Uz Likovne
priloge u ovom broju
Dvoznačna
energija znaka
Studirala je skulpturu, a u poslednje
vreme se uglavnom bavi slikarstvom,
crtežom, plakatom i grafikom. Do toga
je došla zahvaljujući snažnoj volji,
potrebi za nezavisnošću izraza, kao
i krajnjoj predanosti umetnosti. Iako
otvorena, svet pre svega upoznaje upoznajući
sebe. Budući deo i „prefiguracija” svega
što postoji. Stvarajući vizije, a ne
opisijući „vidljive stvari”. Stvarajući,
zahvaljujući svojoj osobenoj senzibilnosti
i mašti. Veoma uravnoteženim. Što potvrđuju
i grafički radovi za najnoviju izložbu
koji se u mnogo čemu nadovezuju na njene
gvaševe, crteže i uljane radove. Svedočeći
o nesvakidašnjoj autorkinoj energiji
koja savršeno izlazi na kraj sa materijalom,
ne posežući za ekscentričnostima, prilično
uobičajenim za današnji način umetničkog
izražavanja.
I pored izvesne „uzdržanosti” u svojim
najnovijim radovima Nada Denić nam nudi
nešto danas dragoceno - uzbuđenja i
emocije, duhovne vrednosti, odnosno
pomaže nam da na poseban način razumemo
svet. Njena umetnost je izrazit znak
vremena i mesta susreta s primaocem.
Susreta do koga ne dolazi lako, jer
se svaki verodostojan umetnik, a Nada
Denić u takve spada, kreće vlastitim
stazama, stvarajući vlastiti kosmos,
poseban, nezavistan svet koji zahteva
osobeno, strpljivo čitanje. Pogotovu
što istražuje i stvara u više likovnih
oblasti. Veoma živo i intrigantno, jer
dodiruje veoma bitne probleme savremenog
čoveka koje analizira nezavisno od individualnog
iskustva koje savremenog umetnika katkad
primorava na prihvatanje već „gotovih”
simboličnih formi, na podređivanje određenim
društvenim uzorima ponašanja ili porobljavajućim
ideološkim sistemima. Da bi izbegla
„ponavljanja” i banalnosti morala je
uspostaviti distancu, izgraditi u sebi
nekakvo „sizifovo dostojanstvo” kao
vrednost koju otkrivamo i na radovima
za najnoviju izložbu.
U biti ona je verna prirodi, mada njeno
delo nije dokument sličnosti sa njom.
Od samih početaka opire se iskušenjima
naturalizma, težeći sintezi. Kroz pretvaranje
viđenja u viziju. Naizgled jednostavnu,
razoružavajuće nevinu i iskrenu. Kada
koristi boje one su sveže, sočne i rafinirane,
mada prostor ne uobličava samo bojom
već i ritmom formi, sklopom linija,
sučeljavanjem geometrijskih tela. Posebno
je raduju forme koje tokom rada pronalazi,
konstruišući nove svetove i dimenzije
tih svetova. Ne poseduje univerzalne
recepte za slike. Zbog toga je katkad
iznenađujuća. Njene slike su između
predstave o prirodi i zapisa viđenog.
Odnosno, njena slika sveta je profiltrirana
kroz vlastiti doživljaj. Zahvaljujući
tom filtriranju u sliku je prodrla sva
osećajnost čoveka-svedoka našeg vremena
koji autentičnost umetničkog stvaralaštva
postiže izvesnim iskoracima i namernim
nedoslednostima.Veoma diskretnim, jer
je diskrecija jedno od osnovnih obeležja
ove umetnice, predstavnice „organske
apstrakcije”. Autorke novatorskih fakturnih
radova, za čiju realizaciju koristi
netipične slikarske i grafičke tehnike,
različite tonalitete, višeslojnost i
polimaterijalnost. Ti postupci statične
forme pretvaraju u dinamične i pulsirajuće.
Utičući na uobličavanje prostora koji
se u jednim slučajevima smanjuje, a
u drugim uvećava, koji nas jednom upija,
a drugi put odbacuje. Jer, ljudsko oko
ima sklonost da u svemu pa i u apstrakciji
vidi fabulu i naraciju. Odnosno, i oblici,
i boje, i prostor kod nje imaju određenu
istoriju, priču koju autorka u ciklusu
grafika koje će izlagati najizrazitije
„priča” pomoću vodenih, morskih i okeanskih
površina, s ostrvima, gnezdima ptica,
drvećem i biljem – pradavnim znacima
života i doma. Između ostalih i umetnikovog.
Lociranog u slici koju na trenutke,
kao Alisa, napušta.<
 |
|
Biserka Rajčić |
 |
NADA DENIĆ
(1954. Koljane, Dalmatia)
Diplomirala na Likovnoj akademiji
u Beogradu 1979. u klasi profesora
Jovana Kratohvila kod koga je i magistrirala
Imala je više od dvadeset samostalnih
izložbi u zemlji i u regionu, učestvovala
na brojnim kolektivnim izložbama.
Više puta je nagrađivana, njeni radovi
se nalaze u galerijskim zbirkama muzeja
u Pančevu, Subotici, Smederevu, Užicu,
Banja Luci, Budimpešti, Sent Andreji,
Lođu, Rijeci, Bitolju, Tokiju, Novom
Sadu, a skulpture na otvorenim prostorima
gradova: Zemun, Bor, Smederevo, Ivanjica,
Danilovgrad, Cetinje, prilep, Subotica.
Član Udruženja likovnih umetnika Srbije
od 1980. Izlaže od 1977. Živi i radi
u Pančevu.