|
|
 |
 |
|
 |
|
Branislav Krstić,
Spomenička
baština, svjedočanstvo i budućnost
prošlosti, izd. autor, „Synopsis”
Sarajevo, „Synopsis” Zagreb, „Službeni
glasnik” Beograd, 1990/2010
Enciklopedija
kapitalnog značaja
Objašnjavajući
baštinu kao
otvorenu knjigu
prirode jednog društva
profesor Krstić
daje prevagu pitanjima
o gradu i
građanstvu. U
južnoslovenskim
zemaljama tokom
prošlih vekova
uočavaju se
razlike pa je
s pravom jedno
od sedam pitanja
bio stav dinastije
Nemanjića prema
gradu čije su
posledice, uz postojeće
okolnosti, neminovno
obeležile budućnost
Srbije
Autor i izdavač
Branislav Krstić sa tri izvršna
izdavača (Sarajevo, Zagreb,
Beograd) uobličio nam je tematsku
enciklopediju Spomenička
baština svjedočanstvo
i budućnost
prošlosti na 544
stranice teksta, sa fotografijama,
planovima i grafikonima.
I sada kad se nađem pred ovim
delom profesora Branislava Krstića
dvoumim se da li da pišem o
knjizi-enciklopediji ili o njenom
hrabrom i istrajnom stvaraocu
koji ovim delom pokazuje da
izbor čoveka za određene poslove
u državi nije nimalo lak zadatak.
Koliko je njih sa slicnih uticajnih
mesta otišlo na ”odmor« a danas
ne pamtimo ni kako su se zvali.
Profesor Krstić u vreme svog
„odmora” završava ovo svoje
delo, jer je ono njegova baština,
započeta još u vreme kad je
bio savezni savetnik u Vladi
Jugoslavije (1968-1982) nadležan
za urbanizam, prostorno uređenje,
čovekovu sredinu i baštinu,
a i pozvani profesor Arhitektonskog
|
|
|
fakulteta u Beogradu i predavač na postdiplomskim
studijama u Sarajevu, Zagrebu i Splitu.
Kako ova tematska enciklopedija ima
dugu istoriju poželjno je da čitalac
prouči njene predgovore za 1990. i 2010.
i posebno deo I. Pristup spomeničkoj
baštini.
Arhitektonska
baština kao istorija
Ovi delovi ukazuju na prirodu nastanka
enciklopedije i otkrivaju namere autora.
Osnovne pretpostavke u izradi tematske
enciklopedije bile su:
(1) arhitektonska baština nije interpretacija
istorije nego je to sama istorija,
(2) svedočanstvo je tri civilizacije,
dve imperije, četiri religije i slovensikh
država,
(3) obrađena je u društveno-istorijskom
sklopu činjenica,
(4) sa uporednim istraživanjem devet
vrsta istorijskih spomenika,
(5) i to ne izolovanih spomenika,
već u svom vremenu i okruženju,
(6) a to pretpostavlja i vraćanje
spomenika u život,
(7) i tumačenje prošlosti na činjenicama
koje su stručno i naučno proverene.
Prema sadašnjoj situaciji podeljene
Jugoslavije nemoguće je baštinu razdvajati
na pojedine zemlje pa je utoliko pravilniji
pristup autora – južnoslovenske zemlje.
Danas se često pojavljuju naslovi
„srpska arhitektura” ili „hrvatska”,
a to nema utemeljenja u stvarnom stanju,
jer se radi o arhitekturi u Srbiji,
Hrvatskoj, Sloveniji itd. Arhitektura
se nikada ne stvara iz jednog izvora,
pa je merenje pojedinačnih udela uvek
bio posao dogmatičara. Uostalom, raznorazna
svojatanja na našem tlu su verovatno
i jedan od uzroka u nesrećnim duelima
južnoslovenskih zemalja. Zato prihvatam
autorovu periodizaciju prema razdobljima
– na Rim, Vizantiju, slovenske zemlje,
Osmansku imperiju, Habzburšku imperiju
i savremeno razdoblje, kao i po vrstama
baštine sa prvom karikom – gradovima.
U spletu mnogih okolnosti, međusobnih
uticaja i razmeni dobara i ideja,
kao i uticaja sa strane, profesor
Krstić je uspeo da da doprinos istraživanju
sedam grupa pitanja:
(1) običajna pravila gradnje i kontinuitet
života jadranskih gradova,
(2) ranovizantijsko razdoblje,
(3) koncept kolonizacije i urbanizacije
u Sloveniji u XIII i XIV veku i Vojvodine
u XVIII veku,
(4) izostanak građenja gradova u vreme
Nemanjića i njegove posledice,
(5) vojna arhitektura „kao činilac
gradnje gradova i uređenja velikih
teritorija”,
(6) pristup privrednim zgradama kao
pretpostavci za gradnju ostalih,
(7) obrada narodne arhitekture kao
„paralelnog arhitektonskog stvaralaštva”.
Sigurno je da ova materija prevazilazi
napore pojedinca te se u budućnosti
mogu očekivati dopune, razlike u ocenama,
ali i potrebe da se baština, lišena
dnevne politike, postavi kao preduslov
svake ozbiljne istorije, a što rad
profesora Krstića najbolje pokazuje.
Prirodno je da on kao pristalica akcije
da vredne celine i građevine valja
uvesti u nov život, svoja gledišta
jasno odvaja od shvatanja da su to
„eksponati” prošlosti, a što je jasno
naznačeno i u naslovu enciklopedije
„svjedočanstvo i budućnost prošlosti”.
Svoje lične priloge štampa krupnijim
slovima, dok preuzete i obrađene opise
gradova i građevina štampa sitnijim
– kako on kaže „dve knjige sam pisao”.
No, ja bih dodao da tu postoji i treća
knjiga a to su ilustracije; one ne
dopunjuju tekst već objašnjavaju situaciju.
Sve su s namerom birane, što ne bi
smelo da promake čitaocu, pa bih neke
i pomenuo.
Gledam snimke koji je autor izabrao
da ih da na dve naspramne strane.
Snimak Dubrovnika je najvredniji,
to je struktura srednjovekovnog grada
građenog običajnim pravilima. Ali
i sve druge kvalitetne snimke gradova
iz ptičije perspektive, pošto tako
najbolje govore o postupku njihove
izgradnje, objašnjavaju poznata načela
proklamovana strukturalizmom, praktikovana
ovde mnogo pre no što su bila teorijski
iskazana u evropskoj praksi.
Zatim, tri ostvarenja crkvene arhitekture
data na istoj strani: crkva sv. Blaža
u Zagrebu delo Viktora Kovačića, crkva
sv. Antuna u Beogradu delo Jože Plečnika
i crkva sv Marka u Beogradu, delo
Petra i Branka Krstića, primoravaju
čitaoca da ih upoređuje. Činjenica
da svi autori istražuju po zaostavštini
vizantijskog iskustva i da jedni (Kovačić
i Plečnik) tumače graditeljstvo kao
zakone savremenog razvitka forme,
dok drugi (braća Krstić) podražavaju
već postojeće forme prošlosti novim
sredstvima konstrukcija. Razlika je
jasna – jedni ostvaruju prošlo u budućem,
a drugi oponašaju prošlost.
Uspešno upoređenje raznih graditeljskih
pothvata su slike spomenika na Sutjesci,
Šumaricama i jasenovački cvet B. Bogdanovića.
Dopuštam sebi da i ovde „pročitam”
slike koje savremeniku nedvosmisleno
potvrđuju sud autora o spomenicima
koji deluju kao pozorišne kulise (Sutjeska
i Šumarice) i one druge načinjene
„magičnim šestarom” (spomenici Bogdanovića).
Baština kao
otvorena knjiga društva
Objašnjavajući baštinu kao otvorenu
knjigu prirode jednog društva profesor
Krstić daje prevagu pitanjima o gradu
i građanstvu. U južnoslovenskim zemaljama
tokom prošlih vekova uočavaju se razlike
pa je s pravom jedno od sedam pitanja
bio stav dinastije Nemanjića prema
gradu čije su posledice, uz postojeće
okolnosti, neminovno obeležile budućnost
Srbije. Njihova teokratska vlast,
protivna gradu, nije utemeljila pretpostavke
za obrazovanje i razvoj grada gde
bi se stvarali uslovi za budućeg građanina.
Ocene koje profesor Krstić iznosi
objašnjavajući prirodu grada i građanstva
Srbije XIX veka – dva tabora, jedni
okrenuti svetu i drugi, zaustavlljeni
u prošlosti, jasno govore o nepređenom
putu njihovog obrazovanja. Ne mogu
izbeći asocijaciju da se ni tada,
ni posle, ništa nije izmenilo u „filozofiji
palanke”.
O gradu i njegovim oblicima na teritoriji
južnoslovenskih zemalja pod Osmanskom
vlašću autor se sudara sa mišljenjem
nekih starijih istraživača. On, s
pravom, u osmanskom gradu vidi sprovođenje
prava na život s prirodom. Nasuprot
stavu da je ovaj grad posledica slučajnosti
on ističe da su Turci ovde doneli
gotove principe o gradnji kasaba i
šehera. To je podrazumevalo i njihovu
podelu na čaršiju i njen zanatsko-trgovački
deo i mahale, grupe stanovanja. Jedinstvo
individualnog i kolektivnog i nepostojanje
vidljivih pravaca geometrijskog shematizma,
ne svedoči o haosu ili nebrizi graditelja.
Individualni način života doveden
je do najviših kvaliteta: izolovanost
od spoljnih uticaja, povezivanje života
u kući i okolne prirode uz negovanje
komšiluka. Na kolektivnom delu gradske
teritorije grad je posedovao centre,
kao što su to u manjem obimu imale
i mahale. Urbani pejzaž osmanskog
grada složen je i nimalo slučajan.
Valja ga samo otkriti.
Profesof Krstić u proceni Habzburške
monarhije pomno se bavi oživljavanjem
teritorija, zasnovanih na gradovima
koji ostvaruju „obezbeđenje uravnoteženog
razvoja i hijerarhije naselja koja
je položila ispit vremena tokom dva
stoleća”. Daje i ocenu uloge vlasti
u Bosni i Hercegovini u razvoju kulture,
ekonomije, zdravstveno-socijalnog
prosperiteta, a što se zapaža u veoma
intezivnoj gradnji i brizi o glavnom
gradu i dolasku stručnjaka za građevinarstvo
i arhitekturu. Pažnju poklanja intenzivnoj
gradnji Zagreba i Sarajeva koja, po
baštini, ukazuje da im Habzburška
imperija namenjuje strateške zadatke
u skoroj budućnosti.
Stećci kao
ovekovečenje života
U delu memorijalne arhitekture autor
raznim tumačenjima porekla stećaka jednostavno
suprotstavlja opise stećaka i tumačeći
crteže tvrdi da oni obeležavaju postojanja
prizora svakodnevnog života, bez ikakvih
znakova vlasti, sile, crkvenih ili vladarskih
oznaka. To je jedinstvena pojava izvorne
baštine, nedovoljno istražena i zaštićena,
a bila je povod različitim tumačenjima.
Ne vidim osnove da se stećci vide kao
„monumentalizacija smrti” jer su oni
ovekovečenje života. Nekropole stećaka
potiču od zajednica starih Slovena,
a pripadaju društvu ravnopravnih stanovnika.
Po autoru „ovo je bilo zlatno doba običnog
čoveka” – izvorna baština koju ne treba
silom vezivati ili joj tražiti uzore
u postojećim istorijskim podelama.
Poslednji, IV deo knjige, posvećen je
Povijesti, Zakonima i Službama čuvanja
spomeničke baštine. Ove teme koje obavezno
prate ovakvo delo zaslužuju da se zadržimo
i na pionirskoj ulozi profesora Krstića
na našim univerzitetima. Zakonodavstvo
urbanizma i arhitekture Arhitektonski
fakultet u Beogradu uvodi blagodareći
ličnosti Branislava Krstića i manje
grupe nastavnika. Te teme profesor Krstić
razvija i na poslediplomskim studijama
u Sarajevu, Splitu i Zagrebu. Na ovim
studijama obezbeđuje polaznicima da
prikupljaju građu na terenu južnoslovenskih
zemalja, a ostavio je značajne priloge
o uvođenju urbanističkih pravila u gradnji
grada. Vrhunac ovog delovanja je izrada
projekta kodifikacije zakono-davstva
prostornog uređenja i građenja sa saradnicima,
usvojen u komisiji Savezne skupštine,
a potom je autor zakona-kodeksa o prostornom
uređenju i građenju koji je usvojen
u Bosni i Hercegovini (1974). Iste godine
je predlagač Zakona o čovekovoj sredini
(odmah posle Švedske i Nemačke), ali
je zakon u vaninstitucionalnom postupku
povučen iz procedure, s obrazloženjem
„da prelazi ovlašćenja federacije”.
Obrazlo-ženje deluje paradoksalno, jer
je uskoro čovekova sredina regulisana
evropskom konvencijom i dokumentima
Ujedinjenih nacija.
Arhitektonska baština odavno je prevazišla
okvire institucija zaštite spomenika
i postala jedna od okosnica pri gradnji
građevina i uređenju prostora. I kada
se radi o novoprojektovanim ili revitaliziranim
celinama baština je nedeljivi deo njihovog
uređenja, ako ne i osnova na kojoj se
obrazuju buduće koncepcije. Tako je
baština „svjedočansto i budućnost prošlosti”,
kako bi to rekao profesor Krstić.
Komparativno istraživanje baštine južnoslovenskih
zemalje je prethodna radnja za izradu
njihove urbane i arhitektonske istorije.
Nepostojanje oba priloga pokazuje lutanja
u polju, pre svega, teorijskog razmatranja.
Pojavljuju se neutemeljeni suprotni
zaključci često pisani političkim opredeljenjima
pojedinaca ili zemalja. Kako enciklopedija
baštine daje komparativnno istraživanje
po vrstama arhitekture za dva milenija
istorije ovog tla, ona je korisna kao
izvorište u obradi specijalizovanih
tema. Ovako sačinjena podsticajna je
i za naše svakodnevo bavljenje baštinom.
Osvedočen sam da nam je enciklopedija
dala dovoljno prostora i za razumevanje,
objašnjenje i ocenu mnogih južnoslovenskih
nedoumica. <
 |
|
Branislav Milenković |
 |
“Službeni glasnik” u dogovoru sa
autorom, čitaocima “Republike” od
10. marta do 10. maja u svim svojim
knjižarama u Srbiji odobrava popust
od 30% za kupovinu ove knjige (Ur.)
|
 |
|
| | | | | |