Post scriptum
Opstati
ili nestati
Dešavanja
tokom leta imaju obeležja novog,
četvrtog čina drame.
Prva slika je Skupština akcionara.
Dve grupe prikupljale su ovlašćenja
od preko 4000 pojedinačnih akcionara
rasutih po celoj zemlji. Obe su
pribavile podjednak broj ovlašćenja,
s tim što ih je jedna, u skladu
sa zakonom, overila kod nadležnog
državnog organa i platila odgovarajuće
takse, a druga (Jugoremedija 3)
nije, ali je uprkos tome pokušala
da preuzme rukovođenje Skupštinom.
Pošto u tome nije uspela, sednica
je, opet po zakonu, odložena za
petnaest dana i, uz smanjeni kvorum,
održana 17. jula. Tada su usvojeni
izveštaji o poslovanju i izabran
je novi Upravni odbor koji čine
više direktora, među kojima je
i Zdravko Deurić (više nije generalni
direktor). Bio je to poslednji
trenutak za usaglašavanje statusa
firme sa zakonom.
I, taman kada je izgledalo da
će sve snage biti usredsređene
na rešavanje sve težih problema
poslovanja i neisplaćivanja plata
zaposlenima, sledi nova slika:
27. jula zapaljen je službeni
automobil koji vozi Deurić, ispred
zgrade u kojoj stanuje. Ubrzo
potom sledi hapšenje četiri osobe,
od kojih, posle 48 sati, ostaju
dve u zatvoru, Milana Zlokas i
Zdravko Deurić. Ta dva prizora
dominiraju drugom slikom drame.
Sledi treća slika koja je znatno
složenija. Lokalno udruženje građana
„Ravnopravnost” reaguje konkretnim
akcijama, o kojima se dogovaraju
na redovnim sastancima. Pored
izražavanja solidarnosti s uhapšenima,
protestuju kod nadležnih organa
policije i pravosuđa. Podnose
krivičnu prijavu zbog nezakonitog
hapšenja i nezakonitog pokretanja
istrage i pripremu montiranog
sudskog procesa, prosleđuju raniju
tužbu protiv države nadležnom
sudu, jer se o nju oglušilo društveno
pravobranilaštvo, a pripremaju
i predstavku Ustavnom sudu, zbog
kršenja pretpostavke nevinosti
građana. Prate i analiziraju aktivnosti
direktora i ostalih zaposlednih
radi nalaženja izlaza iz blokade
poslovanja i isplate plata, kako
bi se izmaklo pretećem stečaju.
Dogovaraju se o kontaktima s akterima
vlasti, od gradonačelnika do predsednika
republike, pa i sa predstavnicima
EU. Redovna tema ovih razgovora
je i - javnost.
Javnost je glavna institucija
do koje drže (videti Apel i Hronologiju).
Ne očekuju sažaljenje i spasioce.
Očekuju da postoje građani koji
će ih razumeti i pridružiti se
zajedničkoj borbi, jer imaju iste
ili slične životne muke i vrednosne
orijentacije. Istupaju lišeni
oholosti zbog uspeha u prvim etapam
svoje desetogodišnje borbe i bez
očajanja usled nevolja koje su
ih snašle u potonjim godinama.
Izražavaju empatiju prema ljudima
koji su u sličnim ili još većim
životnim nevoljama, rešeni da
se i dalja zalažu za temeljne
ljudske vrednosti. Ne svaljuju
svu odgovornost na druge, nego
su spremni da preuzimaju i svoju
odgovornost, pred čitavom javnošću,
a i pred organima pravosuđa.
Naročito ih pogađa bujica neproverenih
podataka kojima se nagađa nekakva
krivica i nižu negativne ocene
koje u javnom mnenju proizvode
ne samo sumnje već i žestoke osude.
Tabloidi vrve raznim sumnjama
i optužbama pojedinih radnika
i akcionara, kao svedoka „kriminalnih
radnji”, što se predstavlja kao
svedočenje očevidaca a zapravo
liče na poslovične dostave policiji.
Kao uzor takve kampanje izdvoja
se jedan tekst poznatog novinara
Miše Brkića, „Kako je bravar postao
tajkun” (Novi magazin, 9.VIII).
Tu piše: „Ona (Jugoremedija) propada
od trenutka kada su je radnici
preuzeli od bivšeg vlasnika…,
na dva tendera nije uspela da
nađe kupca, nedavno se spominjao
'strateški partner', a pre nešto
više od mesec dana firma je jedva
uspela da izbegne likvidaciju.”
Formula ovakve propagande je mešavina
neistine da firma propada nakon
odlaska „kontroverznog biznismena”,
iako je dokazano da je to bio
izlazak iz propadanja, plus apologija
jednog modela privatizacije za
koji je najvažnija prodaja firmi.
Upadljiv je i jedan dodatak, a
to je uverenje da su radnici nesposobni
za participaciju u upravljanju
firmom u kojoj su i radnici i
akcionari. Sve je to začinjeno
i jednim izrazitim socijalnim
rasizmom: jedan bravar, što je
profesionalni poziv Zdravka Deurića,
ne može biti ništa drugo nego
- bravar. Ako se pak drzne da
se bavi i drugim poslovima, postaje
lik opasnog tajkuna, lažov, lopov,
upropastitelj, te mu se svašta
može pripisati, što će javno mnenje
oblaporno da guta i kliče, kako
to oduvek čini mržnjom raspaljena
masa: „Neka visi Pedro”!
Radnici-akcionari Jugoremedije
koji već desetak godina iskušavaju
dati model privatizacije ne mogu
da ga hvale, a još manje su spremni
da gutaju njegovu propagandu.
Pre će biti da je doživljaju kao
nešto ogavno. Ne zavodi ih ni
svemoć mistifikacija „skrivene
ruke” tržišta niti „čvrste ruke”
vlasti. Spremni su da preuzimaju
svoje odgovornosti za svoje greške
u poslovanju i komunikacijama
sa vlašću, ali očekuju to i od
drugih aktera. Ali baš to izgleda
kao golemi greh. Skloni su i kompromisima.
Jedino što, vele u svom apelu,
nikako ne mogu da prihvate jeste
da se odreknu svoje lične i zajedničke
časti, da se ponašaju po mustri
„malog čoveka”.
U drami o kojoj je ovde reč, na
javnoj sceni je najjasnije izražen
lik koji se napada, dok su ostali
akteri mahom tajanstveni, pogotovo
oni iz sfere vlasti a i oni koji
produkuju inkriminacije. Kada
ove druge pitate šta to čine,
kao refren ponavljaju da se „bore
za hleb za sebe i svoju decu„
a protiv lopova, a kada iz zapitate
da li će biti „hleba” ako firma
propadne, vele, „neka, tako im
i treba”, u duhu one tradicionalne
izreke o vrhunskoj želji da „komšiji
crkne krava”, pa i sam komšija.
Primetan je savez ozlojeđenog
„malog čoveka” i moći vlasti.
Njihovo združeno delovanja dočarava
se kao vox populi i slavi se „čistka”
kao zavođenje reda i pravde (osvetničke).
Pošast „malog čoveka” na javnoj
sceni nije sasvim jasno oblikovana,
ali se iz obilne literature pouzdano
može rekonstruisati, O tome je,
primerice znalački i nadahnuto
pisao, sredinom prošlog veka,
jedan od najlucidnijih intelektualaca
toga doba, Vilhelm Rajh, znalac
drevnih tiranija i modernih diktatura
nalazeći u „duševnoj kugi” malog
čoveka podlogu novih oblika totalitarizma
(videti Čuj, mali čoveče; vredi
pogledati i film Dušana Makavejeva,
WR-misterije organizma, inspirisan
Rajhom, koji je u svetu stekao
slavu, dok je u zemlji - „bunkerisan”).
I naš lucidni i plodni pisac,
Aleksandar Popović dočarao je
u svojim dramama likove koji uočavaju
trendove pretvaranja ljudskog
društva u „mravlji metež”, gde
ljudi-mravi „ne umeju ništa drugo
nego da se komešaju” (drama „Mravlji
metež”); tu „sudbinom ljudi upravljaju
piljarska olajavanja” (drama „Ružičnjak”).
O dramatičnim zbivanjima u tranzicionim
vremenima podsticajni su i analitički
ogledi Miodraga Stanisavljevića
(naročito „Totalna dramaturgija„),
kao i rezultati antropoloških
i socioloških istraživanja Zagorke
Golubović (Politika i svakidašnji
život) i Vesne Pešić (Divlje društvo).
Bogato desetogodišnje iskustvo
radnika-akcionara i zdrav razum
predočavaju im dramatičan izbor:
opstati ili nestati. Tako nešto
ne vide samo kao svoju sudbinu
nego i kao brigu i mnogih drugih
ljudi. Zato se obraćaju javnosti,
da bi se o stvarima od javnog
interesa javno i odgovorno raspravljalo,
odlučivalo i nešto konketno preduzimalo.
Upravo je javnost ono bitno mesto
slobodnog izražavanja i oblikovanja
ličnih i kolektivnih stavova.
Burna dešavanja nude meditacije
o zameni uloga žrtve i dželata,
kao i nagvaždanja o pretvaranju
tragedije u farsu ili zanosima
palanačke „limunacije”. No kada
je reč o Jugoremediji, koja je
tek deo složene stvarnosti, dalja
zbivanja će jasno pokazati da
li će se prići racionalnom rešavanju
sporova i sukoba ili će slediti
likvidacija radnih mesta, akcija
i same firme; da li će se zakoračiti
ka realnoj vladavini zakona ili
sledi novi talas populističke
revolucije s novim „čistkama”;
da li će se „probuditi” svest
i savest javnosti ili ćemo biti
zapljusnuti novim talasom varvarizacije.
Napokon, i to je glavni test:
da li će biti poništen nezakoniti
akt hapšenja i vraćena elementarna
sloboda Milani Zlokas i Zdravku
Deuriću, i dati im mogućnost da
se brane sa slobode ili će biti
zadržani u zatvoru radi montiranja
sudskog procesa. Tako nešto nije
važno samo za dve osobe, već sve
građane koji drže do sebe.
Ostajući u tradiciji dramske književnosti,
možemo očekivati da posmatramo
i peti čin drame. Ali, zašto bismo
zapostavili i konkretno delovanje,
u znaku afirmacije običnog čoveka
i našeg prava na smisleni i slobodan
život?