|
|
|
|
|
|
|
Andrija Krešić,
praksisovac
Dolanc
na Korčuli
Filozof,
moskovski đak, osnivač Praksisa i
Korčulanske letnje škole, autor knjige
„Kritika kulta ličnosti“, upravnik
nekadašnjeg opozicionog legla Instituta
za radnički pokret, osnivač slobodnog
univerziteta, siva eminencija disidentskog
pokreta.
Poznanici Andrije Krešića(1921),
kažu da su ga oduvek smatrali istinskim
gospodinom, što je pomalo neubičajeno
za čoveka bogate komunističke prošlosti.
Krajem osamdesetih, kada je nacionalistička
histerija prevladala u javnom životu,
ovaj ugledni filozof se povukao iz
javnosti. - Uvek sam smatrao da je
prijateljstvo mnogo važnije od istomišljeništva
u politici. Pokazalo se da su se mnogi
ljudi, kada su se politički razišli,
razišli i kao ljudi. Mnoge moje kolege
dok su bili proganjani sa fakulteta,
bili su veoma kompaktni, ginuli su
jedan za drugog. Potom su se međusobno
razišli jer se nalaze u različitim
partijama. Žao mi je kad se nađem
u Institutu za filozofiju, ili, na
sednici Naučnog veća, i vidim da ti
bivši disidenti paze da ne sednu jedni
kraj drugih. Ja sam sačuvao dobre
odnose sa svima, osim sa onima koji
misle: Ko nije sa mnom taj je protiv
mene!
Moj otac je bio rudarski radnik,
i bio je u Upravnom odboru rudarskog
sindikata kojim su dominirali komunisti.
Bio je aktivan u borbi za nadnice, pripremanjima
štrajkova, traženju socijalne pravde.
Naša kuća u Mostaru bila je uvek puna
očevih kompanjona i njihovih priča.
Ja, dečkić, slušam te razgovore, i upijam
ih. To je bio ambijent u kome sam sazrevao.
Svi ti ljudi koji su postajali simpatizeri
levog sindikalizma nosili su u sebi
ljudsku potrebu za jednakošću – da je
svaki čovek ličnost, subjekt. Bila je
to duhovna motivacija koja je okupljala
pokret. Još tada, međutim, krajem tridesetih,
u samoj Komunističkoj partiji nisu bili
uspostavljeni odnosi ravnopravnosti
i već tada se pravila deoba na upravljački
deo i članstvo. Kada je otpočeo rat,
prilično jasno moglo se videti kako
je došlo do izneveravanja suštine komunizma
u organizaciji partizanske vojske. Posle
rata nastala je još oštrija deoba društva
nego što je to bila ona u kapitalizmu.
Apsurdno, toliko se produbila da je
iscrpela mogućnost tog poretka za njegov
dalji opstanak. Da kažem i to da sam
hrvatskog porekla, i da sam za vreme
rata dva puta za dlaku izbegao da me
ustaše likvidiraju. Oba puta su me spasili
moji poznanici Srbi, iako su znali da
bi i oni i njihove porodice bili likvidirani
ukoliko me nađu kod njih.
Gotovo svi mi koji smo 1946. otišli
na studije u SSSR, doživeli smo strašna
razočarenja u mladalačke ideale. Kretali
smo tamo sa takvim iluzijama i predstavama
o prvoj zemlji komunizma, da su mnogi
od nas, silazeći iz aviona, ljubili
tu “svetu zemlju”. I bili smo
presrećni
što je to, eto, zapalo baš nama.
Međutim, brzo smo se suočili
sa neljudskom stvarnošću. Kad
sun nas odveli u jedan ogroman
studentski internat u Moskvu,
odmah smo se suočili sa mučnim
prizorom podele hrane u njemu.
Iz dana u dan gomilale su se
takve scene. Zbog neljudskih
odnosa koji su tamo vladali,
politike koja je bila neljudska.
Već na prvoj godini studija
filozofije 1946/47. Ja sam potpuno
bio lišen iluzija o mitu zvanom
SSSR. Jedanput smo u Lenjingradu
dobili posebne kartice za malo
bolje rukavice
|
|
|
Milan
Jakšić, Granica,
akril na kartonu, 2010.
|
|
– bili smo slabo obučeni za rusku zimu
– i, dok smo se vraćali iz radnje sa
Nevskog prospekta, našem kolegi iz džepa
su te rukavice ukradene. Srdito je počeo
da psuje, a Gajo Petrović, koji je imao
smisla za ironiju, teši ga: - Nemoj
da psuješ, ovde ljudi nemaju odnos prema
privatnom vlasništvu, kakav imamo mi!
Onda je taj pokradeni Crnogorac, rekao:
Dabogda nam nikad ne bilo ovakvog komunizma!
Politika i tamošnji kvalitet života
bio je dovoljan argument da se većina
naših studenata ne opredeli za Staljina.
Da naš komunizam ne bude kao njihov.
Nadali smo se da će u sudaru Tita i
Staljina ovde doći do bitno drugačije,
bolje verzije komunizma. I ta nada je
osvojila ne samo nas u Jugoslaviji,
već i mnoge intelektualne krugove u
svetu, unutar socijaldemokratije. Sociolozi
i filozofi su smatrali da je ta jugoslovenska
inovacija oslobađanje socijalizma od
dotadašnjih grehova i gluposti. Ali,
ubrzo smo videli i shvatili da je to
samo zgodna stvar za manipulaciju. Po
definiciji, samoupravljanje ne trpi
nikakav diktat sa strane, a diktator
je, i dalje, bila jedna partija i njeno
rukovodstvo. Taj legendarni samoupravni
socijalizam bio je oktroisan.
Praksis, Tito,
Latinka, Tempo, Bakarić
Krajem pedesetih grupa mladih filozofa:
Gajo Petrović, Rudi Supek, Ljuba Tadić,
Mihailo Marković… počela je da se okuplja
i da, na ideološkom planu, pravi radikalan
razlaz sa tim oktroisanim samoupravnim
socijalizmom. Ja sam tada bio docent,
osnivač Katedre za filozofiju u Sarajevu,
a moja supruga je prevela Deborina,
komunističkog teoretičara koji je u
vreme Staljinove strahovlade bio u nemilosti.
Napisao sam jedan opširan predgovor
za tu knjigu u želji da izazovem obračun
sa zvaničnom filozofijom dijamata, dijalektičkog
materijalizma. I to je bio prvi takav
sukob filozofsko – teorijske vrste u
nas. Pre toga je Đilas pisao kritiku
birokratizovanog socijalizma i iznosio
svoje poglede o mogućnostima demokratske
reforme. Tada je to bilo prihvaćeno
kao dobrodošla kritika sa vrha. Sećam
se Džemala Bijedića koji je u to vreme
bio partijski funkcioner u Sarajevu.
Sazivao je sastanke i na njima sa oduševljenjem
govorio o Đilasovom pisanju. Kada je
došlo do obračuna sa Đilasom, onda je
Džemal, čovek kameleonskog tipa i poslušnik,
sazvao te iste ljude i nagrdio Đilasa.
Kada sam 1961. prešao u Beograd, počeo
sam da pišem knjigu Političko društvo
i politička mitologija. Bila je
to reakcija na zvaničnu politiku koja
se u to vreme uhvatila za Hruščova –
tim pre što je on ovde došao kao u Kanosu
- kao za velikog reformatora socijalizma,
koji će ga izlečiti od svih njegovih
boljki. Ja sam odlučno pisao protiv
toga smatrajući da on nudi samo još
jednu verziju politokratskog društva.
Tim povodom bio sam kod Veljka Vlahovića,
rekao je da ta knjiga ne može da se
objavi. Recezent je bio Rankovićev pomoćnik
Maks Baće, svršeni filozof a pomoćnik
ministra unutrašnjih poslova. Bio je
moćna ličnost, preporučio je da se knjiga
ne štampa. Kada je 1968. nastala gužva,
Miodrag Maksimović, urednik Vuka
Karadžića, uspeo je da je proturi
pod naslovom Kritika kulta ličnosti.
Te godine je bila među deset najčitanijih
knjiga.
Godine 1962. održali smo prvi međunarodni
skup filozofa u Dubrovniku, na koji
su došli i filozofi sa Istoka i sa Zapada.
Bio je to žestok okršaj između između
dijamatčika sa Istoka I
marksologa
sa Zapada. I to je bio prvi
prodor naše filozofije na međunarodnu
scenu. Nikle su ideje za pokretanje
časopisa Praksis i
Korčulanske letnje škole. Taj
časopis i ta škola su već prvih
godina okupili elitu svetske
leve misli: Froma, Markuzea,
Habermasa, Bloha, Lefevra, Goldmana…
Na tim okupljanjima potpuno
smo se distancirali i odvojili
od zvanične ideologije socijalizma,
zastupajući ideje mladog Marksa,
a sve pod devizom: Povratak
Marksu. U redakcijskom
savetu Praksisa bili
su Rudi Supek, Sveta
|
|
|
Milan
Jakšić, Granica,
akril na kartonu, 2010.
|
|
Stojanović, Ljuba Tadić, Mihaio Marković,
Miladin Životić, Gajo Petrović i ja.
Sastajali smo se dva puta godišnje i
razgovarali o raznim filozofskim, političkim
i sociološkim temama. Uspeli smo da
se dosta uspešno ubacimo u razne izdavačke
kuće. U Sarajevu smo imali sjajnu filozofsku
biblioteku Logos i objavljivali
mnoge od onih filozofa koji su u svojim
sredinama proglašavani nepoželjnima,
a njihova dela uglavnom zabranjivana.
Tito nas je od početka gledao sa podozrenjem,
a od ‘68. nas je stalno držao na oku.
U nekoliko navrata nas je i javno napadao,
govoreći da ne može to tako, da to treba
likvidirati – ukloniti sa fakulteta
sve one koji kvare omladinu. I to je
govorio mnogo pre ‘68. Ovde su nas dosta
štitili Latinka Perović i Marko Nikezić.
Latinka mi je govorila da trpe stalan
Titov pritisak. On je bio obuzet slavom
svetskog političara, i nikakvo reformisanje
svoje vizije socijalizma nije dozvoljavao.
Bio je spreman da se, kao i sa mnogim
svojim saradnicima, obračuna i sa nama.
Doduše, bilo je političara, kao Tempo,
koji su simpatisali taj naš duhovni
pokret i zalagali se da nam se ne ukine
finansiranje. Čak se i Bakarić jedno
vreme nosio mišlju da u našem socijalizmu
treba da postoji opozicija, ali – u
kulturi! Ubrzo je postao naš ogorčeni
protivnik i javno nas proglašavao agentima
CIA.
Pošto sam važio za bosanski kadar, početkom
šezdesetih postavili su me na mesto
predsednika Odbora za nauku u Saveznoj
skupštini. Prilikom jedne parlamentarne
posete Belgiji, koju je vodio Kardelj,
još dok smo bili u avionu, otvoreno
mi je zamerio kritiku svega postojećeg,
što je bila jedna od deviza Praksisa.
Objašnjavao sam mu da to nismo izmislili
mi nego Marks. – Pa, jeste, kaže, ali
to je bila kritika kapitalizma, a vi
svojom kritikom delujete u prilog antisocijalizma!
Sećam se da smo se sporili i dok smo
čekali na prijem kod belgijskog kralja.
Naročito se bio okomio na Rudija Supeka,
njega je bio uzeo na zub. Naravno, on
je bio pretendent, glavni partijski
teoretičar i tvorac koncepta samoupravnog
socijalizma, sve što mu se protivilo
bilo je za njega neprijateljsko. Bio
je jedan od tih koji su, kao Bakarić,
kljukali Tita informacijama o praksisovcima,
koji kvare idilu. Najzad, početkom sedamdesetih
Dolanc je dobio direktivu da ode na
Korčulu i zabrani korčulanskim vlastima
da nas više primaju tamo. Dok je to
obavljao, uzgred je sebi obezbedio kuću
na Korčuli.
Institut društvenih
nauka
Godine 1961. prelazim iz Sarajeva
u Beograd i dolazim u institut društvenih
nauka na kome osnivamo Odeljenje za
filozofiju, ja sam postavljen za upravnika
odeljenja. Te godine bio sam izabran
za predsednika jugoslovenskog Udruženja
za filozofiju. Potom prelazim u Institut
za radnički pokret, a prešao sam zato
što je povodom četrdesetogodišnjice
Partije bio odlučeno da se izdaju na
našem jeziku sva dela Marksa, Engelsa
i Lenjina. Pre mene je to trebalo da
obavi Kepo Davidović, stari robijaš
koji je učio marksizam u Lepoglavi.
Nije mu to uspelo. Okupio sam stotinak
ljudi na tom projektu i mi smo to uradili.
Međutim, pri kraju posla otvoreno sam
došao u sukob sa Partijom, lično sa
Tihomirom Vlaškalićem, tadašnjim predsednikom
SK Srbije. Naime, kada je osmorica profesora
sa Filozofskog fakulteta trebalo da
bude izbačena, pre samog njihovog izbacivanja,
bilo je došlo vreme za reizbor asistenata
tog fakulteta, Nebojše Popova i Trive
Inđića. Partija je htela da iskoristi
situaciju i istera ih sa fakulteta.
Bio sam član Saveta fakulteta, imenovan
od Izvršnog veća Srbije, zajedno sa
nekim generalima. I kada je na Savetu
otpočela hajka, ja se pobunim i održim
govoranciju, zbog koje su neke žene
čak i zaplakale: Šta je bio Aleksandar
Veliki prema jednom Aristotelu, šta
je bio Napoleon prema jednom Hegelu,
Moris Torez prema Lefevru, i sve tako
doguram do Tita. I, propadne im ta ideja.
Odmah me stave na krst. Napale su me
sve novine, i svaki dnevnik na televiziji.
U to vreme već je bila završena i egzekucija
nad Latinkom i Markom, a ja dođem na
ideju da neke od tih profesora dovedem
u Institut. U međuvremenu je Milka Minić
otišla u penziju sa mesta upravnika
Instituta, ja sam došao na njeno mesto.
Međutim, ostala je duhovni vlasnik Instituta,
vrsta žena koje uvek prave svoje zadužbine,
i htela je da se meša u kadrovske poslove.
Za ideološke stvari u CK bio je zadužen
moj Hercegovac Todo Kurtović, nevoljno
pristane na moju ideju i ja pozovem
Mićunovića, Tadića i Životića da rade
u Institut. Kasnije sam uspeo da dovedem
i Božu Jakšića, svog studenta iz Sarajeva.
Tamo nije bio omiljen, zbog svog pisanja
bio je i u zatvoru i ostao bez posla.
I počeli su ti ljudi da rade, ozbiljno
i predano, na izdavanju neobjavljenih
spisa kominterne. Za godinu dana uradii
su više od mnogih sa titulama koji su
na tome radili decenijama. U međuvremenu,
na nekom prijemu kod Tita u Zagrebu,
Bakarić je prigovorio Milki Minić: Šta
vi to tamo radite na Institutu? Da li
želite reprizu Filozofskog fakulteta?!
Milka se uplašila za karijeru svog muža
i krenula u akciju da se ti ljudi isteraju
iz Instituta. Vlaškalić, minorna ličnost
i bojažljiv čovek, pre svakog razgovora
s Titom natezao je flašu jer se tresao
od straha, bio je upotrebljen kao egzekutor.
Pozvao me je na sastanak, tamo su već
čekali Milka i Saša Gligorijević, tadašnji
sekretar GK SKJ. Konkretno su tražili
od mene da se ovi ljudi oteraju. I naglasili
da sam sasvim izneverio njihova očekivanja.
Naravno, nisam dozvolio da oteraju ljude,
vratim se u Institut da podnesem ostavku
- i odem u penziju. Nisu mogli da mi
je oduzmu jer je bila puna penzija,
zbog staža iz rata.
Krajem sedamdesetih i početkom osamdesetih,
većina aktivnih opozicionara okupljala
se oko Slobodnog univerziteta. Redovno
smo održavali sesije na kojima se živo
diskutovalo o političkim i filozofskim
temama. Sećam se jednog sastanka kod
Mićunovića na kome sam govorio o analogiji
između ljudskog i božijeg stvaranja,
upotrebio sam klasičan sholastički termin
Creatio ex nihilio – stvaranje
ni iz čega. Udbaši koji su to prisluškivali,
odmah sutradan pozvali su Mićunovića
da im objasni njeno značenje. Naravno,
sloboda govora više nije mogla da se
zaustavi ali došlo je do čudnih evolucija
kod pojedinih ljudi iz tog opozicionog
kruga. Neki su postali naglašeni nacionalisti.
Težnja normalnih ljudi je da žive evropski
i ta potreba je delovala i delovaće
u pravcu demokratizacije Srbije. Jugoslavije
verovatno više neće biti u obliku kakvom
je bila, ali ljudi koji pričaju istim
jezikom, koji su etniki srodni, koji
imaju međusobni duhovni i ekonomski
interes, sigurno će koegzistirati. Kada
bih ponovo došao u situaciju da biram,
sa ovom svešću i načinom mišljenja,
ne bih izabrao bitno drugačiji život.
Mnogo detalja u mom životu duhovno su
me orijentisali na levici. Svoje disidentstvo
nisam doživljavao sa gorčinom već sa
olakšanjem, zbog osećanja dužnosti prema
moralu i poštenju. I, naravno, sa željom
da se rehabilituje onaj iskonski komunizam,
kao praktičan humanizam. Humanizam iz
doba renesanse bio je teorijski a ovaj,
Marksov, smatrao sam praktičnim humanizmom.
Bio sam njegov sledbenik ali on se u
praksi pokazao nehumanim, u velikoj
meri. Stoga je moj razlaz s njim bio
radikalan.
|
|
Ljubiša Stavrić |
|
|
|
|
| | | | | |