|
|
 |
 |
|
 |
|
Unitarizam
i centralizam - konstanta dvovekovne
srpske
moderne političke istorije
Decentralizacija
vlasti i Srbija
Zlatoje Martinov
U modernoj demokratskoj
teoriji znatna pažnja poklanjana je
decentralizaciji vlasti i prilagođavanju
njene organizacije društvenim i političkim
potrebama i uslovima, među kojima
su i oni koji su se ticali razmera
države, karaktera sistema, tradicije
i nacionalne strukture stanovništva.
Vlast neće biti ograničena ni odgovorna
ukoliko se nosiocima vlasti ne suprostavljaju
realne političke snage, ili ako nije
izvršena disperzija moći tako da jedna
„moć ograničava drugu moć”, kako je
to pisao Monteskje. Decentralizacija
ima minimalno tri dimenzije: političku,
administrativnu i fiskalnu. Politička
se odnosi na strukturiranje procesa
političkog odlučivanja na različite
nivoe - lokalni, srednji i centralni
i postoji još jedan nivo iznad centralnog.
To je, na primer situacija EU, jer
neke nadležnosti su u Briselu poput
trgovinske politike, carinske unije,
politike konkurencije, unutrašnjeg
tržišta, monetarane unije za one koji
su u evro-zoni itd. A opet, sve najskuplje
politike su još uvek u nadležnosti
nacionalnih vlada - zdravstvo, obrazovanje,
penzije, finansijska tržista, infrastruktura
itd.
Decentralizaciji se centralne vlasti
vrlo protive iz prostog razloga što
kroz taj proces gube, s jedne strane
nadležnosti, a sa druge sredstva.
Svaka vlast želi da kontroliše više
nadležnosti i više sredstava i ne
treba biti iznenađen time što centralne
vlastri nemaju baš mnogo entuzijazma
za sprovođenje decentralizacije. Oni
time bukvalno seku deo grane na kojoj
sede i prenose svoja ovlašćenja (i
privilegije, dakako!) na nekog drugog.
Decentralizacija
kao „opasnost po državu"
Današanja Srbija
kao jedna od naslednica SFRJ, međutim,
baštini tradiciju unitarizma u političkoj
i centralizma u društveno-ekonomskoj
i administativnoj ravni. Te dve kategorije
unitarizam i centralizam ostaće konstanta
dvovekovne srpske moderne političke
istorije. Ako su ustanove mobe, seoskih
opština i solidarnosti kao mogući
oblici decentralizovane vlasti zatečeni
u srbijanskom društvu sredinom XIX
veka, bile ideal prvobitnih programskih
načela mlade radikalne stranke formirane
početkom osamdesetih godina tog istog
stoleća, one su vrlo brzo od samih
Pašičevih radikala bile izneverene
neposredno po njihovom definitivnom
instaliraju na vlasti. Naime, radikalske
težnje za širokom lokalnom samoupravom
koje su izvirale iz političkog i ekonomskog
učenja Svetozara Markovića, a proisticale
iz istorijskog i kulturnog nasleđa
osmanske vladavine u Srbiji tokom
više vekova, vrlo brzo su se
deformisale
u jaku centralnu vlast na čelu
sa monarhom i docnije, posle
1918. godine, u ujedinjenoj
državi SHS, prerasle u političku
stvarnost državnog unitarizma
i centralističke vlasti na društveno-ekonomskom
nivou. Za mnoge srpske političare
u novoformiranoj zajedničkoj
državi poziv na regionalnu autonomiju
i federalizam kao oblik decentralizacije
vlasti bio je poziv na separatizam.
Ne samo srpski političari na
čelu sa Pašićem, već i srpski
političari u Hrvatskoj, Pribićević
na primer, smatrali su one koji
se zalažu za federalizaciju
SHS, najobičnijim razbijačima
državnog i nacionalnog jedinstva.
Stoga je prva SHS-vlada kojoj
je predsedavao radikal Stojan
|
|
|
Biserka
Rajčić:
Kolaži
|
 |
Protić i koju su
činile per definitionem neprirodna
koalicija Demokratske stranke Ljube
Davidovića i Radikalna stranka Nikole
Pašića, oštro kažnjavala pristalice
decentralizacije državne vlasti, a
Svetozar Pribićević, kao ministar
unutrašnjih poslova, je čak naredio
pritvaranje Stjepana Radića, vodećeg
hrvatskog političara tog vremena i
predsednika Hrvatske seljačke stranke,
koji se otvoreno zalagao sa federalizaciju
Kraljevine Srba Hrvata i Slovenaca.
Kad tome dodamo i unitarnu politiku
Dvora odnosno izrazito konzervativnu
dinastiju Karđorđević, i Aleksandrovu
teoriju o tzv. „integralnom jugoslovenstvu”
koje je podrazumevalo ne istinsku
Jugoslaviju nego Srboslaviju, onda
postaje jasno koliko je pojam decentralizacije
vlasti bivao stigmatzovan u tadašnjem
monarhističkom režimu.
U novoj, Titovoj Jugoslaviji koja
je federalizovana na teritorijalnom
principu, odnosno na šest novoformiranih
republika, činjeni su znatno veći
napori da se vlast decentralizuje
koliko god je to priroda jednopartijskog
sistema dozvoljavala. Savezni Ustav
iz 1974. kao i republički i dva pokrajinska
Ustava, politički su decentralizovali
zemlju na najširi mogući način unutar
šest republika i dve autonomne pokrajine.
Opštine u njima su dobile dotada najveće
moguće ingerencije u pogledu vršenja
svoje vlasti uključiv i fiskalnu.
Vlast spuštaju,
ali je ne ispuštaju
Međutim, istinsko
vršenje vlasti bilo je ograničeno
monopolom partijske moći. Ništa se,
naime, nije moglo činiti bez odluke
Partije koja je postala transmisija
svih oblika vlasti od opštinske, pokrajinske,
republičke do savezne. Tek po donošenju
odluka u najvišim partijskim organima
one su mogle biti pretočene u odluke
državnih, republičkih, pokrajinskih
i opštinskih vlasti. Na taj način
se derogirao proklamovani značaj decentralizacije
vlasti i praktično ponavljala ona
čuvena i vrlo duhovita rečenica Moše
Pijade izgovorena više decenija unazad
kako „mi vlast spuštamo, ali je ne
ispuštamo”.
Miloševićeva Srbija predstavljala
je istinski nazadak u odnosu na trendove
decentralizacije. Ni opštine ni okruzi
nemaju realnu moć da bilo šta učine
za svoje građane, već direktno zavise
od centralne vlasti. To je činjeno
smišljeno kako bi se ni od koga kontrolisana
vlast po svaku cenu očuvala.
Posle Petog oktobra malo šta je činjeno
na planu istorijske rehabilitacije
instituta decentralizacije vlasti.
Rekli smo napred da je u pretpolitičkoj
Srbiji postojala ta istorijska osnova
na kojoj bi se mogao utemeljiti ovaj
institut. Naprotiv, čini se i danas,
da se decentralizacija smatra razbijanjem
jedinstva Srbije. Prvi kabinet Vojislava
Koštunice se zalagao za „regionalizam”
ali samo su naivni mogli poverovati
da ta ideja kod izrazitio nacionalno
orijentisanih DSS-ideologa ima evropski
karakter. Zapravo radilo se o tome
da se putem regionalizacije Srbije
zauvek istisne ideja o autonomiji
Vojvodine odnosno da se na taj način
razbije Vojvodina kao istorijska,
društveno-ekonomska politička i kulturna
celina. O Kosovu da i ne govorimo.
„Regioni” Mlađana Dinkića, pak, nisu
ništa drugo do političko sredstvo
jedne minorne stanke da o(p)stane
na vlasti po svaku cenu.
Da bi decentralizacija imala i poželjne
demokratske efekte najvažnije je sledeće:
da prema svojoj prirodi krug lokalnih
poslova bude u izvornoj nadležnosti,
a ne samo poslovi preneseni sa centralnih
organa, pa da ostanu i dalje pod njihovom
punom kontrolom u pogledu celishodnosti
odluka, jer se kontrola zakonitosti
odluka od strane viših organa podrazumeva;
da podela nadležnosti bude zasnovana
na pravnim temeljima, prvenstveno
na Ustavu, a ne da bude plod puke
političke volje, jer u ovom slučaju
je i njeno trajanje neizvesno; i da
se kroz te oblike ostvaruje samouprava
tj. učešće stanovništva i drugih mogućih
subjekata u upravljanju ili u biranju
onih koji će upravljati i u donošenju
odluka koje se tiču njihovog života
u užoj zajednici. To je i praksa svih
članica Evropske unije kroz istorijske
varijetete ovih oblika, a regionalni
oblici autonomije i međusobne povezanosti
srodnih regiona su nešto što je nesumnjiva
budućnost moderne Evrope. Srbija pre
ili docnije takve primere mora slediti,
ali isključivo bona fides i pro bono
sua, a ne zbog međunarodne političke
oportunosti, deklarativno i neiskreno.
|
 |
|
| | | | | |