ovog "čudesnog eksperimenta". (...)
*
Ako svoje uši okrenemo prema Evropi, moći ćemo čuti
veoma jasno mnoge krizne festivale. Jednog dana scenu zauzimaju
fašisti, a drugog komunisti, hitlerovci, narodni front - crvene
košulje, crne košulje, one smeđe boje, plave, zelene... Jednog dana
je na prvim stranicama štampe španska kriza, a drugog francuska
ili austrijska, a sve to prate izveštaji o nestabilnosti engleske
funte, američkog dolara ili nemačke marke. A onda postajemo svedoci
"prijateljske saradnje", pacifističkih izjava i deklaracija
o međunarodnoj solidarnosti i dobroj volji. Sve to za trenutak dobija
ogroman publicitet i u prvi plan ističe inače zaboravljenog "kućnog
lekara" - Društvo naroda, tog "pastira nacija" koji
se brine o "otklanjanju nesporazuma" - posle čega obično
nastaje još deset novih problema među državama. (...)
*
Na prvi pogled kao da smo na raskrsnici između dve
epohe: umiruće čulne kulture našeg veličanstvenog juče i dolazeće
ideacione ili idealističke kulture jednog kreativnog sutra. Mi živimo,
mislimo i delujemo na kraju briljantnog šest stotina godina dugog
čulnog dana. Kosi zraci sunca još osvetljavaju slavu prolazeće epohe,
ali ta svetlost sve više bledi, a u tamnim senkama postaje sve teže
jasno uočiti prelazni period koji se pomalja ispred nas, sa novim
generacijama, ophrvanim svojim noćnim morama, stravičnim senkama
i užasima koji joj možda predstoje. A iznad svega toga, međutim,
zora nove velike ideacione ili idealističke kulture verovatno čeka
na svoj trenutak da pozdravi ljude budućnosti. (...)
*
U ovakvim uslovima veliki zadatak naše generacije
i one sledeće sastoji se ne u beznadežnom oživljavanju onoga što
je isprazno, već u rešavanju dva različita problema: prvo, učiniti
da dies irae, dies illa (dani gneva...)
tranzicije budu što je moguće manje bolni i, drugo, postaviti konstruktivne
osnove za buduće društvo i kulturu. Pri tom svaki dalekovidi plan
novog sociokulturnog poretka mora prevazići "stari režim čulne
kulture" i biti okrenut jednom novom režimu ideacione ili idealističke
kulture. Bez ovakve fundamentalne promene, pravo graditeljsko i
stvaralačko društvo u budućnosti nije moguće. (...)
*
Umesto ovog raja, avaj, mojom tezom nudi se prilično
mračna slika jednog vremena krvi, svireposti, bede, nedostatka humanosti,
jednog vremena u kome su najveće i večite vrednosti bačene pod noge.
Čak i kultura sutrašnjice, kako je ja vidim, neće ni u kom slučaju
ličiti na tu sladunjavu zemlju punu ptičjeg cvrkutanja i popodnevnih
sanjarenja. Stvorena u drugoj polovini devetnaestog veka, ova utopija
bila je samo obična sapunska fascinacija kojom se, da se zabavi,
zanosila viktorijanska Evropa. No, ta Evropa je u dekadenciji i
mehuri od sapuna pucaju i ko god želi da se toj utopiji preda -
po volji mu bilo. Što se mene tiče, ja već jasno čujem requiem koji
simfonija istorije izvodi u njen spomen. (...)
*
(...)naša teorija može izgledati preterano pesimistička.
U izvesnom smislu ona to i jeste. Međutim, posmatrana sa jednog
dubljeg stanovišta, ona je veoma optimistička. Optimistička je zato
što svedoči o tome da su sociokulturne sile beskrajno bogatije u
kreativnoj sposobnosti no što je to slučaj sa nesavitljivim idealom
ovih utopista. Bogatija je od bilo koje teorije zasnovane posebno
na čulnoj, ideacionoj ili mešovitoj formi kulture, jer ih sve obuhvata
i sve zadovoljava. Optimistička je i zato što ne predviđa bilo sigurnu
smrt bilo raspad zapadne kulture i zapadnog društva. I ako ukazuje
na opadanje sadašnje čulne faze i mogućnost tegobne tranzicije,
ona istovremeno ističe mogućnost uspona jedne nove i veličanstvene
ideacione ili idealističke kulture, jednog novog društva i novog
čoveka. Ovakvo stanovište ne izaziva strah zbog privremene stagnacije,
pa čak ni žaljenje zbog toga. Svaka vrednost u vreme njenog opadanja
zaslužuje zahvalnost i saosećanje ali ne i divljenje. Još manje
zavređuje napore za njeno održavanje u životu, kada dolazi nova
vrednost, koja će možda biti velika i dobra.
Čovečanstvo treba da bude zahvalno čulno orijentisanoj kulturi za
njena čudesna dostignuća. Međutim, sada, kada je ona u agoniji,
kada je njen proizvod pre otrovni gas nego svež vazduh, kada je
tim svojim dostignućima dala u čovekove ruke strahovitu moć nad
prirodom i društvenim i kulturnim svetom, ne pružajući mu mogućnost
samokontrole sopstvenih emocija, strasti, čulnih apetita i požude,
sva ta strahovita sredstva nauke i tehnologije postaju sve opasnija
po čovečanstvo i po sve njegove vrednosti.
Najhitnija potreba našeg vremena je formiranje čoveka koji može
kontrolisati samoga sebe i svoje strasti, koji ima saosećanja za
bližnje, i koji ume da uoči večite vrednosti kulture i društva,
čoveka koji će težiti ostvarenju tih vrednosti i duboko osećati
svoju jedinstvenu odgovornost u ovom našem svetu. Ako je osvajanje
sila prirode glavna funkcija čulno orijentisane kulture, kroćenje
čoveka, njegovo očovečavanje, njegovo oplemenjivanje kako bi postao
učesnik u Božanskoj Bezgraničnosti, bili su oduvek najglavnija funkcija
ideacione ili idealističke kulture. Čulna kultura učinila je sve
što je mogla da degradira čoveka, koji je sada postao puki mehanizam
sa refleksima, običan organ motivisan seksom i neka vrsta polumehaničkog
i polufiziološkog organizma, lišenog svake božanske iskre i apsolutne
vrednosti ili bilo čega plemenitog i svetog. Ovakvo srozavanje sada
postaje sve opasnije za samog čulno orijentisanog čoveka. Otuda
potreba za što hitnijom promenom čulnog tipa društva u ideacioni
ili idealistički, za promenom koja bi značila ne potčinjavanje i
kontrolu prirode od strane čoveka već samokontrolu čoveka.
Ova vrsta kontrole nije moguća bez jednog sistema apsolutnih ili
univerzalnih i večnih vrednosti, a one su nespojive sa čulnim mentalitetom
i kulturom koji su po svojoj prirodi relativni, utilitaristički,
hedonistički i zasnovani samo na probitačnosti. Otuda proizlazi
i logična potreba i praktična hitnost prelaska u jednu novu ideacionu
ili idealističku kulturu. Ovakvom čoveku bi se mogla poveriti moć
koju je stvorila čulna kultura. Čak i sa sadašnjom moći i tehnikom,
takav čovek bi bio u stanju da izgradi jedno društvo i kulturu sa
manje siromaštva i bede, društvo sa manje individualne i grupne
mržnje, plemenitije, pravednije, humanije i bliže Bogu no što je
to slučaj u današnjoj fazi našeg čulnog društva.
*
Iz: Pitirim Sorokin, Društvena i kulturna
dinamika, preveo s engleskog Đurica Krstić, JP Službeni list
Beograd, CID Podgorica, 2002, str. 557, 558, 559, 560, 561-562.
Oprema redakcijska.
|