Ono glavno
dolazi iz glave, ne iz ramena,
ne iz lakta ili ma kojeg zgloba
Apatrid beogradske likovne scene, kako ga
je nazvao istoričar umetnosti Savo Popović,
Mimica je predstavio od 14. do 26. marta
na izložbi „Open market” u Galeriji ULUS
tridesetak apstraktnih radova velikih dimenzija
kojima se, posle dvadesetak godina, vraća
na scenu iz dobrovoljnog publicističkog,
dizajnerskog i građevinarskog „egzila“.
Za polazište radova Mimica je odabrao buvljak
samo zato što mu je pružio
ready made
predložak za ono što ga je u likovnom smislu
zainteresovalo još pri kraju studija - gomilanje,
pokrivanje cele površine platna podjednako
intezivnim dešavanjem, ispitivanje mogućnosti
jedne nove slike, „bez artističkih lukavosti,
bez kolorističkog, valerskog, psihološkog,
ili bilo kakvog drugog dominirajućeg akcenta,
slike koja bi cela bila akcenat u prostoru
u kojem visi”.
„To što ja radim, u čisto tehničkom smislu,
može bukvalno svako. Svako može da poteže
reglere, ukucava parametre, prevlači lajer
preko lajera… Tek veoma retko koristim veštinu
ruke, to neko svoje crtačko umeće i iskustvo.
Klonim se toga, neću egzibicije i veštinu,
neću da se razmećem, ne bi bilo demokratski.
Sad mi se više sviđa da dokazujem da je
u artu veština najmanje važna, da ono glavno
dolazi iz glave, ne iz ramena, ne iz lakta
ili ma kojeg zgloba”, naveo je Mimica u
intervjuu za veb magazin „Put u art”. Digitalnim
slikama, ili digitalnim grafikama, na kojima
je tek poneki ljudski potez, Mimica prilazi
„bez kalkulacije”, jer ga zanima “jedino
ono što se događa na površini monitora”.
Iako se „srodio sa mašinom”, ima isti doživljaj
kao nekada, kada je “manijakalno slikao
za štafelajem”.
„Drma me isto ono uzbuđenje kad nabodem
pravi akcenat, uspostavim pravi odnos, kad
površina zavibrira na željeni način… A i
potištenost kad mi se slika ne da, potpuno
je ista. Katkad mi se stvarno učini da iz
monitora zamiriše terpentin”, naveo je Mimica.
Mimicino slikarstvo, podseća Savo Popović,
od početka se hranilo prozaičnim uzorkom.
Mimica ga sada nalazi na buvljoj pijaci
i potom taj „objektivni“ ambijentalni izvor
autentičnom, kreativnom i nadsve subjektivnom
manipulacijom (mentalnom i manuelnom) pretače
u novu sliku. Ne u novu sliku-predmet, već
u opredmećen nov postupak, naveo je Popović
u tekstu za katalog.
„Njega su naslućivali ali nisu dosegli oni
koji su ka umetnosti težili printovima koristeći
kompjuter umesto palete, umesto širokih,
uskih, šiljatih, čvrstih i mlohavih kistova.
Pojednostavljeno rekli bi, u ovoj stvaralačkoj
avanturi, fotografija je samo inicijalna
kapisla i krajnji rezultat - a, opet, to
nije tačno. Jer, pred nama su slike od kojih
su neke, kao nekad na platnu, stvarane danima,
mesecima...”, naveo je Popović, ističući
da, osim autentičnog iskoraka na likovnom
planu, Mimica iznosi i jasan stav koji se
tiče stvarnog života.
Čvrsto utemeljen na umetničkom planu i daleko
od pamfleta, kako napominje Popović, to
je stav u koji je ugrađen ne (samo) postupak,
već i sam, stvaran život autora: beskompromisan
stav - sloboda. „Polazeći od prozaičnog
uzorka - sa tezgi potrošačke kulture, da
bi stigao u predele značenja, Mimica zapravo
pita šta je (ima li ga) slobodan čovek danas?
Obilje ne pada s neba. Oko nas je stoga
robovlasništvo, ovisnost, kontrola nad drugima.
Sloboda se nikad nije mogla koristiti u
komercijalne svrhe, pa upravo ono što nedostaje
- poručuje umetnik - jeste plemstvo duha
kojeg ne može biti bez slobode”, naveo je
Popović.
Povodom izlozbe „Open market”, istoričarka
umetnosti Jelena Spaić navela je da je svet
u Mimicinoj viziji otvorena pijaca isprepletanih
okolnosti.
„Mentalni svet razdvajanja zamenjen je nizom
slojeva. Koegzistencija stvara perceptivnu
iluziju, ontologija utisnutih predmeta i
svojstava se nazire”, navela je ona u tekstu
za katalog, ističući da Mimicini radovi
nude varljivi osećaj večnosti zahvaljujući
nepreglednosti lejera njegovih radova.
„Polja sila koja čine strukturu njegove
slike, aktivno deluju u svesti posmatrača.
Proces je isti: prepoznati što više stvari
koje čine prostor, imenovati ih, selektovati
i kategorisati, ne bi li se stvorio red
i uklonio strah od mutacija civilizacije,
koje nastaju na talogu, na tezgi sadašnjeg.
Nepokretna praznina svakodnevice zatrpana
je ritualima koji se bezgranično ponavljaju:
rename, select, copy-paste, save as...
Alatka
history brush je isključena,
pa ipak naziremo slikare iz prošlosti. Jer
je sinergija pokrenuta”, navela je Jelena
Spaić, opisujući „Open Market" kao
intuitivni pomak u kojem se lejeri i „ghost“
efekat, prostor i vreme, „incidenti realnog“
i teorija super struna, sudaraju, kreirajući
tanak sloj stvarnosti.
Mimica je poslednji put samostalno izlagao
pre dvadesetak godina, a bavio se u međuvremenu
dizajnom, izdavaštvom, nekretninama…
Prema njegovim rečima, menjao je poslove
bez ikakve strategije i ni u jednom nije
gradio karijeru, pa se čini da je od nje
zapravo bežao.
„Kada sam počinjao kao slikar, bio sam jako
dobro primljen, kritike su bile vrlo povoljne,
nuđeno mi je mesto na Akademiji, ali ja
sam se te zacrtane budućnosti grozio, bilo
bi mi pretesno, ta škola mi se gadila. I
slikarstvo mi je bilo pretesno, mamilo me
toliko toga. Ispunjavale su me promene,
napipavanja, isprobavanje raznog”, rekao
je Mimica, koji je poznat i kao izdavač
leksikona „Ko je ko u Srbiji”, a poslednjih
godina aktivan je kao bloger, između ostalog,
i na portalu
www.SEEcult.org.