Izložba
povodom obeležavanja dvadesetogodišnjice
Žena u crnom
Uvek neposlušne - mi
ostavljamo trag1
Dvadesetogodišnje postojanje
i rad Žena u crnom obeleženi su, pored ostalih
programa i izložbom pod nazivom Uvek neposlušne
- mi ostavljamo trag.
Art klinika je jedna od umetničkih grupa
koja je sadejstvovala sa Ženama u crnom
u artikulisanju i oblikovanju otpora tokom
poslednjih dvadeset godina naše iscrpljujuće
istorije.
Delatnost Art klinika zasnovana je na utopijskoj
ideji da umetnost može da leči i menja svet.
Svojim delovanjem nastoji da bude transgresivna
i subverzivna u odnosu na vladajuće hijerarhije
moći u umetnosti, kulturi i društvu kao
celini. Upravo stoga mogla je da se sporazume
i zajednički deluje sa Ženama u crnom.
Snažno političko
svedočanstvo
Zbog kritičkog i aktivističkog odnosa prema
svetu koji nas okružuje ova je izložba je
pre svega političko svedočanstvo. Stoga
ću joj i pristupiti kroz tu vizuru.
Pokušaću zapravo da sa nekoliko pojmova,
nekoliko ključnih reči, markiram polje delovanja
Žena u crnom, naravno bez pretenzije ga
time iscrpim. Time bi u isti mah bio premrežen
i sadržaj same izložbe.
To je pre svega
odgovornost
Nije lako nešto ukratko reći o odgovornosti.
Embrouz Birs je napisao je da odgovornost
neotklonjiv teret koji se lako prenosi na
Boga, sudbinu, sreću, bližnje…
U našem slučaju, u slučaju Žena u crnom
ona se ni na koga i ni na šta ne prenosi
nego se svesno, hotimice preuzima na sebe.
Pominjanje odgovornosti teško je moguće
bez pozivanja na Hanu Arent. Ona ju je odredila
pre svega kao političku kategoriju i povezala
je sa rasuđivanjem koje nas osposobljava
za bolje razumevanje događaja. Uz odgovornost
aktiviran je i čitav jedan pojmovni mizanscen
koje čine odnos prema drugom, polaganje
računa, sećanje, poricanje, priznanje, praštanje,
pomirenje…
Spremno suočavanje
sa realnošću
Za Hanu Arent, a kako vidimo to je primenljivo
i na Žene u crnom, razumeti znači spremno
se suočiti sa realnošći i usprotiviti joj
se bez premišljanja – ma kakva ona bila.
Time dolazimo do druge ključne reći a to
je građanska hrabrost
Ona čini mogućim da se odgovornost na neki
način materijalizuje, pojavi, učini vidljivom.
Bez nje nikakav akcionizam kao bitni aspekt
delovanja ŽUC-a ne bi bio moguć i svakako
je programski učitana u njihov zajednički
potpis koji je i u naslovu ove izložbe:
uvek neposlušne.
Na trećem mestu je nešto što se ne samo
teško definiše nego se opire i preciznoj
verbalizaciji. Radi seo jednom osečaju ili
možda znanju koje nam omogućuje da prepoznamo
istinu, ispravno procenimo i razdvojimo
dobro od lošeg.
Ovo možda zvuči malo metafizički teško ali
ako imamo na umu sliku sveta u kojem živimo,
u kojem je svaka istina višestruko interesno
a onda i medijski preparirana i multuplikovana,
nije lako ostati nezaveden... Možda uopšte
nije moguće.
Ipak čini se da uvažavanje pozicije žrtve,
pozicije ugroženih, na različite načine
diskriminisanih i marginalizovanih može
biti onaj pogled koji je najmanje podložan
zloupotrebi i stoga, u smislu ispravnosti,
možda najbezbedniji.
Imajući na umu odnose moći koji su uslovili
raspored društvenih uloga u našoj celokupnoj
civilizaciji, deleći je na prirodu i kulturu,
osećajnost i razum, iracionalno i racionalno,
žensko i muško, može se reći da su žene,
upravo zbog svoje slabije pozicije u tom
odnosu snaga možda otvorenije i spremnije
da sve ove strategije isključivanja prepoznaju
i javno ih artikulišu, te manjak pretvore
u dobitak.
Time dolazimo do četvrte ključne reči a
to je feminizam.
Feminizam i feminizmi
Feminizam je u drugoj polovini XX reorganizovao
polje teorije. Ako se do devedesetih moglo
govoriti o feminizmu kao jednom alternativnom,
često ekscesnom pogledu na svet ili kao načinu
tumačenja različitih fenomena u književnosti,
jeziku, umetnosti ... od devedestih feministička
teorija postaje nezaobilazan segment različitih
naučnih disciplina. Presemantizovala je psihologiju,
filozofiju, antropologiju, teoriju književnosti,
studije kulture itd.
Ali s druge strane ni feminizam iz ovog sadejstva
nije izašao neizmenjen. Esencijalistička politika
identiteta, zasnovana na pretpostavci da je
za žene presudno to što su žene dovedene su
u pitanje. Osobine poput boje kože, nacionalne
pripadnosti, klasnog statusa, seksualne orijentacije,
starosne dobi itd., odbačene kao sekundarne
ili čak nebitne sada postaju predmet istraživanja
i promišljanja. Ne postoji više kategrija
žena sa velikim Ž, nego konkretne žene u različitim
istorijski, socijalno i politički određenim
kontekstima. Dolazi do fragmentacije feminističke
teorije. Feminizam se pretvara u feminizme.
Istovremeno fragmentiraju se i feministički
pokreti. Ne postoji više masivni subjekt koji
bi ga podržao. S druge strane čitav jedan
svet žena postaje vidljiv.
U tom smislu Adrijen Rič piše o politici mesta,
lokacije. Ona je zasnovana na odgovornosti,
polaganju računa za mesto, za konkretan prostor
političke zajednice kojoj pripadamo.
I time se opet vraćamo u prostor izložbe na
kojoj je takva odgovornost višestruko prikazana
na delu.
Eksponat koji je Art klinika izložila je fotografija
tenka koji stoji ispred Skupštine Srbije.
Septembra 1991. Vladimir Živković, rezervista
iz Valjeva dovezao je iz Šida svoj oklopni
transporter i parkirao ga pred Skupštinom
SFRJ. Nekoliko poluzagubljenih fotografija
i zaboravljenih vesti još svedoče o tome.
Ipak mnogima nije jasno da li je to urbana
legenda, fotomontaža, performans ili izgubljeni
trag.
Tumačenje ovog događaja otvorilo je niz nedoumica
o patriotizmu, izdaji i dezerterstvu u nepostojećem
ratu. Nedoumica koje ni danas nisu izgubile
na snazi i aktuelnosti.
Stoga je ona bila povod da Art klinika postavi
niz pitanja:
Postoji li istorija izvan istorije. Događaji
se mogu interpretirati i reinterpretirati.
Neki su proslavljeni a neki su naprosto zaboravljeni,
izbačeni iz istorije. Ko ulazi u istoriju?
Kojim zaslugama? Ko deli te istorijske ulaznice?
Ko ih i kako razdeljuje i preraspodeljuje?
Na tragu stare istine da istoriju pišu pobednici
pitamo se nije li ona samo naknadno legitimisanje
zločina.
Docnije, fotografiju preuzimaju Žene u crnom
i još jednom kreću tenkom na Skupštinu, postavljajući
svojih 20 pitanja o nepostojećim ratovima.
i njihovim posledicama.
 |
|
Silvia Dražić |
 |
1 U donekle izmenjenom obliku izgovoreno
na otvaranju izložbe Uvek neposlušne: mi
ostavljamo trag
|