|
|
|
|
|
|
|
Da
li je srpska tranzicija samo povratak
u kapitalizam ili i u monarhiju?
Sudbina
Republike
Postalo
je već uobičajeno da se na kraju meseca
novembra kao medijska tema potežu
uspomene na 29. novembar i nekadašnje
slavljenje Dana Republike. O Republici
i njenom danu se govori kao o jugonostalgičkoj
temi koja pripada prošlosti, o prazniku
koji je demontiran zajedno sa državom
SFRJ. Republika je u toj svesti pre
svega “komunistička tvorevina” i vezuje
se za ikonografiju pionirskih crvenih
marama, borbenih pesama, praznovanja,
neradnih dana, svinjokolja... To je
i prilika da se novoistoričari i razni
analitičari dohvate teme “nevinih
žrtava komunističkog terora” prevaziđenog
i neefikasnog socijalističkog režima,
a u najboljem slučaju sa blagim podsmehom
i samoironijom da se iskažu emocije
prema idealizmu prošlih vremena.
Naravno da je Prva republika u Srbiji
(ako se kao prva ne računa ona Užička)
osim svog emancipatorskog karaktera
na izlasku iz Drugog svetskog rata
bila opterećena revolucionarnim zanosom
i ideološkom ostrašćenošću komunističkih
kadrova, koji su na samom početku
vladavine počinili niz neprihvatljivih
akata nasilja, zločina i revanšizma
prema mnogim građanima privrženim
monarhiji.
Ali, sve to nije valjan argumenat
protiv Republike kao političke
ideje koja je obeležila savremenu
istoriju Evrope i sveta. Druga republika,
u samostalnoj Srbiji, koja je trebala
da ostvari unapređenje demokratije
i oslobađanje od ideoloških okova,
postala je tranzicioni oblik ne samo
prelaska u kapitalizam, nego i povratka
u monarhiju.
Idealizacija
monarhističke Srbije
Strateško opredeljenje ovdašnje intelektualne
elite po raspadu Jugoslavije bilo
je uspostavljanje kontinuiteta
sa onom Srbijom koja je postojala
do 1918. godine – dakle monarhijom.
Osim državnog grba, zastave i himne,
masovno su preimenovane ulice i škole
u imena kraljeva i vojvoda srpske
vojske. Sin kralja Petra Drugog se
uporno naziva prestolonaslednikom
(kojeg prestola?) i zauzima značajno
mesto u mnogim protokolarnim prilikama
i medijskom praćenju. Dokumentarne
emisije na televiziji, feljtoni u
štampi, zabavni programi, prikazuju
nekadašnju monarhiju i međuratni period
u najlepšem svetlu.
Idealizacija monarhističkog perioda
Jugoslavije falsifikuje stvarno društveno
stanje tog vremena. Nije reč samo
o političkim odnosima među udruženim
narodima, zavođenje šestojanuarske
diktature, progon komunista i svega
što je bilo blisko idejema iz Saveza
sovjetskih republika. Ono što se prećutkuje
pred današnjim generacijama jesu ekonomsko-politički
odnosi koji su davali karakter tom
društvu. Ratni profiteri, monopolisti
na čelu sa Krunom, korupcija i razni
špekulanti na jednoj strani i bolesno
društvo sa brojnim osiromašenim stanovništvom,
zaostalim selom na drugoj, bili su
stvarni uslov za raspad te države,
bez obzira na spoljnopolitičke okolnosti.
U tome treba tražiti razloge masovnog
pristupanja stanovništva Srbije i
cele Jugoslavije emancipatorskom pokretu
koji su predvodili komunisti u toku
Narodnooslobodilačkog rata i u periodu
obnove i izgradnje zemlje.
Sve gadosti
istorijskog falsifikata
Prilagođavanje prošlosti dnevno-političkim
potrebama sadašnjosti postalo je unosan
posao još početkom devedesetih, a
prvoborci tog pravca bili su bivši
perspektivni kadrovi Saveza komunista,
bliski prijatelji i kumovi, Vojislav
Šešelj i Vuk Drašković. Oni su se
u potrazi za novom političkom formulom
pomoću koje bi se domogli vlasti (čitaj:
moći, uticaja i para), opredelili
za četničko-monarhističku Srbiju.
Ovakav izbor nije bio samo stvar uverenja
i ideološkog opredeljenja, bila je
to i trgovačka procena koja
će roba u tom momentu imati bolju
prođu na političkom tržištu Srbije.
Suviše je veliki spisak malih i velikih
gadosti u falsifikovanju istorije
nastalom iz navodnih ideoloških razloga.
Među svim tim revizijama i lažima,
treba izdvojiti ključnu temu koja
jednom mora da se postavi u centar
svih tema. To je tema istorijske sudbine
Republike kao društvenog uređenja
koje je posle izbora i proglašenja
Ustavotvorne Skupštine 29. novembra
1945. godine, ustanovljeno usvajanjem
Ustava, 31. januara 1946. godine.
Nad sudbinom Republike imamo razloga
da se zabrinemo iz više razloga. Ne
samo formalnih, zbog zastave i grba
Srbije sa monarhističkim obeležjima,
zbog ukidanja državnog praznika Dana
Republike, nego pre svega, zbog vladajućih
odnosa u društvu i državi – nivoa
demokratije i položaja javnih institucija,
kao i vladajućih vrednosnih opredeljenja
kod građana i javnih ličnosti, a pre
svih kod političara.
Osnovnim načelima republikanske ideje
– suverenitetu i ravnopravnosti
građana i javnom interesu opšteg
dobra, suprotstavljeni su uzurpacija
vlasti, sebični interesi pojedinaca
i grupa, i suverenitet koji dolazi
od Boga (uz posredovanje Crkve). Bez
obzira kako ovo društvo sebe nazivalo,
i kako se u svom konstitutivnom aktu
proglašavalo, vladajući odnosi manifestovani
u društvenoj stvarnosti - nepoštovanje
zakona, nerad javnih institucija i
otvorena pljačka prethodnog svojinskog
oblika – društvene imovine, ukazuju
na oblik društvenog uređenja poznatog
u prošlosti. Ali, ne misli se ovde
na postojeće ustavne monarhije zapadne
Evrope koje su usvojile načela republikanskih
ideja kao civilizacijske tekovine.
U skladu sa dubokim zahvatanjem u
prošlost “vraćanja korenima”, “slavljenja
Nemanjića” itd., postojeći društveni
sistem podseća na feudalizam srednjeg
veka u kojem su lokalni moćnici, feudalci,
i njihova neograničena moć prema nižima
od sebe merilo političke svrsishodnosti.
Nikakav opšti interes, nikakva res
publica nije u glavama ovdašnjih
političara, naprotiv, za njih je to
glavna opasnost. Jedini “opšti interes”
za koji oni znaju jeste srpski
nacionalni interes, definisan tako
da je Srbija već decenijama u sukobu
ne samo sa svojim okruženjem, nego
i sama sa sobom. Čak i kad se neki
moćnik potrudi da ugodi građanima,
on to čini kao lični poklon
i pripisuje ličnim zaslugama, a ne
kao obavezu, dužnost koju nalaže javna
funkcija, od para iz budžeta koji
pune svi građani. Ne postoji javni
dijalog u kojem bi građani mogli da
se izjašnjavaju šta je u njihovom
interesu. Nema vidljivog napora
da se građani elementarno obrazuju
i razumeju razliku između društva
u kojem je najveća vrednost opšti
interes, u kojem demokratske institucije
ne dozvoljavaju zloupotrebu vlasti,
i društva u kojem vlada bezakonje
i pravo jačeg (bogatijeg).
Opasno devastirane
republikanske institucije
Stanje u kojem se danas nalazi naša
Republika je takvo da je ozbiljno dovedeno
u pitanje i njeno formalno postojanje.
Kad javne institucije ne funkcionišu,
kad nema odgovornosti, kad građani ćute
a samo političari i sveštenici govore,
u opštoj devastaciji morala, preokret
se može dogoditi i u nazad, u salto
koji se naziva i mortale.
Preobražaj, izgradnja društva ne postiže
se preokretima koji najčešće predstavljaju
samo smenu – umesto njihovih doći će
naši. Srbijanskom društvu je potreban,
pre svega, demokratski proces
osobađanja potencijala koji
leže u građanima pojedincima, onima
koji su svih ovih decenija pred agresivnim,
sujetnim i prepametnim političarima
skrajnuti na margine. Naravno, onih
građana koji su opredeljeni za vrednosti
demokratskog društva i nezavisnost
javnih institucija od volje i zloupotrebe
političara. Onako kako je to još pre
dva veka (1804) definisao Božidar Grujović,
a što i dan danas naši đaci ne uče
u školama.
Uzurpacija vlasti odgovara upravo onima
koji se kriju iza kulisa devastiranih
demokratskih institucija Republike.
Upravo njima bi odgovarala i monarhija,
koja bi za razliku od uređenih evropskih
ustavnih monarhija, predstavljala pravi
Eldorado za novu dvorsku kamarilu. Nikada
ne treba smetnuti sa uma, niti potceniti,
postojanje snaga poput onih koji su
od Vajmarske republike napravili Treći
Rajh.
|
|
Dragan Stojković |
|
|
|
|
| | | | | |