Jovan Dučić po drugi put među Srbima
Spoznaja i razumevanje činjenice da se društveni
značaj određenog događaja može upotrebiti zarad političkog marketinga
nezaobilazna je istina osnovne političke pismenosti.
Da li je eksplicitan primer političke propagande prenošenje posmrtnih
ostataka iz Amerike u rodno mesto, Trebinje, velikog srpskog pesnika
i diplomate Jovana Dučića?
Identifikacija političkog konteksta u religioznom ritualu treba
da pojasni uzajamni odnos nacionalne crkve i novouspostavljenog
režima u datom trenutku.
Jovan Dučić - mrtav
Pesnik i diplomata Jovan Dučić preminuo je, nakon
kraće i teške bolesti (španska groznica), 7. aprila 1943. godine
u 1 čas i 30 minuta u Geriju, država Indijana. Bio je u 75-oj godini
života i imao je status aktivnog poslanika
Kraljevine Jugoslavije. Sahrana je obavljena 10. aprila na groblju
Kalvarius, u istočnom delu Gerija. Telo je balsamovano i "preneto
u pravoslavnu crkvu Svetog Save - u fraku, sa lentom svetog Save,
belim karanfilom na reveru, okruženo mnogobrojnim odlikovanjima,
sa svilenom srpskom trobojkom preko nogu, a na nju je bio stavljen
diplomatski mač, dvorogi šešir sa belim nojevim perjem, kraljev
venac od prirodnog cveća..."1
Dučić je ekshumiran 18. oktobra 2000. godine i preko Rusije njegovi
zemni ostaci preneti su u Jugoslaviju. Narednog dana je kovčeg izložen
u Sabornoj crkvi gde je patrijarh srpski gospodin Pavle držao zaupokojenu
liturgiju. U Crnoj Gori sanduk je boravio dva dana (obišavši Podgoricu,
Nikšić, manastir Ostrog). Crnogorski sveštenici služili su svetu
arhijerejsku liturgiju i opelo. Mošti je od Beograda do Trebinja
pratio patrijarh srpski gospodin Pavle.
Pesnik je po drugi put sahranjen, nakon 57 godina počivanja u tuđini,
u nedelju, 22. oktobra 2000. godine u rodnom Trebinju. Obred polaganja
posmrtnih ostataka obavio je, prema želji samog pokojnika, 95-togodišnji
prota Rade Vukomanović. Sahrani su prisustvovale brojne zvanice.
Nesumnjivo ključna javna ličnost bio je tek inaugurisani prvi demokratski
predsednik tadašnje Savezne Republike Jugoslavije Vojislav Koštunica.
Poslednja pesnikova želja, izražena u njegovom trećem testamentu
koji datira iz 1941. godine, "da se moje telo prenese i sahrani
u krasnoj pravoslavnoj crkvi u Trebinju u stilu one u kosovskoj
Gračanici",2
bila je ispunjena.
Ekshumaciju je pratila opsežna medijska kampanja. Narod je u svim
mestima u kojima je kovčeg bio izložen dolazio u velikom broju da
se pokloni senima pesnika. Govorilo se i o mogućnosti da se Jovan
Dučić proglasi za sveca, a kao jedan od glavnih argumenata navodio
se taj da mu je telo tokom skoro šest decenija počivanja u zemlji
ostalo očuvano. Ličnosti koje su prisustvovale otkopavanju ostataka
dale su izjavu za medije: "Jovan Dučić nađen je u celom"
- rekao je, prilično uzbuđen, pesnik Rajko Petrov Nogo, koji je
prisustvovao ekshumaciji Dučićevih ostataka u Libertvilu, i dodao:
"Pri iskopavanju, uz pomoć bagera, naišli smo najpre na gvozdeni
kovčeg. Poput onih ruskih lutkica, u tom je kovčegu bio bakarni,
a u tom još jedan bakarni. Kada je ktitor crkve 'Mala Gračanica'
i čitavog kompleksa u Trebinju, Branko Tupanjac, u odelu i kravati,
maramicom obrisao prozorče na poslednjem bakarnom sanduku, ukazao
se potpuno očuvan Dučićev lik, s brkovima. Na grudima mu je ležala
'Lirika', zbirka koju je, te 1943. godine o svom trošku izdao, ali
koju izgleda nije uspeo da vidi. Videli smo koliko je Dučić bio
ogroman čovek, visok i krupan. Ništa nije izgubio od težine. Ne
znamo da li je pre smrti organizovao balsamovanje, o tome nisu ostali
nikakvi podaci".3
Iako se podaci o tome kako je Dučić opremljen za večnu kuću razlikuju,
ne postoji realan razlog za sumnju da izvršioci testamenta nisu
ispunili pesnikovu želju da bude balsamovan.
SPC i tradicija o smrti i zagrobnom životu
Hrišćanstvo je među Južne Slovene došlo brzo nakon
njihovog naseljavanja na Balkan, koje je počelo tokom sedmog veka.
Prema istorijskim podacima i tvrdnjama velikog broja istraživača,
a što se može videti i u današnjim verskim obredima i ritualima
među srpskim življem, Isusovo učenje nikada nije doslovce i bukvalno
prihvaćeno unutar srpske etničke zajednice. Još je sveti Sava, a
za njim i car Dušan, imao velike probleme sa iskorenjivanjem paganskih
običaja.4
Ostaci ranijeg kulturnog nasleđa posebno se dobro vide u onim obredima
koji su u vezi sa ključnim događajima u individualnom životu - rođenje,
krštenje, venčanje, smrt i sahrana. Reč je o obredima inicijacije
i prelaza iz jedne u drugu životnu etapu, što za sobom povlači sociološko
reidentifikovanje pojedinca u odnosu na sebe i zajednicu. Kolektiv
se s promenom identiteta svog člana i sam nužno menja, prolazeći
kroz novo samodefinisanje.
Korpus srpskih obreda u vezi sa kultom mrtvih šarolik je, disperzivan
i nije ga moguće sažeti u određenu formulu. Jedna od osnovnih paradigmi
bila bi verovanje u ovozemaljski i onozemaljski život gde postoje
raj i pakao, što ukazuje na verovanje u besmrtnost duše. Nije tačno
utvrđeno kako izgleda duša, ali se veruje da ona izlazi na usta
ili nos i da se od tela rastaje prvih 40 dana nakon smrti. Međutim,
ukoliko telo ostane čitavo, duša se nikad ne može u potpunosti odvojiti
od tela, niti smiriti. Prema narodnom verovanju, u tom slučaju ili
je reč o svecu ili o vampiru. Godinu dana duša putuje do čistilišta,
a od tri do sedam godina se odlučuje da li će ona završiti u raju
ili paklu. Potrebe duše u oba sveta su iste.
Kao jedno od staništa duše uzima se grobno obeležje. Mesto na kojem
se počiva je često briga još za života. Želja da se bude sahranjen
na određenom mestu je u našem narodu stvar koja se veoma poštuje.
Sanduk je uvek drveni i bilo je primera da su ljudi još za života
sebi birali drvo od kojeg će njihov kovčeg biti napravljen. Vodilo
se računa i o odeći u kojoj će pokojnik biti sahranjen jer se verovalo
da će u tome boraviti i u zagrobnom životu.
Ekshumacija, put moštiju do konačnog odredišta i sahrana bili su
i jesu verski ritual sam po sebi sa vezama koje su, po Muru i Majerghofu,
eksplicitne, rešene, određene i svesne. U pravoslavlju postoje dva
tipa rituala koji su u vezi sa smrću: pogrebni i posmrtni. Posmrtni
rituali dolaze nakon pokopavanja pokojnika i u taj korpus ulaze
sve radnje koje živi vrše tokom vremena kako bi u ritualnom smislu
ispoštovali smrt. Dvostrukost pogrebnog rituala javlja se upravo
onda kada pokojnik prvobitno nije sahranjen tamo gde je želeo ili
gde je bilo predviđeno, dok posmrtni ritual sam po sebi pretpostavlja
multiplikovanje samog sebe (obred za 20 dana, 40 dana, pola godine,
godinu, zadušnice, pobusani ponedeljak...).
Pogrebni ritual Jovana Dučića
Pogrebni ritual za Jovana Dučića izveden je u duhu
običaja: imao je određeno vreme trajanja, početak, klimaks i završetak
na posebnom grobnom mestu, uz prisustvo crkvenih velikodostojnika,
ličnosti iz javnog života i mnoštva građana. Na prvi pogled, čitav
događaj je, sa religiozne strane, u okvirima pravoslavnog kodeksa.
Mi se, međutim, ne možemo oteti utisku da nekoliko pojedinosti čitav
događaj čine problematičnim.
Imajući u vidu da je telo ostalo sačuvano, znači da se duša pesnikova
nikada neće smiriti i da se on ne nalazi ni u raju, ni u paklu.
Može da bude proglašen za sveca ili vampira. Pravoslavna tradicija
sahranjivanja u drvenom kovčegu ovde nije ispoštovana. Pesnik je,
kao što je već navedeno, sahranjen u tri metalna kovčega. Prethodna
napomena ukazuje na proces balsamovanja koji je bez sumnje izvršen
nakon pesnikove smrti što nikako nije deo pravoslavnog kanona. Sve
navedeno ukazuje na to da Jovan Dučić nije mnogo mario za pravoslavne
kanone, što sa religiozne strane čini problematičnim prisustvo patrijarha
srpskog i arhijereja na ekshumaciji, dovodeći nas do pitanja otkud
tolike crkvene počasti. Poseban problem se javlja oko priče o mogućem
proglašavanju Jovana Dučića za sveca, što je u trenutku odvijanja
ekshumacije i prenosa moštiju zazvučalo kao jeftino nalepljena spektakularnost,
privlačna za mase.
Sociološko i političko zaleđe
Kontekst u kojem se može iščitavati značenje jedne
takve spektakularne sahrane ima nekoliko uzroka. Tu je, pre svega,
veličina pesničkog dela koje nije tema našeg rada ali valjalo bi,
radi boljeg sagledavanja čitave stvari, navesti par podataka. U
književno-istorijskom smislu poezija Jovana Dučića, zajedno sa lirikom
Milana Rakića, predstavlja prekretnicu u srpskoj književnosti koja
se dogodila početkom XX veka. Sa njima dvojicom srpska literatura
je u oblasti stiha izašla iz usko lokalnih i folklornih okvira,
što je bila paradigma srpskog realizma.5
Pesnikova političko-diplomatska karijera, kao i stavovi o nacionalnim
pitanjima su u ovom slučaju pretegnuli po značaju. Dučić kao političar
je iz perspektive Srpske crkve daleko važniji na planu nacionalnog
nasleđa nego što je to kao pesnik. Upravo tu možemo da uočimo još
jednu u nizu nelogičnosti u pesnikovoj biografiji. Dok je kroz svoju
poeziju u srpsku književnost unosio duh evropske civilizacije, u
svojim političkim esejima i diplomatskom radu on je bio izrazito
nacionalan.6
Kada čitamo njegove eseje o nacionalnim i političkim pitanjima zapažamo
da je na delu izrazita nacionalnost koja nije dolazila u pitanje.
Analiza eseja nastalih u Americi,7
neposredno pred smrt, dok je u Evropi besneo rat, mi otkrivamo jednog
potpuno novog Dučića. Ostareli pesnik u tuđini sa 23-godišnjim iskustvom
Jugoslovena i diplomate razmatra i razvija svoje stavove o suštini
jugoslovenstva, pošavši od teze da je još u svom začetku ideja o
zajedničkom životu jugoslovenskih naroda bila jalova i osuđena na
propast.
U njegovom tumačenju, osnovna distinkcija i kamen razdora koji je
Jugoslaviju i njenu ideju osudio na propast jeste konfesionalna,
kulturna i psihološka8
različitost između dva naroda, Srba i Hrvata, koji su činili srž
zajedničke države. On insistira na potpuno idealističkom prihvatanju
jugoslovenske ideje od strane Srba na prelazu iz XIX u XX vek pa
sve do stvaranja države,9
dok je u razmatranju hrvatskog odnosa prema istoj ideji vidljivo,
putem njegove analize, jedno licemerno, dvostrano i krajnje nacional-političko
kusuranje pomoću kojeg su Hrvati želeli da ostvare svoj hiljadugodišnji
san: "Hrvati su stoga od početka do kraja radili na razaranju
te države, kako bi sigurnije došli do priznavanja svoje posebne
nacionalne individualnostii, s tim u vezi, i logično, do svoje posebne
teritorije".10
U obrazloženju svoje teze pesnik seže daleko u istoriju i zaključuje
da nikada kroz istoriju (srednjovekovna srpska država), "nema
znaka o ma kakvom rasnom i jugoslovenskom afinitetu između Srba
i Bugara i Hrvata kroz ceo srednji vek, sve do osvita XIX veka".11
Za razliku od hrvatskog, srpsko jugoslovenstvo je bilo iskreno i
duboko i pre svega je podrazumevalo ravnopravnost i bratsko osećanje
prema susedima iste krvi. Prvenstveni cilj svesrpskog jugoslovenstva
je bilo okupljanje Srba pod okrilje jedne države i jedne krune,
a ta svesrpska ideja, smatra on, nije ugrožavala hrvatske i slovenačke
interese. Naivni srpski utopizam u pogledu hrvatsko-slovenačkog
poštovanja srpskog kralja, dinastije i Beograda kao prestonice dobio
je svoju krvavu materijalizaciju u ustaškim pokoljima.
Kada imamo u vidu političku misao Dučićevu diskurs događaja o kojem
govorimo postaje daleko složeniji. Društveno-politička kriza devedesetih
u bivšoj SFRJ donela je na planu nacionalno-kulturnog identiteta
radikalne promene. Mehanizam nacionalne propagande koji je išao
u pravcu što šireg mobilisanja javnog mnenja za ponuđenu ratnu opciju
iskoristio je mnogobrojne potisnute emocije. Nacionalno osećanje
kao takvo izmanipulisano je, kao i mnogobrojni javni radnici i intelektualna
elita koja je po završetku Drugog svetskog rata u komunističkoj,
Titovoj Jugoslaviji postala ideološki nepoželjna. Jedan od njih
svakako je bio i Dučić.
Kulturna politika bivšeg režima u bivšim republikama svela se na
jeftino kusuranje nacionalnim mitovima i istorijskim ličnostima
koje su mogle da uzburkaju emociju masa. Pojam kulture bio je potpuno
banalizovan i kompromitovan do krajnjih granica. Kulturno blago,
oličeno kako u materijalnom tako i u duhovnom nasleđu, zloupotrebljeno
je kao sredstvo legitimiteta ideje etnički čiste države.
Iako nova, demokratska vlast zvanično ne ide u tom smeru niti na
taj način razvija kulturnu politiku, ono što stoji kao činjenica
jeste zgodno i veoma vešto korišćenje jednog fenomena kulture u
svrhe političkog marketinga i samopromocije. Prepoznavši u mrtvom
pesniku deo svog identiteta, politička vlast je izvršila izvestan
transfer u prostor simbola. Na ovom mestu se jasno vidi u kolikoj
meri pesnik per se može u sebi
da sublimiše nacionalni identitet. Vezivanje srpskih pesnika sa
nacionalnim predznakom za teritoriju ima poseban političko-simbolički
značaj kad je reč o teritoriji koja se smatra delom srpskog "etničkog
prostora", ali nije deo matične države ili je njen opstanak
u matičnoj državi pod znakom pitanja.12
Nakon Drugog svetskog rata, prepoznat od novouspostavljene komunističke
vlasti Josipa Broza kao srpski nacionalista, Jovanu Dučiću nije
bilo omogućeno vraćanje u domovinu. Na kulturnom planu posledica
takvog državnog stava prema pesniku jeste sporadično objavljivanje
njegovih književnih dela i pokušaj bacanja u zaborav lika i dela.
Sve to uticalo je na svojevrsno uspostavljanje jakog nacionalnog
osećanja prema pesniku u onim slojevima srpskog društva koji se
nisu slagali sa komunističkim prevratom.
Moramo da naglasimo da Dučićev stav u vezi sa pitanjima nacije,
države i jugoslovenske ideje nije i ne može biti predmet rasprave
niti na bilo koji način okarakterisan kao sporan, s obzirom da je
u vreme stvaranja Kraljevine SHS mnogo naroda u regionu osnivalo
nacionalne države. Problematičan je istorijski trenutak u kojem
se Dučić prepoznaje kao propagator nacionalnih ideja.
Medijska samoreklama SPC-a i istovremena manipulacija iste kao jedne
od ključnih institucija države izvedena je u svrhu verifikacije
tekuće srpske političke opcije na tom prostoru, kao i u dodatnom
učvršćivanju položaja Crkve kao jednog od stubova novog društvenog
poretka koji je na pomolu. Istovremeno, treći važan nivo je paralelno
prisustvo patrijarha i tek inaugurisanog predsednika Savezne Republike
Jugoslavije doktora Vojislava Koštunice.
Dolazimo do zaključka da je funkcija prisustva najviših crkvenih
velikodostojnika bila kompleksna. S jedne strane je ispraćaj i poslednja
pošta velikog srpskog kulturnog i političkog radnika, ali čak i
važnije jeste pozadinska podrška srpskim političkim garniturama
u "srpskim zemljama" u svrhu potvrde legitimnosti iste
te vlasti u nemirno vreme odmah nakon dramatičnog obaranja Miloševićevog
režima. Crkva se našla u dvostrukoj ulozi, manipulatora i manipulisanog.
Pojedinačni interesi politike i religije su kroz uzajamno podržavanje
stavljeni u funkciju ostvarenja zajedničkog interesa - definisanja
legitimnosti nove, demokratske političke opcije koja je, podržana
od svesaborne pravoslavne crkve budila nadu da će biti faktor pomirenja
među političkim neistomišljenicima.
Koštunica i medijska propaganda
Pitanje koje nam se prvo nametnulo kada je putem
medija objavljena vest o konačnom upokojenju Jovana Dučića jeste
koliki je društveno-politički značaj trenutka u kojem se događaj
dešava?
Vanredni savezni i lokalni izbori u SR Jugoslaviji raspisani su
za 24. septembar 2000. godine. Otkako je uvedena praksa političkog
pluralizma u SRJ nije bilo organizovanije kampanje za izlazak na
izbore, niti većeg opozicionog jedinstva. Osamnaest stranaka se
ujedinilo u Demokratsku opoziciju Srbije (DOS) kako bi uspeli kroz
političko jedinstvo da obore autoritarni režim Slobodana Miloševića.
Nepriznavanje i manipulacija sa brojem dobijenih glasova od strane
vlasti izazvalo je dramatične događaje 5. oktobra 2000. godine.
DOS je uz podršku naroda preuzeo vlast u SRJ. Slobodan Milošević
više nije bio predsednik države, formirana je prelazna vlada za
republiku Srbiju i raspisani su novi republički izbori za 23. decembar
iste godine.
Prenos moštiju Jovana Dučića odigrao se 13 dana nakon petooktobarskih
događaja. Pesnikov oreol nacionaliste i protivnika komunističkog
režima, tek nedavno uklonjenog iz Srbije, nije mogao da prođe bez
političkih konotacija.
Okolnosti u kojima se čitav događaj odigrao dale su političku dimenziju
verskom pogrebnom ritualu. Moguće je varirati nekoliko činjenica:
1.
|
Crkva je izvršila klasičan pogrebni ritual, a njeni najviši
predstavnici bili su prisutni sve vreme zbog značaja koji Jovan
Dučić, srpski književnik, ima za srpsku kulturu.13 |
2.
|
Budući da je SPC tradicionalno vezana za kraljevinu kao političku
opciju, prisustvo patrijarha i arhijereja moglo bi da bude okarakterisano
i kao odavanje počasti režimu od pre Drugog svetskog rata pošto
je Dučić umro kao aktivni diplomata u egzilu. |
3.
|
Pogrebni ritual dobio je političku dimenziju po vremenu u
kojem je izveden, po prisustvu Vojislava Koštunice (njegova
prva diplomatska poseta, iako su mediji javljali da je u pitanju
privatni put), državnih predstavnika Republike Srpske i ministara
u vladi Crne Gore iz redova Narodne stranke. |
4.
|
Velika pažnja medija posvećena je ovom događaju, brojni javni
radnici su izneli svoje stavove u vezi sa ceremonijom, mnogi
su držali i govore u mestima gde se povorka sa posmrtnim ostacima
zadržavala.14 |
Nacionalno osećanje u vreme režima Slobodana Miloševića
izmanipulisano je i zloupotrebljeno u ime prividno pozitivnih kolektivnih
ciljeva. Komunistička ideologija je iskoristila sebi kontradiktoran
fenomen - osećanje pripadanja određenoj etničkoj zajednici - kako
bi se održala na vlasti i ekonomski ojačala. Marginalizovana u periodu
Titove vladavine, Crkva je tokom devedesetih doživela svojevrsnu
renesansu. Ispoljavanje vere u SPC postalo je političko pitanje
jer je u religijskoj različitosti i specifičnosti ležala srž nacionalnog
jedinstva. Pravoslavlje je postalo inicijalna kapisla za bujanje
nacionalne svesti, što je pogodovalo manipulaciji narodnih masa
od strane državnog aparata (mobilizacija, masovna nacional-šovinistička
histerija, prepoznavanje Drugog u verskom i nacionalnom pogledu
kao tuđeg i opasnog, podržavanje spoljne politike Republike Srbije
i Jugoslavije u podršci građanskom ratu u Hrvatskoj i Bosni).
Bez obzira na istorijsku i iskustvenu pozadinu dešavanja na Balkanu,
Novo doba koje je došlo sa Vojislavom Koštunicom kao da je trebalo
obeležiti i sa religiozne strane. U periodu od septembarskih izbora
do petooktobarske revolucije prvo zvanično prihvatanje izbornih
rezultata i priznavanje Koštunice za novog predsednika SRJ došlo
je direktno od patrijarha i Sinoda SPC. Verifikacija novog šefa
države od strane zvanične crkve imala je značajan uticaj na opredeljenje
narodnih masa u Srbiji da je istina na strani DOS-a. Preciznije
rečeno, crkva je u trenutku iskoristila Koštunicu, kao što je Koštunica
u istom tom momentu iskoristio crkvu. Kao najznačajnija srpska politička
ličnost svojim prisustvom Dučićevoj sahrani potvrđuje svoje tradicionalističko
opredeljenje i spremnost da sarađuje sa crkvom.
|
Izvesnost činjenice da je događaj prenosa moštiju
Jovana Dučića iz SAD morao da bude planiran mnogo ranije, jer su
za ekshumaciju i prelazak preko okeana pa kroz Evropu potrebne državne
dozvole i specijalni uslovi, ne dovodimo u sumnju. Pitanje koje
se nameće glasi: da li bi obred pod režimom Slobodana Miloševića
bio tako spektakularan, kao i ko bi i u kolikoj meri prisustvovao
upokojenju?
Činjenica je da je SPC sarađivala i sa režimom Slobodana Miloševića
i njim lično. Novoizabrani predsednik "ne samo što je preuzeo
tekovine Miloševićeve srdačne saradnje sa najuticajnijim episkopima
SPC, sa
|
|
Theodore Gericault, Entrance to
Adelphi Wharf, 1821.
|
članovima SANU, a posebno sa piscima, nego je tu
saradnju i unapredio. A pre svega je nadmašio Miloševića u spremnosti
da lično učestvuje u političko-verskim i političko-književnim ritualima".15
Upravo zato je bilo za očekivati od SPC da iskoristi aktuelni politički
trenutak i obezbedi sebi ozbiljnije učešće u javnom i kulturnom
životu Srbije i Jugoslavije.
Verifikacija
Ritual je aktivnost kroz koju se jasno vrši verifikacija
zajednice. U slučaju prenosa moštiju srpskog pesnika Jovana Dučića
ritual i verski obred bili su svrsishodni. Ono što politički aktuelizuje
dati primer jeste da je kroz isti verifikovana i definisana kao
legitimna novouspostavljena vlast u Beogradu, koja je dolaskom najviših
predstavnika pokazala poštovanje srpske političke opcije u Republici
Srpskoj. Ne sme se zaboraviti da Beograd predstavlja maticu sveukupnom
srpskom narodu u BiH gde je Dučić sahranjen. Istovremeno, prisustvo
visokih crkvenih zvaničnika posledica je potrebe SPC da se verifikuje
kao značajan društveni faktor u novouspostavljenim odnosima u srpskom
društvu. Sigurno da bi čitava priča bila manje ispolitizovana da
se nije dogodio 5. oktobar, kojim je realizovana izborna volja građana.
Demokratska vlast koja još uvek nije preuzela sve institucije sistema
trudila se da na sve moguće načine bude što bliže i duže sa narodom
- u direktnim kontaktima i posredstvom medija. U takvim je okolnostima
sahrana pesnika postala političko-verski ritual od izuzetnog značaja
za politički marketing. Veliki pesnik, kraljevski diplomata, srpski
nacionalista poreklom iz Bosne i Hercegovine poslužio je kao simbolička
prezentacija srpskog građanskog i demokratskog društva koje je počelo
da se podiže iz pepela. Otuda, mogu se uočiti dve dimenzije tog
rituala, prema Muru i Majerghofu:
1.
|
Eksplicitna svrha političko-verskog
rituala prenosa moštiju Jovana Dučića ogleda se u tome da su
crkvene počasti bile upućene jednom predstavniku srpske kulture
i trebalo je da pokažu da se crkva brine o nacionalnim velikanima. |
2.
|
Eksplicitnih simbola i poruka,
međutim, mnogo je više. Događaj su, najverovatnije, unapred
isplanirali ispunioci Dučićevog zaveta, a crkva i vlast su ga
iskoristile zarad samopromocije. Vojislav Koštunica je prisustvovao
sahrani, a da do tada nije posetio nijednog zvaničnika Republike
Srpske, još manje vlasti u Sarajevu. To je svakako bio čin samopromocije,
slanje određenih političkih poruka, promocija saradnje između
crkve i države, gde država daje predstavnika koji je kršten,
zna da se prekrsti i nije komunista, a crkva nizom gestova potvrđuje
da je veoma zainteresovana da učestvuje u državnim poslovima,
te da podržava novog predsednika. Ime Vojislava Koštunice16
posebno je pomenuto na liturgiji, tokom molitve za zdravlje
crkvenih velikodostojnika i vernog naroda (prvi je primio tajnu
svetog pričešća kada je patrijarh srpski gospodin Pavle u crkvi
Blagoveštenja pričešćivao vernike). |
Po svim pravilima rituala, a zahvaljujući medijima,
prenos Dučićevih posmrtnih ostataka prikazan je kao događaj od opšteg
društveno-kulturnog značaja. Činjenica da se u srpskoj kulturi posmrtni
ostaci, mošti, smatraju sakralnim simbolom moći i da su oni koji
ih poseduju u stanju da upravljaju njihovom svetom snagom, i ovde
se provlači u pozadinskom kontekstu. Mošti su kroz istoriju srpske
kulture bile važan politički kapital. Svaka politička struktura
je nastojala, u cilju propagande i održanja na vlasti, da nabavi
bilo kakve.17
Transhumacijom Dučića iz Amerike u Trebinje (prilikom koje je s
posebnim naglaskom isticano da je njegovo balsamovano telo izuzetno
dobro očuvano), njegova simbolička moć, koju su do tada čuvali njegovi
"prazni" spomenici, bitno je porasla, i sada se može meriti
sa tom vrstom moći koju ima još samo nekoliko drugih velikana srpske
književnosti čiji posmrtni ostaci počivaju u spomenicima-grobovima.18
Medijska prezentacija, kreirana zarad potreba jednog trenutka i
internih političko-društvenih interesa ostvarila je svoju svrhu.
Politički kontekst jednog autohtonog događaja izvukao je na površinu
političke aktere priče, dok je za najveći broj posmatrača Jovan
Dučić i dalje ostao manje-više samo ime iz istorije kulture. I dok
je njegov književni i kulturno-istorijski značaj za srpsku kulturu
nesumnjiv i jasan onom delu intelektualne javnosti koja se takvim
pitanjima bavi, nama ostaje samo da se zapitamo u kolikoj meri je
kultura instrument politike.
|
Gordana Bekčić
Sanja Bošković |
Literatura:
Hrestomatija tekstova za kurs "Kultura i politika", Studije
kulture i roda, Alternativna akademska obrazovna Mreža, školska
2000/2001. godina, predavač na kursu dr Ivan Čolović.
Radovan Popović, Žudnja za frakom,
Narodna knjiga, Beograd 1988.
Jovan Dučić, Verujem u Boga i srpstvo,
Dereta, Beograd 1999.
Spasoje Vasiljev, Mitologija drevnih Slovena,
Dečja knjiga, Beograd 1990.
Slobodan Zečević, Kult mrtvih kod Srba,
Vuk Karadžić i Etnografski muzej, Beograd 1982.
Dnevni listovi objavljeni u Srbiji u periodu od 17. 10. do 23. 10.
2000.
Kliford Gerc, Tumačenje kultura
(1), Biblioteka XX vek, Beograd 1998. (prevela s engleskog Slobodanka
Glišić).
Bojan Jovanović, Magija srpskih obreda,
Prosveta, Niš 2001.
Antoni D. Smit, Nacionalni identitet,
biblioteka XX vek, Beograd 1998. (preveo s engleskog Slobodan Đorđević).
Ivan Čolović, Politika simbola,
biblioteka XX vek, Beograd 2000.
Ivan Čolović, "Kultura, nacija, teritorija", ogled objavljen
u listu Repubika, broj
288-289.
Marija Todorova, Imaginarni Balkan,
biblioteka XX vek, Beograd 1999. (prevele s engleskog Dragana Starčević
i Aleksandra Bajazetov Vučen).
http://www. strugar. co. yu (za informacije o manastirima i ličnostima
Srpske pravoslavne crkve).
http://www.glas-javnosti.co.yu
http://www.instifdt.bg.ac.yu/ifdt/izdanja/casopisi/ifdt/VI/d07/document
1
Radovan Popović, Žudnja za frakom,
str. 79.
2
Dučićeva želja napisana u njegovom trećem testamentu iz 1941. godine
- preuzeto kao citat iz beogradskih dnevnih novina Glas
javnosti (tekst objavljen 20. 10. 2000. pod naslovom "Dučić
u subotu u svom zavičaju", autor teksta P. Pašić).
3
http://arhiva.glas-javnosti.co.yu/arhiva/srpski/arhiva-index.html
4
Brojni primeri borbe vlasti protiv praktikovanja paganskih rituala
duboko u XIV veku, nakon više stotina godina od primanja hrišćanstva
mogu se naći u monumentalnom srpskom srednjovekovnom pravnom kodeksu
Dušanov zakonik.
5
Ovaj pojam valja shvatiti krajnje relativno u odnosu na kontekst
evropskog realizma kao stilske formacije, srpska realistička književnost
nije izlazila iz usko folklornih tema.
6
Ono što se ne sme izgubiti iz vida u ovakvim pokušajima tumačenja
jeste istorijski trenutak u kojem je pesnik živeo i radio kao diplomata
(prva polovina XX veka kao diplomatski predstavnik Kraljevine Jugoslavije).
7
Tekstovi skupljeni u knjigu Verujem u
Boga i srpstvo, Dereta, Beograd 1999.
8
U smislu nacionalnog psihološkog profila - grupa osobina koje bi
se mogle pripisati zajednici kao opšte osobine, mentalitet (prim.
autora).
9
Prvobitni naziv države osnovane 1. 12. 1918. godine bio je Kraljevina
Srba, Hrvata i Slovenaca.
10
Jovan Dučić, Verujem u Boga i srpstvo,
str. 86.
11
Isto, str. 11.
12
Čolović, "Kultura, nacija, teritorija".
13
U SANU je odata počast senima Jovana Dučića, Udruženje književnika
Srbije održalo književno veče posvećeno Dučiću etc.
14
Matija Bećković na sahrani u Trebinju: "... Vratio se nakon
pola veka kada je srpski narod po prvi put dobio predsednika koji
je kršten i koji se prekrstio. Takve odluke moglo je doneti samo
nebo" (Danas, 23. oktobar 2000).
15
Čolović, "Kultura, nacija, teritorija".
16
U znak velikog priznanja i poštovanja, crkveni velikodostojnici
su za vreme bogosluženja - u dva navrata - u uobičajenoj liturgijskoj
molitvi za patrijarha Pavla, prisutne hristoslužitelje i mnogostradalni
rod naš, pomenuli i "predsednika našeg Vojislava". U drugoj
molitvi, pred kraj liturgije, mitropolit crnogorsko-primorski Amfilohije,
pomolio se "za hristoljubivog predsednika našeg Vojislava i
vlast Republike Srpske". Predsednik Koštunica je, podsetimo,
prvi vođa države od Drugog svetskog rata koji je učestvovao ne jednom
bogosluženju zajedno sa patrijarhom srpskim.
http://arhiva.glas-javnosti.co.yu/arhiva/srpski/arhiva-index.html
17
Videti u: Ivan Čolović, Politika simbola,
tekst pod nazivom "Mošti".
18
Čolović, "Kultura, nacija, teritorija".
|
|