|
|
 |
 |
|
 |
|
S
ove strane umetnosti – zec
Kako
je zec pojeo muzej
U Muzeju savremene umetnosti Vojvodine
sustigla su se, nimalo slučajno, dva
događaja. Lepus in fabula
ponajviše je ličio na umetničku izložbu,
ali nije bio samo to. Hepening je
potpisao Nikola Džafo, koji, strogo
uzevši, nije jedini autor, mada je
njegov idejni tvorac i spiritus
movens. Istovremeno je objavljena
i knjiga Džafo, koja formatom,
papirom i brojnim reprodukcijama i
fotografijama ponajviše liči na umetničku
monografiju ali nije samo to. Reč
je o svesnom programskom prekoračenju
granica tradicionalno shvaćenih umetničke
izložbe i umetničke monografije, ali
taj programski stav ne usuđujemo se
da nazovemo Džafovom poetikom.
Ako pažljivo pogledamo šta je Džafo,
koristeći jezik likovne umetnosti
ali i jezik performansa i socijalne
akcije, zborio i tvorio, pre bi se
moglo nazvati, u duhu lucidnog udvajanja
Danila Kiša – (po)etikom.
Po svemu sudeći reč je o konceptualnom
stavu po kome umetnički artefakt –
bilo slika, instalacija, izložba ili
umetnička monografija – nije glavni
cilj, već, pre svega, sredstvo. Cilj
je sam čin stvaranja, koji je naglašeno
imenovanje i preimenovanje postojećeg
sveta ali i tvorenje „nepostojećih
svetova“. Cilj je, možda još i više,
višestruka performativnost samog stvaralačkog
čina koja se odvija ne samo u ravni
simboličkog označavanja i preinačavanja
već i u ravni socijalnog, političkog
i etičkog angažmana.
Zec kao socijalna
metafora
Imaginativna energija Nikole Džafa
umnogome je usmerena na destabilizaciju
tradicionalnih formi umetničke egzistencije
i uvreženih umetničkih kanona. Kod
njega sve biva pomereno iz ležišta:
i pojam autorstva i pojam umetničkog
dela, pojam izložbe i umetničke monografije,
pojam muzeja... Zbog toga je Lepus
in fabula koliko izložba pod
svodovima Muzeja, toliko i ukidanje
Muzeja kao tradicionalne izložbene
institucije. Prvo je u naslovu izložbe
zec pojeo vuka – „Mi o vuku, a zec
na vrata“ – a onda se ostvarila Džafova
utopijska želja da „zec pojede muzej“.
Reč je o istorijskom procesu koji
se začinje, kako svedoči Silvija Dražić,
u beogradskom Rexu, gde je autor još
1994. izložio Zeca u kupusištu,
a potom traje u nizu umetničkih akcija
i izložbi, kroz beskrajno istraživanje
semantičkog polja koje se konstituiše
oko zeca i koje nam otkriva zeca ne
samo kao životinju već i kao socijalnu
metaforu, arhetipsku predstavu, kulturni
simbol i beskrajno inspirativni predmet
likovne interpretacije. Između ostalog,Džafo
je formirao muzej zeca koji
je sačinjen od slika, crteža, lutaka,
igračaka, slikovnica i drugih predmeta
koji su povezani sa zecom. Na 12.
bijenalu umetnosti u Pančevu „zec
je pojeo muzej“ tako što je Muzej
zeca, barem privremeno, preuzeo
prostor Muzeja kao tradicionalne kulturne
institucije.
Zec je 23. februara 2011. „pojeo“
i Muzej savremene umetnosti Vojvodine.
Svojim simboličkim, arhetipskim, kulturnim
i ukupnim semantičkim potencijalom
on je ovu kulturnu institucija pretvorio
u konceptualni lavirint, u sinegdohu
sveta, u kome mora da bude mesta kako
za slike i umetničke predmete u znaku
zeca tako i za, što obično ne ulazi
pod svodove tradicionalno shvaćenog
muzeja – pravi pravcati zečinjak.
Sve je bilo tu: na otvaranju smo svi,
ili skoro svi, bili pod maskom zeca.
Ko je hteo mogao je da se fotografiše
(da bude treći?) s dekadentnim ljubavnim
parom antropomorfizovanih zečeva.
Bio je postavljen ceo Muzej zeca.
Na zečjem poligonu poskakivali
su zečevi, pokretani mehanizmom koji
su okretala najčešće deca. U debeloj
knjizi bili su izloženi crteži, grafike
i kolaži različitih autora koji su
odgovorili na Džafov poziv da naprave
rad s motivom zeca. Smenjivale su
se video projekcije sa zecom u glavnoj
ulozi. Premijerno je izvedena Zečja
opera sa dvoje solista, horom
i kamernim orkestrom . Sve
vreme unutar izložbe živela je kolonija
zečeva: njihovo izlaganje pogledima
posetilaca bio je svojevrsni zečji
reality show u kojem su akteri
proizvodili "Perpetuum mobile
art brabonjak", a na kraju izložbe
bilo ih je teško pohvatati, jer su
se uvukli u udubljenja ispod radijatora,
s očiglednom namerom da trajno uzmu
Muzej "pod svoje".
Od amorfne
građe do umetničkog sistema
Šta hoće i šta dobija Nikola Džafo
destabilizujući tradicionalne umetničke
institucije i tradicionalne umetničke
strukture, i kakvi su ishodi događaja
Lepus in fabula. Pre svega,
autor ukida kontrapunkt između umetnosti
i stvarnosti na kome je počivala esteticistička
ideja od druge polovine 19. veka do
danas. On to čini na paradoksalan
način – uz pomoć fikcije, koja je,
od prvih prepoznavanja u antici, valjda
još od Aristotela, smatrana medijumom
preko koga se životna i istorijska
stvarnost preobražavaju u umetnost.
S obzirom na to, svaki tradicionalni
esteticistički duh pozavideo bi Džafu
na sposobnosti da iz amorfne i nejasne
građe koju nudi stvarnost izdvoji
pojmove, slike i događaje koji imaju
simbolički potencijal i mogu da obrazuju
zaseban sistem – svet umetničkog dela.
Pri tom, Džafa kao konceptualnog umetnika
ne zanima previše sam artefakt i njegova
umetnička forma. Ali Džafa previše
ne zanima, iako je konceptualističko
iskustvo u temelju njegovog rada,
ni propitivanje ideje umetnosti, njeno
promišljanje i variranje kroz različite
umetničke postupke, stvaralačke činove,
artefakte i paraartefakte. Svaka teorija
mimezisa ima problem jasnog određenja
onoga šta je stvarnost. Ono što prepoznajemo
kao mimezis, često je sačinjen od
neumetničkih oblika fikcije: različitih
društvenih konstrukta i, u jeziku
i svakodnevnoj društvenoj komunikaciji,
već uobličenih slika i predstava.
Džafo upravo ulazi u to već fikcionalizovano
biće stvarnosti, pozajmljuje njene
raznolike forme, postupkom umetničke
separacije donekle ih estetizuje ili
ih barem ističe, aktivirajući time
njihov semantički potencijal i vraćajući
ih tako „ojačane“ stvarnosti samoj.
Zato Džafov zec uspeva da iznese metaforu
sveta i da „pojede muzej“, da bude
idilična kič-figura iz dečje sobe
i ružičasti falus nezasite seksualnosti,
da bude kandidat za gradonačelnika,
premijera i predsednika, da se pojavi
kao krvavi prizor s lovačkih žanr
slika i da, na zečjem polju, bude
među svojom sabraćom velika igračka
za decu i odrasle – na kraju, da bude
i zec oslobođen nanosa kulturne simbolike,
zec po sebi, smešten u svoje privremeno
staništa u uglu Muzeja. Tako zec „jede“
tradicionalnu esteticističku ideju
umetnosti, kao što je, istovremeno,
„pojeo“ i stvarnost samim činom njene
umetničke i paraumetničke asimilacije
u prostor i vreme događanja (izložbe?).
Na putu kroz Džafovu „šumu simbola“
sačinjenu od muzeja u muzeju, instalacija,
umetničkih objekata, igračaka za decu
i odrasle, od slika, ali i od predmeta
preuzetih iz svakodnevice (ready
made), posetioci se čude, smeju,
igraju, raduju kao deca, samoprepoznaju,
suočavaju se i sa sopstvenim erosom
i tanatosom i- u ironičnoj optici
-otkrivaju i društvenu i političku
stvarnost: jesmo li onomad već birali
zeca za gradonačelnika ili možda za
predsednika? Nikola Džafo ima tu moć
da aktivira sva čula i sva duhovna
čuvstva, uključujući i moralna, suočavajući
nas, kroz nemilosrdnu ironijsku igru
simbolima i predmetima, i s našom
socijalnom i političkom sudbinom.
Pri tom, Lepus in fabula sublimira
i autorov snažni političko-socijalni
angažman koji traje već skoro dve
decenije. Njegove akcije, začate u
tmurnim vremenima poslednje decenije
20. veka, u socijalnoj i nacionalnoj
destrukciji čija je personifikacija
Slobodan Milošević, uvek su bile koliko
umetničke toliko i političke. I njegov
zec je samo jedan od simboličkih stožera
oko koga se, kao svojevrsna istorija,
okupljaju projekti, predmeti i artefakti
uz čiju pomoć Džafo artikuliše duboko
nezadovoljstvo političkom i socijalnom
atmosferom u kojoj je srpsko društvo
živelo devedesetih, ali i distancu
od socijalne situacije u kojoj živi
i danas. Zato celo zbitije nazvano
Lepus in fabula možemo videti
i kao vedriji, razdraganiji, detinjastiji,
ali ne manje ironičan postmiloševićki
Kunstlager – kao tranziciono
šarenu i razbarušenu, strasnu, ali
i ironičnu repliku naše opšte socijalne
situacije: logor je postao zečinjak.
Dokument
o socijalnom i umetničkom aktivizmu
Stvaralački kontekst još je vidljiviji
u publikaciji Džafo. To je
knjiga o umetničkom delu i delanju
Nikole Džafa, monografija i zbornik
dokumenata istovremeno. Dokumentarnim
aspektom ona postaje deo svih akcija
i zbivanja o kojima svedoči, ona je
poslednji korak (ili, možda, međukorak)
u vremenskoj i prostornoj konkretizaciji
Džafove (po)etike. O osobenom
dvojstvu knjige možda najbolje svedoči
crno-bela fotografija na njenim koricama.
Prikazuje teme Nikole Džafa na kome
je, mašinicom za šišanje, „urezana“
figura zeca. Da li je to, kako je
uobičajeno za korice umetničkih monografija,
artefakt koji snažno reprezentuje
stvaralačku vokaciju umetnika (i zec
i kosa opsesivni su Džafovi simboli),
ili je samo dokument o umetničkom
i socijalnom aktivizmu javnih šišanja
izvedenih pod socijalno aluzivnim
naslovom-pitanjem Ko was šiša?
i svedočanstvo o događajima koji
su se bavili kulturnom i socijalnom
simbolikom kose i šišanja. Najverovatniji
odgovor je – i jedno i drugo.
Nasuprot dokumentarnom stoji deo knjige
koji je više monografski. Tu nekoliko
tekstova govori o istoriji i prirodi
Džafovog umetničkog i
postumetničkog delanja.
Darka Radosavljević piše tekst od
Individualnog u kolektivno i nazad.
To je jedna od mogućih hronika stvaralačkog
delanja Nikole Džafa, počev od njegove
slikarske faze s kraja sedamdesetih
i kroz osamdesete godine 20. veka
u kojoj je Džafo slikar u tradicionalnom
značenju reči, neoekspresionističkog
senzibiliteta, zatim njegovo okretanje
umetničko-socijalnom aktivizmu u devedesetim
godinama 20. veka, u čemu je svakako
najznačajniji projekat Led art,
do Art klinike i onoga čime
se Nikola Džafo bavio dvehiljaditih.
Autorka u menama „energičnog melanholika“
prepoznaje uticaj spoljnih sila, pre
svega „ratnog vihora“ i svega što
se na jugoslovenskoj i srpskoj istorijskoj
pozornici događalo tokom devedesetih.
Dejstvu tih sila pripisuje mene Džafovog
stvaralačkog subjektiviteta, označavajući
faze ličnim zamenicama: Ja, Mi,
Ja i oni i, ponovo, Ja. Zamišljeni
krug koji kreće od individualizovanog
umetničkog Ja, preko faze
Mi, niza kolektivnih socijalno
i politički angažovanih akcija iz
devedesetih godina, preko angažmana
u radu s drugima u okviru Art
klinike u prvoj deceniji 21.
veka, do povratka individualnom umetničkom
identitetu, u stvari je opis destabilizovanja
tradicionalno shvaćenog umetničkog
individualizma i umetničkog subjektiviteta
Nikole Džafa.
I tekst Sava Popovića Slike s
margine društva bavi se stvaralačkom
istorijom, pri čemu se autor usredsređuje
na početke Džafovog rada, na estetsku
anatomiju njegove slikarske faze,
ističući i boje njegove rane palete
– „često sirove, ekspresivne, neretko
smelih i neuobičajenih kombinacija“.
Popovića, ipak, ponajviše zanima geneza
potonjeg Džafa, čije začetke naslućuje
u životnoj energiji sadržanoj u tematici
i kolorističkoj ekspresivnosti ranih
slika.
Led art kao
umetnička „favela”
Ipak, ključni momenat u promeni vokacije
i Popović prepoznaje u novom, dramatičnom
socijalnom iskustvu vezanom za dolazak
Slobodana Miloševića na vlast i za
artikulaciju njegove populističke
politike, ali i u iskustvima sadržanim
u susretu s ljudima sa socijalne margine.
Posledica svega je da se „slikar ‘spušta’
do stvarnog života i rasteruje maglu
jalovog romantizma“. Kao važan korak
u promeni senzibiliteta Popović vidi
fazu u kojoj Džafo od smeća iz ateljea
pravi Izazivače osećanja,
enformel objekte s teskobnim asocijacijama
i to prepoznaje kao put prema kasnijim
objektima, asamblažu, instalacijama
i socijalnoj akciji.
Jovan Despotović u tekstu Zaleđena
zbilja analizira poetiku i prati
istoriju verovatno najznačajnijeg
umetničkog projekta Nikole Džafa –
Led arta. Već naslov Despotovićevog
teksta otkriva osnovno stvaralačko
načelo: led je medijum koji umetnicima
služi da izdvoje i fiksiraju objekte
iz političke i istorijske stvarnosti,
da tu stvarnost njenim zaleđenim likom
razotkriju, raskrinkaju i ironizuju
njen suštinski besmisao. Led postaje
„smrznuto ogledalo ovdašnje
ledene stvarnosti“. Reč je
o projektu u kome učestvuje niz stvaralaca
okupljenih oko Džafa i njegovih ideja,
gde je Led art, kako Despotović kaže,
jedna od „entuzijastičkih umetničkih
favela – antirežimskih a
prodemokratskih, antinacionalističkih,
a proevropskih, nastalih u Srbiji
u toj regresivnoj deceniji“ kao „deo
opšteg društvenog odgovora i otpora
politici koja je dovela do konačne
propasti i zatiranja svake nade“.
Autor analizira (po)etiku Led
arta, pobraja najznačajnije akcije,
ali i niz, po socijalnom i umetničkom
konceptu, srodnih akcija pripadnika
ove grupe.
U tekstu Boravak u belom ili šta
reći deset godina kasnije? Mirjana
Peitler-Selakov piše o Džafovoj akciji
Odlazak u belo, kada je,
maja 1999, prebojio vlastite slike
u belo, reagujući tako na situaciju
sveopšte društvene i fizičke destrukcije
koja je došla do svog paroksizma u
vojnim akcijamo NATO. Autorka prepoznaje
društvene i istorijske korene ove
akcije, ali se pre svega usredsređuje
na konsekvence vezane za identitet
autora i recipijenata umetničkog dela
koje proizlaze iz tako radikalnog
čina. Ona odbacuje pomisao da je reč
o „obezvređivanju umetnosti, tradicije
ili, konkretno, slikarstva Nikole
Džafa“, već, pre, o „isticanju vanestetskih
elemenata koji (...) ne mogu a da
ne prodru u polje estetskog“. „Odlazak
u belo je pokušaj opraštanja
od sistema znakova, napuštanje polja
značenja i prelazak u ‘ništa’, ostavljanje
prostora za tumačenje“. Ipak, Džafov
gest je dovoljno radikalan da iskušava
tradicionalne predstave o umetničkom
„autorstvu“, ali i o statusu umetničkih
recipijenata. Nije reč samo o dijalektičkoj
igri po kojoj je „smrt autora“ istovremeno
„rađanje čitaoca“, već se postavlja
i pitanje o društvenim i ideološkim
institucijama i mehanizmima koji stvaraju
određenu vrstu autorstva i recepcije.
Džafov primer je razloga da autorka
istakne važnost pitanja: „...Kakav
mora da bude svet da bi se proizvelo
upravo takvo umetničko delo?“
Destabilizacija
uvreženih umetničkih formi
Ljiljana Pešikan-Ljuštanović bavi
se Stvaralačkim kosmosom tela
u umetničkom radu Nikole Džafa.
I ona prepoznaje socijalni angažman
indukovan „zlim vremenima“, kao i
autorovo destabilizovanje uvreženih
formi umetničkog izražavanja i tradicionalne
socijalne funkcije umetnosti: „U Džafovom
stvaralačkom delanju jasno je sistematsko
podrivanje mimezisa’ i građenje mnogostruke,
fragmentarne, nestabilne slike nestabilnog
i problematičnog sveta…” Ona ističe
Džafovo destabilizovanje portreta
kao tradicionalnog likovnog žanra,
pri čemu kao primer navodi upečatljivo
izvedenu akciju u protestnim šetnjama
protiv krađe na lokalnim izborima
tokom zime 1996/97, kada je krug umetničkih
aktivista oko Nikole Džafa prinosio
ogledala policijskom kordonu, stvarajući
tako neku vrstu nestabilnog portreta
predstavnika društvene represije.
Pri tom, autorka prepoznaje “paradigmu
zrcaljenja, umnožavanja ljudske figure
i sveta” kao važno kreativno načelo,
koje obeležava Džafov rad još od njegove
prvotne slikarske faze. Autorka posebnu
pažnju posvećuje Džafovoj kreativnoj
manipulaciji kosom i šišanjem. Ona
ukazuje na tradicionalne mitske predstave
o kosi i na obrednu funkciju šišanja
i puštanja kose, pokazujući da je
Džafo, u svojim politički i socijalno
angažovanim umetničkim akcijama aktivirao
i arhetipski potencijal drevnog predmeta
obrednih radnji i simbola. Ljiljana
Pešikan-Ljuštanović lucidno (možda
i nesvesno) artikuliše ishod Džafovog,
već nekoliko puta spominjanog, podrivanja
tradicionalne uloge umetnika-autora:
“Po (…) upotrebi tela, po aktiviranju
njegove imanentne likovnosti i njegovih
brojnih značenja, Nikola Dafo poput
drevnog maga ili šamana
(istakao J. Lj.), ponovo vaspostavlja
narušeni i obesvećeni značenjski i
stvaralački kosmos vlastite i naše
ljudskosti.“
Semantička ekspanzija simbolike
Silvija Dražić bavi se Džafovim akcijama,
performansima, instalacijama i delima
vezanim za zeca u tekstu U kom grmu
leži zec? Ona ispisuje istoriju
zeca kao temu, motiv, simbol, umetnički
podsticaj i socijalni stožer u delanju
Nikole Džafa. Opisuje nastanak kolektivne
Knjige o zecu, koja sadrži
crteže, grafike i kolaže „profesionalaca“
i „amatera“ koji su se odazvali Džafovom
pozivu da urade rad na temu zeca, kao
i nastanak muzeja zeca i projekta
Zec koji je pojeo muzej. Autorka
ukazuje na snažnu semantičku ekspanziju
simbolike zeca u Džafovom stvaralačkom
delanju i prihvata igru koju je začeo
Saša Marković Mikrob: možda i sam Džafo
želi da bude zec. U tekstu Silvije Dražić
jasno se vidi i geneza događaja u Muzeju
savremene umetnosti Vojvodine nazvanog
Lepus in fabula.
Uprkos snažnom angažmanu autora tekstova
da rekonstruišu istoriju stvaralačkog
delanja Nikole Džafa, ona, po svojoj
prirodi efemerna, ostaje razvejana u
prostoru i vremenu, pre svaga, kao uspomena
na performanse, akcije i druge oblike
činjenja, ali živi i kao legenda o njima.
Snažna potpora toj legendi su brojne
fotografije u knjizi koje podsećaju
na ono što je bilo i raspaljuju maštu
o onom što se moglo desiti. Bezmerni
aktivizam Nikole Džafa, koji se može
samo naslutiti kao veliki skup vidljivijih
ili slabašnih tragova zapakovanih u
jednu knjigu, ne samo da je pojeo umetnost
i stvarnost nego je pojeo i monografiju
Džafo. Tome doprinose čak i
tradicionalne forme karakteristične
za umetničku monografiju, poput biografije,
bibliografije, popisa izložbi i akcija,
za šta je, kao i za uređenje knjige,
najzaslužnija Vesna Grginčević. U svakom
slučaju, umesno je pitanje: šta je pred
nama, umetnička monografija, dokumentarna
knjiga, knjiga legendi, osobena stvaralačka
deponija? I sve to i ništa od toga.
Nikola Džafo, „energični melanholik“,
„šaman“, „zec“, povremeno i umetnik
u tradicionalnom značenju te reči, svojim
činjenjem i delom snažno destabilizuje
uvrežene predstave o umetnosti, o njenom
odnosu prema stvarnosti, o njenoj društvenoj
funkciji, o socijalnim okvirima institucija
u kojima ona nastaje. U njegovom delanju
sve je „izbačeno iz zgloba“. Da li bismo
to mogli nazvati „postumetnošću“? Takav
termin već se rabi u pozorištu, mada
nam se čini nezgrapan i pomodan. Ali
nezavisno od termina, pogled na Džafovo
delanje i njegova (po)etika, stvaraju
utisak da smo prekoračili granicu, da
smo se našli s ove strane umetnosti.
S one strane ostaje mnogo šta što je
do juče bilo prevratničko: svi modernizmi,
avangarde, postmodernizmi, konceptualizmi
dvadesetog veka, mada njihovog traga
i te kako ima u Džafovom duhovnom prtljagu.
Čvrsto imenovanje stvari i određenje
njihove prave mere ostavljamo za drugi
put.
 |
|
Jovan Ljuštanović |
 |
|
 |
|
| | | | | |