Mali
esej o prljavim rukama
Ko
su ti ljudi?
(Umazane ruke brzo
se speru)
Da
li je neko od njih, te čuvene ''intelektualne
elite'', ikada odgovarao za podsticanje
na zločin i tretiranja ljudi kao sredstva
za svoje ''genijalne'' projekte?
Ko su ti ljudi u u našim firmama koji su za
novac koji im je određen od strane nalogodavca
jer je besmisleno reći poslodavca (obožavaju
da se zovu gazde), uništili čitave porodice?
Mislim da bi oni to uradili i bez novca koji
je u kompletnom slučaju možda najmanje važan
ali im on pred vlastitom savesti (teško je
ustanoviti da li je uopšte imaju) služi kao
opravdanje za postupke koje su učinili, jer
misle da im to olakšava situaciju u kojoj
se nalaze (u istražnom zatvoru). Time prikrivaju
svoju pravu suštinu: jednog malog, nebitnog
NIŠTA koji samo u situacijama kada dolazi
do okupljanja u činjenju zla, postaje deo
jednog mehanizma koji u njihovim glavama izgleda
kao opravdanje za zlo koje nanose drugima.
Takvim ljudim treba opravdanje za sve što
čine u ime nekoga. Tada zlo i poslušnost postaje
beskonačno. Da li možemo otići i korak dalje
od čuvenog dualiteta pojedinačno-kolektivno
koje je do sada uvek bilo objašnjenje za takve
pojave koje su se javljale u društvu i u svakom
obliku komunikacije i odnosa između mene i
drugog? Mislim da je to suviše jednostavno.
Taj sledeći korak ne treba da bude pojmovan,
terminološki, sociološki, jezički, komunikacijski,
jer u beskonačnosti poslušnosti i zla, nema
nikakvog odnosa i komunikacije, vec samo pretvaranja
tuđe volje koja „oslobađa“ odgovornosti, ali
je to u suštini ostvarenje vlastite potisnute
želje za moći i vladanjem koja nije mogla
da bude ostvarena.
Kako dolazi do tog približavanja i identiteta
tuđe volje sa vlastitom voljom?
To je moguće ako postoji dualizam između odgovornosti
i slobode. Oslobođenjem od odgovornosti, skrećemo
sa puta postajanja čovekom i ostajemo na nivou
vrste koja je takođe slobodna kao rđava beskonačnost
subjektiviteta.
Preći tu granicu omeđenu odnosom kolektivno-pojedinačno,
u suštini je novi kopernikanski obrt, stvaranje
novog jezika, nove suštine, koja se ne bi
objašnjavala pojmom bitka, koja objašnjava
ponašanje onog NIŠTA koje je postalo beskonačno
podaništvo i zlo. Iz dualizma kolektivnog
i pojedinačnog nastalo je univerzalno objašnjavanje
nas samih i sveta u kojem živimo.
Zar je to dovoljno?
Koliko stranica opisivanja možemo da napišemo
po univerzalnom šablonu pojedinačno-kolektivno?
Beskonačno
Jel' imaš čitaoce za ono što si gore napisao?
Ne znam. Zašto? Jer se obraćam građaninu,
a ne prosečnom građaninu, kako traže da bi
vam nešto objavili ( Politika).
Kao da stalno promašujem temu, jer uvek dobijam
iste odgovore kada pokušam da svoj apel za
slobodom drugoga negde objavim (zahvaljujem
se izuzecima, Republici, KA-Urbanima). Mislim
da je u tome problem večne ćutnje drugog u
Srbiji, jer ne mogu da misle o onome što je
napisano, jer sve što se objavljuje ima za
svoj objekt i sredstvo nekog ''prosečnog čitaoca''
koji u tim tekstovima nadopunjuje svoju vlastitu
prazninu prazninom onoga koju mu se
obraća, a kojeg
smatra za neki autoritet. To i jeste
bio jedan od uzroka svih zločina koji
su učinjeni u proteklih 20 godina
na ovim prostorima i koji se nastavljaju
samo u drugom obliku. Da li je neko
od njih, te čuvene ''intelektualne
elite'', ikada odgovarao za podsticanje
na zločin i tretiranja ljudi kao sredstva
za svoje ''genijalne'' projekte? Nije
i neće jer još uvek su potrebni da
se svojim pisanjem obraćaju novim
''prosečnim čitačima'' koji su upravo
napunili 18 godina i kojima treba
objasniti greške njihovih očeva koji
nisu uspeli da ostvare ono što su
oni jednostavnim i prosečnim jezikom
napisali. Sada im je i jezik još prostiji
i prosečniji jer su i sistem obrazovanja
prilagodili svojem jeziku. Takav stil
se poštuje i plaća, a koliko žrtava
će on da odnese nikoga nije ni briga
jer se niz nastavlja.
Da li postoji bitna razlika u mentalnom
|
|
|
Vijoslav
Stanojčić, Empty
windows
|
 |
sklopu onih koji danas sprovode odluke bitangi
koje su dobile preduzeća po Srbiji i onih
koji su ubijali po ratištima? Mislim da ne.
Svako opravdanje da se to čini iz straha za
vlastiti život je besmisleno, jer se tu ne
radi o strahu, niti o životu, jer ga nemaju
zato što je plaćen (za njih on ima cenu izraženu
u novcu), već se radi o gore navedenom identitetu
tuđe volje sa vlastitom koja je zapravo njihova
vlastita volja koja je mogla da bude ostvarena
samo ako ne postoji nikakva odgovornost za
ono što je učinjeno
Da li neko zna da kaže bar jedno ime i prezime
onoga koji je takvim činom ostao bez života,
koji je ostao invalid, koji je ostao bez svojih
najbližih, koji je ostao bez minimuma egzistencije?
Naravno da ne zna, jer nikoga to i ne zanima
zato što oligarsi duha u Srbiji ostvaruju
jedan metafizički svet i tobožnju potrebu
za moralnim preispitivanjem mada nikada ne
kažu koga, jer to nije potrebno da se navede
kada se aplicira za sredstva kojima se finansiraju
njihove organizacije koje se sve do jedne
bave ili ugrožavanjem ljudskih i manjinskih
prava ili kosovskom mitologijom. I u jednom
i u drugom slučaju nema čoveka sa imenom i
prezimenom koji je živo biće, već samo apstraktni
pojam pod koji može da se podvede sve i svašta,
i zločinac i žrtva. Umazane ruke brzo se speru.
Hvala Džoni....
 |
|
Dušan Sakić |
 |
|