|
|
 |
 |
|
 |
|
Propušteni
i mogući razvojni potencijali
EU-strategija
aktiviranja Podunavlja
Juna
2009., inicijativom Evropske unije,
Evropska komisija je dobila mandat
da izradi zajedničku sveobuhvatnu
strategiju za 14 zemlja podunavskog
sliva. U toku mađarskog predsedavanja
EU početkom 2011., formalno je usvojena
makro-regionalna Dunavska Strategija
(EUSDR). Na osnovu potom razrađenog
Akcionog plana, ona se danas uveliko
sprovodi ( što nije i ovde slučaj!)
među mnogim članicama potpisnicama
i brojnim 'stakeholderima' (lokalne
samouprave, industrija i privreda,
privredne komore, naučni i stručni
instituti i udruženja, civilno društvo
NVO-i) u serijama lokalnih i interregionalnih
projekata.
Zanimljivo je podsetiti, da se prva
konferencija tzv. "Beogradski
sporazum" održala davne 1948.
godine, simbolične ne samo za veliki
deo zemalja sliva, već i za nas posebno,
a u cilju od svih podržanog sporazuma
o „slobodnom režimu slobodne plovidbe
Dunavom"! Takođe, tih 1950-1980-tih
bili smo drugi ili treći brodarski
operateri na ovoj vodnoj kičmi Evrope!
Već tada je spoznat razvojni potencijal
dunavskog sliva koji pokriva 817.000
kilometara kvadratnih (11% u Srbiji),
a u hidrografskoj mreži sliva sa 120
pritoka, najveći ulivi u tok Dunava
Savom, Drinom i Tisom, takođe su na
teritoriji Srbije. Tada smo izgradili
i sistem Dunav-Tisa-Dunav, koji je
posle „Holandskih kanala" bio
najrazvijeniji unutrašnji plovni sistem
u Evropi, u strateškoj nameri intenziviranja
poljoprivrede (bez obzira na pogrešnost
monoprodukata poljoprivrednih kombinata)
i reindustrijalizacije gradova i naselja,
umreženih ovim plovnim sistemom. Današnja
zabarenost i kanala i opšti zastoj
ekonomskog i socijalnog razvoja (posebno
starenja i pražnjenja pograničnih
sela) ovog najvrednijeg našeg resursnog
makro regiona, najbolji su dokazi
štetnosti dugogodišnjih izolacionističkih
i partokratskih birokratskih politika.
Jer već od 1982., sledile su na međunarodnom
nivou brojne nove inicijative i konvencije,
formirane stalne Komisije i potpisivani
obavezujući Protokoli i Konvencije.
Potom širenjem EU i konsekventne međunarodne
trgovine i saradnje, razvijala se
i nova institucionalna podrška. Oktobra
1998., ustanovljena je Međunarodna
Komisija za zaštitu reke Dunava (ICPDR)
sa permanentnim Sekretarijatom u Beču,
koja je novembra 2000-te usvojila
prvi razvojni dokument „Zajednički
Akcioni Plan za period 2001-2005".
Prva ICPDR Ministarska konferencija,
decembra 2004., održana u Beču, usvojila
je „Akcioni program održive zaštite
od poplava", „Dunavsku Deklaraciju"
i „Analize Dunava prema zahtevima
EU Direktive - Okvira za vode".
(Kako bi bilo dobro danas da smo išta
od toga operacionalizovali!)
Zanimljivo je takođe naglasiti da
je već septembra 1991 u Sofiji održana
Dunavska Konferencija sa međunarodnim
donatorima i učešćem civilnog NVO
sektora, usvajajući prvi zajednički
strateški "Envajronmentalni Program
za basen reke Dunava".
U svim tim aktivnostima i potpisanim
obavezujućim konvencijama učestvovala
je zvanično i naša zemlja. Da li je,
ili zašto nije o tome dovoljno znala
lokalna i šira politička i stručna
javnost i što to znači za dana-šnju
ekonomsku krizu (lokalne samouprave,
ruralnog razvoja i agrikulture, turizma,
ekologije, energetski održivih transportnih
vodnih sistema i dr)? Posebno i s
pravom se pitamo, da li bi posledice
prirodnih nepogoda i nekoliko prethodnih
ekoloških udesa (rudnici zlata u Rumuniji),
bile manje da smo svih ovih godina
ozbiljnije interdisciplinarno organizovano,
razuđeno institucionalno sarađivali
na monitoringu voda, klime, modela
urbanizacije i uklapanja u adekvatne
mreže pračenja i procena rizika. To
bi svakako trebao biti predmet ozbiljne
detaljnije analize i ozbiljnijeg političkog,
stručnog i javnog projekta strategije
razvoja uz sliv Dunava, a odmah posle
završetka nadležnosti današnjeg Kriznog
štaba, formiranog usred tekuće vanredne
situacije. Na to nas obavezuju, jer
otvaraju razvojne mogućnosti još dva
značajna međunarodna već davno ratifikovana
dokumenta „Karpatska Konvencija"
i „Konvencija o reci Savi", ali
i o njima se malo zna i još manje
projektno planira, a o uključivanju
NVO sektora u te akcione planove nema
ni pomena.
Cena zatiranja
lokalne samouprave
Veliki plovni put Rajna-Majna- Dunav
koji spaja luke Lamanša- Roterdam
i Konstancu na Crnom Moru, posle 180
godina od početka radova, zvanično
i svečano je proglašen plovnim 1992.
godine. Taj poduhvat ocenjuje se kao
jedan od najvećih svetskih poduhvata.
Ali u nas, već zaboravljene 1996-te
izborne godine i borbe za lokalnu
samoupravu, u Zemunu su „patriotske
snage" zatezale lance preko Dunava,
sprečavajući plovidbu, naravno uzvodno.
Danas, kad nam je led odatle došao
i zatekao nas na mnogo nivoa nespremne
i kada još uvek niko nije ozbiljno
procenio što ćemo sa poplavnim vodama
koje prete iz Karpatskog, Savskog
i Moravskog sliva, pitamo se da li
je samo to cena zatiranja i lokalne
samouprave i opšte društvene stagnacije
strateškog upravljanja radom, znanjem,
mehanizmima socijalne kohezije.
(O tome kako smo se našli danas u
ledenom oklopu Dunava, nakon 30 očigledno
propuštenih godina da strateški planiramo,
da se razvijamo konkurentno i brodarsko
i ekonomski i kulturno, nekom drugom
prilikom i na temelju dubljih analiza.
Današnje havarije na Dunavu, a bojimo
se da slede i klizišta i poplave,
pokazale su da više nemamo ni brodove
ni brodare, ali ni indogenu pecarošku
kulturu življenja na Dunavu; badava
Krizni štabovi kad čamdžije nisu na
vreme ni motore demontirali sa svojih
čamaca. Apsurdno je da su u toku havarije
uspeli izvući dvadesetak čamaca. Da
su imali organizovan monitoring mogli
su dan ranije da spasu sve brodove.
O statičkoj stabilnosti i faktoru
bezbednosti platformi na burićima,
na kojima se „zidaju" dvospratni
restorani mora da se pozabave Rečne
Kapetanije, Rečna Policija & Inspektorati).
Kada smo sada već daleke 1997., pisali
u Republici „Šetnje i slobodna plovidba
Dunavom", suprostavljajući se
mračnim srednjovekovnim strategijama
„zatezanja lanca" popreko matice
Dunava, nismo verovali ni tada da
je takav čin uopšte moguć. Još manje,
da će dugoročno pa sve do pred "kandidaturu",
biti efikasan kao materijalizovana
podvodna hrid, danas eto već i ponovljena
strateško izolacionistička opcija,
uslovljavanja slobodne (inih) plovidbi
i saradnje uz ovu moćnu Kičmom Evrope,
odnosno indirektno sa samom EU.
Ponajmanje smo mogli i da poverujemo,
da će umrtvljavanje života efikasno
trajati toliko godina, usprkos brojnim
zvanično usvojenim dokumentima o nacionalnim,
interregionalnim strategijama održivog
razvoja transporta, otvaranja zajedničkih
tržišta, energetskih koridora i dr.
iza kojih su pozamašnim sredstvima
stajale razne EU države i donatori.
Te su se podrške izgleda takođe
"utopile" u mnogim našim ministarstvima,
uz podršku "NAŠIH" naučnih
instituta ili partijskih GONGO timovi
eksperata, uglavnom metodom „pretraživača
i prevodilaca Internet stranica".
Čestim promenama, atomizacijom i fragmentacijom
„nadležnih Ministarstava & Direktorata
& Agencija" i „ekspertnih timova
autora", gubi se svaki trag prethodno
urađenog, interregionalno dogovorenog
i ekonomski već mogućeg. Pomenimo ponovo
naše neuspešno zalaganje za povratak
prava lokalnim samoupravama i velikim
mogućnostima saradnje gradova u mreži
„sestrimljenja gradova" projekata
„Lokalna Agenda 21". Ta strategija
interregionalnog razvoja nije uslovljena
član-stvom u EU, već je odavno i formalno
pokrivena kroz međunarodnu saradnju
naše „Stalne konferencije gradova i
opština".
Sudbina svih ovih otvorenih razvojnih
mogućnosti i dokumenata, izgleda da
je celo vreme
završavala
namerno ili nenamerno u „nečijoj
fioci". Tako se svaka nova
inicijativa očitava kao da je
početna; Vlada Srbije je septembra
2009., formirala Radnu grupu
(deset ministarstava, predstavnik
AP Vojvodine, Kancelarija za
evropske integracije), koja
je izradila dokument "Pozicija
RS za učešće u izradi sveobuhvatne
strategije EU za region Dunava",
usvojen od Vlade juna 2010.
Potpredsednik Vlade Srbije za
evropske integracije Božidar
Đelić, imenovan je za predsednika
Radne grupe za
|
|
|
Nada Denić,
Polje,
Akril na kartonu, 2010.
|
 |
ovu EU saradnju u Podunavlju. Na nekoliko
nacionalnih i interregionalnih konferencija
potpredsednik vlade obrazložio je tri
osnovna stuba "Strategije EU za
Podunavlje": transport i povezivanje,
zaštita životne sredine i socio-ekonomski
razvoj, a sama struktura Strategije
utemeljena je na:
- Povezivanju Dunavskog regiona, kroz
unapređivanje mobilnosti i multimodalnosti,
podsticanju održive energije i promovisanju
kulture, turizma i kontakta među ljudima.
- Zaštiti životne sredine u Dunav-skom
regionu, kroz obnavljanje i održavanje
kvaliteta voda, upravljanje ekološkim
rizicima i očuvanju biodiverziteta,
pejsaža i kvaliteta vazduha i zemljišta.
- Izgradnji prosperiteta u Dunavskom
regionu, kroz razvoj društva i istraživanja,
obrazovanje i informacione tehnologije
i kroz ulaganje u ljude i veštine.
- Jačanju Dunavskog regiona, kroz unapređivanje
institucionalnih kapaciteta i saradnje
i kroz zajednički rad u svrhu promocije
bezbednosti i borbe protiv organizovanog
i ozbiljnog kriminala.
Kada smo aprila 2010., učestvovali na
naučnoj konferenciji „Dunavska strategija
i ekonomija znanja", koju je organizovao
udruženje „Naučni Forum - Dunav reka
saradnje" u saradnji sa Institutom
„Jaroslav Černi" i Institutom za
međunarodnu politiku i privredu, posle
uvodnog izlaganja potpredsednika Vlade
i Predsednika Radne grupe gospodina
Đelića, bili smo uvereni da će se ovog
puta ozbiljno i za široki spektar aktera
(uključujući NVO), otvoriti Podunavska
saradnja i projektno elaborirati ova
izuzetna strateško razvojna mogućnost
za Srbiju. (Sama navedena agenda Strategije
govori koliko nam je upravo ovih dana
takav okvir za delevonja u kriznim situacijama
hitan i neophodan!).
Dva glavne teme ovog skupa izdvojene
iz Agende bile su „Zaštita životne sredine
i održivo koriščenje prirodnog bogatstva
u slivu reke Dunav", koju je predstavio
Prof. Dr. Milan Dimkić, generalni direktor
Instituta „Jaroslav Černi" i „Stvaranje
ekonomije znanja kroz saradnju u regionu
Podunavlja i aktivna uloga nauke u postizanju
ciljeva Strategije" koju je obrazložila
Prof. dr. Nada Dragović, pomoćnica ministra
za nauku i tehnološki razvoj. Sledilo
je još nekoliko takvih promotivnih konferencija,
a onda je potpredsednik Vlade dao ostavku
(zbog neuspeha lobiranja EU kandidature)
i cela pokrenutost i velika iščekivanja
su ponovo zamrla, nadamo se ne zadugo
ili u nekoj još neotvorenoj fioci.
Zato smo sa velikim zadovoljstvom
prihvatili poziv da 26. januara 2012.,
učestvujemo u Osijeku na međunarodnoj
konferenciji „Očuvanje biološke raznolikosti,
krajobraza i kvaliteta zraka i tla”
vezenoj za Strategiju Dunavskog Regiona,
odnosno za poglavlje „Akcionog plana"
o Biodiverzitetu.
Ovo je bila treća u seriji interregionalna
konferencija, inicirana od strane NVO
„Mađarskog udruženja razvoja naselja
i regiona", „Mađarske nacionalne
ruralne mreže", „Regionalne Agencije
za razvoj Slavonije i Baranje"
Hrvatske i Međunarodnog naučnog Foruma
„Dunav - Reka saradnje" iz Beograda.
Ova inicijativa usmerena je pre svega
na unapređivanje informisanosti i stvaranje
Foruma NVO-a i njihovo formalno umrežavanje
u „DANUBNET". Ovu misiju podržava
Program Evropske unije za civilni sektor,
a nova serija sastanaka posle gradova
Lendave, Banja Luke i Osijeka održaće
se uskoro u Temišvaru.
U Osijeku uspešan radni dan protekao
je u direktnom predstavljanju projekata
i u dijalogu pedesetak predstavnika
gradova i NVO-a iz Slovenije, BiH, Hrvatske,
Mađarske, Rumunije i
nas četvoro
iz Srbije. Skup su otvorili
i pozdravili zamenik gradonačelnika
Osijeka, zamenica ministra iz
Uprave za zaštitu prirode, Ministarstva
zaštite okoliša i prirode Hrvatske,
Direktor Regionalne razvojne
agencije Slavonije i Baranje
i predstavnik Ministarstva ruralnog
razvoja Mađarske.
Na uspešnost dijaloga i gostoprimstvo
nije ni za trenutak uticao sramni
incident rukometaških navijača
u Novom Sadu, koji se baš dogodio
prethodne noći. Ogorčenost i
duboka uvređenost takvom slikom
iz
|
|
|
Nada Denić,
Polje,
Akril na kartonu, 2010.
|
 |
Novog Sada, našeg velikog multikulturnog
grada na Dunavu, pojačao je prolazak
kroz još uvek ranjeni Vukovar i groblje
na Ovčari, gde smo samo dva meseca ranije
sa „Ženama u Crnom" iz Beograda,
polagale venac i cveće upravo ovde po
strašnim stratištima, ratno huškačke
strategije etnonacionalizama.
Stoga je i posebno značajno, obznaniti
ovakvu uspešnu skoro do neverovatnosti
Konferenciju i inicijative. Na kraju
dana ocenjeno je da su stvorene i da
se otvaraju velike mogućnosti za formiranje
zajedničkih stavova, predloga ovakve
(građanske, mirotvorne) strukture učesnika
prema nacionalnim vladama, Evropskoj
uniji i drugim zainteresovanim akterima.
NVO i Gradovi sa ovih prostora (komore,
udruženja, institucije, lokalne samouprave
i dr.) izgradnjom Foruma i mreže „DANUBNET-a"
nameravaju i mogu da zajedničkim platformama
i interdisciplinarnim i interregionalnim
projektnim doprinesu pospešivanju i
uspešnijem ostvarivanju ciljeva Dunavske
Strategije. To je jedini put ne samo
prema savlađivanju ekonomskih kriza
lokalnih, interregionalnih i evropskih,
već i temelj ostvarivanja bezbednosti
bez ikakvih (ekoloških i poplavnih)
i posebno socijalnih rizika.
A takvih ima nažalost ponovo mnogo i
to ne samo u nas na t.zv. Zapadnom Balkanu!
Reka Dunav, kao kičma Evrope dovoljno
je snažna i potentna da nam to obezbedi.
Pitanje je dali smo svi i ko je sve
dovoljno toga svestan, a nažalost izgleda
još uvek prevashodno u nas i „nadležan".<
 |
|
Sonja Prodanović |
 |
P.S: Umesto zaključka kao vizija
vodilja pesma Pesnika*:
ZLATO I VOĆE
Kad sam već hteo da dignem ruke
od tebe
kad sam već bio siguran
da si deonica na kojoj nema ni trunke
zlata
i da zaista nema smisla da te
dalje pretražujem...
Kad sam legao, kad sam zapalio cigaretu
i bacio pogled umoran na zemlju
i dane za koje mišljah da sam ih uzalud
proveo...
Iznenada kao prolećna oluja
grunuše u moje oči beli cvetovi flore
beskrajno plodnog kraja!
I evo me sad, nasmejanog, do kolena
u reci
- umesto zlato - ispiram voće!
......................
Milan Milišić (1970): Volele su me
dve sestre skupa; VIDICI, Beograd
|
 |
|
| | | | | |