|
Razgovor u Bitef teatru o "Traumi
i katarzi u srpskom pozorištu"
Traume bez katarze
Povodom ogleda "Trauma i katarza u srpskom pozorištu"
Slavice Vučković, objavljenom u septembarskom broju Republike, 13.
novembra u Bitef teatru održana je javna tribina sa podnaslovom
Koliko je nasilje nad pozorištem proterano
zauvek ili se samo transformiše? Na tribini su govorili autor
ogleda Slavica Vučković, Nenad Prokić, dramski pisac, Aleksandra
Jovićević, teatrolog i profesor na Fakultetu dramskih umetnosti
u Beogradu, Ivan Medenica, teatrolog i profesor na FDU, Jovan Ćirilov,
umetnički direktor Bitef festivala, Nebojša Popov, urednik Republike,
Feliks Pašić, pozorišni kritičar, Aleksandar Novaković, istoričar,
i Ljuba Tadić, glumac.
Tekst Slavice Vučković govori o dvosmernom odnosu društva i vlasti
prema kulturi, odnosu politike i teatra, zabranama predstava i nasilju
nad pozorištem u posleratnom periodu, kao i o reakcijama teatra
na društvo i političke i socijalne traume u drugoj polovini XX veka.
Razgovor se fokusirao na nekoliko bitnih tema, pokrenutih u ogledu,
a pre svega na teme o mehanizmima represije kao procesu dugog trajanja,
odgovoru pozorišta na društvene i političke traume zajednice, uloge
i reakcije pozorišta u određenim istorijskim periodima, njegovom
učešću u euforiji nacionalizma 90-ih, kao i o utemeljenju političkog
pozorišta kod nas.
Ivan Medenica: Euripidov primer: od patriote
do kritičara rata
Mislim da smo generalno preoštri kada govorimo o
uticaju pozorišta na određena društvena dešavanja i da s druge strane
često negiramo i ograničavamo njegov domet, kao i da smatramo da
teorijskog promišljanja o sprezi vlasti i pozorišta nije bilo dovoljno.
Čini se da je i jednog i drugog bilo, o čemu svedoči i ogled objavljen
u Republici, kao i neka istraživanja u časopisu Teatron i Scena
i simpozijumi na Sterijinom pozorju, kao i nekoliko knjiga ali ne
u dovoljnoj meri da bismo mogli da govorimo o konzistentnoj teatarskoj
praksi i teatrološkim promišljanjima o relaciji vlast-pozorište.
Stoga bi jedna istorijska paralela mogla biti ilustrativna. Naime,
radi se o političkoj konotaciji dramskog stvaralaštva Euripida,
dramatičara koji je možda najduže od svih velikih pisaca pisao u
ratu. Radi se o Peloponeskom ratu i Euripidov je stav na početku
tog rata bio izrazito patriotski. Napisao je komade Herkulova
deca i Pribeglice u kojima
je veličao svoj grad Atinu i njeno uređenje. Kako se rat, koji je
bio složen, i građanski, razvijao i Euripid se menjao i kada je
prepoznao da se taj rat između Atine i Sparte od odbrambenog pretvorio
u osvajački i Euripid je promenio svoj ugao gledanja i napisao svoj
najsnažniji antiratni tekst Trojanke
prelazeći tako put od patriotske do izrazito pacifističke pozicije.
Mislim da je slučaj Euripida paradigmatičan za naše pozorište tokom
80-ih i 90-ih godina. Ako je pozorište dalo doprinos patriotskoj
euforiji tokom 80-ih godina mislim da je sa razvojem tog rata, kako
je zajednica sve više shvatala i razotkrivala pravu prirodu zločina,
došlo do transformacije i da od 1994. kreće jedan jači antiratni
angažman u srpskom pozorištu.
Smatram takođe da je važna konstatacija Slavice Vučković da smo
imali jedan podzemni, podvodni neeksplicitni mehanizam društvene
represije koji nije bio formalno artikulisan i to je upravo taj
koren nemogućnosti da se danas, tri godine nakon promena, napravi
diskontinuitet ne samo u pozorištu već u kulturi i društvu uopšte.
Da li bi nam možda bilo lakše da smo prošli sve faze tvrdog komunizma
kao naše kolege u zemljama Istočne Evrope, da smo prošli taj proces
da li bismo bili na čistijem terenu u najopštijem pogledu na odnose
kulture, društva i vlasti?
Danas se u srpskom pozorištu više ne radi o represiji zasnovanoj
na ideološki kodiranim zabranama i mehanizmu unutrašnje represije
već o totalnoj dezorijentaciji političkih elita i gubljenju profesionalnih
kriterijuma kod ljudi koji brinu o kulturi i o neznanju koje postaje
pretnja bilo kakvom razvoju pozorišne umetnosti koje ima skoro iste
pogubne posledice po pozorište kao i mehanizmi ideološke represije
u prethodnim periodima.
Aleksandra Jovićević: Autocenzurom srpsko pozorište
je marginalizovalo samo sebe
Kada se govori o zabranama, odnosno direktnom uticaju
vlasti i politike na pozorište, važno je istaći da skoro nije bilo
administrativno zabranjenih predstava. Zabrane nisu bile javne,
nije bilo cenzorskog zakona, nema dokumenata. Sudskom presudom od
1945. do 1991. godine zabranjene su samo dve predstave i to jedna
u Sloveniji i jedna u Srbiji. Sve ostale, a bilo je ukupno 70 zabrana
u ex-Jugoslaviji, sve su skinute iznutra kroz proces unutrašnje
zabrane - autocenzure. Međutim, ako govorimo o procesu stvaranja
pozorišta, o probama, idejama, biranju tekstova, čitanju i čitavom
procesu priprema predstava, bilo je daleko više zabrana jer mnoge
nisu stigle do generalne probe ili premijere, jer pozorište nije
samo gotova predstava nego čitav taj proces. Koliko je to važno,
ceo taj proces, ilustruje primer Jiržija Grotovskog u Poljskoj,
koji je na pitanje kako je nastala njegova umetnost, odgovorio da
samo proces proba u poljskim pozorištima nije bio cenzurisan i da
su umetnici mogli da probaju, eksperimentišu i tako ostvare prostor
slobode koji se kasnije artikulisao u široj socijalnoj sredini.
Slično je i sa češkim umetnicima koji su prostor slobode i pobune
izražavali kroz tajne kodove i pokrete igrajući u klasičnim komadima,
koji su kasnije prerasli i izlili se u pobune izvan pozorišta.
I tu se javlja jedan fenomen koji stoji pred istoričarima pozorišta
u Srbiji da mi imamo, zbog mehanizma nasilja preko ne-javnih, unutrašnjih
zabrana i autocenzure, neku vrstu nevidljive istorije pozorišta
koja se može rekonstruisati samo iz razgovora i sećanja samih umetnika.
Dok istoričari pozorišta u Istočnoj Evropi podatke mogu naći u sudskim
i državnim arhivama mi to možemo samo preko svedočenja samih autora.
Pisac Aleksandar Popović je izračunao da je ukupno oko godinu dana
svog života proveo na nekakvim informativnim razgovorima a da o
tome nema nikakvog traga. S druge strane, represija vlasti preko
mehanizma autocenzure verovatno je imala ogroman uticaj na sam razvoj
srpskog pozorišta jer su mnogi talentovani umetnici napustili rad
u pozorištu (Boro Drašković), a ko zna koliko bi drama napisali
Dragoslav Mihajlović, Selenić, Aca Popović i drugi.
Upravo zbog te atmosfere i prakse stravične autocenzure pozorište
je samo sebe marginalizovalo i postalo
nevažno i na kraju ušlo u onu fazu početkom 90-ih godina
kada je sasvim očigledno instrumentalizovalo samo sebe u dnevno-političke
svrhe. Slobodan Milošević nikada nije viđen u pozorištu, ali svakako
je simboličan prekid predstave "Sveti Sava" od strane
klerikalnih grupa bez ikakvih posledica za takav čin otvorenog nasilja.
Pozorište nije moglo da se nosi s onim što se zove politička krivica
koju je vlast Miloševića nametnula narodu, i onda nije čudo što
je za vreme studentskih protesta i za vreme protesta 1996. igran
"Mizantrop" u JDP-u, a pozorišta nisu želela da prekinu
rad nego su samo čitala proglas studenata. Čak i kada su prekinuli
rad na jedan dan to niko nije primetio jer je pozorište samo sebe
učinilo nebitnim i nevažnim dok se parateatar valjao ulicama a Miloševićevi
mediji zloupotrebljavali rečnik pozorišta koristeći u pejorativnom
smislu izraze "režiseri sa strane", "scenario"
itd. Naravno, bilo je i nekih svetlih trenutaka, pre svega predstava
"Garderober" Ronalda Harvuda ili "Poslednji dani
čovečanstva" Karla Klausa, ali automarginalizacija i neka vrsta
eskapizma kroz predstave "Plava ptica" i "Nižinski"
je dominantna. Pozorište naprosto nije iskoristilo istorijsku šansu
da ljudima koji su dolazili u pozorište ponudi ozbiljne odgovore
na njihove traume. Ta šansa je verovatno i možda zauvek izgubljena
da pozorište postane ozbiljnije od stvarnosti i ponudi filozofske
i moralne odgovore koji su ljudima potrebni. Sve što je i bilo dobro
skoro da je bio incident jer nema konzistentnosti, pravca, čvrstog
autorskog koncepta. Zbog toga, nažalost, katarze u srpskom teatru
nije bilo ali je bilo predstava koje su bile katarzične, kao što
je predstava Kristijana Lupe na Bitefu ove godine po romanu Tomasa
Berharta, predstava koja se čekala 10 godina. Ne samo zbog toga
što glavni junak kaže da ne može da spava zato što u njegovom narodu
sede zlikovci koji su se presvukli, a ostali to ravnodušno posmatraju
već pre svega po tome što prikazuje mehanizam malograđanštine koja
se pretvara u fašizam i kako sve to opstaje u jednoj sredini. Takvih
predstava nema u našim pozorištima.
Jovan Ćirilov: Praksa ketmana u vremenu nasilja?
Ja sam u pozorištu primenjivao tehniku ketmana. Kao
upravnik JDP-a 10 godina, došao sam za upravnika nakon "Kolubarske
bitke", ali ta predstava kao ni predstava "Valjevska bolnica"
definitivno nije moja estetika. Ja sam se trudio da iskoristim nebrigu
režima bračnog para Milošević za pozorište jer on je verovatno smatrao
da pozorište nije bitno za njegovo shvatanje vlasti. Pored primedbi
da je za vreme mog upravnikovanja u JDP bilo popuštanja platformi
nacionalizma, ja tvrdim da je dosledno izvedena i jedna programska
i repertoarska linija koja je manje ili više eksplicitno kritikovala
poredak neslobode i bila otpor režimskoj ideologiji. Moj osnovni
stav je da pozorište ne sme da upadne u zamku političara i da se
protiv neslobode i gluposti političara bori na loš umetnički način.
"Troil i Kresida" i "Pozorišne iluzije" su takve
predstave, kao i predstava "U potpalublju" koja iz samog
jezgra Miloševićeve Srbije govori o antiratnom dezerterstvu i verovatno
bi za vreme Tita ili Staljina bila zabranjena a autor završio u
zatvoru. Takođe i "Poslednji dani čovečanstva" Karla Klausa,
koja je bila izrazito pobunjenička predstava sa direktnim pominjanjem
Dubrovnika, Vukovara, Mostara. To je bila mera hrabrosti i tehnika
snalaženja, ketmanska taktika, odnosno način kako sam ja smatrao
da treba protestovati, odupirati se i sačuvati se od zla koje nije
prezalo ni od političkog ubistva protivnika. Istorijski gledano,
predstave su zabranjivane na prvi pogled na trivijalne načine (površno,
cinkaroški, anegdotski), međutim, zabrane i represija, odnosno uticaj
vlasti na pozorište je nešto što je kod nas sistem, način mišljenja,
diktatorski stav prema čitavoj kulturi koji samo ima sliku našeg
mentaliteta pa se to "šarlatanstvo" čini manje opasnim.
Ljuba Tadić: Pozorište kao "artiljerijska
priprema" nacionalizma 90-ih
Primer Euripida je dobar i možda paradigmatičan za
jednu fazu našeg pozorišta tokom 90-ih. Mislim na onu fazu koju
bih ja nazvao artiljerijskom pripremom za nacionalizam. Mislim da
su naša pozorišta bila artiljerijska priprema za erupciju nacionalizma.
Sva su pozorišta bila puna nacionalizma. Igralo se "Rado ide
Srbin u vojnike", "Kolubarska bitka", "Oj Srbijo
nigde lada nema" i slične predstave. Nije jasno zašto se Slobodan
Milošević nije zahvalio na podršci srpskim pozorištima kao što se
zahvalio Srpskoj akademiji nauka i umetnosti i Francuskoj 7 (Udruženje
književnika). Ali posle "Valjevske bolnice" u JDP-u pozorišta
su se trgla. I tačno je da se to dogodilo najpre u Jugoslovenskom
dramskom. Kao u ovom slučaju sa Euripidom. Možda sve to istorijski
ima korene u atmosferi straha i cenzure. To je bilo ugrađeno u organizaciju
pozorišta i njegovu strukturu za vreme socijalizma. Predstave nisu
zabranjivale partijske više instance. One su samo radile na tome.
Sva su pozorišta imala vlastite partijske organizacije koje su morale
da paze na ideologiju i na repertoar. One su donosile odluke o tome
šta se skida sa repertoara. Tako je bilo i u slučaju predstave "Kad
su cvetale tikve" D. Mihailovića. Takođe, pozorišta su dobijala
novac od države. Živela su od države. Tako su partijske organizacije
unutar pozorišta, a uz pomoć partijskih kontrolora, "samoinicijativno"
zabranjivale određene predstave ovom fantastično manipulativnom
tehnikom bez zvaničnih dokaza i halabuke.
Nenad Prokić: Pozorište i intelektualna beda
imaju isti izvor
Ja sam proveo u JDP-u od 1985. zajedno sa Jovanom
Ćirilovim deset godina. To je bilo jedino konzistentno upravnikovanje
jednim velikim pozorištem u poslednje dve decenije. "Valjevska
bolnica" i Karl Klaus zajedno na repertoaru izraz je jednog
popuštanja i kompromisa pred enormnim pritiscima. Slažem se da je
pozorište u Srbiji 80-ih pripremilo nacionalizam. Učestvovalo je
do grla u nacionalizmu i promovisalo je sve one nakazne stvari koje
smo kasnije videli uživo i to bi moralo da se overi nekim opsežnijim
istraživanjem. Da su zabrane pozorišnih predstava vršene iz estetskih
a ne iz političkih razloga, pozorište u ovoj zemlji ne bi ni postojalo.
To je naša tragedija. Tito nije imao strogo kontrolisanu i organizovanu
cenzuru. Stav da su loša vremena u društvu zlatna vremena za pozorište
za ovaj prostor ne važi. Kod nas su loša vremena u društvu stvarala
još goru situaciju u pozorištu. Taj stav možda važi za Poljsku.
Oni su smatrali, kao nacija, da su njihovi životni i društveni problem
nakon Drugog svetskog rata uvezeni iz SSSR-a, a onda su iz vlastitog
nacionalnog korpusa crpeli vrednosti i snagu za teatar. Naravno,
nacija nije nikakva vrednost po sebi. Vrednost ima samo njena kultura.
Kod nas su problemi izašli iz istog šešira. Naši društveni problemi
i naša pozorišna beda su generisani iz istog nacionalnog bednog
nedostatka. I zato naše pozorište nikada nije moglo da se suoči
i obruši na probleme koji nas satiru vekovima i da se razračuna
sa bedom istoricizma i nacionalnih mitova. Odatle i potiče sistem
podržavanja sveopšte nesreće koja nam se razbija o glavu svakih
pedeset godina. Tako beda pozorišta proizlazi iz opšte bede koja
nije apsolvirana ni na nekim bitnijim segmentima društva nego što
je pozorište.
Da li je ovde moguće političko pozorište? Ja mislim da nije. Jer
političko pozorište podrazumeva kao pretpostavku veliku političku
ideju koja nas opresivno natkriljuje i pritiska i mi onda možemo
da uzvratimo, da odgovorimo političkim pozorištem koje ima svoju
težinu, značaj i kvalitet... Pošto je epohalna politička ideja koja
je ovde skidala predstave epohalno propala, a mi nismo pristupili
nikakvom drugom političkom konceptu, i pošto smo utvrdili da nemamo
državu, da nemamo nikakvu misao o sebi samima, mi ne možemo da imamo
političko pozorište. Naše se političko pozorište završava na predstavi
nivoa kakva je, na primer, predstava "Tamna je noć". Takva
je predstava naš izraz, naš lakmus papir koji nas prepoznaje u odnosu
na politički trenutak koji živimo. A to se može sažeti u model blesavog
cerekanja nad sopstvenom sudbinom. Uzdizanje marginalaca na nivo
heroja, umesto ozbiljnog bavljenja problemima od kojih ljudi ovde
bukvalno skapavaju.
Što se tiče katarze ona postoji ali je nisam doživeo u našem pozorištu.
Pozorište je rođeno iz rituala i to je mističan događaj koji se
ne može doživeti u polupraznoj sali. To je neka vrsta kolektivnog
čina i zato pozorište jeste bitno i ima značaj za zajednicu ljudi.
Ako je pozorišna umetnost sjajna, nema ništa bolje na planeti, ako
je loša, nema ništa bednije. Tu dimenziju katarze svako može, ako
ima sreće da tome prisustvuje, da prepozna.
Nebojša Popov: Potreba za pisanjem kulturne
istorije
Mislim da se vrednost teksta Slavice Vučković sastoji
pre svega u činjenici da je ona koristila više izvora i da je pokušala
da sistematizuje ono što se znalo i da učini vidljivim jednu istoriju
za koju Aleksandra Jovićević kaže da je nenapisana. Smatram da smo
mi između 1954. i 1974/5. imali jednu kulturu u usponu. Uspon u
svim oblastima, ne samo u pozorištu, već i na filmu, u književnosti,
filozofiji, sociologiji, na univerzitetu, čak i u delu medija. Dobar
deo tog vremena se preklapa sa sličnim previranjima u čitavom svetu
i nekim paradigmama kao što je, na primer, kontrakultura. Nema katarze
koja će otkloniti jednom zauvek otvorenu traumu. Taj uspon kulture
je bio značajan jer je obnavljao neke izvorne vrednosti evropske
kulture, a to je pre svega bavljenje pojedinca sobom. Jer i umetnost
tragedije je tako nastala. Šta da čini čovek razapet između oprečnih
sila? To je bila tema oko koje se vrtela kultura tog vremena. Vladajućoj
ideologiji to nije odgovaralo i zato je primenjivala represiju.
Tehnologija ketmana je dobra tehnika preživljavanja u despotskim
sistemima, koja je primenjivana od Azije do Istočne Evrope. Onaj
koji primenjuje ketman, odnosno govori ono što ne misli, zadržava
svest o onome šta misli. A kod nas se dogodilo nešto kontra ovom
talasu oslobađanja individue i stvaralaštva. Dogodio se jedan bućkuriš
da se ljudi ponašaju a da zapravo ne znaju šta misle. Dogodilo se
ono što Milan Kangrga naziva švercovanje vlastitog života. Taj fenomen
je ostavio strašne posledice, naročito u poslednjih 15 godina, kada
smo doživeli sve ove užase. Upravo zato što smo izgubili sve kriterijume.
Da li su nacionalističke teme dostigle neki estetski nivo koji je
dovoljan da ih uvažimo kao autentičnu umetnost? Ja se ne bavim estetikom
ali znam da nacija, odnosno nacionalistička ideologija nije uopšte
zainteresovana za pojedinca. Tu je glavni junak kolektiv i unutar
tog kolektivnog junaka se pravi konfuzija koja uzrokuje užasnu činjenicu
da mi, kao individue, ne znamo ko smo, šta smo i gde smo. Tako da
je, i pored toga što imamo tri države, izgubljeno civilizacijsko
jezgro koje tvori državu kao instituciju protiv prirodnog stanja
rata svih protiv svakoga, odnosno stanja u kojem ubija i pljačka
ko koga stigne. Stoga je potrebno početi pisanje vlastite kulture
i da vidimo na čemu i na kojim vrednostima ona počiva.
Feliks Pašić: Još nema odgovora na ključna pitanja
Osnovna pitanja za mene, kada je reč o zabranama
pozorišnih predstava, na koja mi još uvek nemamo precizne i jasne
odgovore, jesu da li se može precizno utvrditi postojanje nekog
savršeng mehanizma po kojem su se zabrane sprovodile ili se taj
mehanizam instalira od slučaja do slučaja i na koji način delovi
tog razrađenog mehanizma funkcionišu.
Šta se događa sa predstavama koje su loše a priključene su korpusu
zabranjenih i proganjanih predstava zahvaljujući samo tome što su
u jednom trenutku proglašene za nepodobne a bile su zapravo estetski
ništavne ali su kao slučajevi sužavale marginu stvaralačke slobode
i prividno traumatizovale pre svega samo pozorište iscrpljujući
njegovu energiju i udaljavale ga od suštinskih problema i traganja.
Koliko je takozvano političko pozorište vodilo politiku mimo pozorišta
i kolika je i kakva njegova uloga u tematizovanju i traumatizovanju
nacionalne istorije i kada se ono od instrumenta opomene pretvaralo
u instrument direktne političke akcije?
Nije li pozorište begom od stvarnosti i zaklanjanjem od traumatičnih
pitanja stvaralo iluziju društva bez trauma.
Da li se pričama o cenzuri i represiji vlasti nad pozorištem samo
pozorište a priori amnestira i oslobađa od odgovornosti promašaja
i loših predstava.
Aleksandar Novaković: Tehnike represije: od
zatvaranja autora do ignorisanja
Mislim da se fenomen zabrana u srpskom pozorištu
može najlakše definisati kao fenomen dugog trajanja. Taj fenomen,
odnosno mehanizmi zabrana su tokom decenija bili izloženi evoluciji.
Tako, na početku našeg pozorišta mogli ste da imate zabranu vlasti
ili zabranu sreskog načelnika, koja ima jasnu i urednu dokumentaciju
i autora u zatvoru. Kasnije, nakon 1945, zabrane se svode na rekla-kazala,
ko je šta i kome rekao, naredio, i tu nastaje konfuzija, sistem
represije čije mehanizme i izvore koji su kontradiktorni morate
dugo da istražujete. Ono što se sada događa na planu represije i
kontrole moglo bi se nazvati savršenim zločinom. Mehanizmi kontrole
su mnogo suptilniji i ne svode se na klasične zabrane. Korupcija,
ignorisanje i ukidanje finansijskih sredstava suptilni su oblici
kontrole i represije, ali ti metodi se ne definišu kao zabrane.
Sama činjenica da kod nas skoro da ne postoje alternativna, nezavisna
pozorišta i trupe mislim da jasno pokazuju perfidnost današnjeg
odnosa vlasti prema pozorišnoj umetnosti i evoluciji metoda pritiska
na pozorište.
|