Spoljna politika
nove vlade Srbije
Novo
u starom
Nova
Vlada Srbije kao široka koalicija
stranaka različitih programskih
polazišta obećala je biračima
da će uvesti promene od kojih
će svi imati koristi. Drugim
rečima, da će biti bolji od
prethodnih. To je u neku ruku
normalno ponašanje u partijskom
pluralizmu ma kakav ovaj bio.
Jer, ako bi bilo drugačije,
zašto bi se onda glasalo
Uopšte u
spoljnoj politici je nešto teže
uvoditi promene pošto one ne
zavise samo od unutrašnjih namera
već i od spoljnih okolnosti
na koje skoro i ne može da se
utiče. Pogotovo, ne mogu male
zemlje. Naime, rizičan je poduhvat
da slabiji nude nešto novo.
Ako se zanemare neka retorička
iskakanja namenjena širokoj
publici radi održavanja entuzijama
iz izborne kampanje, nova vlada
Srbije takve promene, bar do
sada, nije najavila. Prema tome,
ostaje na snazi politika udruživanja
u Evropsku uniju i takozvana
četiri stuba spoljne politike
(EU, SAD, Rusija i Kina). U
pogledu Kosova takođe ništa
se spektakularno u odnosu na
ranije ne menja: prihvata se
šta je dogovoreno sa privremenim
vlastima u Prištini, s tim što
će se buduća pregovaranja podići
na viši politički nivo ma šta
to značilo. Novina u neku ruku
je predlog o utvrđivanju unutrašnjeg
konsenzusa o Kosovu – valjda
se misli o jasnijem rešenju
tog problema. U ideji o konsenzusu
po svoj prilici krije se i podela
teške odgovornosti na koju vladajući
vrh vladine koalicije sam nije
spreman da prihvati. Šta bi
trebalo da bude sadržina tog
konsenzusa čak ni u smislu osnove
za raspravu inicijatori se javno
još ne izjašnjavaju.
Istini za volju, u sadašnjim
okolnostima za Srbiju ne postoji
prostor za promene u spoljnoj
politici. Pre svega zemlja je
prezadužena, postoji velika
ne-zaposlenost, privreda je
još uvek nesposobna da značajnije
poveća izvoz a poljoprivreda
da bi bila produktivnija traži
velika ulaganja. Dodajmo na
sve ovo rastući budžetski deficit
koji se ne može savladati iz
vlastitih izvora. Zemlja opterećena
takvim nevoljama prisiljena
je da traži finansijsku pomoć
gde god može da je dobije. A
to baš nije preporuka za neku
odvažnu „odbranu nacionalnih
interesa“.
I šta da se radi ? Reklo bi
se: sa svima dobro jer svi su
nam potrebni. Međutim, biti
sa svima dobro, koliko god je
poželjno, nije bez trzavica
sasvim izvodljivo. U uslovima
koje nameće svetska ekonomska
kriza i koja se poklapa sa procesom
promena u odnosima snaga glavnih
svetskih aktera, međunarodni
odnosi postavljaju se na neke
nove političke platforme i shvatanja
„za ili protiv“. U takvoj situaciji
velike sile su mnogo osetljivije
kada je u pitanju njihov prestiž
nego ranije kao na primer u
doba Hladnog rata kada se u
hijerarhiji globalne moći jasno
znalo gde se ko nalazi. Danas,
kada su male zemlje u pitanju
dobri odnosi sa nekim tumače
se i kao nepoželjan porast uticaja
onog drugog. Tu ne pomaže zaklanjanje
za odbranu nacionalne suverene
volje ni objašnjenje ekonomske
logike da se nešto što se nema
nadoknadi tamo gde je najpovoljnije.
Stvari su još zamršenije kada
se u tu sliku svojom logikom
štednje uključe i svetske finansijske
institucije bez kojih mnoge
zemlje ne mogu ništa da učine
za svoj oporavak, pa ni Srbija.
Otuda, ustupci veći ili manji,
biće jedina mogućnost da se
nešto postigne.
Što se tiče Kosova, zemlje takozvane
Kvinte – četiri vodeće evropske
zemlje plus SAD - vršiće i dalje
pritisak da se ono što je dogovoreno
u pregovorima o tako zvanim
tehničkim pitanjima sprovode
i nastave razgovori o novim
tačkama dnevnog reda. Kažu da
je to energetika i telekomunikacije.
U taj zahtev, uključiće se ukidanje
takozvanih paralelnih institucija
na Kosovu, to jest srpskih.
Zanimljivo da o najosetljivijem
pitanju po Srbiju - stvarna
zaštita građanskih prava i sloboda
srpskog življa - nema pomena
iako se nastavlja sa pretnjama,
napadima i ubistvima dok istrage
ostaju bez rezultata. Takođe,
povratak raseljenih Srba je
minimalan da se može reći da
ga nema. Asa naše strane neoprostivo
je da nedovoljno artikulisano
podižemo glas protiv takvih
situacija. Nepoznat je i pravi
domet normalizacije odnosa između
Srbije i albanskih vlasti u
Prištini. Da li je to samo eufemizam
za de facto priznanje ili zaista
zalaganje za bolji život svih
na Kosovu? Iz dosadašnjeg sleda
događaja to nije jasno. Neko
treba o tome da se izjasni.
Odnosi sa susedima, pre svega
sa zemljama regiona, to jest
bivšim jugoslovenskim republikama
koje svakako spadaju u prioritete,
nije tako zapaljiva oblast kao
Kosovo, mada i tu postoje neki
teško rešivi problem. Srbija
i tu mora da nastavi sa politikom
prethodne vlade sa nekim novim
predlozima i inicijativama.
U sklopu rečenog nije neverovatno
da će krajem ove godine Srbija
dobiti datum za početak pregovora
o udruživanju sa Evropskom unijom
pod uslovom da se pregovori
sa Prištinom nastave. Ono što
nas čeka je istina da će pregovori
pored uobičajene šeme biti dopunjeni
sasvim novim zahtevima koji
se tiču upravljanja ekonomijom
i državnim finansijama, a povodom
promena koja su u toku ili će
biti pokrenute radi saniranja
krize u evro zoni i uopšte krize
u javnim finansijama zemalja
članica.
Sve u svemu, sleduje nam nastavak
spoljne politike prethodne vlade
sa nešto izmenjenom retorikom
i možda taktikom. Koliko će
nova vlada biti u tome uspešna
zavisiće i od toga koliko će
biti politički i ideološki jedinstvena
u tumačenjima međunarodne pozicije
zemlje. To ne može niko da predvidi.
Ostaje da se vidi.