|
|
 |
 |
|
 |
|
Ustavni
sud Srbije nedavno je odlučio
da odredbe Zakona o utvrđivanju
nadležnosti Autonomne Pokrajine
Vojvodina nisu u saglasnosti
sa Ustavom Srbije. Ustavni
sud Srbije odlučio je kako
je i očekivano.
Kada je na talasu Šestog oktobra
Vojislav Koštunica, kao tadašnji
predsednik SRJ, u politički život
uveo načelo legaliteta, proglašavajući
ga vrhovnim političko-pravnim
principom, znalo se da Srbija,
kao veća članica dvojne federacije,
koja je toj istoj federacija davala
željenu boju i smisao, ostaje
u političkom brlogu. I da je propuštena
još jedna šansa da se otarasi
duha palanke, plemenske i kolektivne
svesti, pogrešnog tumačenja mitova,
kuknjave nad nesrećnom istorijskom
sudbinom, unitarizma kao političkog
principa, centara moći koji joj
više od veka rade o glavi, lažnih
nacionalnih otaca, politike duplih
standarda, pogrešnog uverenja
o svetskim zaverama i urotama
protiv Srbije i svega srpskog.
Na talasu Šestog oktobra dogodio
se i atentat na Premijera evropejca,
koji je nudio drugo načelo, upravo
da bi to isto načelo ostalo zatrto
u samom nastanku. A potom su na
red došle kohabitacije i druge
političke zavese, pranje političkih
biografija i povratak na vlast
onih političkih snaga koje su
Srbiju, tokom devedesetih, uvele
u haos i posrtanje.
U Srbiji, nakon ubistva Đinđića,
nije ostao politički prostor za
afirmisanje načela legitimiteta,
koji bi polazio od ideje slobode
i promena, tj. onih vrednosti
koje je trebao da donese Peti
oktobar. Političke snage i društvene
grupe koje su prihvatale ovakve
vrednosti ostale su krhke i razjedinjene.
Politički zahtev, koji bi se sastojao
u vrednosnom sistemu ljudskih
prava, omogućenih novom nacionalnom,
državnom i kulturnom politikom,
odn. novom filozofijom društva,
prožetom idejom slobode, omogućio
bi Srbiji snažan iskorak u moderno
i evropsko. Ali, nakon Šestog
oktobra i atentata, to jednostavno
nije bilo moguće, pa je Srbija
nastavila ranije trasiranim putem,
a Tadić, kao novi predsednik,
otaljavao je političke poslove
sve dok navodno poražene i navodno
reformisane političke snage nisu
u svoje ruke povratile punu vlast.
U takvom političkom kontekstu,
legalisti su progurali Ustav Srbije
iz 2006, napisan u njihovim kuhinjama
i nametnut uz obilatu pomoć predsednika
Tadića, koji je, pristajući na
takvu ulogu, utro put porazu evropskih
ideja na poslednjim izborima.
Ustav je donet bez prethodne javne
rasprave i društvene debate, kao
i bez ikakve uloge stručne javnosti,
sa jednim jedinim ciljem da odrazi
moć i društveni uticaj njegovih
tekstopisaca i građanima Srbije,
još jednom, i ko zna po koji put
u modernoj istoriji, ponudi lažnu
nadu, ovog puta o Kosovu u sastavu
Srbije, jer je, eto, u preambuli
njenog najvišeg pravnog akta,
nedvosmisleno navedeno da je Kosovo
njeno i samo njeno.
Ustav kao najviši pravni akt ogledalo
je odnosnog društva i njegovih
stremljenja prema slobodi. Ustav
je akt moći države ili garancija
individualne i građanske slobode.
On provocira društvene sukobe
i razdore ili uspostavlja balans
između individualne slobode i
državne egzistencije. On je slika
političke zajednice, njene organizacije
i decentralizacije i najboljih
težnji odnosnog društva u traganju
za srećom i opštim dobrom građana,
ili je odraz potreba izdvojenih
društvenih grupa i njihovih uskih
interesa.
Ustav Srbije, ni sa formalnog
aspekta, zbog toga što je donet
na brzinu i prosto nametnut srpskom
društvu, ni sa suštinskog aspekta,
jer ne afirmiše slobodu i individualno
načelo, a sputava decentralizaciju
i Srbiju zatvara prema susedima
i svetu, nije na liniji afirmacije
ljudskih
prava i modernih tendencija
u prosvećenom svetu. Ali
takav Ustav bio je, u
slučaju Vojvodine i njenih
autonomnih prava, koja
izviru iz pomenutog Zakona
i Statuta, kao njenog
najvišeg pravnog akta,
za Ustavni sud Srbije,
rukovodni pravni tekst.
I ništa se tu nema prigovoriti,
istakli bi pravni legalisti
i pozitivisti, jer se
pravo ima primenjivati
kako je napisano, pa Ustvani
sud nije imao kud i rešio
je kako je rešio. Međutim,
postavlja se pitanje da
li je Ustavni sud mogao
da postavi pitanje legitimiteta
samog Ustava i njegove
usklađenosti sa najvišim
evropskim standardima
ljudskih prava zajemčenih
Evropskom konvencijom
o ljudskim pravima i osnovnim
slobodama i drugim međunarodnim
dokumentima, kao i univerzalnim
ljudskim vrednostima,
koje se otkrivaju principima
uma. Da je Ustavni sud
prihvatio takav pristup
našao bi se na pravom
putu i pravnu stvar vezanu
za Vojvodinu i njena prava
rešio pozivajući se na
|
|
|
Biserka
Rajčić:
Kolaži
|
 |
dostignute standarde, viša načela
i vrednosti. Morao je Ustavni
sud, na primer, imati u vidu da
je pomenuti Zakon donet pre Ustava
i da je išao u susret najavljenom
donošenju novog Ustava, kao najvišeg
zakona zemlje, koji će nadomestiti,
govorilo se u to vreme, propušteno
i vratiti slobodu i sva značenja
koja je nosio Peti oktobar. Ali
„sporni” Zakon donet je u Đinđićevo
vreme, a „nesporni” Ustav nakon
atentata na njega. Tako se desilo
da moderne zakonske odredbe nisu
izdržale pred naletom nemodernog
ustava.
Ustavni sud nije se mogao izdići
iznad svoje trenutne strukture,
birokratskog i usko pravnog pristupa
u brizi za najviše društvene teme
i pitanja, jer je izraz vremena
u kome se Srbija nalazi, žrtva
onog istog legalistinog legaliteta,
okovan bremenom pravnog kontinuiteta,
okoštalog do nepodnošljive mere.
Šta-više pređena je i granica
pristojnosti, jer je Ustavni sud
svojom odlukom, s obzirom na trenutak
njenog donošenja, išao u susret
najvljenoj političkoj koaliciji
i njenom političkom zahtevu. Bar
tako su primetili mnogi politički
i civilni akteri srpskog društva.
Šta je to Vojvodina imala a nije
smela da ima? Ukinuta je odredba
da je njen glavni grad Novi Sad,
a svi znamo da je glavni i bez
ikakvog normiranja. Ukinuta je
odredba da njenu teritoriju čine
Bačka, Banat i Srem, jer, navodno,
opasno je da ima svoju tertoriju,
iako svi znamo da njenu teritoriju
čine upravo Bačka, Banat i Srem.
Ukinuto joj je pravo da osniva
ovo ili ono, da se predstavlja
u Briselu i sl.
Malo je potrebno da ljude, stvari,
pojave i događaje sagledamo u
najboljem svetlu.Tako, na primer,
Italija nije manje Italija zbog
pokrajine Toskane u njenom sastavu.
Naprotiv, sa Toskanom je više
Italija i svaka bi zemlja poželela
da ima takav regionalni identitet.
Isti je slučaj sa Nemačkom i Bavarskom
u njenom sastavu. Ne treba se
plašiti sindroma Katalonije, ili
pak Baskije, sa kojim se suočava
Španija, jer Vojvodina, za razliku
od ovih pokrajina, nema nacionalni,
već samo regionalni identitet.
Njena je autonomija izraz kulturnih
i ekonomskih potreba srpskog naroda
kao većinskog, koji se, dakle,
ne javlja kao nosilac nekog posebnog
nacionalnog identiteta, i brojnih
nacionalnih manjina, koje čine
prelepi vojvođanski mozaik, satkan
od političkog, kulturnog, verskog,
nacionalnog i drugog šarenila.
U pitanjima koja su bila predmet
interesovanja Ustavog suda nema
onih koja bi Vojvodinu činila
državom u državi, pa je odluka
Ustavnog suda samim tim čudnija.
Izgleda da je problem u predrasudama
i frustracijama prosečnog srpskog
političara ili građanina, nespremnog
da pitanja opterećena ideološkim
i drugim hipotekama iz prošlosti
sagledava na moderan način, iz
ugla slobode, i da svaki oblik
decentralizacije ne doživi kao
separtizam, da sve drugo i drugačije
na prihvata kao opasnost, već
kao nešto što ulepšava šarenu
sliku sveta i, na kraju, obezbeđuje
sopstveni identitet. Ali Ustavni
sud nije mogao dalje od tog proseka,
jer i sam deli trenutne vrednosti
na kojima počiva srpsko društvo.
Vojvodina je pravi test za novu-staru
vlast. Možda je šansa da se Srbija
po tom pitanju politički podeli,
kako bi u traganju za nepreglednim
prostorima i granicama slobode
pobedila sebe i izrasla u moderno,
slobodno i otvoreno civilno društvo.
Sa predivnom Vojvodinom u njenom
sastavu. Ako to ne uspe naći će
se u začaranom političkom krugu,
koji će doneti nove nesreće i
posrtanja. Ako iskustvo uči, onda,
nadamo se, do toga neće doći.
I da će pravi put biti prepoznat.
 |
|
Radonja Dubljević |
 |
|
 |
|
| | | | | |