Kada se krivcu
učini oprost, ovaj ne očekuje
da će zauzvrat biti podvrgavan
pridikama zbog pogrešaka prošlosti,
da će mu „dosije” olako biti
vađen iz fioke. Oprost, gledajući
psihološki, očito podrazumeva
i određenu, ako već ne punu,
meru zaborava. U svakom slučaju
podrazumeva nepomen (koji se
bezrazložno neće narušavati).
Ipak, kako se pogreške ne bi
ponavljale, što je i svrha samog
egzorcizma praštanja, nije dovoljno
naprosto nastaviti dalje. Ponašati
se kao da ničeg nije ni bilo
obično preporučuje vraćanje
(rđave) prošlosti (circulus
vitiosus odnosno rđav krug).
Na bečejskom Šlajzu (prevodnici)
oprašta se, ali ne zaboravlja
mađarskim fašistima (jednako
kao u selu Čurugu i u Novom
Sadu gde su, takođe, ljudi bacani
pod led), u Srebrenici se oprašta,
ali ne zaboravlja Srbima, u
Aušvicu se oprašta, ali ne zaboravlja
Nemcima.
Kada danas pohodimo stratišta
i u prigodnom tonu primećujemo
da je „ljudski praštati”, te
da „treba oprostiti, ali ne
zaboraviti" kako se „istorija
ne bi ponovila”, kome zapravo
činimo oprost? Naime, zločinci
su mahom odavno pokojni, a oni
koji nisu - ili su kažnjeni
ili se i danas love kako bi
bili kažnjeni. A kada zločinca
kaznimo, mi nemamo pravo opraštati
mu i tako reklamirati svoju
plemenitost. Oprost upravo podrazumeva
plemenito odustajanje od odmazde
koju toliko trebamo. Takođe,
potomci - izlišno je dokazivati
- nisu odgovorni za zločine
predaka. Pa kome se, dakle,
i radi čega onda oprašta?
Oprašta se, zapravo, kolektivna
(moralna) krivica! Premda se
kolektivnoj krivici obično pririče
utvarni karakter, ona nesumnjivo
postoji (upravo fraza kojom
se bavimo, videćemo dalje, svedoči
o njenoj prezentnosti). Naravno,
nije reč o tome kako su svi
u kolektivu pojedinačno krivi.
- Tada bi to opet bila tek pojedinačna
krivica (odnosno njihova suma).
Naime, kolektivna krivica nije
krivica nekog naroda, kao njegovo
imanentno obeležje - teret je
na društvenoj zajednici privremeno
kontaminiranoj zloduhom. Narodi
ne mogu biti genocidni po sebi
- oni su, sva je sreća, tek
privremeno pod vlašću zloćudnog
nastrojenja.
Reč je, dakle, o zloduhu koji
privremeno zavlada društvom.
Ljudi ga zameću, ali mu ljudi
i podležu (mnogi su mu podlegli
makar se i ne latili puške -
naime, preuzeli su zločinačko
nastrojenje i, izvesno vreme,
podsticali ga).
Mišljenje da se prilikom svečanosti
prisećanja žrtava zločina, makar
i nesvesno, radi o tretiranju
kolektivne krivice potvrđuje
i potreba da se oprost preduzima
svake godine, dakle, uvek iznova
i iznova. Naime, postoji stalna
bojazan da se rđava prošlost
ne povampiri, da se kolektivni
(zlo)duh ne reaktivira - ne
samo tuđ, nego i naš, osvetnički
- kolektivni duh koji, ako ne
čini neposredno, a ono podstiče
zlodela. Otud je kolektivnu
krivicu neophodno držati u stanju
aktivnog oprosta - oprosta,
ali ne i zaborava.
Takođe, tome svedoči i okolnost
da se na ovaj način obeležavaju
pre svega zločini koji imaju
neposredne veze sa našom sadašnjicom
- tokom socijalističke Jugoslavije
isticani su fašistički zločini,
a od devedesetih, recimo, vidovdansko
stradanje. Prošlost mi, dakle,
biramo. Ona je tu usled sadašnjeg
izbora (dobrog ili lošeg), a
radi budućnosti.
Dakle, ovde je reč o opraštanju,
ali pre svega o mementu - o
permanentnom podsećanju na mogućnost
zla, tuđeg i sopstvenog. I upravo
stoga što je reč o oprostu i
podsećanju na kolektivnu krivicu
(prošlu i, nema sumnje, buduću),
na kolektivni (zlo)duh, moguće
je ustvrditi frazu „oprostiti,
ali ne zaboraviti”, a što je
inače psihološki protivrečno
u pogledu pojedinačnih zlodela.