|
|
 |
 |
|
 |
|
Povodom
ispovedne knjige jednog
glumca
Laušević
i peticiona gomila
Laušević
nije očepio državu (nekakvu
apstraktnu opštost) već
pojedince – a tada država
i različite “peticione gomile”
nemaju pravo da petljaju
oko amnestije prestupnika
na osnovu njegovog društvenog
značaja
Glumac Žarko Laušević nesumnjivo
je zgodan čovek, umetnički
obdaren i, tako barem kažu,
pristojan. Uspešno je ovaplotio
množinu dramskih likova
– sa njim ili, određenije,
posredstvom njega smo, kako
se to voli reći, intenzivno
plakali i smejali se. Sve
to je, međutim, posve irelevantno
kada razmatramo (zlo)delo
koje je počinio (a sam se
Laušević, kao autor knjige,
potrudio da nam sasvim nesretno
delegira ovu temu dopustivši
da ova superintimna ispovest,
dok je stvar još dobrano
vruća, postane bestseler).
Pri tom, a primedba je ključna,
Laušević nije očepio državu
(nekakvu apstraktnu opštost)
već pojedince – a tada država
i različite „peticione gomile”
nemaju pravo da petljaju
oko amnestije prestupnika
na osnovu njegovog društvenog
značaja.
Zlodelo
i argument ‘zaslužnosti’
U takvim je slučajevima
nužno strogo razlučiti čovekovo
(zlo)delo od njegovog „lika”.
Zasluga, kolektivni značaj
pojedinca, njegova društvena
„težina” ovde moraju biti
bačeni kroz prozor kao irelevantni.
Nečiji doprinos javnom dobru
u izvesnim slučajevima može
relaksirati njegove dužnosti
spram kolektiva – nikako,
međutim, i dužnosti koje
ga obavezuju prema drugim
pojedincima. Pored argumenta
zaslužnosti, u ovoj je stvari
potrebno odbaciti i tzv.
argument brojnosti odnosno
pozivanje na značajnu mnoštvenost
istomišljenika (iako brojnost
peticionista može, a i treba
biti dovoljan razlog da
se izvesno pitanje još jednom
razmotri, da se iznova problematizuje).
Predsednik Srbije, međutim,
zainteresovan je za statistiku,
za preračunavanje rejtinga,
kotiranja i sličnih brojki
(naime, za političara je
argument brojnosti majka:
vox populi, vox dei) – te
se čini da je broj prodatih
primeraka Lauševićeve knjige
Predsednik protumačio kao
broj budućih glasača. Sad,
ili je Predsednik amnestijom
namerio da predupredi oformljavanje
„peticione gomile” (time
što će joj unapred ispuniti
zahteve), ili je naprosto
želeo da osvane u najavljenom
nastavku Lauševićeve ispovesti
i tako podrži estetičko
na-čelo da „život piše romane”
– istina je, verujem, negde
na sredini. „Peticiona gomila”
se, uzgred govoreći, oformljava
kada peticionisti postanu
uticajni ne otud što alarmiraju
povodom izvesne nerazložnosti,
već jedino zbog svoje brojnosti.
U vreme emitovanja prve
latino-američke serijske-hit-histerije
pod nazivom Kasandra, kada
je zlosretna protagonistkinja
dopala zatvora – babe iz
jednog ovdašnjeg sela sastavile
su peticiju venecuelanskim
vlastima inicirajući Kasandrino
oslobađanje. Naime, one
su videle “svojim očima”,
u regularnom večernjem terminu,
da je “Kasandra nevina i
da nije ubila Ignasija”
– i svaka od njih je bila
spremna potvrditi Kasandrin
alibi na sudu (u Karakasu).
Brutalna medijska nepismenost
nije tu bila tek razlog
što se nije valjano razlučila
fikcija od stvarnosti –
bakutaneri, naime, uopšte
nisu primetile fikciju!
Za babe-peticioniste sve
je bilo toliko stvarno i
neupitno da je čak i mladi
par na mopedu iz reklame
koja je redovno emitovana
na početku epizode postao
integralni deo Kasandrine
serijske-realnosti (babe
su tako bačene u permanentni
rebus: “Ko su ono dvoje
na motoru što samo prođu?”).
Estetičku nepismenost vrlo
često prati izvesna fiksacija
na faktičko, na ono pojedinačno-realno.
Takvi gledaoci se obično
čvršće prilepe uz sedalo
kada u uvodnoj špici pročitaju
da je film zasnovan na istinitim
događajima, ili makar da
je inspirisan događajima
koji su se zaista desili.
Oni su privrženici fakticiteta,
dokumentarnosti – nikakvo
ih umetničko „izumevanje”
i „pesnička sloboda” preterano
ne interesuju. Stoga i Lauševićeva
ispovedna proza u rukama
takvih estetičkih duduka
zaprima posebnu „kilažu”.
Međutim, umetnički pojam
stvarnosti je sasvim različit
– i naprosto superioran!
– u odnosu na banalnost
onog striktno-činjeničnog:
umetnička je istina dublja
i, pre svega, profilisanija
od one životne, sirove.
Odnos fikcije i stvarnosti
Potrebno je, međutim, dodatno
osvetliti odnos fikcije i
stvarnosti. Ne samo da časnost
i ispravnost jednog Miloša
Obilića može uteloviti kakva
ulična bitanga, lupeština
sklona glumi, nego i Bajazita
(ukoliko ga posmatramo kao
beskrupuloznika) može „izneti”
jedna tanana duša tj. 'leb
od glumca. Međutim, ne samo
da je filmski i teatarski
Laušević fikcija (dobrota
likova koje tumači nije glumčeva
dobrota, niti je – gotovo
da mi je neprijatno isticati
ovakve trivijalnosti – slabost
junaka koje ovaploćuje slabost
samog glumca), već je i ispovest
koju Laušević obelodanjuje
svojevrsna fikcija. Ona je
samo jedan način viđenja stvarnosti.
U
tome,
međutim, nije njena
mana, već, kako ćemo
u zaključku videti,
preimućstvo.
Isto tako, pevačica
Ceca godišnje usreći
po 100.000 šiparica
i drugog življa na
svojim koncertima,
pobaca ih u sevdašenje,
u višestruke katarzičke
vrhunce – ali to ne
može poreći izvesnu
sličnost između nje
i sir Olivera (secikesu
sa stilom iz stripa
Alan Ford). Niti,
obratno, uočena sličnost
treba da ima reperkusije
na poimanje kvaliteta
njene muzike.
Privilegija za Lauševića
je što svojom knjigom
uspeva rehabilitovati
sebe – ne,
|
|
|
Nada
Denić, Polje,
Akril na kartonu,
2010.
|
 |
naravno, putem demagoški intonirane
amnestije od strane Tadića
– i predočiti sopstvenu ljudsku
fizionomiju. Međutim, on čini,
na posredan način, i mnogo
više i značajnije od toga!
– A to čitaoci njegove knjige
ne valja da izgube iz vida.
On, kao umetnik, ne rehabilituje
jedino sebe već i sve druge
„normalne i obične” ubice.
Ovde zapravo nije reč o tome
„kako je zaista bilo” ili
šta je „konačna istina” događaja,
a što već spominjani faktoljubi
mogu iziskivati od Lauševićeve
knjige. Naime, nisu toliko
bitne činjenice („kritična
noć”, „vatreno oružje”, „prostrelne
rane u predelu grudnog koša”,
i druge pravne formulacije),
već način na koji ih jedan
osetljiv duh doživljava. Nesporno
je da bi svako od nas vrlo
često pripucao kada bi se
kakav zao duh šegačio sa nama
te, u trenucima kada se razbesnimo,
na uzici spuštao iz vazduha
revolver u naše ruke. To,
međutim – tvrdo naglašavam
– ne može opravdati ubicu!
U tome je tragika ljudskog
udesa. Iz takvih se situacija
čovek ne može nevino iskobeljati
(moralno, pre svega) – nama,
stoga, ostaje jedino da se
nadamo da u njih nećemo dopasti.
Laušević, dakle, govori i
u ime mnoštva drugih nesrećnika,
anonimusa, o čijoj patnji
mi niti znamo, niti želimo
išta saznati. Za nas oni ostaju
tek monstrumi iz senzacionalističkih
novinskih naslova, ili šturi
statistički podatak. Laušević
posredno govori o svima njima,
nemoćnim da adekvatno artikulišu
svoje osećaje i mišljenja,
takođe, bez prilike da im
reč glasno odjekne. Ali Lauševićev
udes govori i o čoveku uopšte
– temeljnu istinu da, naime,
svako može postati ubica!
Granica između njih i nas,
ubica i onih koji to nisu,
na kojoj toliko moralizatorski
samozadovoljno insistiramo,
povučena je dobrim delom voljom
slučaja.<
 |
|
Ivan Kovač |
 |
|
 |
|
| | | | | |