Povodom
zaslužene nagrade jednom
slikaru
Džafo
– konceptualni umetnik
našeg vremena
Nikola
Džafo (1950), slikar
iz Novog Sada i Beograda,
dobitnik je ovogodišnje
nagrade lista Politika
za najbolju izložbenu
postavku u 2011. godini.
Izložba Lepus in fabula
bila je postavljena u
Muzeju savremene umetnosti
Vojvodine u Novom Sadu
u februaru 2011. godine
i obuhvatila je presek
celokupnog Džafovog stvaralaštva
od povratka iz Švedske
90-tih. Džafo se smatra
jednim od najznačajnih
srpskih konceptualista
s kraja 20. i početka
21. veka (Lj. P. Ljuštanović).
Ovaj period se poklopio
sa „revolucionarnim“ događajima
koji su se odigrali na
tlu bivše Jugoslavije,
a koje je karakterisao
raspad države i vladavina
S. Miloševića kao i period
posle petooktobarskih
događaja, do danas. Njegovo
stvaralaštvo možemo podeliti
na nekoliko perioda koji
su nekako imali odliku
’desetoljetki’. Prvu desetoljetku
označio je nastanak grupe
LEDart iz koje su evoluirale
ARTklinika i Muzej koji
je pojeo zec. Grupa LEDart
je svojim performansima
i uličnim akcijama označila
večnu umetnikovu borbu
i nemirenje sa stvarnošću,
pogotovo onom iz 90-tih
u Srbiji. Hibernaciju
normalnog života 90-tih,
Džafo i družina predstavljali
su hladnjačama, na ulicama,
na atipičnim terenima
kao što su otpadi, pijace
i trgovi. Time su želeli
da skrenu pažnju na to
da tadašnje državne ustanove,
galerije i izložbeni prostor
više nisu mesta odvijanja
“pravog života“ i izlaganja
već su to ona na kojima
kordoni policije (Ogledalom na kordon) brane vlast
od građana koji su ih
izabrali. Postavili su
pitanja o mogućnosti opstanka
u takvoj državi a ’hlađenjem’
mnogih usijanih glava
i samog stanja u društvu
pokušali da dovedu i sam
život u normalu.
Po povratku iz Švedske
Nikola Džafo zatiče zemlju
zahvaćenu ratnim vihorom
i pripremama za obračun
sa ’drugačijim’ i ’neistomišljenicima’.
Pod motom „etika pre estetike“
on pravi zaokret u svom
stvaralaštvu i postaje
likovni urednik “Republike”.
Sa grupom onih koji se
ne mire sa razarajućom
ideologijom i ćutanjem
o tome stvara radove koji
postaju naslovnice našeg
časopisa. Istovremeno
započinje projekat Izlaganje
lavirintu ’koji označava
novu trasu buduće vizuelne
umetnosti i podrazumeva
aktivno učešće publike
i medija (Radio B92)’,
istovremeno nastavljajući
umetničke akcije izmeštene
iz klasničnih izlagačkih
prostora. Potiskivanjem
JA (pojedinac) i forsiranjem
MI(kolektiv) u Galeriji
ispred Doma omladine izvodi
uličnu akciju Zamrznuta
umetnost čime je označen
nastanak grupe LEDart
(1993-2003). Nastanak
grupe označava prvu „desetoljetku“
u stvaralaštvu ovog umetnika.
Pored Džafa projektu se
pridružuju D. Krnajski,
G. Pajević i veliki broj
značajnih imena iz sveta
umetnosti, kulture i intelektualnih
krugova. U momentu kada
iz Dunava izranjaju hladnjače
prepune mrtvih, ledartovci
postaju mračni proroci
koji ’odlaganjem sveta
u mračne hladnjače i zamrzivače’
daju proročku viziju košmarne
stvarnosti koja je nasilna
ali uplašena, ljudska
ali dehumanizovana. Ljudsko telo postaje sirovina
koja se banalizuje ubistvom
a zločin postaje samo
još jedan vid reciklaže
(Ljuštanović). Usledile
su akcije Javni rad, Potop
i Art kuvar, reakcija
na uredbu Vlade koja propisuje
mesečne količine životnih
namirnica po stanovniku.
1995. godine osnovan je
CZKD, zajednički projekat
sa B. Pavićević, u okviru
koga nastaje pozorišna
predstava „Zli dusi“.
U predstavi se prvi put
pojavljuje par zečeva
koji slučajno postaju
zaštitni znak samog umetnika.
1996. godine nastaju projekti:
STOlica, Ko was šiša,
Zastave i Art aid, a Dan
leda označava njihov odlazak
iz Centra.<