|
|
 |
 |
|
 |
|
Paradoksi
nacionalizma:
Nacionalizam
ne podnosi stvarnost
U
našem slučaju paradoksi
nacionalizma (tekst koji
svi mrze, a niko ga nije
pročitao, film koji niko
nije gledao ali svi znaju
šta u njemu ima, stav
koji niko nije kazao ali
svi znaju koji je itd.)
nisu, dakle, slučajni,
oni su nužni. Nacionalističke
fantazije bi savršeno
funkcionisale samo da
nije te proklete stvarnosti.
Javna sfera u Srbiji je
ponovo zavibrirala. Posle
meseci slavskog i novogodišnjeg
zatišja, neke ključne tačke
i pitanja javne sfere ponovo
su otkrivena. Nacionalističke
snage oličene u medijima
i političkoj eliti ponašaju
se kao uzrujani roj pčela:
prvo su iskasapili tekst
pisca Andreja Nikolaidisa
tako što su jedan deo istrgli
iz celine, pa su tu rečenicu
iskrivili, pa su ga onda
optužili da je on toj rečenici
dao značenje koje su joj
dali beogradski petparački
mediji. Roj pčela je uzrujan
i zbog jednog filma (koji
niko nije gledao). Uzrujali
su se i zbog toga što je
neko primetio da je jedan
entitet susedne nam države
jednu trećinu svoje teritorije
etnički očistio, između
ostalog počinivši genocid
u jednom malecnom gradu
u istočnoj Bosni.
Na kraju krajeva, roj pčela
je izujedao Sretena Ugričića,
direktora Narodne biblioteke
jer je iskazao svoje mišljenje
i zahtevao kraj progona
oko nepostojećeg značenja
polu-izmišljene rečenice
i on je smenjen tako što
mu je spočitano neslaganje
sa nekim implicitnim državnim
stavom. Neverovatno je na
koliko sve nivoa i u koliko
tačaka nacionalistički diskurs
može biti uvređen i koliko
je štete načinio za nepunih
nedelju dana.
Kao problem postavljam
sledeće pitanje: koji su uslovi
omogućili, pa čak i uslovili,
medijsku stvarnost koju danas
živimo, a čija je direktna
posledica smena Ugričića i
javnu sferu koja je sposobna
da amortizuje ovoliku količinu
gluposti? Mediji redovno,
krivotvore ono što treba da
prenesu, od muva prave slonove
(a od slonova muve) i, često
ni iz čega, prave nesnosnu
i neshvatljivu buku u javnoj
sferi. Po svemu sudeći, „urednici“
i „novinari“ shvatili su da
je novinarstvo jedna banalna
igra reči, igra iskrivljavanja
onoga što se desilo, te tehnika
jezičkog slaloma koji izbegava
imenovanje a pogađa
„vešto“ krivljenje stvarnosti
u „našu“ korist. Za to vreme,
građani ove neverovatne i
posve očigledne gluposti gutaju
sasvim i bez zadrške.
Za
nacionalizam političko
(ili neke temeljne
pretpostavke građanskog
društva, kao što je
sloboda) nužno predstavlja
septičku jamu koja
prlja svete istine
- kao što je ona u
prediskurzivnoj, nebeskoj
vezi između članova
nacije - koje zauzimaju
prostor nadstvarnosti
negde „iznad“ nas
. Utoliko Bliherova
tvrdnja da je nacizam
loš jer je temeljno
antipolitički, važi
i za nacionalizam.
Paradoksalno, nacionalizam,
u svojoj krajnjoj
instanci uništava
i državu. Za tu regresivnu
fantaziju o vraćanju
u prednatalno, država
je višak, jer funkcionalnost
društva nije u efikasnosti
institucija (države),
slobodi pojedinca
da misli (što je državi
palo u zadatak da
garantuje) ili elastičnosti
političkog koje amortizuje
unutrašnje sukobe
i kategorijalne podele
po raznim
|
|
|
Nada
Denić, Polje,
Akril na kartonu,
2010.
|
 |
osama, već je funkcionalnost
društva sadržana u njegovoj
prediskurzivnosti. Stoga i
svaka materijalizacija unu-trašnjih
razlika (fizičkih ili onih
u stavovima) nacionalizmu
je trn u oku jer pokazuje
da je nacionalistička fantazija
jednoobraznosti upravo to:
fantazija.
Sa druge strane, ovo nije
jedina loša strana nacionalizma,
mada je, vrlo verovatno, nacionalizam
loš iz svih uglova. Kako su
za nacionalizam konstitutivne
transcedentne kategorije,
dakle nužno neke imaginarne
strukture, normativna komponenta
nacionalizma je izrazito nasilna
i antiemancipatorska. Pošto
pokušava da materijalizuje
imaginarnu kategoriju, on
se upušta u nemoguć zadatak.
Stoga nacionalistički projekat
na beskrajno velikom broju
nivoa proizvodi normativne
posledice: u izgledu, u ponašanju,
u kući, u porodici, u javnom
diskursu, a najopasnije u
ljudskim mislima gde zahteva
„sabornost“ i slaganje oko
velikog broja pitanja. Dakle,
pravi magnet za autoritarne
projekte.
Ugrešićev čin, kojim je
on pokazao da, i pored toga
što je direktor nacionalne
institucije, ima svoje mišljenje,
plastično je razotkrio neizbežni
neuspeh nacionalizma u njegovom
suludom ispunjavanju nemogućeg
ali je u isto vreme pružio
nacionalizmu teren za proizvodnju
nacionalnog slaganja. Ugrešić
ne misli „kao što treba“,
smenjen je, dakle, svi (bitni)
misle „kako treba“, zbog čega
se iluzija sabornosti i transcedentne
vezanosti može simulirati
još neko vreme. Nevolja sa
nacionalizmom je u tome što
ga ovakve gluposti ne mogu
dozvati pameti, on živi od
sopstvene nemogućnosti, što,
zapravo, nacionalizam gura
u njegovu krajnju instancu:
neograničeno nasilje na svakom
zamislivom nivou, u svakoj
zamislivoj situaciji i poziciji.
Da bi se predstavio kao
mogućnost, a ne samo glupost,
nacionalizam proizvodi
disciplinske
posledice svuda, a
najviše tamo gde te
disciplinske posledice
ne smeju
da se proizvode: u
mišljenju građana.
Sukobi oko rečenice
kojoj su petparački
mediji upisali značenje
koje im je u tom trenutku
odgovaralo, samo je
još jedna u nizu nužnih
posledica nacioalističkog
diskursa. Javna sfera,
i njen najvažniji
deo-slobodni mediji
- banalizovani su
do te mere da cilj
nije postao prenošenje
informacije, već je
ciljem postala metarijalizacija
epistemoloških pretpostavki
nacionalizma: za nacinalizam
je neophodan neprijatelj;
mediji, poltronski
i kukavički verni
javnom diskursu, ga
proizvode tako što
ga izmisle, pa taj
javni diskurs na trenutak
prestaje da bude besmislica.
Krug se zatim
|
|
|
Nada
Denić, Polje,
Akril na kartonu,
2010.
|
 |
ponavlja, ovog puta nešto
oštriji, nasilniji i opasniji.
Mera informacije koju mediji
prenose prestaje da bude istinitost,
i merom postaje njena mogućnost
da se uklopi u opšteprihvaćeno
mišljenje. Zato nacionalizam
najveći problem ima sa stvarnošću:
stvarnost stalno smeta ovom
infantilnom nacionalnom pubertetliji,
pa on vreme provodi silujući
tu stvarnost, menjajući je
u svakoj mogućoj tački. U
našem slučaju paradoksi sa
početka (tekst koji svi mrze,
a niko ga nije pročitao, film
koji niko nije gledao ali
svi znaju šta u njemu ima,
stav koji niko nije kazao
ali svi znaju koji je itd.)
nisu, dakle, slučajni, oni
su nužni. Nacionalističke
fantazije bi funkcionisale
samo da nije te proklete stvarnosti.
Temeljne vrednosti demokratskog
i građanskog društva, da bi
se proizveo u epistemološki
održivu kategoriju, nacionalizam
mora da odbaci, pa i nije
slučajno da on nužno mora
da završi kao anticivilizacijska
fantazija nacističke Nemačke.
Nacionalizam, to je ideologija
glupana.
Radikalna banalizacija novinarskog
zadatka koja se desila u poslednjih
nekoliko dana i nedelja, uspostavlja
se ne kao slučajna, i indukovana
prostom jurnjavom za senzacijom,
naprotiv, ona se uspostavlja
kao jedan od stubova nacionalizma.
Jer samo ukoliko je javna
sfera do krajnje mere banalizovana,
nacionalne slaboumnosti mogu
doći do izražaja.<
 |
|
Stefan
Aleksić |
 |
I izvan naše mogućnosti
shvatanja. Da bismo mogli
shvatiti tu „svetu tajnu“,
moramo biti deo privilegovane
grupe, nacije. Osećaj
da nas „stranci ne razumeju“,
kako to u jednom trenutku
zabeleženom magnetofonskom
trakom, infantilno primećuje
i supruga bivšeg predsednika,
vrsta je neke „kolektivne
svesti“ i neke „kulturne
intimnosti“ samo u intimnoj
(čitaj transcdentalnoj)
vezi sa svetom istinom,
možemo je spoznati, dakle,
samo ako smo deo povlašćene
nacije. Ostalima to jednostavno
ne može biti jasno.
Paradoksalno, mete
nacionalizma nisu samo
drugi i drugačiji. Oni
su svakako prve, ali
konačne žrtve su i verni
pripadnici sopstvene
nacije. „Stav nacije“
ne postoji sem kao projekcija,
efekat pokušaja dostizanja
sabornosti, te je stoga
nedostižna ne samo za
one koji ne misle „isto“,
već i za ine koji pokušavaju
da misle u skladu sa
sabornom mišlju. Na
kraju krajeva, nije
li Hitler pred kraj
svog života tvrdio da
svi Nemci treba da izginu,
jer su inferiorni?
|
 |
|
| | | | | |