|
|
|
 |
 |
| |
 |
|
Nezadovoljstvo
podsticajima poljoprivrede
Država
protiv seljaka
Nije
sporno što aktuelna agrarna politika
ukida subvenciju „davanje po hektaru“,
već što nova raspodela agrarnog buđeta
novac namenjen poljoprivredi preliva
prerađivačima, dok su krajnje minimalizovana
ulaganja u razvoj
Tek početkom marta obelodanjena raspodela
agrarnog budžeta je izazvala proteste
nekoliko paorskih udruženja i nadovezala
se na opšteseljačko ogorčenje nikad
skromnijom državnom podrškom poljoprivredi.
Obrazlažući budžet početkom decembra
premijer Cvetković je ustvrdio da
će se za agrar izdvojiti pet odsto,
kada su seljaci pročitali Zakon videli
su da je agraru namenjeno tek 2,43
odsto državne kase; nikad manje. Država
se tu nije zaustavila, već je raspodelu
novca odredila tako da najviše koristi
od podsticaja imaju agrarnoprerađivačke
kompanije- tajkuni.
Za agrar se izdvaja samo 22,6 milijardi
dinara (205 miliona evra), pa je premijer
u budžet uvrstio i samostalne prihode
Ministarstva poljoprivrede (doprinose
za zaštitu od visokih voda, za koriščenje
voda, takse za zaštitu šuma, nadoknada
za zagađenje voda, priliv od izdavanja
državnog zemljišta...) procenivši ih
čak na 26,3 milijarde dinara mada su
prošle godine iznosili 10,6 a prethodne
tek 5,7 i tako u zbiru došao do predizborno
poželjnih 49 milijardi i pet odsto ukupnog
državnog buđeta. Međutim, ovi prihodi
imaju zakonski precizno definisano utrošenje
na zaštitu od voda, podizanje i negovanje
šuma, uređenje zemljišta.., i ne mogu
se preusmeriti ni na subvencije, ni
u razvojne kredite.
Inicijalni razlog nezadovoljstva je
premalo para, dodatni način raspodele.
Pre šest godina poljoprivredi je bilo
namenjeno 18 milijardi dinara ( 270
miliona evra), 4,98 odsto državnog budžeta.
Od tada se udeo agrarnog budžeta kontinuirano
smanjuje, naročito
|
u četiri poslednje sezone
od kada vladu predvodi Demokratska
stranka. Prethodne godine, davano
je 14.000 dinara subvencije
po hektaru obrađivane površine
ali, kako para nema dovoljno,
obuhvaćeno je samo 81.000 od
oko 782.000 statistički evidentiranih
poljoprivrednih domaćinstava.
Ranijih sezona obuhvat je bio
još i manji. Setom uslova, vlada
ograničava dostupnost subvencija
i stoga paori zagovaraju da
se podrška poljoprivredi reguliše
kao u Evropskoj uniji- zakonom
i sa rokom važenja od sedam
godina. U nas je uloga izvršnih
organa prenaglašena i zloupotrebljava
se tako što se uredbama i odlukama
novac usmerava onoj agrarnoj
podgrupi koja u aktuelnoj vlasti
ima najveštije lobiste.
Koliko je ovogodišnja podrška
mala vidi
|
|
 |
 |
|
Isplata
sledeće godine
|
 |
| Malo novca
iz ovogodišnjeg
minimalnog agrarnog
buđeta će dospeti
do seljaka.
Krajem januara
je isplaćeno
18 milijardi
dinara prošlogodišnjih
obaveza prema
proizvođačima
mleka i ratarima,
a još nisu isplaćene
zaostale obaveze
proizvođačima
organske proizvodnje
i pojedinih
voćarskih vrsta.
Kada se ove
godine stočarima
isplate premije
od po pet dinara
za litar mleka
i 25.000 za
svako novoumatičeno
grlo, jedva
da će nešto
siće preostati
za subvencije
proizvoda. I
to je jedan
od razloga što
se aktuelna
vlada odlučila
za podršku po
kilogramu isporučene
robe. Naime,
gro useva se
prodaje krajem
tekuće ili početkom
sledeće godine,
pa se obaveza
plaćanja prebacuje
agrarnom budžetu
naredne sezone. |
|
|
|
|
|
se iz poređenja sa konkurentima iz susedstva:
hrvatski seljak po hektaru, zavisno
od useva koji uzgaja, dobija od 330
do 500, dok je u Mađarskoj prosečna
podrška oko 480 evra po hektaru. A naš
paor sa 125 evra podrške samo odabranima
mora da konkuriše znatno podsticanijim
rivalima.
Davanjem po hektaru je realizovano
obećanje DS sa prethodnih izbora,
ali i podstaknuto sejanje useva za
koje je potrebno manje rada i manje
ulaganja. Tako se u setvi čak 42,5
odsto površina dodeljuje žitaricama,
mada je uzgoj industrijskog bilja,
povrća i voča profitniji. Nije sporno
da davanje po hektaru iskrivljuje
ulogu subvencija i da valja drugačije
podsticati
|
poljoprivredu.
Nevolja je što je oblik podrške
koji je lansirao novi ministar
za poljoprivredu Dušan Petrović
još sporniji. Navodno, davanje
po kilogramu iznad definisanog
minimalnog prinosa podstiče
produktivnost farmera. Međutim,
ova forma omogućava prerađivačima
da otkupnu cenu primarnih
proizvoda snize za visinu
subvencije. Tako je cena repe
ovog proleća snižena za najmanje
0,5 pare po kilogramu, koliko
je iznos držvnog podsticaja.
Iskustvo iz perioda 2.000-
2.003. godine, kada se takođe
primenjivala slična podrška,
sjajno ilustrije
|
|
|
|
Željka
Momirov, Prostorna
instalacija
štampani juvidur - nerđajući
čelik - 82x70x240cm
|
 |
prelivanje prerađivačima. Kaka su
u Srbiji prerađivači, za razliku od
evropskih, kompanije koje imaju i
veliku poljoprivrednu proizvodnju,
manje zavise od ponude individualnih
ratara i prelivanje je još izraženije.
Stoga se za novi vid subvencionisanja
smatra da ide u prilog najvećim poljokompanijama-
MK komercu, Viktoriji, Delta agraru,
Invej-u, Matijević- u...
Ako nijedna od dve u poslednje vreme
primenjene tehnike subvencije ne zadovoljava,
kako onda pomagati poljoprivredi i seljacima?
Ulagati u
modernizaciju i obrazovanje
Da bi se odgovorilo na ovo pitanje,
razmislimo kako su svoju poljoprivredu
podsticali agrarno najrazvijenije evropske
zemlje, Holandija i Danska. Kontinuirano
menjaju način pomoći, opredeljujući
se za onaj koji najviše odgovara trenutnoj
strukturi i snazi agrara. Dakle, da
bismo iznašli najefikasniju oblik pomoći,
moramo uočiti šta bi najviše pomoglu
podizanju profitnosti i povećanju izvoza
naše poljoprivrede.
Analizirajući srpski agrar zapaža se
da je izvoz poslednjih godina uvećan
i agro- prehrambeni kompleks postao
je jedina delatnost pozitivna u inorazmeni,
sa 1,25 milijardi dolara suficita. Kako
je došlo do zarade u inotrgovini? Povećan
je izvoz svih ratarskih useva, ali i
izvoz jabuka, jagodičastog, bobičastog
i ostalog voća, te pojedinih povrtarskih
useva.
Kako je postignuta delimična preorijentacija
ka modernijoj poljoprivrednoj strukturi?
|
Do pre četiri sezone, država
je podsticala razvoj poljoprivrede.
Gro podrške usmereno je u podizanje
novih zasada voča, staklenika,
plastenika, hladnjača, skladišta,
zalivnih sistema, manjih prerađivačkih
kapaciteta, te u obnovu raznih
formi paorskog udruživanja,
kako bi objedinjeni nastupali
na tržištu, bilo kao kupci inputa,
bilo kao isporučioci poljoprivrednih
proizvoda. Pošto moderna poljoprivreda
zahteva primenu novih znanja
o uzgoju, obradi zemlje, zaštiti
bilja, veterini, ekologiji,
it- komunikaciji.., nužno je
i kontinuirano ulagati u obrazovanje
paora, podsticati savetodavne
službe, državne i privatne.
Samo tako možemo dostići svetski
|
|
 |
 |
|
Mleko
|
 |
| Jedino subvenciju
za mleko niko
ne dovodi u
pitanje. Njena
uloga je da
mleko usmerava
u legalnu preradu,
a ne da se sir
pravi ručno,
na nedovoljnim
higijenskim
zahtevima. Međutim,
ni ovde podrška
po litri nije
dovela do neophodnog
poboljšanja
kvaliteta, pa
je u nas samo
15 odsto sirovog
mleka prve ili
ekstra klase
i samo jedna
mlekara, Subotička,
ima dozvolu
za izvoz u zemlje
Evropske unije,
ali samo manjeg
dela asortimana.
Poređenja radi,
oko 80 odsto
sirovog mleka
u Hrvatskoj,
a sto odsto
i Holandiji
ili Danskoj,
je prve ili
ekstra klase. |
|
|
|
|
|
kvalitet i produktivnost. Jer, izvozni
suficit ne bi trebalo da zavarava; u
osnovi smo, uprkos velikim razlikama
unutar proizvođača, zaostala agrarna
zemlja. Naša agrarna proizvodnja nije
toliko velika koliko bi se moglo pomisliti
iz inoplasmana. Mi smo siromasi, pa
smo potrošnju mesa smanjili sa 62 na
43 kilograma, mleka sa 85 na 57 litara
godišnje po osobi, što je cirka 50 do
70 odsto manje od prosečnog Evropljanina.
Pojedine skuplje domaće proizvode, poput
maslaca i krušaka, gotovo da smo proterali
sa jelovnika. Otuda višak za izvoz.
Kada bismo konzumirali, dakle i uvozili,
parmezan sir, belgijske čokolade i kvalitetnija
vina, što su, bar do dužničke krize,
redovno upražnjavali svi na Starom kontinentu,
teško da bi ostalo išta od agrarnog
suficita. Zapravo, naš izvoz 2,6 milijardi
dolara je mali. Po hektaru obradive
površine, Hrvati izvoze četiri, Mađari
deset, Holanđani čak šezdeset(60) puta
više, a bolji od nas su čak i Makedonci.
Izvoznik ili
uvoznik hrane
Jedini put da uvećamo proizvodnju,
prinose, izvoz i produktivnost je modernizacija
popljoprivrede i naslanjajućih delatnosti,
te stalno obrazovanje paora. U suprotnom,
FAO, afileacija Ujedinjenih nacija za
prehranu i borbu protiv gladi, predviđa
da će Srbija, usled pada produktivnosti
i nedovoljne ekonomske motivacije seljaka,
od izvoznika hrane za nekoliko godina
postati uvoznik.
Za trenutne prilike u našoj poljoprivredi
najprimerenija forma pomoći je razvojno
ulaganje i preorijentacija ka uzgoju
profitnijih useva. Podrška proizvodu,
bilo preko hektara, bilo preko prinosa
i obima na tržištu prodatih proizvoda,
samo favorizuje jednu na račun druge
agrarne podgrupe. To je i tehnika kojom
država ratare usmerava protiv stočara,
ravničare protiv planinaca, male protiv
paora sa imanjima srednje veličine,
a obe grupe protiv većih gazda, vočare
protiv povrtara... Zaraćeni jedni protiv
drugih jedva da i primećuju kako država
kointinuirano smanjuje agrarni budžet,
inicijalni razlog nezadovoljstva.
Ako posmatramo i socijalno, teško je
objasniti podršku od po tri dinara za
svaki kilogram uljarica, po dinar za
pšenicu i kukuruz, pola za šećernu repu.
Cena svih ratarskih useva na svteskim
berzama je već duži period izrazito
visoka, u nekim slučajevima na nivou
istorijskog maksimuma. Ima li logike
podržavati ratare, a ne podržavati proizvođače
šargarepe i luka, čija je cena na istorijskom
minimumu? Upravo da bi se izbegla preterana
zavisnost od ekstremno oscilatormog
tržišta, valja sejati profitnije poljoproizvode,
a za njihov uzgoj neopohodna je više
ulagati u razvoj i obrazovanje.
 |
| |
Živan Lazić |
 |
|
 |
| |
| | | | | |