Pokušaj
tumačenja uzroka sadašnjeg stanja u Srbiji
Nacionalizam
i religija zamenili socijalizam
„Okasneli“
kapitalizam – istorijski uzročnik raspada
Jugoslavije i razvojnih protivurečja Srbije
O uzrocima destabilizacije i raspada Jugoslavije
postoje brojna tumačenja i biće ih još jer
istorijska priča ostaje otvorena. Ali već
sada možemo označiti neprihvatljivim ona
shvatanja koja propadanje Jugoslavije vide
samo u spoljnim faktorima, a kada se priznaju
i unutrašnji faktori, oni se najčešće svode
na veštinu i sposobnost nacionalističkih,
antikomunističkih i antijugoslovenskih snaga
koje su navodno unele nacionalističku zavadu
unutar jugoslovenskih vladajućih komunista.
Slom „boljševičke“
verzije socijalizma
To nije netačno, ali postoji nešto mnogo
dublje od toga. Slom realsocijalizma i jugoslovenskog
samoupravnog socijalizma ima svoje duboke
svetsko-istorijske korene. To je deo sloma
boljševičke verzije „svetskog“ socijalizma
u sukobu sa svetskim kapitalizmom. Bez jasne
svesti o tome, ne možemo objasniti na pravi
način, to što se dogodilo sa raspadom Jugoslavije
i propašću istočnoevropskog realsocijalizma.
Prvi i osnovni istorijski „greh“ aktuelne
sudbine Jugoslavije i njenog socijalizma
leži u pobedi „socijalističke“ revolucije
u najtanjoj alci u lancu svetskog kapitalizma.
Marks je polazio od samodestrukcije kapitala
to jest od gubljenja njegove sposobnosti
da pokreće razvoj društva, odnosno od svetske
revolucije kao metoda promene postojećeg
(revolucije „odozdo“). Lenjin je, pak, polazio
od pobede revolucije u zemlji nerazvijenog
kapitalizma (i revolucije „odozgo“). Istina
Lenjin je očekivao da ruska revolucija bude
podržana i svetskom revolucijom, ali kada
je to izostalo krahom revolucije u Nemačkoj,
on je stao na stanovište da je moguća pobeda
socijalizma samo i u jednoj zemlji. Od tada
sovjetska varijanta socijalizma i zapadno-evropski
kapitalizam idu paralelno, ali sa međusobnim
konkurencijama, najviše u vojnoj oblasti,
sve do konačnog sloma Sovjetskog Saveza
na ekonomskom planu i planu demokratskih
standarda i građanskih prava, ali i kao
državne tvorevine.
Rusija je bila više nego zrela za društveni
prevrat 1917. godine. Bile su moguće osim
Oktobarske (boljševičke) i građanska (buržoaska)
revolucija. Ni izbliza nije bilo socijalnih
i ekonomskih pretpostavki za socijalističku
revoluciju u Marksovom smislu.
Pobeda Staljina
nad Lenjinom i Buharinom
Pitanje je kakav bi bio razvoj Rusije i
Evrope da je pobedila buržoaska revolucija.
I ona bi morala da rešava iste društvene
i ekonomske probleme u gradu i na selu,
samo bi verovatno to bio demokratskiji i
sporiji put. Treba reći da su nakon boljševičke
revolucije činjeni pokušaji da se ideja
socijalizma osloni na neke realnije parametre,
na primer na vidove tržišne ekonomije (Lenjinova
Nova ekonomska politika), ili, bogaćenje
seljaštva, na čemu je insistirao Buharin.
Pobedila je međutim tvrđa struja u političkom
životu tadašnje Rusije, to jest boljševizam
nad menjševizmom i Staljin nad Lenjinom
i Buharinom. Na prostoru centralne i istočne
Evrope nametnuo se potom jedan tip društvenog
razvoja u pravcu državnog kapitalizma, prepoznavan
kasnije kao ideološki model tzv. “real-socijalizma“
koji je izvršio i presudni uticaj na sudbinu
istočnoevropskog „socijalističkog lagera“.
Činjenica da se taj model društvenog razvoja
mogao razviti jedino iz podloge nerazvijenog
(okasnelog) kapitalizma potpuno je prenebregnut
iz vidokruga teoretičara realsocijalizma.
To bi za njih značilo umanjenje veličine
boljševičkog poduhvata. Na toj doktrini,
međutim, negde revolucijom kao u Jugoslaviji
i Kini negde “izvozom“ revolucije, uveden
je sistem državnog socijalizma u nizu evropskih
i vanevropskih zemalja koji se sa izvesnim
izuzecima, istorijski završio rušenjem Berlinskog
zida.
Dominacija kolektiva
nad pojedincem
Žorž Šeflin je ukazao na dominantne karakteristike
modela kapitalizma iz koga je nikao realsocijalizam.
Veoma velika moć države nad društvom izrastala
je na dominaciji kolektiva nad pojedincem,
etatizma nad liberalnim principima, tradicionalizma
nad modernizacijom. U tim okvirima rađali
su se isključivo autoritarni politički sistemi
u kojima ja vladalački princip stajao nad
građanskim oblicima sistema, nad parlamentarizmom
koji se mogao ukidati i obnavljati,već prema
vladaočevim interesima.Ostajao je veoma skroman
prostor za autonomiju civilnog društva.
Vladajuće elite tih zemalja (s obzirom na
„odsustvo stvarne istorije“, jer nisu postojale
političke nacije), okrenule su se nacionalizmu
baziranom na mitu.To ih je sprečavalo da se
suoče sa realnostima kao što su ekonomska
zaostalost i nerazvijenost demokratskih
|
Vijoslav
Stanojčić, Double
truble
|
|
institucija. (Zar nije neobično da se taj
nepoverljiv odnos prema demokratskim institucijama
održao u Srbiji sve do danas?). Ali na ovom
mestu treba reći još i to da se etatističko-autoritarna
struktura okasnelog kapitalizma sasvim dobro
uklapala u autoritarni okvir socijalizma koji
se razvio unutar istočnoevropskih zemalja
nakon 1945. godine. On dakle nije samo plod
boljševičkog unošenja spolja, već je i autohtona
tvorevina tih zemalja.
Ne bi se svakako, moglo reći da su zemlje
bivšeg realsocijalizma trpele samo gubitak
ili civilizacijski nazadak. One su pod vlašću
komunističkih partija doživele krupne ekonomske
i socijalne promene. Taj sistem pretvorio
je zaostale agrarne ekonomije u napredne idnustrijske
zajednice sa socijalnom strukturom koja ih
je približavala evropskom Zapadu. Ali taj
sistem kojeg su u zapadnim zemljama pogrešno
nazivali „komunizmom“ (jer su ideju komunizma
izjednačavali sa staljinističkom praksom),
iako je imao ambicije da pobedi, izgubio je
bitku sa svetskim kapitalizmom. “Komunizam“
istočnoevropskih zemalja po rečima Hobsbauma
nije bio izraz ideološki duboko preobraćenih
masa, već uverenja kadrova ili avangardi.
Prihvatanje „komunizma“ od strane masa zavisilo
je od njihovog osećanja šta im život pod njegovom
vlašću pruža.
Unutrašnja protiuvurečja
državnog socijalizma
Državni socijalizam morao je da propadne,
poslužimo se Marksom, zbog sukoba naraslih
proizvodnih snaga i zaostalih produkcionih
odnosa. On nije pao pod udarima CIA i kapitalističke
propagande, već zbog unutrašnjih protivurečja.
Rusija je bila centar svetskog revolucionarnog
poleta ali i centar uginuća etatističkog
sistema socijalizma koji nije mogao da pobedi,
jer je kao sistem bio ispod društvenog nivoa
svetskog kapitalizma. Raspao se na neke
oblike nekapitalističkog razvoja (primer
Jugoslavije), u suštini na različite oblike
dovršavanja kapitalističkog razvoja i sistema
tršišne ekonomije, ponegde kao u Kini, u
neki oblik paralelizma realsocijalizma i
kapitalističke ekonomije.
Kina je retka zemlja bivšeg realsocijalizma
koja uvodi paralelni razvoj dva različita
sistema (državnog socijalizma i tržišne
ekonomije) i koja je, po ekonomskoj snazi,
u kratkom vremenskom razdoblju, ušla u sam
vrh svetske ekonomije. Takav eksperiment
teško je objasniti bez uzimanja u obzir
istorije te zemlje, njenih civilizacijskih
tradicija kao i sposobnosti za kompromise
u tehnologiji ali i u međunarodnim odnosima
(politika prema Hongkongu i Formozi, na
primer.).
Jugoslavija je s druge strane, poseban slučaj
iz kruga realsocijalistički usmerenih zemalja
koja je nastojala da izbegne negativne posledice
državnog kapitalizma nekim oblicima nekapitalističkog
razvoja, čemu je služio ograničeni oblik
tržišne ekonomije (bez slobodnog kretanja
radne snage). Konceptom samoupravnog sistema
i nadstranačke demokratije planirano je
da se izbegnu negativne posledice kako političkog
pluralizma tako i monopola jedne partije.
Na bazi nacionalne ravnopravnosti trebalo
je dovršavati nerešena nacionalna pitanja
jugoslovensskih naroda i nalaziti oblike
jugoslovenske integracije. Nastojanja da
se stranački pluralizam ograniči ili čak
suspenduje u ime „višeg“ oblika nepartijske
demokratije, objektivno su išla na ruku
održavanju autoritarnog sistema i odražavanja
monopola jednopartijske vlasti. Pokušaj
nije mogao da uspe najpre iz unutrašnjih
razloga, potom i zbog opšte svetskih kretanja
(krah realsocijalizma), a ne zbog „svetske
zavere“. Poznate ličnosti iz sveta koje
su posećivale Jugoslaviju, ocenjivale su
samoupravni sistem veoma pozitivno, ali
nisu videle materijalne i socijalne uslove
za njegovu perspektivu. Na tome se i najasnije
ispoljio „greh“ zaostalog kapitalizma iz
kojeg se nedrio jugoslovenski socijalizam,
a danas razvija demokratsko društvo Srbije.
Simbioza srpske
predgrađanske sa građanskom opcijom
Krvavi raspad Jugoslavije kao i novonastali
život nezavisne Srbije nose u sebi mnoga
nerazumljiva protivurečja ako se ne uzima
u obzir kontekst napred opisanog istorijskog
razvitka. Mnogi se u čudu pitaju, na primer,
kako se moglo dogoditi da se Jugoslavija
sa najnaprednijim društvenim sistemom unutar
istočne i jugoistočne Evrope raspala u moru
krvi međuetničkih ratova? Mnogi, u koje
i sam spadam, Petooktobarski prevrat 2000.
godine doživeli su kao demokratsku revoluciju
bez krvi. Međutim, potonji razvoj u Srbiji
nije opravdao naznačenu ocenu toga čina.
Sled događanja toliko je obilovao retrogradnim
ponašanjima i procesima da bi 5. oktobar
trebalo karakterisati nekako primerenije
realnosti. Sada bi taj preokret pre mogao
da se nazove jednim oblikom demokratske
promene političke vlasti, nakon koje se
događalo mučno probijanje demokratskih reformi
uz zabrinjavajuće kompromise sa starim režimom.
Niko nije protiv kompromisa jer su oni sastavni
deo političkog procesa. Ali se postavlja
pitanje čime objasniti kompromise sa retrogradnim
predznakom? To se može objašnjavati samo
napred opisanim istorijskim razlozima. Imam
u vidu i činjenicu da Srbija nije prošla
purgatorijum građanske revolucije. Primera
radi, seljačka revolucija 1804. u Srbiji
bila je nepotpuna zamena za građansku revoluciju
koje su se događale na Zapadu. Otuda i simbioza
predgrađanskih sa građanskim strukturama
srbijanskog društva kroz čitava dva poslednja
veka. Recidivi tih struktura predstavljali
su snažnu okosnicu otpora procesima modernizacije
u obe Jugoslavije. U prvoj Jugoslaviji ona
je zaustavljana polukolonijalnim statusom
i poluseljačkim karakterom društva, u drugoj
Jugoslaviji modernizacija iako snažno potaknuta,
nije prelazila rubikon etatizma i jednopartizma,
koji su doktrinarno i sistemski ograničavali
tržišnu privredu, politički pluralizam i
uspon srednjih slojeva društva.
Barjak promena nosili
nacionalisti
Drugo što treba imati u vidu jeste činjenica
da su u vreme raspada bivše Jugoslavije
zatečena i nerešena nacionalna pitanja koja
je trebalo rešavati istovremeno sa demokratskom
tranzicijom. Nije toliko nesreća u dezintegraciji
Jugoslavije na nacionalne države, već u
tome što su barjak dovršavanja nacionalnog
pitanja i formiranja nezavisne države srpskog
naroda, preuzeo tribalni nacionalizam koji
je demokratski karakter promena potisnuo
u drugi plan. I koji je odlučio da ratom
rešava svoje nacionalno pitanje. Naconalizam
se stoga isprečio kao glavna smetnja demokrtatskoj
tranziciji. Razlog tome je što jugoslovenski
socijalizam, što primećuje Žorž Šefling,
nije pobeđen demokratskom opozicijom, već
tradicionalnim vrednostima kao što su nacionalizam
i religija. Postsocijalistička praksa je
pokazala da je prevladavanje nacionalizma
u svesti ljudi daleko teži problem od materijalne
nemaštine i zaostalosti u sferi ekonomskih
odnosa.
U takvom društvenom ambijentu ni stranački
materijal nije mogao biti mnogo bolji. Setimo
se činjenice da je aktuelna vladajuća elita,
svojevremeno, iako kao demokratska opozicija,
velikim delom delovala u tandemu sa Miloševićem
na realizaciji velikosrpskog projekta. Zato
jednopartizam u Jugoslaviji nije rezultirao
političkim pluralizmom već kvazi pluralizmom,
tačnije, nacionalističkim polipartizmom.
Nakon raspada Jugoslavije, Srbija se vratila
nastavljanju kapitalizma. Zato se i govori
da u Srbiji navodno, teče razvoj „od socijalizma
ka kapitalizmu“. Ali je pitanje kakvom kapitalizmu?
Krah neoliberalizma
nije zaobišao ni Srbiju
Svakako ne kapitalizmu XIX veka, iako ima
promicanja i takvih tendencija. Međutim,
ma koliko nepotpuno ostvaren građansko-modernizacijski
razvoj, tesna povezanost Srbije sa svetskim
sistemom kapitalizma čini je podložnom ekonomskim
krizama, ali i reformskim uticajima iz sveta.
Krah neoliberalne strukture kapitalizma
nije mogao zaobići ni Srbiju. Profit nije
više cilj za sebe već se zasniva na uvažavanju
socijalne komponente, na podsticanju humanijih
vidova kapitalizma (ka „kapitalizmu sa ljudskim
likom“). U novije vreme populariše se i
ideja „milosrdnog“ kapitalizma“. Pod idejnim
vođstvom novog „progresivnog konzervativizma“,
pokušava se da se ublaže posledice poraza
neoliberalne višedecenijske prakse svetskog
kapitalizma, ali i da se sačuvaju osnove
njegove vladavine. Taj konzervativizam ne
menja ciljeve, ali menja metode ostvarivanja
tih ciljeva, što značajno povećava njegovu
sposobnost u sučeljavanju sa konkurentnim
osobito socijaldemokratskim programima.
Na udaru su svi oslonci na državu u funkciji
ekonomskog razvoja i socijalne politike,
na šta se oslanjala ili se još uvek oslanja
evropska socijaldemokratija.U manifestu
engleske konzervativne partije stoji da
je njen cilj ostvarenje društva u kome vodeću
ulogu progresa ima socijalna odgovornost,
a ne državna kontrola. (Social Europe Journal,
London, 20.04.2011)
Srbija svakako ne može ostajati imuna na
takve trendove razvoja u svetu kapitalizma.
Društveni razvoj
Srbije-kako dalje?
Društveni razvoj Srbije, osim toga, moraće
autonomno i kritički da se oslanja na dva
ključne pretpostavke razvoja: na istorijska
iskustva Srbije u tom kontekstu i na samoupravna
iskustva jugoslovenskog socijalizma, s jedne
strane, i na iskustava zapadnoevropske demokratije,
s druge strane. Ako to ne čini i dokle god
to ne bude činila, hramaće u svom razvoju.
Ne može se graditi alternativa, prethodnom
društvu, preskakanjem, odnosno totalnom negacijom
pojedinih faza, posebno faze druge Jugoslavije
u razvoju srbijanskog društva. Tu bih uvažio
poznati Hegelov stav “ukinuti i očuvati” S
druge strane, ne znam zašto bi mi bili manje
kritični prema iskustvima kapitalističkog
Zapada nego što to čine ugledna imena nauke
iz tih zemalja (N.Bobio, D.Held, R.Dal, Makferson,
Štiglic i mnogi drugi,). Nekritičnost nije
dokaz privrženosti vrednostima zapadne demokratije
niti je kritičnost dokaz antizapadnjaštva.
Inače, novi demokratski sistem Srbije još
dugo će plaćati “grehove” istorijskog tla
iz koga je ponikao, odnosno trebaće mu još
dosta vremena do nivoa razvoja, na koji istorijski
greh okasnelog kapitalizma neće imati više
uticaja. Ali već sada se može reći da je razvoj
u Srbiji premašio onaj stepen nakon kojeg
nije moguć povratak u neki oblik nemodernog
tradicionalnog društva.
 |
|
Milenko Marković |
 |
|