Aprila 1992. godine nazvao me je
telefonom neki gospodin koji se predstavio
kao Ferenc Čubela, poslanik DZVM u Skupštini
Srbije (kasnije prvi predsednik Saveza
vojvođanskih Mađara). Na mene ga je
uputio moj prijatelj Ištvan Esi, ambasador
Mađarske u Beogradu, koji je tih dana
čuo na radiju neko moje istupanje o
pravnoj neosnovanosti odluke onog fantomskog
Predsedništva SFRJ o proglašenju „stanja
neposredne ratne opasnosti“ iz oktobra
1991, a sledstveno tome i o pravnoj
neosnovanosti mobilizacije.
Kaže Čubela da je mobilizacija u Vojvodini
naročito usmerena prema Mađarima, da
su Mađari u selu Stara Moravica na severu
Bačke odlučili da se suprotstave mobilizaciji
i da ne dozvole odvođenje svojih ljudi
na ratište, da su neprestano na okupu
u lokalnom Domu kulture i da ne dozvoljavaju
vojnim organima da im uručuju pozive.
Pita me da li bih bio voljan da narednog
dana dođem u Staru Moravicu i da na
tribini u Domu kulture iznesem svoj
stav da građani ne moraju da se odazivaju
na mobilizaciju.
Naravno da sam ovo sa zadovoljstvom
prihvatio jer me je oduševljavalo svako
protivljenje nacional-socijalističkom
režimu Milošević-Šešelj. Narednog dana
popodne dva kršna momka iz partijskog
obezbeđenja dovezla su me u živopisno
selo Stara Moravica. Bio je lep prolećni
dan, ali je u atmosferi lebdelo osećanje
izuzetne napetosti. Jedino je Ferenc
Čubela, čovek blage prirode i finih
manira, uspevao da prikrije svoju zabrinutost.
Sala Doma kulture bila je dupke puna
a na bini, za postavljenim stolovima,
osim Ferenca Čubele, koji je bio voditelj,
i mene, bilo je i nekoliko predstavnika
opozicionih partija iz Bačke Topole.
Kao prvi govornik ja sam odmah izneo
moju osnovnu tezu da je mobilizacija
nelegitimna i da svaki građanin ima
ne samo pravo već i obavezu da odbije
poziv na mobilizaciju i to iz sledećih
razloga:
n Prva i osnovna činjenica jeste da
je Socijalistička Federativna Republika
Jugoslavija prestala da postoji. Pošto
su pravne norme izraz volje njihovog
tvorca i pošto smrću tvorca umire i
njegova volja, to su nestankom SFRJ
prestali da važe i Ustav SFRJ i federalni
zakoni doneti na osnovu njega. To znači
da zakoni na osnovu kojih se sprovodi
mobilizacija nemaju više pravnu snagu,
pa je i sama mobilizacija nelegitimna.
n Ako SFRJ više ne postoji, onda ne
postoji ni Jugoslovenska narodna armija.
Po članu 240. Ustava SFRJ, JNA je „zajednička
oružana sila svih naroda i narodnosti“.
Onoga trenutka kada se JNA okrene protiv
jednog naroda ili narodnosti, kao što
se okrenula protiv Hrvata a sada i protiv
Bošnjaka, ona prestaje da bude zajednička
oružana sila svih naroda i narodnosti
i gubi sve one prerogative koji su joj
dati Ustavom i federalnim zakonima.
Sledstveno tome otpadaju sve obaveze
prema JNA, čak i obaveza služenja vojnog
roka.
n Ustavom SFRJ utvrđena je obaveza građana
SFRJ samo u pogledu odbrane od spoljne
agresije. To što Ustav SFRJ više ne
važi nije bitno, jer ista takva odredba
postoji i u Ustavu Srbije. Prema tome,
ne postoji nikakva obaveza za građane
da učestvuju u bilo kojoj vrsti unutrašnjeg
sukoba, bez obzira da li je u pitanju
etnički, religiozni ili ideološki sukob.
Šta više, postoji obaveza svakog građanina
da spreči unutrašnji sukob jer takav
sukob predstavlja najopasniji vid ugrožavanja
teritorijalnog integriteta i suvereniteta
države.
n Neke nezavisne međunarodne organizacije
utvrdile su da su JNA i paravojne organizacije
pod njenom komandom izvršile čitav niz
monstruoznih ratnih zločina u Hrvatskoj.
Po Krivičnom zakonu SFRJ, lice koje
izvrši krivično delo po naređenju pretpostavljenog
vojnog starešine ne oslobađa se odgovornosti.
Zato potčinjeni ima pravo da odbije
izvršenje naređenja usled kojeg bi moglo
da dođe do krivičnog dela. A kako vojni
obveznik, odazivajući se na poziv za
mobilizaciju, može biti uključen u ratne
sukobe i u izvršenje krivičnog dela
ratnog zločina, to svako ima pravo da
se ne odazove tom pozivu, odnosno ako
se odazove izlaže se opasnosti da odgovara
za krivična dela koja JNA počini.
n Na kraju, da odgovorimo na najvažnije
pitanje: kakvog je karaktera ovaj sukob?
Od odgovora na to pitanje, kao i na
pitanje ko u stvari s kim ratuje, zavisi
i odgovor na pitanje da li su građani
Srbije dužni da u tom sukobu učestvuju.
Tu postoje dve varijante:
Prva je sledeća: Ako je ovo rat između
Jugoslavije i neke druge nezavisne države,
konkretno Hrvatske, a sada i Bosne i
Hercegovine, ako je to, dakle, rat između
dve nezavisne države, onda bi u tom
slučaju svi stanovnici Jugoslavije,
što znači i Mađari, bili dužni da učestvuju
u tom ratu, pod uslovom da se prethodno
reši nekoliko pitanja:
Prvo, šta je to Jugoslavija, ko nju
sačinjava i ko je sve dužan da u tom
ratu učestvuje. Na primer, zašto u tom
ratu ne bi učestvovali i Makedonci,
nego se mobilizacija sprovodi samo na
teritoriji Srbije i Crne Gore, pa i
tu vrlo selektivno.
Drugo, ako je ovo rat između dve države,
onda se pripadnici suprotne zaraćene
strane ne mogu izvoditi na sud zato
što su u tom ratu učestvovali, već moraju
imati status ratnih zarobljenika. A
sama činjenica da danas vojni sudovi
drže zatvorene mnoge građane Republike
Hrvatske i da im spremaju suđenje zbog
oružane pobune i drugih vojnih krivičnih
dela, pokazuje da JNA ne priznaje da
se radi o ratu između dve nezavisne
države, pa u tom slučaju nema obaveze
građana Srbije da u tom ratu učestvuju.
Treće, da se ovde radi o ratu između
dve države – to ne priznaje ni najvažniji
akter s ove strane, Republika Srbija,
koja je više puta rekla da se ne nalazi
u ratu.
Konačno, ako je ovo rat između dve države,
onda se on mora ceniti po pravilima
međunarodnog prava, tj. mora se odgovoriti
na pitanje ko je taj rat započeo, ko
ga je izazvao, ko je u njemu agresor.
Odgovor na to pitanje daje Rezolucija
o agresiji Generalne skupštine Ujedinjenih
nacija od 14.12.1974, prema kojoj se
kao agresija smatra svaka prva upotreba
oružane sile od strane jedne države
na teritoriji druge države, a naročito:
a) invazija
b) bombardovanje teritorije
c) blokada luka ili obala
d) upotreba oružanih snaga koje se nalaze
na teritoriji druge države protivno
dogovoru, pa i samo produženje njihovog
boravka
e) stavljanje svoje teritorije na raspolaganje
za izvršenje agresije prema trećoj državi
f) upućivanje od strane jedne države,
ili u njeno ime, oružanih bandi na teritoriju
druge države.
Potpuno je jasno da su po svim ovim
tačkama JNA, koja se kompletno stavila
u službu Srbije, i sama Srbija, izvršile
agresiju i na Hrvatsku i na Bosnu i
Hercegovinu. Zbog toga građani Srbije
nisu dužni da u takvom ratu učestvuju,
jer je njihova obaveza samo da brane
zemlju a ne da učestvuju u agresivnim
akcijama.
Ukoliko se, pak, oni koji sprovode mobilizaciju
opredeljuju za drugu varijantu, tj.
da ovo nije rat između dve države već
građanski rat, onda treba odgovoriti
na pitanje između koga se on vodi i
iz kojih razloga.
Ako je to rat, kako neki tvrde, između
secesionista i unionista, onda se postavlja
pitanje zašto se taj rat nije vodio
sa svim secesionistima, već samo sa
nekim. Zašto se rat ne objavi i Makedoniji
koja je takođe proglasila nezavisnost?
Zašto u Sloveniji nije vođen rat već
jedna dobro režirana predstava u kojoj
je umišljajno, naspram 4 poginula pripadnika
teritorijalne odbrane Slovenije, bilo
64 poginulih pripadnika JNA, kako bi
se bes zbog toga iskalio na Hrvatskoj?!
Jednom rečju, ako postoji neko ko po
svom nahođenju odlučuje kada će se i
koji unutrašnji sukob rasplamsati, onda
je samo taj dužan da u takvom sukobu
učestvuje, a ne i drugi građani zemlje.
Isto važi i za slučaj ako se radi o
unutrašnjem sukobu etničkog karaktera.
Ako je, dakle, kao što izgleda,ovo rat
između Srba i Hrvata, a sada i između
Srba i Bošnjaka, onda svi oni koji ne
pripadaju tim etničkim zajednicama nemaju
obavezu da u tom sukobu učestvuju. Zašto
bi Mađari ili Slovaci bili obavezni
da učestvuju u sukobu između Srba i
Hrvata; ili, da apsurd bude još veći,
zašto bi Hrvati iz Vojvodine ili Bošnjaci
iz Sandžaka učestvovali na strani Srba
u ratu protiv Hrvata i Bošnjaka?
Šta više, ni sami Srbi nisu obavezni
da u takvom ratu učestvuju i njihovo
je ne samo pravo već, kao što smo pokazali,
i dužnost da odbiju učešće u takvom
ratu. Kada je reč o građanskim obavezama,
one se primenjuju na sve građane i kada
važe i kada ne važe, a ovde smo izneli
dovoljno dokaza da ne važe. Kada su
u pitanju one druge obaveze koje nisu
građanske, koje su religioznog, etničkog,
klasnog, ideološkog ili bilo kakvog
drugog privatnog karaktera, one se mogu
ispunjavati samo po principu dobrovoljnosti.
Ferenca Čubelu viđao sam kasnije u Beogradu
i tada me je obavestio da su sa vojnim
organima postigli kompromisno rešenje:
da se Mađari odazovu na pozive za mobilizaciju,
ali da niko od njih ne bude upućen van
granica Srbije. Ne znam koliko je Vojska
taj dogovor u praksi poštovala, ali
je izvesno da su zahvaljujući Ferencu
Čubeli spašeni mnogi mladi životi.