|
O današnjem srpskom ekstremizmu
Nastup na konferenciji o srpskom
ekstremizmu u organizaciji Evropskog pokreta Srbije u novembru 2002.
Mislim da je mnogo toga rečeno i da će se još dosta
govoriti o ekstremizmu na ovim prostorima. Ja ću pokušati da ovu
stvar sagledam iz nešto drugačije perspektive, između ostalog i
u njenoj povezanosti sa antiamerikanizmom. Ali, najpre ću pokušati
da ukažem na vezu između ideologije određenih pokreta i ekstremizma.
U dvadesetom stoleću su i boljševizam i staljinizam i hitlerizam
bili, u svakom pogledu, ekstremistički pokreti. Ali, da li se, npr.,
može zamisliti ekstremistički gandijevski pokret, ekstremizam Martina
Lutera Kinga ili Tolstoja? Naravno da ne može jer od
ideologije pokreta, a isto tako i nekog mišljenja, zavisi da li
će biti ekstremistički ili ne. A to je ono što obično izmiče
pažnji i mnogih teoretičara i javnosti.
Gospodin Tepavac je dobro rekao da je ekstremizam čedo militantnog
nacionalizma. Međutim, sam nacionalizam je, kao i svaki mesijanizam
(bilo boljševički bilo nacistički hitlerizam/hiljadugodišnji rajh)
vezan za ideologiju. Danas se, npr., postavlja pitanje (aktuelno
i zbog krize sa Irakom) da li muslimanski fundamentalizam mora uvek
biti ono što je danas - teroristički ekstremizam. Mnogi islamski
mislioci smatraju da u Kuranu ima
i drugih, ne samo ekstremističkih mogućnosti. Opet podvlačim da
od ideologije zavisi mogućnost ili nemogućnost ekstremizma u nekom
pokretu, i da li će ona biti lako ostvariva. U islamskoj religiji,
nažalost, postoji nešto što otvara mogućnost ekstremizmu, a čega
nema u hrišćanstvu (mada postoji i hrišćanski fundamentalizam).
Naime, u osnovi hrišćanstva je jedan dualizam: bogu božje, a caru
carevo. Tu je i koren kasnijeg političkog pluralizma. U islamu toga
nema već na tom polju postoji apsolutno jedinstvo. Drugim rečima,
svaki policajac je borac protiv zla ili dobra tako da svakodnevni
život lako pretvara u ekstremizam. To često izmiče pažnji.
Interesantno je i sledeće. Ma koliko su razni ekstremizmi suprotni
(ideološki), u današnje vreme oni se povezuju i na globalnom planu
dolazi čak do njihovih ideološki paradoksalnih povezivanja. Tako
se, npr., u posttranzicionim zemljama povezuju nacionalizam i boljševizam,
a nacional-boljševički pokret inspirisan Aleksandrom Duginim u Rusiji
možda je najekstremniji vid takvog povezivanja. U tom pokretu je
najinteresantnije (a to se može naći na njihovim brojnim sajtovima
i u novinama) to što se on povezuje sa vahabizmom
(koji dolazi iz Saudijske Arabije, od Al-Kaide i čečenskih nacionalista)
što je potpuni ideološki paradoks. Njihova ideološka povezanost
bi se mogla nazvati zajedničkom posvećenošću tanatosu. To jest,
i jedni i drugi smatraju (a o tome Dugin otvoreno piše) da dolazi
nova revolucija, jedina prava posle Oktobarske revolucije (posle
koje su i tako sve druge bile samo ponavljanje), koja će uništiti
ne samo nepravedno društveno uređenje, već i celokupni materijalni
svet, uključujući i biološku sferu, da bi čovečanstvo počelo život
u novoj duhovnoj sferi. To je veoma blisko vahabizmu koji propoveda
da onaj ko pogine u borbi sa nevernicima odlazi pravo u novi eon.
Sledeće na šta bih skrenuo pažnju odnosi se na temu koja je bila
i u materijalu za ovu konferenciju. Naime, reč je o spoljnopolitičkoj
reperkusiji ekstremizma u Srbiji. Kao prvo, srpski ekstremizam ima
jasnu, vrlo uočljivu antiameričku crtu, iako se to često ne primećuje.
Kada se, npr., govori o uvođenju veronauke u škole obično se gubi
iz vida da je u Americi nezamislivo da u javnoj školi postoji veronauka.
Zatim, i na primeru javnih istupa nekih značajnih ljudi može se
primetiti koliko je dugogodišnja antiamerička propaganda (naravno,
pojačana posle bombardovanja NATO-a) uzela maha. Tako, npr., načelnik
jedne ugledne vojne bolnice javno izjavljuje na televiziji kako
kod nas biva ubijen jedan ili dva policajca dnevno, ali u Los Anđelesu
za jednu i po noć Amerikanci ubiju po dve hiljade crnaca - i niko
na to ne stavi nikakvu primedbu. To su samo neki od primera kako
ovdašnji nacionalizam dobija antiameričku crtu.
|
|
Pri svemu tome se potpuno zaboravlja da je prva uspešna
antikolonijalna revolucija upravo ona američka izvedena pre više
od dvesta godina i, u krajnjoj liniji, uprkos mnogim problemima
sa rasizmom, SAD je jedina zemlja koja je imala dugogodišnji, krvavi
građanski rat u toku kojeg se jedna rasa oslobodila (dok se u njoj
vodio oslobodilački rat, u Rusiji je iste, 1864, ukinuto kmetsko
pravo); da se prvo odvajanje države od crkve desilo u Americi; da
je samo u Americi totalitarizam (makartizam) pobeđen iznutra, dok
je u svim evropskim zemljama trebalo da dođe neko sa strane/spolja.
Do koje mere je ovdašnja javnost neobaveštena pokazuje i to (što
se često može pročitati i u novinama) kako sve države u svetu kažnjavaju
za spaljivanje državne zastave. Međutim, SAD je jedina zemlja u
svetu
|
|
|
|
u kojoj se i pred samim Kongresom može spaliti američka
zastava i da to ne bude čak ni prekršaj jer se to, po prvom amandmanu,
smatra izražavanjem slobode mišljenja.
Ali, nažalost, od Miloševića je ostala atmosfera ovog antiamerikanizma
u kojem ekstremizam pliva neobično lako i dobija tu antiameričku
formu. To može zablokirati i ovdašnje reforme. Da dodam da se tu
beskonačno ponavlja i ona laž da su jedni bogati zato što su drugi
siromašni. Prvo, nikome ne treba siromašno tržište na kojem niko
ništa ne može da kupi - potrebna su upravo bogata tržišta. Tačno
je da raste razlika između Trećeg sveta i Prvog sveta. Ali se zaboravlja
da Treći svet poslednjih trideset godina daleko bolje živi nego
ranije, nije tačno da on osiromašuje. Nažalost, te laži se ne ponavljaju
samo među ekstremističkim, nacionalističkim organizacijama, već
postaju i sastavni deo javnog mnenja.
Dodao bih još, na kraju, nešto u vezi sa sudskom reformom. U trinaestom
veku u Nemačkoj je došlo do raspada Svete rimske imperije nemačke
nacije - velikog raspada, posebno u izvesnim delovima Nemačke. Tada
je, posebno u Vestfaliji, u Minsteru, imperijalno sudstvo, praktično,
prestalo da postoji pošto su se sve institucije raspale u anarhiji.
Tada su se pojavili vestfalski slobodni sudovi, tj. tajni sudovi
dobrovoljaca koji su se tajno sastajali, vodili sudske rasprave
i kada bi odlučili da je neko kriv izvršavali bi kaznu. Oni su imali
ogromnu popularnost u narodu i sveopštu podršku jer sama država
nije vršila svoje funkcije. Bojim se da se time i ovde može završiti
jer društvo ne može postojati bez kažnjavanja krivice, posebno u
situaciji u kojoj ekstremizam buja.
Zahvaljujem na pažnji.
*
Reći ću još samo nekoliko reči jer se slažem sa Linom
Veljakom da treba dati tačnu definiciju ekstremizma. Međutim, ja
nisam rekao da je antiamerikanizam ekstremizam,
već da je naš ekstremizam par excellence antiamerikanizam.
Npr., ma koliko da su opravdane ove demonstracije protiv rata sa
Irakom, momentalno su se tome pridružili i Šešelj i Zjuganov i mnogi
ekstremistički pokreti u svetu. To nije ništa novo. Cela druga polovina
dvadesetog stoleća prepuna je antiratnih demonstracija (u SAD, Evropi...).
Kada je, npr., u Kambodži Pol Potov režim ubio milione ljudi niko
nije demonstrirao, ali kada su Amerikanci bombardovali Kambodžu
(gde je možda poginulo nekoliko stotina ljudi) po celom svetu su
planule demonstracije. Može se naći puno takvih primera. Dakle,
ja sam rekao ne da je svaki antiamerikanizam ekstremizam, već obratno,
da svaki ekstremizam, pogotovo u našim uslovima, postaje i antiamerikanizam.
|
|