Početna stana
 
 
 
   

Da li je srpska tranzicija samo povratak u kapitalizam ili i u monarhiju? 

Sudbina Republike

Postalo je već uobičajeno da se na kraju meseca novembra kao medijska tema potežu uspomene na 29. novembar i nekadašnje slavljenje Dana Republike. O Republici i njenom danu se govori kao o jugonostalgičkoj temi koja pripada prošlosti, o prazniku koji je demontiran zajedno sa državom SFRJ. Republika je u toj svesti pre svega “komunistička tvorevina” i vezuje se za ikonografiju pionirskih crvenih marama, borbenih pesama, praznovanja, neradnih dana, svinjokolja... To je i prilika da se novoistoričari i razni analitičari dohvate teme “nevinih žrtava komunističkog terora” prevaziđenog i neefikasnog socijalističkog režima, a u najboljem slučaju sa blagim podsmehom i samoironijom da se iskažu emocije prema idealizmu prošlih vremena.

Naravno da je Prva republika u Srbiji (ako se kao prva ne računa ona Užička) osim svog emancipatorskog karaktera na izlasku iz Drugog svetskog rata bila opterećena revolucionarnim zanosom i ideološkom ostrašćenošću komunističkih kadrova, koji su na samom početku vladavine počinili niz neprihvatljivih akata nasilja, zločina i revanšizma prema mnogim građanima privrženim monarhiji.
Ali, sve to nije valjan argumenat protiv Republike kao političke ideje koja je obeležila savremenu istoriju Evrope i sveta. Druga republika, u samostalnoj Srbiji, koja je trebala da ostvari unapređenje demokratije i oslobađanje od ideoloških okova, postala je tranzicioni oblik ne samo prelaska u kapitalizam, nego i povratka u monarhiju.

Idealizacija monarhističke Srbije

Strateško opredeljenje ovdašnje intelektualne elite po raspadu Jugoslavije bilo je uspostavljanje kontinuiteta sa onom Srbijom koja je postojala do 1918. godine – dakle monarhijom. Osim državnog grba, zastave i himne, masovno su preimenovane ulice i škole u imena kraljeva i vojvoda srpske vojske. Sin kralja Petra Drugog se uporno naziva prestolonaslednikom (kojeg prestola?) i zauzima značajno mesto u mnogim protokolarnim prilikama i medijskom praćenju. Dokumentarne emisije na televiziji, feljtoni u štampi, zabavni programi, prikazuju nekadašnju monarhiju i međuratni period u najlepšem svetlu.
Idealizacija monarhističkog perioda Jugoslavije falsifikuje stvarno društveno stanje tog vremena. Nije reč samo o političkim odnosima među udruženim narodima, zavođenje šestojanuarske diktature, progon komunista i svega što je bilo blisko idejema iz Saveza sovjetskih republika. Ono što se prećutkuje pred današnjim generacijama jesu ekonomsko-politički odnosi koji su davali karakter tom društvu. Ratni profiteri, monopolisti na čelu sa Krunom, korupcija i razni špekulanti na jednoj strani i bolesno društvo sa brojnim osiromašenim stanovništvom, zaostalim selom na drugoj, bili su stvarni uslov za raspad te države, bez obzira na spoljnopolitičke okolnosti. U tome treba tražiti razloge masovnog pristupanja stanovništva Srbije i cele Jugoslavije emancipatorskom pokretu koji su predvodili komunisti u toku Narodnooslobodilačkog rata i u periodu obnove i izgradnje zemlje.

Sve gadosti  istorijskog falsifikata

Prilagođavanje prošlosti dnevno-političkim potrebama sadašnjosti postalo je unosan posao još početkom devedesetih, a prvoborci tog pravca bili su bivši perspektivni kadrovi Saveza komunista, bliski prijatelji i kumovi, Vojislav Šešelj i Vuk Drašković. Oni su se u potrazi za novom političkom formulom pomoću koje bi se domogli vlasti (čitaj: moći, uticaja i para), opredelili za četničko-monarhističku Srbiju. Ovakav izbor nije bio samo stvar uverenja i ideološkog opredeljenja, bila je to i trgovačka procena koja će roba u tom momentu imati bolju prođu na političkom tržištu Srbije.

Suviše je veliki spisak malih i velikih gadosti u falsifikovanju istorije nastalom iz navodnih ideoloških razloga. Među svim tim revizijama i lažima, treba izdvojiti ključnu temu koja jednom mora da se postavi u centar svih tema. To je tema istorijske sudbine Republike kao društvenog uređenja koje je posle izbora i proglašenja Ustavotvorne Skupštine 29. novembra 1945. godine, ustanovljeno usvajanjem Ustava, 31. januara 1946. godine. Nad sudbinom Republike imamo razloga da se zabrinemo iz više razloga. Ne samo formalnih, zbog zastave i grba Srbije sa monarhističkim obeležjima, zbog ukidanja državnog praznika Dana Republike, nego pre svega, zbog vladajućih odnosa u društvu i državi – nivoa demokratije i položaja javnih institucija, kao i vladajućih vrednosnih opredeljenja kod građana i javnih ličnosti, a pre svih kod političara.
Osnovnim načelima republikanske ideje – suverenitetu i ravnopravnosti građana i javnom interesu opšteg dobra, suprotstavljeni su uzurpacija vlasti, sebični interesi pojedinaca i grupa, i suverenitet koji dolazi od Boga (uz posredovanje Crkve). Bez obzira kako ovo društvo sebe nazivalo, i kako se u svom konstitutivnom aktu proglašavalo, vladajući odnosi manifestovani u društvenoj stvarnosti - nepoštovanje zakona, nerad javnih institucija i otvorena pljačka prethodnog svojinskog oblika – društvene imovine, ukazuju na oblik društvenog uređenja poznatog u prošlosti. Ali, ne misli se ovde na postojeće ustavne monarhije zapadne Evrope koje su usvojile načela republikanskih ideja kao civilizacijske tekovine. U skladu sa dubokim zahvatanjem u prošlost “vraćanja korenima”, “slavljenja Nemanjića” itd., postojeći društveni sistem podseća na feudalizam srednjeg veka u kojem su lokalni moćnici, feudalci, i njihova neograničena moć prema nižima od sebe merilo političke svrsishodnosti.
Nikakav opšti interes, nikakva res publica nije u glavama ovdašnjih političara, naprotiv, za njih je to glavna opasnost. Jedini “opšti interes” za koji oni znaju jeste srpski nacionalni interes, definisan tako da je Srbija već decenijama u sukobu ne samo sa svojim okruženjem, nego i sama sa sobom. Čak i kad se neki moćnik potrudi da ugodi građanima, on to čini kao lični poklon i pripisuje ličnim zaslugama, a ne kao obavezu, dužnost koju nalaže javna funkcija, od para iz budžeta koji pune svi građani. Ne postoji javni dijalog u kojem bi građani mogli da se izjašnjavaju šta je u njihovom interesu. Nema vidljivog napora da se građani elementarno obrazuju i razumeju razliku između društva u kojem je najveća vrednost opšti interes, u kojem demokratske institucije ne dozvoljavaju zloupotrebu vlasti, i društva u kojem vlada bezakonje i pravo jačeg (bogatijeg).

Opasno devastirane republikanske institucije
Stanje u kojem se danas nalazi naša Republika je takvo da je ozbiljno dovedeno u pitanje i njeno formalno postojanje. Kad javne institucije ne funkcionišu, kad nema odgovornosti, kad građani ćute a samo političari i sveštenici govore, u opštoj devastaciji morala, preokret se može dogoditi i u nazad, u salto koji se naziva i mortale.
Preobražaj, izgradnja društva ne postiže se preokretima koji najčešće predstavljaju samo smenu – umesto njihovih doći će naši. Srbijanskom društvu je potreban, pre svega, demokratski proces osobađanja potencijala koji leže u građanima pojedincima, onima koji su svih ovih decenija pred agresivnim, sujetnim i prepametnim političarima skrajnuti na margine. Naravno, onih građana koji su opredeljeni za vrednosti demokratskog društva i nezavisnost javnih institucija od volje i zloupotrebe političara. Onako kako je to još pre dva veka (1804) definisao Božidar Grujović, a što i dan danas naši đaci ne uče u školama.
Uzurpacija vlasti odgovara upravo onima koji se kriju iza kulisa devastiranih demokratskih institucija Republike. Upravo njima bi odgovarala i monarhija, koja bi za razliku od uređenih evropskih ustavnih monarhija, predstavljala pravi Eldorado za novu dvorsku kamarilu. Nikada ne treba smetnuti sa uma, niti potceniti, postojanje snaga poput onih koji su od Vajmarske republike napravili Treći Rajh.
  Dragan Stojković

 

 
Mesto Beograda u globalnom repozicioniranju gradova
1. 1. -29. 2. 2012.
Danas

 
 
 
 
 
 
 
Copyright © 1996-2012