doći do destrukcije onoga što
Amerika „propagira kao najznačajnije...“
(250).
U razmatranju današnjeg statusa američkog
društva i njegovog iticaja na ostatak
sveta teško se mogu zaobići temeljna
kritička upozorenja najuglednijeg
američkog ekonomiste Dž.. Stiglica,
koji ide najdalje u predvidjanju propadanja
američke demokratije i njenog poraznog
uticaja na savremenu globalnu krizu.
On bez okolišenja piše o „Mitu o američkom
snu“ i u knjizi o Ceni nejednakosti
govori o ugroženosti naše budućnosti,
pošto je nejednakost postala sistemska
i da je politiučki sistem „otet“ i
upregnut da služi interesima bogatih...Kapitalizam
„ne isporučuje više ono što
je obećavao, već samo ono što nije:
nejednakost, zagadjenje,nezaposlenost,
degradaciju vrednosti do tačke
da je sve prihvatljivo a niko nije
odgovoran. Ja sam uveren, piše autor
„...da sadašnji nivo nejednakosti
slabi i našu demokratiju...“ jer je
američki politički sistem kupovinom
uticaja pretvoren u „megafon bogatih“,
smanjujući poverenje u demokratiju,
jer „veoma mnogo ljudi gubi moralni
kompas...“4
Te tvrdnje Stiglic dokumentuje
podacima da je jaz izmedju bogatih
i siromašnih više izražen u SAD nego
u drugim razvijenim državama; da su
najviši rast zabeležile zarade najbogatijih
američkih gradjana koji čine jedan
odsto stanovništva; čiji prihodi potiču
iz finansijskog sektora od eksploatacije
siromašnih kojima se nude „lešinarske
pozajmice“; a ostali podaci, primećuje
autor, poput zdravstvenih usluga i
životnog veka još su izraženiji (Isto,
str V). Stiglic zaključuje: da više
ekonomskih nejednakosti vodi ka većoj
političkoj nejednakosti, koja podstiče
ekonomdku nejednakost. Ali pošto sam
dosta opsirno pisala o razaranju mita
o demokratiji u američkom društvu
u knjigama i spisima ovog autora,
ovde ću priložiti samo ovaj kratki
dodatak, koji najubedljivije „otkriva
Ameriku“ kao izgubljeni san.
Uz dodatak ovih komentara, koji se
nadovezuju na već iznete zaključke
istraživanja, može se konstatovati
da je Amerika u velikoj meri saučesnik
globalne krize (ako ne i glavni promoter-ZG),
koja nailazi na sve rezolutnije masovne
pokrete, kao što je pokret „Juriš
na Wallstreet“, koji se širi skoro
na sve američke gradove.
Savesni istraživači u SAD i u drugim
delovima sveta sve glasnije o tome
govore i pišu, dok neoliberalni dogmatičari
traže načina da „poboljšaju surovi
moderni kapitalizam“, prenebregavajući
njegove izvorne fatalne nedostatke.
Mnoge od ovakvih kritičkih analiza
nisu prisutne na tržištu knjige u
Srbiji (a čak ima pokušaja i da se
sprečava njihovo izdavanje, o čemu
sam pisala i poslednjim brojevima
„Republike“).
Saznanja o karakteru „postmodernog
sveta“, koje oficijelno podržava i
širi srbijanska elita daleko su ispod
sve kritičnijih i oštrijih analiza,
koje se javljaju i u Americi, a naročito
u Južnoj Americi, a u poslednje vreme
i u Francuskoj i Nemačkoj, te naša
javnost u većini prihvata mainstreem
neoliberalnu ideologiju kao „neizbežni
udes“, odustajući od otkrivanja mogućih
alternativa poraznim posledicama „modernog
kapitalizma“ kao jedine moguće budućnosti.
Zbog toga ostajemo misaono/idejno
medju najzaostalijim zemljama u Evropi
i nije slučajno da smo na poslednjim
predsedničkim izborima izabrali opciju,
koja će nas vratiti više od deset
godina unazad.
Zahvaljujući časopisu „Republika“ čitaoci
imaju priliku da se upoznaju sa kritičkim
analizama savremenog sveta, koje nas
upozoravaju na opasnosti koje prete
održanju planete zemlje i podstiču da
prevladamo uobičajenu indiferentnost
i pasivnost, ne očekujući da će tvorci
„modernog (surovog) kapitalizma“ biti
spremni da priznaju da je neophodno
ozbiljno se posvetiti traganju za alternativnim
modelima savremenog društva, budući
da bi time doveli u pitanje i sopstveni
opstanak kao „gospodari moći“.
Ovaj prilog je jedan mali doprinos budjenju
samosvesti pojedinaca i društvenih organizacija
da otvorenim očima i bez skrupula i
strahova razmišljamo o vlastitom učešću
u sprečavanju još većih katastrofa nego
što smo ih do sada doživeli, da bi,
najazad, i naše društvo pronašlo put
koji vodi prosperitetu, nasuprot sve
većem padu na nizbrdnim liticama istorije.
 |
|
Zagorka Golubović |
 |
1
Videti knjigu: Noam Čomski,
Neuspele
države, Rubikon, Novi Sad,
Beoknjiga, Beograd. 2010.
2
Videti u navedenoj knjizi kritiku
Čomskog o pravdanju NATO bobmardovanja
Srbije, str.112. Čomski navodi mišljenje
Harolda Pintera da je to bio „zločinački
akt“, da bi se učvrstila američka
dominacija nad Evropom i osaigurala
kohezija NATO-a, kao i kredibilitet
američke moći. (114). Čomski takodje
navodi da su zločini počinjeni u
Istočnom Timoru bili mnogo veći
nego u Srebrenici, ali su zaobilaženi
od strane Amerike i Velike Britanije.
3
A.J. Bacevich, 2010.
Washington’s
Path to Permanent War, Metropoliten
Books, Henry Holt and Co. New York.
4
J.Stiglitz, „Otkrivanje Amerike“,
„Danas“, 10 juna 2012, str.3-4.
i 18 jun 2012. Opširnije istraživanje
videti u knjnizi autora 2002.
Protivrečnosti
globalizacije, SBMx, Beograd.